Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- رؤیا متکیایی: سامانه گرمسیری یکی از طرح‌های عظیم توسعه منابع آبی و خاکی در کشور است که در این طرح برای تبدیل بخش بزرگی از مزارع دیم استان کرمانشاه به آبی برنامه ریزی شده است.

طرح سامانه گرمسیری با هدف بهره‌برداری مناسب از منابع آبی و خاکی در نوار مرزی غرب کشور برای انتقال آب به طول ۴۰۰ کیلومتر، با هدف مهار رودخانه سیروان و هدایت آن به سمت دشت‌های کرمانشاه و ایلام اجرایی شد که ابتدای آن در شمال کرمانشاه است و تا موسیان دهلران در استان ایلام ادامه دارد، و مقرر است در این طرح ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های کرمانشاه و ایلام را آبی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای طرح عملیات اجرایی سامانه گرمسیری عنوان شد که ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه آبی شود اما در حال حاضر ۳۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمانشاه را در ۲ قطعه زیر پوشش قرار داده است که قطعه اول این طرح در استان کرمانشاه قرار دارد و شامل مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرفشاه و تونل نوسود است که علاوه بر اشتغالزایی بزرگ در منطقه، بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی منطقه را سیراب و آب‌های مرزی را مهار می‌کند.

مزایای اجرای طرح سامانه گرمسیری شامل؛ اشتغالزایی برای جوانان و ایجاد ده‌ها هزار فرصت شغلی است و افزایش تولیدات کشاورزی، توسعه صادرات محصولات کشاورزی، توسعه اقتصادی استان کرمانشاه، بهبود سطح معیشت کشاورزان و تقویت گردشگری استان از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

اجرای کامل طرح سامانه گرمسیری نیازمند توجه ویژه دولت سیزدهم

بررسی پروژه بزرگ سامانه گرمسیری و عملیات اجرایی این طرح و پیگیری حقوق و مطالبه مردم استان کرمانشاه نیازمند توجه ویژه دولت به ویژه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در این بخش است و توسعه بخش کشاورزی و صنعت استان کرمانشاه نیازمند اختصاص اعتبارات ویژه به این طرح کاربردی است.

طرح سامانه گرمسیری که مطالعات آن در سال ۱۳۱۸ شروع شد و پس از انقلاب و در دوران پربرکت انقلاب اسلامی به مرحله اجرا رسید و در سال ۹۳ با دستور مؤکد مقام معظم رهبری، کلید خورد و تنها بخشی از آن در سال ۹۸ در استان کرمانشاه به بهره‌برداری رسید و آثار مثبت آن در کشاورزی استان به خوبی مشهود است.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می‌شود.

سید حسن رضوی مدیر عامل شرکت توسعه منابع آبی و نیروی ایران در این خصوص عنوان کرد: کل تعهدات وزرات نیرو در استان کرمانشاه در اجرای سامانه گرمسیری ۲۳ هزار و ۱۹۴ هکتار است که تاکنون ۸۵ درصد آن افتتاح شده است.

این در حالی است که طرح سامانه در ابتدا از ۱۰۰ هزار هکتار بود و به ۵۰ هکتار هزار رسید و در نهایت ۳۴ هزار هکتار سهم کرمانشاه از اجرای این طرح عنوان شد که در وزرات نیرو به ۲۳ هزار هکتار رسیده است. رضوی اظهار کرد که ۱۱ هزار هکتار باقیمانده سهم بخش خصوصی است که فراخوان آن انجام شده اما با مشکل تخصیص آب روبه‌رو هستیم.

استان کرمانشاه ۲.۵ میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۹۴۰ هزار هکتار زمین زراعی است که سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در آن تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش‌های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بالای محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی کرمانشاه است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی، ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

اشتغالزایی در استان کرمانشاه از مزایای سامانه گرمسیری

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در بازدید معاون هماهنگی اقتصادی معاون اول رئیس جمهور از طول مسیر سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه در ۱۹ آذر ماه سال جاری گفت: این طرح بزرگ رونق و شکوفایی اقتصادی چشمگیری را در منطقه ایجاد خواهد کرد که افزایش ٣۵٠ هزار تنی تولید محصولات کشاورزی در اراضی تحت پوشش این سامانه در کرمانشاه مصداق بارز این رشد است و افزود: با تکمیل طرح بزرگ سامانه گرمسیری ٩ هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی در حد فاصل قصرشیرین تا نفت شهر و سومار آبی می‌شود.

وی افزود: این طرح عمرانی و توسعه‌ای که قطعاً یکی از پروژه‌های عظیم نظام جمهوری اسلامی و هدیه به مردم غرب کشور است توسعه و اشتغال را در چند استان ایجاد می‌کند.

بازوند خاطرنشان کرد: برای طرح تونل نوسود و انجام عملیات تکمیلی در سد هیروی، شفت زمکان، تونل دسترسی کردی قاسمان، زمکان، مره خیل، هیروی و لیله برآورد ٣٣٠ میلیارد تومان شده است که دولت در این زمینه با اهتمام ویژه وارد شده و موضوع تخصیص بودجه بین دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه حل شده است که بر اساس زمانبندی تا پایان ۱۴۰۱ طرح سامانه گرمسیری تکمیل می‌شود.

آبرسانی به اراضی مرغوب کرمانشاه نیازمند تأمین اعتبار

نورالدین فرزادی‌پور فرماندار شهرستان سرپل‌ذهاب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اجرای طرح سامانه گرمسیری به عنوان خدمتی بزرگ و ارزشمند برای مردم منطقه به ویژه شهرستان سرپل‌ذهاب اثرات مثبت فراوانی در بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی سرپل‌ذهاب داشته است و در این طرح تاکنون ۲۰ هزار هکتار از اراضی سرپل‌ذهاب زیر پوشش آبیاری قرار گرفته‌اند.

وی یکی از مزایای سامانه گرمسیری را مهاجرت معکوس روستاییان از شهر به روستا و اشتغالزایی برای جوانان عنوان کرد و گفت: بهبود وضعیت اقتصادی، معیشتی و افزایش درآمد کشاورزان و افزایش سطح بهره‌برداری محصولات کشاورزی و نیز ارزش افزوده املاک کشاورزان موجب امیدآفرینی و دلگرمی بیش از پیش کشاورزان شده است‌.

فرزادی پور ضمن اشاره به مشکلات اجرای این طرح، گفت: هم اکنون تکمیل آبرسانی به یک هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی مرغوب و با موقعیت مناسب بخش قلعه شاهین و دهستان‌های این منطقه نیازمند تأمین اعتبار مناسب است و اختصاص اعتبار به این طرح بزرگ مسئله‌ای مهم و در اولویت به شمار می‌آید.

وی بهره‌مندی کشاورزان از نعمت بزرگ سامانه گرمسیری در سایر مناطق شهرستان سرپل‌ذهاب را امری مهم و نیازمند توجه بیشتر مسئولین مربوطه به ویژه در وزارت نیرو بیان کرد.

وی خاطر نشان کرد: طرح مطالعاتی و بهره‌برداری سامانه گرمسیری از ابتدا بر عهده وزارت نیرو بوده و هم اکنون وزرات نیرو معتقد است که اجرای این طرح به شرکت آب‌منطقه‌ای واگذار شود و با هماهنگی‌های صورت گرفته در وزارت نیرو تکلیف بهره‌برداری و مدیریت طرح سامانه گرمسیری به زودی مشخص و روشن می‌شود.

فرماندار سرپل‌ذهاب تصریح کرد: انجام مأموریت جهاد کشاورزی در طرح سامانه گرمسیری خوب و مناسب بوده و با مدیریت و سیاست‌گذاری در بخش تعیین نوع کشت و تعیین اراضی مورد انتظار، در کنار کشاورزان در بهبود بهره‌برداری از اراضی مؤثر بوده و نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

کد خبر 5388909

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری طرح سامانه گرمسیری کرمانشاه سرپل ذهاب کشت دیم آبیاری مزارع 9 دی قاسم سلیمانی بوشهر ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه سفر رئیس جمهور به قم دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی آمار کرونا سیدابراهیم رئیسی حماسه نهم دی ماه فتنه 88 گرگان عکس استانها هزار هکتار از اراضی طرح سامانه گرمسیری استان کرمانشاه کرمانشاه نیازمند اجرای این طرح نیازمند توجه بهره برداری وزارت نیرو سرپل ذهاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۱۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار اراضی کشاورزی البرز

رئیس کل دادگستری استان البرز از رشد ۵۸ درصدی مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان البرز در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، حسین فاضلی هریکندی با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز در استان البرز اظهار داشت: استان البرز هرچند از نظر وسعت به عنوان کوچک‌ترین استان کشور شناخته می‌شود، اما به دلیل شرایط و ویژگی‌های خاص طبیعی و جغرافیایی و مجاورت با مرکز کشور در معرض بیشترین تغییر کاربری‌ها قرار داد و هرگونه تغییر کاربری منافع اقتصادی زیادی را پیش روی متخلفان قرار می‌دهد.

وی با تشریح اقدامات انجام شده در دادگستری کل استان البرز در زمینه مقابله با تغییر کاربری‌ها بیان داشت: استان البرز از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها در وضعیت حاد قرار داشت که برای مدیریت این شرایط و پاسخگو کردن دستگاه‌های متولی در این مورد، یکی از برنامه‌های مهم، با ایجاد «قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری ها» برای اولین بار در کشور عملیاتی شد که با توجه به ایجاد تحول در مقابله با این پدیده در استان البرز، مورد تقدیر رئیس قوه قضاییه قرار گرفت.

مقابله با تغییر کاربری 12870 هکتار در سال 1402

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه در سال 1402، مجموعا از تغییر کاربری 12870 هکتار از اراضی کشاورزی استان جلوگیری شده است یادآور شد: در عملیات‌های اجرا شده که به درخواست و گزارش جهاد کشاورزی و غالباً در مراحل اولیه تفکیک و قطعه بندی و در مواردی هم با تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز بوده است به ترتیب حوزه‌های قضایی کرج با 4633 هکتار و چهارباغ با 2939 هکتار در جایگاه اول و دوم قرار دارند و شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد با 2845 و 1733 هکتار در مراتب بعدی جای گرفته اند.

رشد 58 درصدی مقابله با تغییر کاربری

وی با اعلام رشد 58 درصدی مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان البرز در سال 1402 در مقایسه با سال 1401 تصریح کرد: ارزش اراضی زراعی و باغ‌های استان البرز که از تغییرکاربری آن جلوگیری شده، بیش از 514 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

نقش سامانه کشت یار به عنوان بازوی کمکی

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز با اشاره به نقش سامانه «کشت یار» به عنوان بازوی دستگاه‌های متولی استان در زمینه مقابله به هنگام با تغییر کاربری ها، خاطرنشان کرد: در رصد سامانه‌های پایش ماهواره‌ای در سال گذشته، تعداد 1119 نقطه توسط این سامانه هوشمند هشدار دهی شده و اقدامات برای بررسی و مقابله بلافاصله آغاز شده است.

وی با تقدیر از تلاش روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان که ماموریت‌های خود در مقابله با تغییر کاربری‌ها را با جدیت پیگیری کردند با اعلام آمادگی دستگاه قضایی استان برای حمایت از هرگونه اقدام پیشگیرانه و مقابله‌ای در این زمینه، ابراز امیدواری کرد در سال جدید با تقویت نظارت توسط دستگاه‌های متولی، عرصه به سوداگران این حوزه تنگ‌تر شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چند نفر در ایران مستاجر هستند؟
  • ۶.۵ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند/ تامین مسکن در اولویت دولت
  • شرط ۲ برابر خرید برای استفاده کالا برگ نیازمند بازنگری است
  • تکمیل طرح‌های نیمه تمام آموزشی در دولت سیزدهم شتاب گرفتند
  • تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از اولویت‌های دولت سیزدهم است
  • ادامه طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی نیازمند تصمیم مجدد است
  • افتتاح ۲۸۸ پروژه کشاورزی در دولت سیزدهم
  • جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه ویژه دستگاه قضایی است
  • تکمیل و بهسازی اردوگاه شهید مهدی باکری نیازمند توجه ویژه است
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار اراضی کشاورزی البرز