Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضاحمیدی، کارشناس مسائل فرهنگی و ادبی و دبیر هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه شعر امروز که تعداد زیادی از شاعران جوان می‌سرایند، بیشتر از آموزه‌های معرفتی و نگاه‌های تربیتی به دنبال آرایه‌های ادبی و عاشقانه‌ها است، اظهار کرد: در گذشته شاعران اغلب در علوم معرفتی و ادبیات تعلیمی حضوری پر رنگ داشتند و شاعرانی از جمله فردوسی، عطار، سنایی، مولانا، نظامی و سعدی حکیم بودند و اطلاق حکیم دامنه گسترده‌ای از علوم معرفتی، فلسفی و حکمت را در بر داشت و این حکما در ادبیات تعلیمی بسیار خوش درخشیدند، ولی امروز این نگرش در شاعران، به خصوص جوانان کمتر به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: آموزش و پرورش انسان‌ها، یکی از کارکرد‌های مهم ادبیات و هنر است و نباید این دو را از یکدیگر جداکرد. به دلیل وجود ناشران تخصصی شعر از یک سو و افزایش جشنواره‌ها و مسابقات شعری، رشد سریع تکنولوژی و فضای مجازی از سوی دیگر باعث شد سرودن انواع شعر افزایش یابد. به جز مواردی خاص در شعر‌های امروز اغلب کیفیت فدای کمیت شده و از ادبیات تعلیمی و حکیمانه فاصله گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته همانطور که بازاریان با الفبای احکام و مسائل شرعی و دینی آشنا می‌شدند و سپس به داد و ستد روی می‌آوردند، امروز هم به نظر می‌رسد، ضرورت دارد شاعران با منابع اصیل دینی و اخلاقی و معرفتی از جمله قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه آشنا شوند، سپس به سرایش شعر روی آورند تا ارزش اثربخشی آثارشان مضاعف شود.

حمیدی خواستار توجه متولیان به آسیب شناسی شعر امروز شد و ابراز داشت: اگر در آسیب شناسی ادبیات و شعر سستی شود این عرصه از هنر نیز به گرفتاری موسیقی دچار می‌شود؛ ذائقه مخاطب تنزل می‌یابد؛ درآینده اشعار ناب را نمی‌پذیرد و به شبه اشعار که نقش مخرب هم شاید داشته باشند، روی خواهند آورد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارشناس ادبی شعر امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۵۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع شیر رایگان در مدارس استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی از ادامه توزیع شیر رایگان در بین ۱۳۴ هزار دانش‌آموز مدارس ابتدایی دولتی شهری و روستایی استان مرکزی به صورت دو نوبت در هفته خبر داد.

آن طور که مولوی می‌گوید این برنامه پس از هفت سال تعطیلی دوباره از آذر ماه گذشته راه اندازی شد. هدف از این اقدام، پیشگیری از سوء تغذیه و ارتقاء سلامتی دانش آموزان و ترویج فرهنگ مصرف شیر است.

او افزود: این اقدام با توجه شخص رئیس جمهور همراه بود که وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و استانداری‌های سراسر کشور را به توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی دولتی الزام کردند.

مولوی با بیان اینکه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در استان در نظر گرفته شده است، گفت: تامین این اعتبار کار کمی نیست ولی مهمتر از آن، توزیع دقیق و کارشناسی است تا شیر ناسالم به دست دانش آموزان نرسد.

دیگر خبرها

  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز
  • آخرین فرصت ثبت نام در آزمون سراسری دانشگاه‌ها
  • طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش
  • توزیع شیر رایگان در مدارس استان مرکزی
  • افتتاح مجموعه ورزشی مرحوم مهجوری در قم
  • امروز مردم دنیا از اقدام ایران در حمله به رژیم صهیونیستی رضایت دارند
  • خبر خوش آموزش و پرورش درباره حقوق معلمان
  • گنجینه ایرانی که به دست مغول‌ها از میان رفت
  • پژوهشگر ادبیات: عطار نیشابوری را به زبان نسل امروز ترجمه کنیم