Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@23:38:47 GMT

معایب مذکرات با واسطه در وین

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۵۹۸۴۶

معایب مذکرات با واسطه در وین

به گزارش خبرآنلاین، قاسم محبعلی گفت: انتظارات ما باید متناسب  با کشورهای دیگر هم باشد. سابقه مذاکرات ما نشان می دهد که اروپا در عین حال که منافع خودشان را دارند اما در چارچوب غرب و اتحادی که با امریکا دارد، همواره سعی میکنند در همان چارچوب باشد. اروپا قدرت اقتصادی هست اما قدرت سیاسی و نظامی نیست. بعد از فروپاشی شوروی برخی از کشورهای اروپایی در مورد اینکه ایا وجود ناتو لازم است یا خیر، صحبت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن موقع بوش پدر رییس جمهور امریکا بود و در اینباره گفت که این اروپا است که نیاز به امریکا دارد و ما نیازی به شما نداریم. امنیت امریکا به اروپا وابسته نیست.الان هم مهم ترین چالش اروپا چالشی است که با روسیه دارد. مهم ترین تهدید انها روس ها هستند و نمی توانند بدون اتحاد با اروپا خود را مقابل روسیه حفظ کنند. در عین حال باید توجه داشت که در دوران ترامپ نکاتی بین امریکا و اروپا بود ولی در دوران بایدن انها به هم نزدیک هستند. ما در سیاست خارجی خود روابط متوازنی نداریم و به همین دلیل نمی توانیم بگوییم که با آنها دارای روابط استراتژیک هستیم. مثلا ما در سه مبحث انرژی، با روس ها تضاد منافع داریم. خروج ایران از تحریم می تواند چالشی برای روس ها از نظر بازار انرژی باشد. در قفقاز هم ما سوابق تاریخی داریم و نفوذ ایران نفوذ مسکو را کاهش می دهد. موضوع ترکیه هم هست. 

وی افزود: طرف ما درمذاکرات، امریکایی ها هستند و از نظر حرفه ای درست نیست که از طریق واسطه هایی که منافع مشخصی دارند عمل کنیم. اینکه چطور مباحث را منتقل می کنند، مبحثی قابل بحث است. در دنیای امروز هیچ کشوری در اتحاد با روسیه و چین توسعه پیدا نکرده است. بنابراین واضح است که انتخاب ما در مذاکرات کمکی به پیشرفت و دستیابی به منافع نمی کند و بلکه می تواند منافع ما را دستاویز قدرت هایی بکند که با هم در رقابت هستند.

 محبعلی در پایان گفت: ما محدودیت های تیم مذاکره کننده را می شناسیم. تیم مذاکره کننده تیم کارشناسی است. بحث این است که چطور با کمترین هزینه بتواند به توافق دست پیدا کند. به نظر می رسد که گمان ایران این است که برنامه هسته ای ایران انقدر برای غرب ارزشمند است که بابتش امتیاز بزرگی بدهد. این یک توهم است. برخی هم در منطقه علاقه مند هستند با این برگ بازی کنند اما نمی خواهند مشکل ایران با غرب حل و فصل شود و ایران در چرخه رشد اقتصادی بیفتد. اقتصاد ما باید از حالت گروگان سیاست خارجه خارج شده و کشور وارد چرخه رشد و توسعه شود. طرف اصلی ما روسیه و چین نیست. بلکه امریکاست و با دیگران مساله حل و فصل نمی شود. در دو مساله در دنیا در سطح  قدرت بزرگ اجماع نظر وجود دارد. یکی این است که کشوری بدون موافقت آنها به سلاح کشتار جمعی دست پیدا نکند. مساله بعدی امنیت اسراییل است. این دو مساله موضوع اصلی شورای امنیت هستند. اگر مذاکرات به نتیجه نرسد یک انتخاب مقابل ایران است و آن توسعه برنامه هسته ای است که از سطح توسعه ای به سطح بعدی برویم که ما  را دچار تحریم های وحشتناک شورای امنیت می کند و هیچ تاثیری در وضع اقتصادی داخل نخواهد داشت و بازدارندگی هم ایجاد نمی کند. آنچه باعث بازدارندگی می شود داشتن برتری اقتصادی است و نه برتری نظامی.

مشروح گفتگو را در لینک زیر بخوانید:
ابتکار برای مذاکرات وجود داشت اما استفاده نشد/ روسیه با زیرکی نقش میانجی را گرفت

۳۱۰۳۱۱

کد خبر 1589212

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران و روسیه مذاکرات وین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۹۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ریشه نازک اسراییل را از صفحه روزگار محو می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمد عبدالنبی موسوی‌فرد ظهر امروز جمعه در جمع نمازگزاران اهواز اشاره به روز ارتش تاکید کرد: روحیه تدین ارتش و کنار مردم بودن باعث پیروزی آن شده است.

وی بیان کرد: اگر به سفارتخانه کشورهای غربی حمله می‌شد با تمام قدرت دفاع می‌کردند. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند سفارتخانه حکم خاک کشور را دارد. در این سال‌ها حمله به اسرائیل از طرف ما آشکار نبود آنها هم آشکار نمی‌کردند.

حجت الاسلام موسوی‌فرد ادامه داد: قدرت ما نامحدود است و ما از بخش محدود آن استفاده کردیم. گفتند ۹۹ درصد آنها را رهگیری کردیم. دروغ می‌گویند. اگر راست هم بگویند ۱٠ کشور با رژیم صهیونیستی شب و روز رصد می‌کردند و گنبد آهنین هم فعال کردند.

وی گفت: ده‌ها کشور و نه فقط انگلیس این دژ مستحکم را در منطقه برای منافع خودشان در منطقه ایجاد کردند. اگر این دژ مستحکم فرو بریزد تمام کشورهای غربی در منطقه فرو می‌ریزد. آنها می‌دانند که ایران اسلامی ریشه نازک اسرائیل را از صفحه روزگار محو خواهد کرد.

امام جمعه اهواز گفت: در این دو ساله روسیه ۷۰ پهپاد علیه اوکراین به کار گرفته، اما ایران اسلامی در کمتر از یک ساعت ۱۷۰ پهپاد از ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی فرستاد. روسیه در سال ۲۰۲۳ در حوزه بالستیک از ۱۰۸ موشک استفاده کرد. در مجموع ۱۵۳ موشک روسیه برعلیه اوکراین استفاده کرد. ۱۲۰ موشک بالستیک از ایران جامعه هدف در سرزمین‌های اشغالی را ویران کرده است. می‌گویند اتفاقی نیفتاده. ماهواره‌های ما فیلم‌برداری کرده است. در کمتر از نیم ساعت یک ششم قدرت چین بر علیه اسرائیل به کار گرفته شده است. ما منتظر هستیم شما دست از پا خطا کنید به اذن خدا اسرائیل در منطقه باقی نخواهد ماند.

حجت الاسلام موسوی‌فرد بیان کرد: این نمایش قدرت بود نه خود قدرت. ایران قصد داشت به دشمن نشان دهد این اقدام حداقلی چگونه نشان‌دهنده اثرات حداکثری است. حرکات بعدی رژیم صهیونیستی و هر کشور دیگری با اقتدار جواب داده می‌شود. در سایه مذاکره کدام کشور به حق خود رسید. در سایه اقتدار نظامی و تعقل موفقیت کسب می‌شود.

امام جمعه اهواز با اشاره به اجرای طرح حجاب در کشور تاکید کرد: از نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که با برنامه وارد شده است. تنها دولت و نیروی انتظامی نمی‌تواند بر این مشکلی که دشمن بر ما وارد کرده فائق بیاییم بلکه همه باید تلاش کنیم. ادارات باید از خود شروع کنند. همه باید از خودمان شروع کنیم.

کد خبر 6082477

دیگر خبرها

  • «هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!
  • ایران ریشه نازک اسراییل را از صفحه روزگار محو می‌کند
  • تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است
  • درآمدزایی منچستریونایتد به واسطه راهیابی دورتموند به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا
  • نتانیاهو از رویارویی با ایران منافع دارد | تنش و درگیری بزرگ دام اسرائیل است؟
  • لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند
  • لیلاز : اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم
  • لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند
  • محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد
  • روسیه نگرانی از مواضع چین در قبال اوکراین ندارد