Web Analytics Made Easy - Statcounter

جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با تشدید تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف در چارچوب سفری سه روزه و با هدف نمایش حمایت همه جانبه بروکسل از کی‌یف، سه‌شنبه شب وارد اوکراین شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، بورل در جریان این سفر ابتدا در خط مرزی شرق اوکراین حاضر شد، جایی که جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه با نیروهای دولتی اوکراین در جنگی تقریبا هشت ساله هستند؛ جنگی که تا کنون بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نخستین باری است که دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا از زمان تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین به منطقه سفر می‌کند.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی توئیتری در مورد هدف از سفرش به شرق اوکراین نوشت: «با افزایش تدارکات نظامی روسیه، من اینجا هستم تا حمایت اتحادیه اروپا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نشان دهم.»

او همچنین در جریان بازدید از مناطق مرزی استانیتسا لوهانسکا تصریح کرد که هر گونه تجاوز نظامی بیشتر عواقب عظیمی در پی خواهد داشت. او همچنین از روسیه خواست تا ضمن تنش‌زدایی، توافق مینسک را به طور کامل اجرا کند.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد که وضعیت فعلی تهدیدی برای ثبات و امنیت اوکراین و کل منطقه است. بورل در ادامه سخنان خود، گفت که اگر روسیه واقعا بخواهد در مورد ساختار امنیتی اروپا بحث کند، اتحادیه اروپا نمی‌تواند یک تماشاگر بی‌طرف باشد.

او همچنین خواستار حضور همه بازیگران مرتبط با مساله اوکراین و طرف‌های درگیر آن در یک گفت‌وگوی همه‌جانبه شد و از ادامه همکاری اتحادیه اروپا با ایالات متحده و ناتو برای حل دیپلماتیک بحران اوکراین خبر داد.

این دیدار در بحبوحه نگرانی‌های غرب مبنی بر این که استقرار حدود ۱۰۰ هزار نیروی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین می‌تواند مقدمه‌ای برای تهاجم احتمالی به خاک این کشور باشد، انجام می‌شود؛ نگرانی‌ که مسکو آن را بی‌مورد می‌داند.

با این حال، پس از این که مسکو خواستار تضمین‌های امنیتی گسترده از ایالات متحده و متحدانش شد، ناتو اعلام کرد که نشست مجازی وزرای خارجه ۳۰ کشور عضو و نمایندگان روسیه را هفته آینده برگزار خواهد کرد.

خواسته‌های اصلی روسیه شامل تضمین عدم پیوستن اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق به ناتو و عقب‌نشینی از استقرار نظامی این ائتلاف در اروپای مرکزی و شرقی است.

البته غرب تاکنون اولتیماتوم‌های مسکو در مورد ناتو را رد کرده و مسکو را تهدید کرده است که در صورت تهاجم تازه به خاک اوکراین، تحریم‌های شدیدتری اعمال می‌کند و واکنش متناسب نشان خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جوزپ بورل اوكراين اتحادیه اروپا شرق اوکراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۶۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: از امیرعبداللهیان خواستم ایران تنش‌ها را گسترش ندهد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ایران درباره حمله ایران به نقاطی در اراضی اشغالی خبر داده و بر اهمین جلوگیری از گسترش تنش‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: به نیابت از کشورهای اتحادیه اروپا، حملات ایران علیه اسراییل را، قویا، محکوم کرده و از طرفین می‌خواهم بیشترین خویشتن‌داری را از خود نشان دهند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه دیشب عملیات «وعده صادق» را اجرا کرد و قبل از ساعت ۳ بامداد سیل پهپادهای شاهد ۱۳۶ و موشک‌های بالستیک ایران به آسمان سرزمین‌های اشغالی رسید و گنبد آهنین را درگیر کرد. بسیاری از موشک‌ها از این سپر دفاعی عبور کرده و به اهداف مورد نظر برخورد کردند. هدف موشک‌های سپاه، پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی بود.

حمله ایران به اراضی اشغالی در پاسخ به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق انجام شد.

بورل همچنین از گفت‌وگو با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در این باره خبر داده و گفت: با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم تا این پیام‌ها را منتقل کنم و از ایران بخواهم بیش از این تنش‌ها را گسترش ندهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشتر، خبر داده بود که خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا برای کاهش تنش‌ها در منطقه در پی حمله ایران به نقاطی در اراضی اشغالی شده است.

او در بیانیه‌ای و بدون اشاره به ریشه تنش که حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بود، مدعی شد این تشدید تنش بی‌سابقه یک تهدید علیه امنیت منطقه‌ای است.

بورل بر تعهد بروکسل بر امنیت اسرائیل تاکید کرد و با این حال گفت تشدید تنش بیشتر به نفع هیچ طرفی نیست و تمام طرف‌های از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این بلوک به مشارکت در کاهش تنش و امنیت منطقه پایبند است و با تمام طرف‌ها به منظور نیل به این هدف در ارتباط است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بورل: خاورمیانه در لبه پرتگاه است
  • بورل : خاورمیانه در لبه پرتگاه است
  • موضع دو گانه ماکرون در قبال روسیه
  • بورل: شکست سیاست خارجی اروپا، تمام جهان را مقابل غرب قرار داده است
  • بورل : پیام اروپا را به امیرعبداللهیان منتقل کردم؛ از ایران می‌خواهم که تنش تشدید نشود
  • بورل: از امیرعبداللهیان خواستم ایران تنش‌ها را گسترش ندهد
  • رایزنی «بورل» با «امیرعبداللهیان»
  • بورل: خواهان کاهش تنش در منطقه هستیم
  • آخرین تحولات اوکراین| تکذیب خبر ارسال سلاح از چین به روسیه
  • تحولات اوکراین|تلاش چین برای ایجاد شرایط گفتگوی مسکو و کی‌یف