Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@16:02:19 GMT

توزیع علوفه برای دام‌های مولد در خراسان‌جنوبی

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۱۶۵۰

توزیع علوفه برای دام‌های مولد در خراسان‌جنوبی

« غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند در راستای وضعیت بحرانی عشایر در زمینه دام و کمبود نهاده‌های دامی اظهار داشت: نیاز به علوفه دام در خراسان‌جنوبی یک‌ میلیون و ۶۷۰ هزار تن است.

وی ادامه داد: از این نیاز در گذشته حدود ۷۰۰ هزار تن از مراتع تأمین می‌شده و مابقی علوفه‌های خشبی شامل کاه، یونجه و ضایعات بخش کشاورزی و کنسانتره بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۰ درصد نیاز جمعیت دامی خراسان‌جنوبی به کنسانتره تأمین شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی یادآور شد: با توجه به شرایط خشکسالی و تأمین ارز کمبود نهاده‌های دامی را در استان شاهد هستیم.

قوسی با بیان اینکه نیاز جمعیت دامی استان به کنساتره ماهانه ۴۰ هزار تن بوده که حدود ۱۴ هزار تن بیشتر نمی‌توانیم تأمین کنیم، گفت: در این نهاده تنها ۳۰ درصد نیاز دامداران تأمین شده و از طرفی خشکسالی مزید بر علت شده است.

وی با اشاره به اینکه اداره پشتیبانی امور دام مسؤول ذخیره‌سازی نهاده‌ها و یا کالاهای اساسی در شرایط بحرانی است، افزود: وقتی سازمان امور پشتیبانی دام اظهار دارد که انبارهای آن پر بوده این انبارها تنها مربوط به خراسان‌جنوبی نیست.

توزیع ۱۲۰ هزار تن نهاده دامی در خراسان‌جنوبی طی ۹ ماهه امسال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: از این انبارها استان خراسان‌جنوبی سهمیه‌ای دارد که سازمان جهاد کشاورزی آن را مشخص و این سهمیه براساس جمعیت دام بوده که هر استان می‌تواند از آن انبار کشوری سهم خود را دریافت کند.

قوسی با بیان اینکه انبارهای پشتیبانی امور دام انبارهای کشوری بوده که از طریق سازمان پشتیبانی امور دام کشور رصد شده و هر استانی که سهمیه خود را براساس جمعیت دام از آن دریافت می‌کند، یادآور شد: سال گذشته ۹۱ هزار تن نهاده دامی در استان توزیع شده و در سال ۱۴۰۰ در ۹ ماهه ۱۲۰ هزار تن نهاده در استان توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی حدود سه برابر سهمیه استان افزایش یافته است، گفت: این آمار نشان می‌دهد در استان برای افزایش سهمیه نهایت پیگیری صورت گرفته است.

خرید گوسفند و گوساله پرواری در خراسان‌جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این پیگیری‌ها در راستای حمایت از صنعت دامداری بوده است، تصریح کرد: برنامه‌ای که در استان خراسان‌جنوبی برای اینکه جمعیت دام را به تعادل برسد، خرید گوسفند پرواری است.

قوسی با بیان اینکه در راستای این برنامه در حال حاضر هر کیلو گوسفند پرواری حدود ۶۲ هزار تومان و گوساله پرواری هر کیلو ۵۹ هزار تومان از کشتارگاه‌های استان خریداری می‌شود، افزود: قیمت شرکت پیشتیانی بالاتر از قیمت کف بازار است.

وی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان برای حمایت از دامداران را تأمین علوفه یارانه‌ای برای دام‌های مولد دانست و گفت: برای این برنامه حدود ۸۰ هزار رأس دام عشایری هدف‌گذاری شده و لیست‌های آن آماده شده تا به ازای هر کیلو دام زنده سه کیلو جوی مدت‌دار در اختیار عشایر قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: این برنامه ویژه دام‌های مولدی بوده که قابلیت نگهداری دارند و تأکید شده به هیچ عنوان دام‌های دیگر را شامل نمی‌شود.

قوسی خاطرنشان کرد: بعد از دوره آبستنی گروه کارشناسی مراجعه کرده تا اگر قابلیت نگهداری داشت، نگهداری شوند و در غیر این صورت به گشتارگاه برای کشتار می‌روند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

منبع: فارس

کلیدواژه: دام خراسان جنوبی دام مولد علوفه سازمان جهاد کشاورزی قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خراسان جنوبی جمعیت دام هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۱۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای در بخش شمیل بندرعباس

مریم فامیل رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش شمیل بندرعباس با اشاره به برداشت ذرت علوفه ای از  ۱۸۰ هکتار زمین‌ کشاورزی بخش شمیل پیش بینی کرد تا پایان فصل برداشت ۹ هزار تن ذرت علوفه ایی برداشت شود که در مقایسه با پارسال تفاوتی ندارد.

وی گفت: برداشت با استقاده از دستگاه چاپر از زمین‌های کشاورزی صورت می‌گیرد و پس از بسته بندی، برای مصارف دامی در استان توزیع و یا به استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان فرستاده می‌شود.

روستا‌های کرمون، چاه خرگ، حسنلنگی و شمیل از مهمتربن مناطق کشت ذرت علوفه ایی در بخش شمیل هستند.

برداشت ذرت علوفه ایی تا خرداد سالجاری ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • ثبت بیش از ۱۱ هزار درخواست اشتغال مددجویان خراسان‌ جنوبی
  • انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در خراسان جنوبی
  • هشدار سازمان هواشناسی: فعالیت سامانه بارشی از امروز تا چهارشنبه
  • آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای در بخش شمیل بندرعباس
  • برداشت ذرت علوفه‌ای در بخش شمیل بندرعباس
  • انعقاد تفاهم نامه فی مابین سازمان انرژی اتمی، دانشگاه بیرجند و سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی
  • سال گذشته چه میزان فراورده نفتی در خراسان جنوبی توزیع شد؟
  • دارندگان انشعابات غیرمجاز آب منتظر جریمه‌های سنگین باشند
  • کشف ۹۸ هزار لیتر سوخت قاچاق در غرب خراسان
  • مأموریت بسیج ادارات و کارمندان کمک به تحقق دولت اسلامی است