Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه تاریخ کرمانشاه تاکنون چنین سند اقتصادی بزرگی را به خود ندیده است، سندی به ارزش 75 هزار میلیارد تومان که اشتغال و اقتصاد کرمانشاه را دگرگون خواهد کرد.

سند توسعه نفت و گاز استان کرمانشاه  امسال ابلاغ شده و بر اساس آن قرار است 15 پروژه عظیم نفت، گاز و پتروشیمی در استان اجرا شود که شامل پروژه‌های بالادستی، میانی و صنایع پایین دست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوراک لازم برای اجرای این طرح‌ها در کرمانشاه فراهم است، زیرا این استان از دیرباز در صنعت نفت و گاز پیشگام بوده و قدمت بیش از صد ساله پالایشگاه کرمانشاه گواهی بر این مدعاست.

تقریبا تمامی طرح‌های این سند نفت و گاز بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال 1403 اجرایی خواهد شد و بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌ها، توسط دولت انجام می‌شود.

حالا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به تشریح جزییات "سند طرح‌های توسعه نفت، گاز و پتروشیمی" استان کرمانشاه پرداخته است.

دکتر بهزاد باباخانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه پیگیری برای تصویب سند طرح‌های توسعه نفت، گاز و پتروشیمی استان کرمانشاه از حدود دو سال قبل استارت خورد و مسئولین ارشد استان با جدیت پیگیر اجرای آن بودند، اظهار کرد: این طرح بهار امسال از سوی وزارت نفت به استان ابلاغ شد تا آماده اجرا شود.

وی ادامه داد: در این طرح 15 پروژه دیده شده که چهار طرح آن بالادستی و مابقی طرح‌ها میانی و صنایع پایین دستی است.

به گفته این مسئول، مجموع سرمایه گذاری طرح‌های این سند حدود 75 هزار میلیارد تومان (2.2 میلیارد دلار +260 میلیون یورو) و حداقل اشتغالزایی آن در استان حدود پنج هزار نفر است.

توسعه میادین نفت و گاز استان و تلاش برای کشف میادین جدید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه طرح‌های بالادستی را شامل دو بخش توسعه میادین نفت و گاز استان و همچنین اکتشافات حوزه نفت و گاز با هدف یافتن میادین جدید اعلام کرد تا بتوان از ظرفیت ذخایر خدادادی  غرب استان بیشترین بهره را برای تامین خوراک صنایع پایین دستی ببریم.

به گفته باباخانی، این چهار طرح توسط دولت انجام خواهد شد.

وی یکی از این طرح‌ها را توسعه میادین نفتی نفت‌شهر اعلام کرد که هدف از آن افزایش تولید دو هزار تن بشکه نفت خام در روز است و توسط شرکت ملی نفت ایران اجرا خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری این طرح 30 میلیون دلار و درآمد سالانه حاصل از آن 36 میلیون دلار است، ابراز امیدواری کرد این طرح هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

باباخانی دومین طرح بالادستی را شامل توسعه میادین سومار، سامان و دلاوران عنوان و خاطرنشان کرد: این طرح نیز با هدف تولید 10 هزار و 500 بشکه نفت خام در روز در نفت شهر اجرا خواهد شد.

وی با بیان ایکه این طرح توسط شرکت ملی نفت ایران اجرایی می‌شود، تاکید کرد: سرمایه‌گذاری این طرح 115میلیون دلار و درآمد حاصل از آن نیز 189 میلیون دلار در سال است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته این طرح تا سال 1402 مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

باباخانی توسعه میادین گازی غرب استان (باباقیر و بیستون) را از دیگر طرح‌های مادر اعلام کرد که در گیلانغرب انجام خواهد شد و یادآوری کرد: هدف از این طرح نیز تولید هشت میلیون مترمکعب در روز گاز غنی و دو هزار بشکه در روز میعانات گازی است.

وی اجرای این طرح را نیز بر عهده شرکت ملی نفت ایران اعلام و اضافه کرد: این طرح نیز با سرمایه‌گذاری 180 میلیون دلاری اجرا و تولیدات آن به پالایشگاه پایین دستی ارسال خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: زمان پیش بینی شده برای اتمام این طرح نیز سال 1403 است.

وی اظهار کرد: چهارمین طرح مادر نیز طرح‌های اکتشافی سایر میادین نفت و گاز با هدف یافت میادین جدید نفت و گاز در استان کرمانشاه است.

باباخانی یادآور شد: عملیات بخشی از این طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز در استان آغاز شده است.

پیش‌بینی احداث 3 پالایشگاه و پتروشیمی مادر

معاون هماهنگی امور اقتصادی سپس به صنایع میانی این سند اشاره کرد و افزود: پالایشگاه گازی سیروان یکی از مهمترین طرح‌های میانی است که در غرب استان اجرا خواهد شد و تولیدات آن شامل هشت میلیون مترمکعب در روز گاز و 550 هزار تن در سال کربن(C2) است.

به گفته باباخانی این طرح با سرمایه‌گذاری 523 میلیون دلار توسط شرکت ملی گاز ایران(بخش دولتی) اجرا خواهد شد که درآمد سالانه پیش بینی شده برای آن 707 میلیون دلار و زمان پیش بینی شده برای بهره برداری از آن سال 1403 است.

وی پتروشیمی GTPP اسلام آبادغرب را از دیگر طرح‌های میانی سند نفت و گاز کرمانشاه اعلام کرد که با ظرفیت تولید 956 هزار تن در سال پلی پروپیلن احداث خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه این طرح نیز دولتی و توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با سرمایه‌گذاری 540 میلیون دلار اجرا خواهد شد، درآمدزایی سالانه آن را هم 223 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: پیش بینی شده این طرح نیز تا سال 1403 اجرا شود.

باباخانی یادآور شد: یکی دیگر از طرح‌های میانی این سند پتروشیمی الفین در زیر مجموعه پالایشگاه گاز سیروان است که ظرفیت تولید سالانه 550 هزار تن پلی پروپیلن و پلی اتیلن سبک را دارد.

وی با بیان اینکه این طرح نیز در غرب استان و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی خواهد شد، یادآور شد: سرمایه‌گذاری این طرح بسیار بزرگ 777 میلیون دلار است که 308 میلیون دلار در سال درآمدزایی برای آن پیش بینی شده و قرار است تا سال 1403 به بهره‌برداری برسد.

به گفته معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه، از بین این سه طرح میانی بزرگ هم اکنون عملیات اجرایی پتروشیمی GTTP با پیشرفت فیزیکی حدود شش درصد آغاز شده است.

 شش طرح پایین دستی ذیل صنایع مادر

باباخانی سپس به واحدهای پایین دستی در نظر گرفته شده در این سند هم اشاره کرد و گفت: طرح واحد پلی استال با ظرفیت تولید 20 هزار تن در اسلام آبادغرب اجرا خواهد شد که سرمایه گذاری آن 97 میلیون دلار و درآمدزایی سالانه آن 40 میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه این طرح توسط هلدینگ اهداف اجرا می شود، زمان پیش بینی شده برای اتمام آن را سال 1403 برآورد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه واحد تولید فرمالین با ظرفیت 73 هزار تن در سال را از دیگر طرح های پایین دستی اعلام کرد که توسط شرکت ماهان شیمی زاگرس در منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب اجرا می شود و سرمایه گذاری آن 25 میلیون دلار و درآمدزایی سالانه آن 10 میلیون دلار پیش بینی شده و قرار است تا سال 1402 به بهره برداری برسد.

وی تاکید کرد: این طرح زیر مجموعه پتروشیمی GTPP است.

باباخانی با بیان اینکه سه طرح دیگر قرار است توسط هلدینگ خلیج فارس اجرا شود، عنوان کرد: یکی از این طرح ها واحد اتیلن اکساید با ظرفیت 68 هزار تن در سال است که سرمایه گذاری آن 110 میلیون یورو و درآمدزایی آن سالانه 62 میلیون یورو است و تا سال 1402 اجرایی می شود.

وی اضافه کرد: این طرح در کنگاور احداث می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه واحد متیل آمین سنقر را دومین طرح پایین دستی اعلام کرد که توسط هلدینگ خیج فارس با سرمایه گذاری 60 میلیون دلار و درآمدزایی سالانه 27 میلیون دلار تا سال 1401 اجرا می شود و ظرفیت آن 22.6 هزار تن در سال است.

باباخانی تاکید کرد: طرح واحد لاستیک های مصنوعی نیز توسط هلدینگ خلیج فارس و با سرمایه گذاری 150 میلیون یورو در روانسر اجرا خواهد شد که سالانه 115 میلیون یورو درآمدزایی دارد.

وی ظرفیت این طرح را 50 هزار تن در سال اعلام کرد که قرار است تا سال 1402 ساخته شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه آخرین طرح پایین دستی را تولید کاتالیست های پلی اتلین اعلام کرد که توسط هلدینگ باختر در کرمانشاه و با سرمایه گذاری 9 میلیون دلار و با درآمدزایی سالانه 23 میلیون دلار احداث می شود .

وی ظرفیت این واحد را 150 تن در سال اعلام کرد که قرار است تا سال 1401 به نتیجه برسد.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، از این شش طرح نیز عملیات اجرایی دو طرح( اسلام آبادغرب و سنقر) آغاز شده و دو طرح دیگر (روانسر و کنگاور) نیز به زودی کلنگ زنی خواهد شد.

باباخانی تاکید کرد: البته طرح‌های پایین دستی دیگری هم در دست آماده شدن است تا بتوانیم ذیل این پروژه‌های نفت و گاز اجرا کنیم و آماده ارائه به سرمایه‌گذاران شود.

پیش‌بینی آموزش 2500 نیروی ماهر

وی در ادامه با بیان اینکه در سند توسعه نفت و گاز استان کرمانشاه دو طرح دیگر هم دیده شده، افزود: یکی از این طرح ها آموزش نیروی انسانی مورد نیاز برای احداث این پروژه‌های عظیم نفت و گاز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه حدود هفت تا هشت هزار نفر فقط در زمان ساخت در این طرح‌ها مشغول به کار می شوند که 2500 نفر آنها نیروی ماهر و متخصص است، تاکید کرد: این نیروها نیازمند آموزش هستند که در همین راستان تفاهم نامه ای بین سازمان فنی و حرفه ای کشور، وزارت نفت و استانداری برای آموزش این نیروها منعقد شده است.

وی اضافه کرد: در شهرستان هایی که قرار است طرح های نفت و گاز در آنجا اجرا شود با هماهنگی فرمانداران نیروهای مورد نیاز ترجیحا از نیروهای بومی همان منطقه آموزش خواهند دید.

طرحی برای تکمیل زنجیره ارزش قیرطبیعی

باباخانی پروژه دیگری که در نظر گرفته شده را تکمیل زنجیره ارزش قیرطبیعی اعلام کرد و با بیان اینکه بیش از 70 درصد ذخایر قیرطبیعی کشور در کرمانشاه است، اما متاسفانه درگیر خام فروشی آن هستیم، یادآور شد: در این سند تدابیری اندیشیده شده تا زنجیره فرآوری قیرطبیعی در استان تکمیل شود.

وی افزود: در این بخش هم تامین مالی و هم خرید تضمینی محصول برای واحدهایی که قرار است فرآوری قیرطبیعی انجام بدهند، با همکاری وزارت نفت در نظر گرفته شده و از محصولات آنها در صنایع مختلف استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كرمانشاه پتروشيمي نفت و گاز معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه درآمدزایی سالانه پیش بینی شده توسعه میادین نفت میادین نفت و گاز سرمایه گذاری استان کرمانشاه قرار است تا سال نفت و گاز استان هزار تن در سال اسلام آبادغرب میلیون دلار اجرا خواهد شد توسط شرکت ملی نفت و گاز طرح ها میلیون یورو بهره برداری توسط هلدینگ طرح نیز پایین دستی یادآور شد غرب استان توسعه نفت تا سال 1402 اجرا شود سال 1403

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۹۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری

به گزارش همشهری آنلاین، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرد: دیدار تیم‌های سپاهان اصفهان و گل گهر سیرجانی در هفته بیست و یکم برگزار و از سوی تماشاگران تیم سپاهان اصفهان تخلفاتی مبنی بر فحاشی به مقام رسمی مسابقه رخ داد. بر همین اساس باشگاه سپاهان باید ۶۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. این رای قابل تجدیدنظر است.

* مسابقه تیم‌های نساجی مازندران و ملوان بندر انزلی برگزار و از سوی تماشاگران تیم نساجی مازندران تخلفاتی مبنی بر فحاشی و دادن شعارهای مختلف علیه تیم حریف و پرتاب بطری از سوی تماشاگران منتسب و نقض مقررات و اصول کلی رفتار توسط باشگاه رخ داد. این باشگاه باید ۲ میلیارد ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قابل تجدیدنظر است.

* دیدار تیم‌های شمس آذر قزوین و تراکتور تبریز برگزار و از سوی تماشاگران تیم شمس آذر قزوین تخلفاتی مبنی بر انداختن لیزر و پرتاب نارنجک دستی و سنگ به زمین مسابقه رخ داد. این باشگاه به پرداخت ۴۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

با توجه به قطعیت دادنامه صادره یک جلسه محرومیت تعلیقی تماشاگران باشگاه شمس آذر قزوین (شماره دادنامه ۱۹۴۲) نیز اجرا می شود. این رای قطعی است.

کد خبر 844907 منبع: ایسنا برچسب‌ها ویژه ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران

دیگر خبرها

  • تکذیب چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی
  • واکنش بانک‌ مرکزی به انتشار تصاویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی
  • سکه در یک قدمی ۴۵ میلیون تومان
  • نوسان سکه در کانال ۴۴ میلیون تومانی
  • ایستادگی سکه در کانال ۴۴ میلیون تومانی
  • افزایش قیمت سکه در بازار تهران
  • افزایش ۱۵۱ میلیون تومانی قیمت پژوپارس در فروردین ماه
  • آخرین قیمت طلا و سکه در بازار
  • حجم ۸۰۰۰ میلیارد تومانی معاملات در بازار سرمایه توسط کرمانشاهیان
  • جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری