Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ لایحه رتبه بندی معلمان به صورت کامل در صحن علنی مجلس تصویب شد.

بر این اساس، معلمان بر پنج رتبه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم می‌شوند؛ براساس مصوبه رتبه‌بندی مجلس، فرایند رتبه‌بندی برای تمام معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دوره‌های ضمن خدمت، شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، عمل کرد رقابتی، دانش تخصصی ـ تربیتی و پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سنوات تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه‌بندی معلمان در یکی از رتبه‌های این قانون و مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون حداکثر تا پایان سال 1400 انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل 5 سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی قانون خواهد بود.

دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی، مناطق محروم و مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام‌وقت در این مناطق 3 ماه کاهش می‌یابد.

حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب 15 و 21 سال است.

در رابطه با این موضوع، محمد وحیدی؛ عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرد: لایحه رتبه‌بندی با تصویب مجلس به شورای نگهبان ارسال شد، ملاک اصلی مجلس این بود که رتبه‌بندی بر اساس نظام شایستگی در محیط‌های علمی رخ دهد، در گذشته برای مدارج عالی تحصیلاتی معلمان مانند فوق لیسانس و دکترا، همترازی با هیئت علمی دانشگاه اتفاق می‌افتاد هم‌اکنون با مصوبه مجلس، نظام رتبه‌بندی معلمان در 5 رتبه با عناوین دانشگاهی اجرا می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: براساس مصوبه مجلس، رتبه مربی دانشگاه تهران به عنوان پایه رتبه‌بندی معلمان مدنظر قرار گرفت و حداقل دریافتی معلمان 8 میلیون و 80 هزار تومان می‌شود.

وی با طرح این موضوع که برخی می‌گویند هم‌اکنون دانشگاه تهران مربی استخدام نمی‌کند، متذکر شد: وزارت علوم هر سال ابلاغیه حقوق و مزایای اعضای هیت علمی دانشگاه تهران را اعلام می‌کند و عنوان مربی در جداول وزارت علوم وجود دارد؛ در مجلس به دنبال این بودیم، رتبه‌های معلمان را با همترازان خود در دانشگاه هماهنگ کنیم اما دولت موضوع محدودیت مالی را مطرح کرد.

وحیدی مطرح کرد: برخی می‌پرسند که معلمان در کدام رتبه قرار می‌گیرند اما چون هنوز آئین‌نامه رتبه‌بندی تدوین نشده است بنابراین نمی‌توان رتبه‌ها را مشخص کرد.
رتبه بندی فقط برای معلمان رسمی و پیمانی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اینکه آیا معلمان مدارس غیردولتی و خرید خدماتی مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، گفت: براساس لایحه دولت، نظام رتبه‌بندی برای معلمان استخدام رسمی و پیمانی آموزش و پرورش است.

وی درباره رتبه‌بندی نیروهای اداری متذکر شد: پیشنهاد کمیسیون آموزش این بود تمام نیروهای اداری آموزش و پرورش مشمول شوند اما در نهایت مجلس مصوب کرد که رتبه‌بندی مشمول افرادی شود که با حکم معلمی در ادارات مشغول به هستند یعنی همان مشمولان آیین نامه 230 و افرادی که صرفاً اداری هستند مشمول رتبه بندی نمی‌شوند.

وحیدی گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس گفت که برای سال 1400، 12 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی تأمین شده است و اگر شورای نگهبان، مصوبه رتبه‌بندی را تأیید کند، رتبه‌بندی برای 6 ماهه امسال عملیاتی خواهد شد و معلمانی که از 31 شهریور 1400 به بعد بازنشسته شوند، مشمول رتبه‌بندی خواهند شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1123850 برچسب‌ها معلمان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: معلمان رتبه بندی معلمان کمیسیون آموزش رتبه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۷۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات افزایش رقم ساعات حق‌التدریس معلمان اظهار کرد: یکی از بهترین راه های کمبود معلم در آموزش و پرورش استفاده از نیروهای توانمند است و باید انگیزه لازم را ایجاد کنیم تا از ظرفیت معلمان موجود که گزینش شده و دارای سابقه کار و هستند، استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: نارضایتی معلمان از نحوه افزایش حقوق در رتبه‌بندی

وی افزود: استفاده از نیروهای موجود باعث جبران کمبود معلم با استفاده از معلمان با تجربه می‌شود و دیگر معلمان بدون تجربه به کلاس‌های درس نمی‌روند.

فرهادی ادامه داد: کمبود معلم مقطعی بوده و همیشگی نیست بنابراین به دلیل نیاز کوتاه مدت به دنبال استخدام نیروهای جدید نباشیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای تحقق این موضوع باید دو اتفاق بیفتد، گفت: نخست آنکه دستمزد ساعات حق‌التدریس معلمان به موقع پرداخت شود، وزارت آموزش و پرورش دستگاه درآمدزا نیست و منابع مالی را از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌کند و این سازمان قول همراهی برای پرداخت به موقع حق‌التدریس‌ها را داده است.

وی بیان کرد: معلمان با تجربه باید انگیزه کافی برای تدریس اضافه را داشته باشند با همین رویکرد آیین نامه‌ای را تدوین و سه پیشنهاد ارائه کردیم، این آیین‌نامه به شورای حقوق و دستمزد ارائه شده است.

فرهادی با اشاره به اینکه نظر سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش مبلغ حق‌التدریس معلمان مثبت است، افزود: این کار به نفع دولت، معلمان و دانش آموزان است، وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده است که مبلغ حق‌التدریس حدود دو برابر شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ضریب اشتغال مثبت معلمان کمتر از ۱.۲ است یعنی از ده معلم کمتر از دو معلم اضافه تدریس دارند، اگر این رقم به ۱.۴ برسد، کل نیاز آموزش و پرورش مرتفع می‌شود و بخشی از اقتصاد معلمان تأمین خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش مبلغ حق‌التدریس معلمان از مهر امسال اجرا می‌شود؟ گفت: در تلاش هستیم تا از مهر امسال اجرا شود.

فرهادی اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود نرخ حق‌التدریس جذابیت کافی ندارد بنابراین در شورای حقوق و دستمزد افزایش نرخ حق‌التدریس تا دو برابر را پیگیری کردیم که در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228269 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • واکنش صحرایی به گزارش مهر/ ۱۰ امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان
  • ۱۰ امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی
  • اختصاص ۱۰ امتیاز رتبه‌بندی به ۵۷۰۹ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان
  • نرخ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی
  • آموزشیاران نهضت سواد آموزی مشمول قانون رتبه بندی معلمان هستند
  • تسری امتیازات قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی
  • نارضایتی معلمان شاغل و بازنشسته از افزایش حقوق رتبه‌بندی
  • اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان در نهضت سوادآموزی
  • بلبشو در ارقام افزایش حقوق رتبه‌بندی معلمان شاغل و بازنشسته!