Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، امرالله صالح، معاون اول سابق دولت افغانستان به مصاحبه‌ اشرف غنی، رییس‌جمهور فراری این کشور در مورد چگونگی سقوط افغانستان به‌دست طالبان واکنش نشان داده است.

صالح در صفحه فیسوک خود درباره حوادث منجر به سقوط دولت گذشته خود نوشته است که یک روز پیش از سقوط کابل، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و فضل محمود فضلی، رئیس دفتر اشرف غنی، هنگامی که به دیدار وی آمدند که او از عدم اعلام مقاومت ملی خشمگین و ناراضی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او نوشته پیش از این قرار شده بود که در برابر طالبان مقاومت ملی اعلام شود.

صالح درباره جزئیات این دیدار نوشت که محب و فضلی در ابتدا از وی درباره برنامه‌های وی سوال پرسیدند و در نهایت مشورت دادند به این دلیل که دیگر چیزی به عنوان صلح وجود ندارد، باید اقداماتی انجام شود که طالبان از داشتن مشروعیت محروم شود. 

معاون غنی در ادامه گفته است که وی با نظر آنها درباره فروپاشی صلح موافق بوده و در نهایت از لابه لای سخنان 2 مشاور ارشد اشرف غنی دریافت است که رئیس جمهور پیشین به دنبال خروج از افغانستان است.

طبق روایت صالح، او به محب و فضلی گفته بود: «من به هیچ صورت کشورم را ترک نمی‌کنم. تا هر مقداری که بتوانم مقاومت می‌کنم. اگر در هیچ جای نتوانم کاری کنم بام خانه‌ام را در تایمنی سنگر می‌سازم.»

امرالله صالح افزوده است که در این زمان حمدالله محب با کسی تماس گرفت و از دفتر خارج شد. به‌گفته‌ وی، محب دقایقی بعد آمد و گفت که پاکستانی‌ها تصمیم گرفته‌اند چند نفر از مقامات ارشد دولت از جمله صالح را اعدام کرده و در شهر بچرخانند.

صالح نوشته است: «من گفتم بله این امکان از سوی دشمن وجود دارد.»

در ادامه‌ یادداشت امرالله صالح آمده است که شب شنبه تا صبح بیدار بوده تا از وضعیت باخبر باشد و «شورش زندانیان طالب در پلچرخی» را مهار کند، اما در آن شب تنها کسی که به تماس‌هایش پاسخ داده بود، طوطاخیل، فرمانده پلیس کابل بوده و حتا محب به تماس‌هایش پاسخ نداده بود.

وی درباره روز سقوط دولت گذشته نیز گفته است که روز یک‌شنبه (۱۵ آگوست) از خانه‌اش در منطقه تایمنی شهر کابل به‌سوی ولایت پنجشیر حرکت کرد تا در شکل‌دهی مقاومت سهم بگیرد. او تأکید کرده است که روایت مقاومت رقم خورده و ادامه دارد.

او همچنین نوشته است: «من هیچ علاقه به نوشتن قیل و قال شکست ندارم زیرا وطن از ماست و روزی از دست این گروه نیابتی، ستم‌گر بیگانه  با فرهنگ و تاریخ ما  آزادش می‌کنیم. برای من روایت مقاومت – تضعیف و شکست دادن طالبان اهمیت بیشتر از نوستالژی‌نویسی دارد.»

امرالله صالح پیش از ظهر امروز ساعتی پس از نشر مصاحبه اشرف غنی در واکنش تلویحی گفته بود: «تلاطم بخشی از تاریخ اسفناک کشور ماست. بزرگ‌نمایی دشمن و مصاحبه‌های نوستالژیک راه حل نیست. این مرز و بوم بزرگ‌تر از آن است که توسط پاکستان و گروه متحجر نیابتی‌اش بلعیده شود.»

این درحالی است که اشرف غنی نزدیک به پنج ماه پس از فرارش از افغانستان، در مصاحبه به بی‌بی‌سی گفته است که در روز سقوط کابل، حمدالله محب برایش گفت که قطعه محافظت از ریاست‌جمهوری از هم پاشیده و اگر در برابر طالبان مقاومت شوند، همه کشته می‌شوند.

غنی در این مصاحبه همچنین گفته است که نیروهای گارد ریاست جممهروی قادر به حفاظت از او نبوده و تصمیم ترک افغانستان را نیز ناگهانی گرفته است.

اشرف غنی در بخشی از این مصاحبه، اعتماد به شرکای خارجی افغانستان، از جمله ایالات متحده‌ی آمریکا را دلیل سقوط افغانستان عنوان کرده است(بیشتر بخوانید).

او گفته است: «در مورد من کاملا سیاه‌نمایی کردند. هیچ وقت به ما فرصت ندادند که با آن‌ها [طالبان] بنشینیم. خلیل‌زاد با آن‌ها [طالبان] نشست. این مسأله امریکایی شد. ما را کنار گذاشتند.»

/انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اشرف غنی طالبان معاون اشرف غنی امرالله صالح اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۳۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: نیمی از اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند

رسانه آمریکایی با اشاره به نقش پررنگ اعضای تاجیکستانی داعش خوراسان در حملات اخیر آن مدعی شد نیمی از اعضای این گروه تروریستی اهل تاجیکستان هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به نقش فزاینده اعضای تاجیکستانی داعش خوارسان درباره حملات اخیر این گروه تروریستی نوشت: تنها در سال گذشته، تاجیک‌ها در حملاتی در روسیه، ایران و ترکیه و همچنین نقشه‌هایی برای انجام حملات در اروپا که پیش از انجام خنثی شد، دخیل بودند.

گزارش افزود: کارشناسان می‌گویند گمان می‌رود داعش خوراسان چندین هزار نیرو داشته باشد که تاجیک‌ها بیش از نیمی از آنها را تشکیل می‌دهند.

رسانه آمریکایی نیویورک تایمز تأکید کرد آنچه اتباع تاجیکستان را در برابر جذب توسط داعش آسیب‌پذیر می‌کند، نظام کنونی، دین‌ستیزی و فقر فزاینده در این کشور است که به نارضایتی‌ها دامن می‌زند و میلیون‌ها کارگر مهاجر را به جستجوی زندگی بهتر در خارج از این کشور سوق می‌دهد.

رزمایش مشترک روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستاندستگیری 2 عضو تاجیکستانی داعش در مرز افغانستان با ایرانژاپن هزینه مدیریت مرز تاجیکستان با افغانستان را تأمین می‌کند

«محمد یعقوب مجاهد» وزیر دفاع و رئیس کمیسیون امور امنیتی حکومت طالبان پیش از این گفته بود اتباع تاجیکستانی و پاکستانی در حملات داعش بر مساجد، خانقاه‌ها، علمای مذهبی و مکان‌های عمومی در افغانستان دست داشته‌اند.

وی همچنین تصریح کرده بود شمار زیادی از اتباع تاجیکستانی و پاکستانی در عملیات نیروهای طالبان کشته و شماری هم بازداشت شده‌اند‌.

وزیر دفاع حکومت طالبان همچنین از کشورهای تاجیکستان و پاکستان خواسته بود تا مرزهایشان را کنترل کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • معاون سیاسی طالبان: کشورهای اسلامی باید از فلسطین حمایت کنند
  • مطالبات علمای شیعه از حکومت سرپرست افغانستان
  • تعیین سفیر جدید طالبان در تاشکند
  • تعیین سفیر جدید طالبان در ازبکستان
  • برای تعامل جهان با طالبان در تلاش می‌کنیم
  • شغل عجیب پسر معاون اول سابق قوه‌قضائیه از زبان خودش | در خیابان به من دستبند زده‌اند، شانم رعایت نشد!
  • طالبان: نیمی از اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند
  • حمله کابل| داعش: شیعیان و طالبان را هدف قرار دادیم
  • حکومت سابق داعشی ها را فراری داده است
  • طالبان:حکومت سابق افغانستان زمینه فرار داعشی‌ها را فراهم کرد