Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-28@11:36:32 GMT

ابهامات عجیب ماجرای سیب‌زمینی

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۲۸۸۴

ابهامات عجیب ماجرای سیب‌زمینی

جزئیات این خبر هنوز مشخص نشده است و گمانه‌زنی‌ها در این مورد زیاد است. یک‌بار گفته شده اصلا صادراتی به ترکمنستان نداشته‌ایم و بار دگر علت این برگشت را خاک زیاد همراه سیب‌زمینی دانسته‌اند و بسیاری به دلیل استفاده از سموم بی‌کیفیت و غیراستاندارد چینی را دلیل مرجوع بار صادراتی دانسته‌اند.

لازم به ذکر است وقتی شما قصد خرید کالا از تولیدکننده چینی دارید، ابتدا از آن کالا نمونه می‌گیرید، در صورت تایید نمونه ارائه شده از آن سفارش عمده به تولیدکننده می‌دهید و در زمان تحویل شرکت‌های بازرسی در مبدا قبل از بارگیری یه صورت رندوم به نمونه‌برداری و آزمایش از کالا می‌پردازند تا مغایرت و تفاوتی با نمونه مورد تاییده خریدار نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا این‌جا هنوز بار شما در مبدا است و شما می‌توانید در صورت مغایرت با استانداردهای سفارش داده شده از تحویل گرفتن بار امتناع کنید. در کشور مقصد که ایران باشد نیز اینطور هست که کالاهای از این دست شمول آزمایشگاه و استانداردهای اجباری هستند، بنابراین اگر قصوری صورت گرفته، باید انگشت اتهام را به همان سمت برد و یا اگر این‌که استانداردهای لازم جهانی را نداریم، باید آزمایشگاه‌های خود را تجهیز کنیم.

اینکه با فرار رو به جلو تقصیر را گردن تامین کننده بیاندازیم و یا  این که بگوییم محصول فرستاده شده با نمونه فرستاده شده مغایر بوده است، واقعا خنده‌دارترین نوع برخورد با مساله است. پس نهادهای نظارتی کجا بوده‌اند؟ بازررسی کالا در مقصد؟ آزمایشگاه؟ استاندارد؟

لازم به ذکر است چین در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ حدود ۷۰ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داشته است و عمدتا به بازارهای اروپا و آمریکا بوده است. در ضمن تولید غلات چین هم حدود ۷۰۰ میلیون تن هست. پس چرا دیگر کشورها مشکلاتی از این قبیل با تولید کنندگان کالاهای چینی را ندارند.

کالاهای از این دست برای ورودشان به کشور می‌بایست سخت‌گیری‌های لازم را اعمال کنیم تا هم در برابر سلامت جامعه که مهمترین موضوع است صیانت کرده باشیم و هم در این برهه جنگ اقتصادی که نیاز مبرم به ارز صادراتی داریم از آن محروم نشویم.

در پایان یادآور می‌شوم کشور در هفت ماهه نخست سال مبلغی حدود ۸.۲ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی، دامی و شیلات داشته است که این مبلغ حدود ۷ درصد از صادرات کل کشور را شامل می‌شود که متاسفانه با این مواردی که در این چند وقت اخیر رخ داده این مبلغ کاهش خواهد یافت و کشور با کاهش صادرات اقلام کشاورزی و در نهایت منفی شدن تراز تجاری روبرو خواهد شد در این راستا برای بهبود شرایط صادراتی برای این اقلام نیاز به ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای صادرات محصولات کشاورزی بیش از پیش احساس می‌شود تا بتوانیم سهم خود از صادرات به بازرهای جهانی را افزایش داد.

* عضو اتاق ایران و چین

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1588226

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: چین ایران و چین استاندارد سازمان بازرسی کل کشور اتاق بازرگانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۲۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد وزارت جهاد کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگویی رادیویی عنوان کرد: مسؤولیت اصلی وزارت جهاد کشاورزی تولید غذای سالم، کافی و در دسترس در داخل کشور و برداشتن محدودیت‌های صادراتی است.

وی با اشاره به بارش‌ها از نیمه دوم بهمن ماه در ادامه افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان و قرار گرفتن ایران در کمربند منطقه خشک و نیمه‌خشک، برای استفاده از منابع از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های کشاورزی، مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشگران متخصص درصدد تأمین منابع با افزایش بهره‌وری هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر نقش حاکمیتی دولت خاطر نشان کرد: یکی از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی، واگذاری وظایف به شرکت‌ها، تشکل‌ها، تعاونی‌ها و دانش‌بنیان‌ها است تا ضمن تأمین نیاز داخل، در بازارهای منطقه و بین‌المللی ایفای نقش کنیم.

نیکبخت با ارائه آماری در حوزه صادرات گوجه، پیاز و سیب‌زمینی عنوان کرد: با توجه به اینکه هر سال با نوسان قیمت این سه محصول روبرو بودیم، با صادرات ۱۰ هزار تنی گوجه، پیاز و سیب زمینی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تولید و صادرات برداشته شد؛ به طوری که در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

وزیر جهاد کشاورزی اولویت بعدی وزارت جهاد کشاورزی را حوزه آبخیزداری دانست و گفت: با وجود ظرفیت‌های بسیاری که در تولید ماهیان زینتی، گرمابی، سردابی و تولید در قفس داریم، فقط ۱۵ درصد از ظرفیت کشور استفاده شده که با وجود ۵۵۰ حلقه چاه می‌توان از این منابع در جهت پرورش ماهی، زراعت و باغبانی استفاده کرد.

نیکبخت ظرفیت سواحل شمال و جنوب کشور را برای سرمایه‌گذاری بسیار بی‌نظیر دانست و اظهار امیدواری کرد تا علیرغم تأمین داخلی، بتوان از تولید پایدار در صنایع تکمیلی و تبدیلی و صادرات بهره برد. کد خبر 6063971

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ در سال گذشته
  • راهبرد وزارت جهاد کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • صادرات محصولات کشاورزی از مازندران رشد ۱۰ برابری داشته است
  • چند نمونه از عجیب‌ترین موجودات دنیا + فیلم
  • تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند
  • شاخص های سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی
  • شرط سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی
  • راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • افزایش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی از آبادان