Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-18@01:18:56 GMT

ابتکارات ایران در مذاکرات وین

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۶۸۶۴۴

ابتکارات ایران در مذاکرات وین

مذاکرات وین این روزها با برگزاری جلسات طولانی و پی‌درپی میان هیات‌های مذاکره‌کننده در کنار ورود برخی بازیگران جدید در عرصه گفت‌ وگوها ادامه دارد و قریب به اتفاق طرف‌ها به رو به جلو بودن آن اذعان دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مذاکرات لغو تحریم‌ها در روز جمعه نیز بین نمایندگان گروه  ۱+۴ و ایران در جریان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مذاکرات بر اساس توافقی است که در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام انجام گرفته است. 

جلسات به صورت دو جانبه و چند جانبه طی روزهای گذشته در این جریان داشته و نمایندگان کشورهای مشارکت کننده در این گفت‌وگوها در اولویت موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران تاکید دارند.

در روزهای اخیر طرف‌های اروپایی ارزیابی مثبت خود را نسبت به روند مذاکرات ارائه کرده‌اند. ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه امروز در مصاحبه گفت که در مذاکرات وین پیشرفت حاصل شده ولی زمان رو به پایان است. وی همچنین اضافه کرد که طی چند روز اخیر در مسیر مثبت حرکت کرده‌ایم و من هنوز معتقدم که می‌توان به یک توافق دست یافت؛ ولی زمان رو به پایان است.

همچنین رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در اظهارنظری گفت که فقط چند هفته برای دستیابی به توافق در وین فرصت داریم. 

اما کسی که از برجام خارج شده است آمریکا است و باید با لغو تحریم‌ها گام اول را بردارد بدون بلند و تحریم‌ها، چه با تعیین ضرب‌الاجل و چه بدون آن، اتفاق جدیدی در مذاکرات رخ نمی‌دهد.

نمایندگان روسیه و چین پس از پایان مذاکرات در هتل کوبورگ به خبرنگاران گفتند که مذاکرات رو به جلو و در حال پیگیری است. میخائیل الیانوف نماینده روسیه در مذاکرات در آخرین ارزیابی خود از گفت‌وگوها گفت که دستیابی به توافق نهایی برای احیای توافقات سال ۹۴ تا ماه فوریه امکان پذیر است و اضافه کرد که نه تنها روسیه بلکه سایر طرف ها هم اذعان دارند که گفت‌وگوها در حال پیشرفت است. 

در جریان این دیدارها و رایزنی‌ها در وین، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی که در راس هیئتی برای گفت‌وگو در مورد دارایی‌های بلوکه شده ایران به وین سفر کرده است، روز گذشته نیز با روسای هیئت‌های مذاکره‌کننده در هتل ماریوت وین، دیدار کرد.

وزیر امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. این جلسه به درخواست طرف کره‌ای در محل نمایندگی ایران در وین برگزار شد و معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی ارائه کرد و گفت که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

علی باقری در این دیدار تاکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی طی روزهای گذشته دیدارهای جداگانه‌ای با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام نمایندگان سه کشور اروپایی روسیه و همچنین رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران، داشته است.

دروزه پنج شنبه نیز مذاکره کننده ارشد روسیه با انتشار پیامی در توییتر از ملاقات خود با هیئت سعودی در ساختمان نمایندگی دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در ایران خبر داد و گفت که این جلسه پیرامون مسائل مختلف از جمله دورنمای گفتگوهای امنیتی در حوزه خلیج فارس بحث و تبادل نظر کردند. 

در حالی که گفته می‌شد ملاقات‌ دیپلمات‌های روسیه و عربستان در وین، مرتبط با ایران بوده است، یک منبع آگاه به خبرنگار ایرنا گفت که در این ملاقات طرف‌ها پیرامون مسائل مورد علاقه خود و غیر مرتبط با ایران گفت‌وگو کردند. 

علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در آخرین ارزیابی خود از روند گفت‌وگوهای وین که با محور تحریم‌ها در جریان است، او گفت که مذاکرات مثبت و رو به جلو در جریان است و در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره نتیجه مذاکرات چند روز اخیر سوال کرد، وی تصریح کرد که تلاش ها برای دستیابی به نتیجه جریان دارد.

باقری گفت که رمز موفقیت مذاکرات وین دستیابی به توافق در زمینه لغو موثر تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است و هر چقدر که طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها و اراده جدی تری برای پذیرش ساز و کارهای مدنظر ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی گفت که مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد و ابتکارات طرف ایرانی این فضا را رقم زده است. 

وی همچنین در مورد وظیفه غرب در واکنش به ابتکار تهران تاکید کرد که اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد آیا حسن نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد یا نه. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پیش‌تر میز در گفت‌وگو با الجزیره افزوده بود که ما خواهان لغو تحریم‌ها هستیم که از سوی ترامپ بر ایران تحمیل شده است؛ به ویژه تحریم هایی که مغایر مفاد توافقنامه هسته‌ای است.

مذاکرات لغو تحریم‌ها، ششم تا نهم دی‌ماه در وین برگزار شده و پس از یک وقفه کوتاه سه روزه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، در ۱۳ دی‌ماه مجدداً در وین آغاز شده و همچنان در جریان است.

بر اساس آنچه که به گوش می‌رسد، قریب به اتفاق هیئت‌های مشارکت‌کننده در گفت‌وگوها، به رو به جلو بودن مذاکرات را دارند و در صورتی که طرف‌های غربی دست از مقصر نمایی ایران و تعیین ضرب الاجل های ساختگی بردارند، زمان زیادی تا احیای توافقات سال ۹۴ باقی نمانده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: وزیر امور خارجه مذاکره کننده لغو تحریم ها مذاکرات وین تحریم ها کره جنوبی گفت وگوها رو به جلو طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۸۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان مذاکرات تراکتور و سرمربی مشهور!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در حالی که ظهر امروز امیدواری برای انتخاب قربان بردیف به اوج خود رسیده بود اما در جدیدترین خبر مشخص شده که این سرمربی نمی‌تواند به ایران بیاید.

در گزارش ورزش سه نوشت: باشگاه تراکتور آمادگی کامل خود را برای استخدام قربان بردیف نشان داد و او گزینه اصلی محمدرضا زنوزی برای جانشینی پاکو خمس بود و همه چیز آماده بازگشت این سرمربی می‌شد اما ناگهان این اتفاق رخ نداد.

قربان بردیف بنا به دلایلی اعلام کرده که تا سه ماه آینده نمی‌تواند برای سرمربیگری به ایران بیاید تا پروژه دومین حضور او در تراکتور منتفی شود.

جلسه هیئت مدیره باشگاه تراکتور امشب از ساعت ۶ برگزار شد و گزینه‌های مختلف روی میز بودند و باشگاه آمادگی کامل برای امضای قرارداد با قربان بردیف داشت و همه چیز برای این همکاری مهیا بود.

در این جلسه همچنین با توجه به منتفی شدن حضور قربان بردیف که گزینه موردعلاقه زنوزی محسوب می‌شد، تصمیم بر این شد که تراکتور فعلا با کادرفنی فعلی خود کار را ادامه بدهد تا به زودی سرمربی جدید معارفه شود.

با توجه به شرایط بازار مربیان، تراکتور برای جانشینی پاکو خمس که استعفای ناگهانی و غیرمنتظره‌ای داشت، کار چندان راحتی ندارد اما با جلسات و بررسی‌های مختلف از سوی هیئت مدیره، این باشگاه در تلاش است تا هر چه زودتر بهترین گزینه را انتخاب و معرفی کند.

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896536

دیگر خبرها

  • پایان مذاکرات تراکتور و سرمربی مشهور!
  • پس از عملیات ایران علیه اسرائیل، مذاکرات بین اسرائیل و حماس متوقف شده است
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها
  • رئیس جمهور: ابتکارات دلاورانه یمن معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم می‌زند
  • رئیسی: ابتکارات یمن معادلات را به نفع غزه رقم می‌زند / یمن: عملیات وعده صادق تکرار انقلاب بود
  • ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در حمایت از فلسطین، معادلات را به نفع مردم غزه رقم خواهد زد
  • رئیسی: ابتکارات یمن معادلات را به نفع غزه رقم می‌زند/ یمن: عملیات وعده صادق تکرار انقلاب بود
  • ابتکارات مجاهدان یمنی در حمایت از فلسطین، معادلات را به نفع غزه رقم خواهد زد
  • رئیسی: ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در حمایت از فلسطین، معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد
  • درخواست ضدایرانی وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از انگلیس و فرانسه