Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: حمله به پایگاه نیروهای آمریکایی در دیرالزور سوریه، تمدید منع صادرات اسلحه به عربستان از سوی آلمان، هشدارها درباره هدف قرار گرفتن سفارت آمریکا در بغداد، ورود ۴۰ کامیون تجهیزات لجستیک نظامیان آمریکا به شمال سوریه و سقوط 20 درصدی ارزش لیر طی هفته گذشته از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حمله به پایگاه نیروهای آمریکایی در دیرالزور سوریه

منابع از حمله موشکی به پایگاه نیروهای آمریکایی در استان دیر الزور سوریه خبر دادند.

به گزارش العهد، پایگاه نظامیان آمریکایی در میدان نفتی "کونیکو" در حومه شمالی دیرالزور سوریه مورد اصابت موشک قرار گرفت.

یک منبع امنیتی نیز به شفق نیوز گفت: دست کم سه فروند موشک کاتیوشا از  نزدیکی مرز عراق شلیک شد و یک پایگاه آمریکایی در خاک سوریه در مجاورت عراق را هدف قرار داد.

همچنین شاهدان عینی از شنیده شدن صدای انفجار در این منطقه خبر دادند.

برخی منابع نیز گفتند که نیروهای آمریکایی به این حملات پاسخ دادند.

جزئیات بیشتری در این باره در دست نیست.

تمدید منع صادرات اسلحه به عربستان از سوی آلمان

دولت ائتلافی آلمان روز جمعه اعلام کرد ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ نیز پابرجا خواهد ماند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد: «ما برای صادرات صنایع دفاعی به کشورهایی که درگیر بودن آن‌ها در جنگ یمن اثبات شده باشد، مجوزی صادر نمی‌کنیم».

دولت محافظه‌کار «آنگلا مرکل» صدراعظم سابق آلمان از سال ۲۰۱۸ و پس از قتل «جمال خاشقچی» منتقد حکومت سعودی تحریم‌هایی را علیه ریاض اعمال کرد که از آن زمان هر ۶ ماه یک بار تمدید شده است.

این در حالی است که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اخیراً در همین ارتباط اعلام کرده است: «با امارات متحده عربی، ما اکنون فروش ۸۰ هواپیمای رافال و ۱۲ بالگرد کاراکال را تکمیل کرده ایم. با اطمینان، برای امنیت خود با یکدیگر همکاری می‌کنیم».

از سوی دیگر روزنامه انگلیسی «گاردین» در تحلیلی به نقل از کارشناسان نوشته قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری جدید آمریکا با عربستان سعودی با روح سیاست اعلام‌شده کاخ سفید برای ممنوعیت فروش تسلیحات «تهاجمی» به سعودی‌ها متناقض است. 

گاردین نوشته قرارداد جدیدی که میان آمریکا و عربستان سعودی منعقد شده به ریاض اجازه می‌دهد ناوگان بالگردهای تهاجمی خود را به رغم استفاده از آنها در عملیات‌های جنگ یمن حفظ کند. 

هشدارها درباره هدف قرار گرفتن سفارت آمریکا در بغداد

منابع اطلاعاتی عراق نسبت به هدف قرار دادن سفارت آمریکا در بغداد همزمان با سالروز شهادت فرماندهان مقاومت هشدار دادند.

منابع اطلاعاتی عراقی در گفت‌وگو با خبرگزاری شفق نیوز نسبت به قصد برخی طرف‌ها برای هدف قرار دادن سفارت آمریکا در بغداد همزمان با سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و ابو مهدی المهندس، نایب رئیس حشد شعبی عراق هشدار دادند.

این منابع اعلام کردند: داده‌های  اطلاعاتی تایید شده‌ای به دست فرماندهان امنیتی رسیده است که حاکی از قصد عناصر "غیرقانونی" برای هدف قرار دادن سفارت آمریکا در همان ساعت حمله آمریکایی‌ها به سردار سلیمانی و المهندس (ساعت دو بامداد سوم ژانویه) است.

این منابع همچنین گزارش دادند: ممکن است که این حمله از منطقه خیابان "فلسطین" یا "الشعله" انجام شود.

ورود ۴۰ کامیون تجهیزات لجستیک نظامیان آمریکا به شمال سوریه

منابع محلی سوریه از ورود ۴۰ کامیون تجهیزات لجستیک نیروهای آمریکایی از شمال عراق به منطقه الحسکه در شمال شرق سوریه خبر دادند.

خبرگزاری رسمی سوریه با اعلام این خبر افزود: نیروهای اشغالگر آمریکایی امروز جمعه ۴۰ کامیون حامل ژنراتور، کامیون یخچالی و تانکر را از طریق گذرگاه غیرقانونی «الولید» وارد خاک سوریه کرده و به پایگاه نظامی «الرمیلان» در شمال شرق الحسکه انتقال دادند.

گفتنی است نیروهای آمریکایی به صورت مکرر کاروان‌های نظامی و لجستیک خود را از طریق گذرگاه‌های غیرقانونی و با هدف تقویت پایگاه‌هایشان در منطقه «الجزیره» وارد خاک سوریه می‌کنند و به غارت نفت و منابع طبیعی این کشور با همکاری شبه نظامیان سوریه دموکراتیک (قَسَد) و سایر گروه‌های مسلح تحت حمایت خود در منطقه ادامه می‌دهند.

سقوط 20 درصدی ارزش لیر طی هفته گذشته

ارزش لیر ترکیه برای پنجمین روز متوالی در معاملات امروز کاهش یافت و نسبت به پایان هفته گذشته 20 درصد ارزش خود را از دست داد.

به گزارش رویترز، ارزش لیر ترکیه برای پنجمین روز متوالی در معاملات امروز کاهش یافت.

با ادامه نگرانی سرمایه‌گذاران از سیاست پولی غیرمتعارف این کشور و افزایش تورم، افزایش ارزش‌هایی که طی یک هفته گذشته به دست آورده بود، از بین می‌رود.

در معاملات کم حجم امروز هر لیر ترکیه 13.3 در برابر دلار فروخته شد که 0.6 درصد ارزان تر از روز پنج شنبه بود و نسبت به پایان هفته گذشته 20 درصد ارزش خود را از دست داد.

هرچند با معرفی یک طرح دولتی برای حفاظت از ذخیره ارز ملی در برابر سایر ارزهای معتبر، ارزش لیر در برابر دلار طی هفته گذشته از 18.4 به 10.25 رسید، باز هم درآمد مردم ترکیه در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

بحران ارزی در ترکیه با کاهش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور جرقه زده شد.

نرخ تورم ترکیه به بالای 21 درصد رسیده و پیش بینی می شود در سال آینده به بالای 30 درصد برسد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین حماسه 9 دی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا چین اسرائیل عربستان ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین حماسه 9 دی پایگاه نیروهای آمریکایی سفارت آمریکا در بغداد نظامیان آمریکا دیرالزور سوریه هفته گذشته هدف قرار ارزش لیر 20 درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۰۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل پایگاه هوایی سوریه را با موشک هدف گرفت

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد: پدافند دفاع هوایی ما صبح امروز (جمعه) با تجاوز موشکی رژیم صهیونیستی از سمت شمال اراضی اشغالی مقابله کرد.

به نقل از ایسنا وزارت دفاع سوریه تأکید کرد: حملات اسرائیل پایگاه‌های دفاع هوایی ما در جنوب را هدف قرار داد و منجر به خسارت‌های مادی شد.

پیش از این منابع اعلام کرده بودند رژیم صهیونیستی پایگاه‌هایی را در درعا و السویداء هدف قرار داده است.

منابع پیشتر گزارش داده بودند همزمان با انتشار گزارشات درباره نفوذ چند پهپاد در ایران، حملاتی نیز در سوریه و عراق صورت گرفته است.

دیگر خبرها

  • انفجار در یک پایگاه نظامی در بغداد +فیلم
  • انفجار در یک پایگاه نظامی در بغداد
  • حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری
  • فرود مشکوک بالگرد‌های آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • اسرائیل پایگاه هوایی سوریه را با موشک هدف گرفت
  • هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی
  • لو رفتن اشتباه محاسباتی اسرائیل درباره حمله ایران | فکر می کردند ایران حداکثر ... | ماجرای شکایت آمریکا از اسرائیل درباره حمله به سفارت ایران در دمشق
  • آلمان، فرانسه و آمریکا، مقصد اول صادرات قطعات خودرو ترکیه
  • لاپوشانی جنایات نظامیان صهیونیست از سوی بلینکن
  • عملیات نیروهای فلسطینی در کرانه باختری و غزه علیه اشغالگران