Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی این مرحله ۲۰ پرونده میراث طبیعی و فرهنگی منقول استان برای ثبت ملی مطرح شد که پس از بررسی و تبادل نظر، در نهایت تعداد ۱۴ اثر مورد تأیید و واجد ارزش ثبت شناخته شد.

وی با بیان اینکه از این تعداد پنج اثر میراث طبیعی و مابقی فرهنگی منقول هستند اظهار داشت: جنگل‌های فندق‌لو، آلالان، آبشارهای شیله وشت و رو، اشیاء منقولی همچون منبر چوبی مسجد حاج صمدخان، شیء مفرغی، جام میثاق لیارسنگ‌بن از جمله آثاری هستند که پس از طرح پرونده، بررسی و تأیید شورای داوران در فهرست آثار میراث طبیعی و فرهنگی منقول به ثبت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث‌فرهنگی گیلان اظهار داشت: ثبت هر اثر طبیعی علاوه بر فراهم‌آوردن امکان حفاظت بهتر و معرفی گسترده و جذب گردشگران داخلی و خارجی را مهیا کرده و در طی سال‌های اخیر شاهد رشد تعداد آثار ثبتی استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور بودیم که از مجموع ۱۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی ثبتی استان گیلان، ۵۱۴ اثر مرتبط با میراث‌ طبیعی است.

همچنین به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان، بناهای تاریخی «بقعه شیخ‌ زاهد چابکسر»، «خانه خسروآبادی رشت (حنانی‌ها)»، «خانه راهنما رشت»، «بقعه معین و مبین رودسر» و «بقعه نرگس خانم املش» ۵ اثری هستند که مراتب ثبت آنها در روزهای اخیر توسط سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان ابلاغ شد.

در متن این ابلاغیه‌ها آمده است: در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده‌ی سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی- تاریخی کشور در فهرست آثار ملّی و فهرست‌های ذیربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی- تاریخی «بقعه شیخ‌زاهد چابکسر» واقع در استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، شهر چابکسر، میدان شیخ زاهد، گورستان شیخ زاهد، «خانه خسروآبادی رشت» واقع در استان گیلان، شهرستان رشت، بخش مرکزی، شهر رشت، میدان مطهری، خیابان سوخته تکیه، خواهر امام، «خانه راهنما رشت» واقع در استان گیلان، شهرستان رشت، بخش مرکزی، شهر رشت، محله ساغری سازان، کوچه بلورچیان، کوچه حقیقی، بن بست دوم، «بقعه معین و مبین - تمیجان» واقع در استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش مرکزی، شهر رودسر، روستای تمیجان و «بعه نرگس خانم اُمام» واقع در استان گیلان، شهرستان املش، بخش رانکوه، دهستان سمام، روستای امام، که پس از طی تشریفات قانونی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، ابلاغ، می‌شود.

بیش از پنج هزار اثر تاریخی ،فرهنگی و طبیعی در گیلان شناسایی شده که بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و بخشی از جنگل های هیرکانی گیلان بعنوان میراث طبیعی ثبت جهانی شده است.

ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی (از بقایای جنگل های دوران سون زمین شناسی) که بخش عمده‌ای از آن در گیلان قرار دارد در تیرماه سال ۹۸ در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اعلام شد.

جنگل های هیرکانی چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و سمنان برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شد؛ سه سایت پیشنهادی استان گیلان بخش هایی از مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و لیسار تالش هستند که سال گذشته مورد بازرسی بازرسان یونسکو قرار گرفتند.

برچسب‌ها گردشگری میراث فرهنگی گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی گیلان گردشگری میراث فرهنگی گیلان واقع در استان گیلان فهرست آثار ملی میراث طبیعی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۱۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان

به گزارش قدس آنلاین، مهدی شمس‌آبادی امروز پنجشنبه در دیدار با مدیرکل میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: این استان دارای ظرفیت‌ها، ابنیه ها و آثار تاریخی ارزشمندی است که باید حفظ و حراست شود.

وی افزود: باوجود تمام ظرفیت‌های فعال شده، این امکان وجود دارد که برخی افراد اقداماتی در خصوص تخریب، جابجایی و یا انتقال آثار تاریخی به صورت غیرقانونی انجام دهند که هم به منظور جلوگیری از قاچاق آثار و هم در راستای انسجام بخشی، تسهیل و تسریع در امور حقوقی و قضایی پرونده‌های مرتبط به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در سیستان و بلوچستان ضرورت دارد تا تدابیر ویژه‌ای داشته باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان ادامه داد: در کنار این موارد، پرونده‌هایی در حوزه میراث‌فرهنگی وجود دارد که نیازمند بررسی تخصصی‌تر است که بر همین اساس و به پیشنهاد مدیرکل میراث فرهنگی استان، شعبه ویژه رسیدگی به این پرونده ها در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان تشکیل می‌شود تا با سرعت، دقت و به صورت دقیق‌تر و در کوتاه‌ترین زمان مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار اظهار کرد: خوشبختانه همکاری و مساعدت دادستانی مرکز استان با این اداره کل قابل تقدیر بوده و همواره همراه و همیار این اداره کل در رسیدگی به امور بوده است که جای تقدیر دارد.

محمدهادی طهرانی‌مقدم افزود: در رابطه با حفاظت صیانت از ابنیه های تاریخی شاهد ترک فعل هایی هستیم که می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به این آثار که هویت ملی ما محسوب می‌شود وارد کند اما همراهی و همکاری دستگاه قضا در ممانعت و جلوگیری از این کار بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: یکی از مواردی که با ورود جدی دادستانی و اقدام ارزشمند و موثر معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز سیستان و بلوچستان به نتیجه مطلوب رسید پیگیری موضوعات مرتبط با خدمات بهداشتی و طهارت اسلامی و نظارت بر این موضوع در سطح استان بود که با دستور ویژه سرپرست معاونت حقوق عامه مرکز استان نتایج مطلوبی کسب شد که مورد تقدیر وزارت‌خانه نیز قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این نظارت ها باعث شد میزان شکایات در این حوزه کاهش یابد و شکایات، پیشنهادات شهروندان و مسافرین به سامانه ۰۹۶۲۹ در کمتر از ۲۴ساعت رسیدگی و پاسخ داده شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان تشکیل می‌شود
  • تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال ۷۵ هزار اثر
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • آغاز کف سازی خانه محصصی لاهیجان
  • رونمایی از لوح ثبت ملی آیین پخت سمنوی سادات البرز
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد