Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - مهم‌ترین نمود اختیارات محدود نماینده بانک مرکزی در خراسان رضوی مربوط به حوزه صادرات فلزات گرانبها است، تا آنجا که باعث تردد پرهزینه بازرگانان و طولانی شدن فرآیند مباحث ارزی به ویژه رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان می‌شود.

سعید سبزه محمدی مسئول دبیرخانه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: با توجه به الزام قانونی مزبور، از آنجا که بانک مرکزی مرکز صدور مجوز برای صادرات فلزات گرانبها است و گمرک مشهد یکی از گمرک‌های تخصصی در این زمینه است، ضرورت دارد که نماینده‌ای دارای اختیار از بانک مرکزی در حوزه تصمیم گیری و صدور مجوز در خراسان رضوی استقرار یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بانک مرکزی علاوه بر سیاستگذاری در خصوص صادرات فلزات گرانبها و اجرای این سیاست ها، صدور مجوز در این زمینه را نیز در اختیار دارد لذا نماینده آن در خراسان رضوی از اختیارات لازم در این زمینه برخوردار نیست و تجار و صادرکنندگان در حوزه فلزات گرانبها ناگزیر به مراجعه مستقیم به بانک مرکزی در تهران و دریافت مجوز در این زمینه هستند.

مسئول دبیرخانه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: بانک مرکزی برای صدور مجوز در خصوص صادرات فلزات گرانبها بیش از ۲۰ کیلوگرم می‌گوید که نماینده ما به استان می‌آید که البته این آمدن هم زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، اما در خصوص صدور کمتر از ۲۰ کیلوگرم فلزات گرانبها می‌گوید که صادرکننده برای دریافت مجوز باید به تهران بیاید که این کار نیز خیلی زمانبر است.

محمدی گفت: در صورتی که نماینده تام الاختیار از بانک مرکزی در خراسان رضوی مستقر باشد در امر صادرات فلزات گرانبها بسیار تسهیل کننده و تسریع کننده امور خواهد بود.

بیشتر بخوانید

چگونه تسهیلات ۱۰ درصدی صندوق توسعه ملی به بهره ۲۴ درصدی بانک‌ها تبدیل می‌شود؟

تردد صادرکنندگان در مسیر تهران و افزایش هزینه صادرات

اختیارات محدود نماینده بانک مرکزی در استانی مانند خراسان رضوی با حجم بالای مراودات تجاری با کشور‌های آسیای میانه و نقش مهم آن در تجارت خارجی و صادرات، قدری مشکل ساز شده و هزینه‌های زیادی را بر دوش صادرکنندگان و بازرگانان می‌گذارد.

علی غفوری مقدم معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به وضعیت خاص صادراتی استان و لزوم توجه ویژه بانک مرکزی به آن گفت: افغانستان شریک نخست تجاری خراسان رضوی است و بیش از ۵۰ درصد بازار صادراتی این استان را در اختیار دارد و حتی خراسان رضوی بیشترین سهم از صادرات ایران به آن کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: باید این را بپذیریم که فضای تجارت خراسان رضوی با افغانستان متفاوت با تمام کشور‌های هدف صادراتی استان است و بسته صادرات به افغانستان باید به عنوان "بسته ویژه رفع تعهدات ارزی در خصوص افغانستان" جدا تعریف شود تا بازار این کشور را از دست ندهیم.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: استقرار نماینده تام الاختیار و مطلع بانک مرکزی در این استان که پاسخگوی نیاز صادرکنندگان به ویژه در حوزه مربوط به افغانستان و همچنین رفع تعهدات ارزی باشد، همواره یکی از مطالبات جدی خراسان رضوی بوده است تا صادرکنندگان مجبور نشوند برای کوچکترین موردی به تهران سفر کنند.

به طور قطع حضور نماینده تام الاختیاری از بانک مرکزی در خراسان رضوی می‌تواند با توجه به پاسخگویی زمانبر بانک مرکزی در خصوص رفع تعهدات ارزی، دستورالعمل‌های متعدد و بلاتکلیفی صادرکنندگان، پاسخگویی مناسب و حتی تسریع کننده در اجرای برخی از آن‌ها باشد تا فقط بانک‌ها در نوک پیکان اعتراضات صادرکنندگان مبنی بر معرفی شان به تعزیرات حکومتی به منظور عدم رفع تعهدات ارزی قرار نگیرند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فلزات گرانبها بانک مرکزی حرم مطهر رضوی صادرات فلزات گرانبها رفع تعهدات ارزی خراسان رضوی بانک مرکزی صدور مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۹۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته بعد گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن مطرح می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، صدیف بدری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، گفت: قرار بود مجلس شورای اسلامی مباحث ارزی و وضعیت بازار ارز را بررسی کند.

وی ادامه داد: متأسفانه الان وضعیت بازار ارز کاملاً آشفته است. همچنین بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه به تولیدکنندگان می‌گوید که ارز ندارد. معلوم نیست بانک مرکزی چه کار می‌کند. کمیسیون تخصصی ما به بانک مرکزی نظر تخصصی را برای برون رفت از این مشکلات داده، اما بانک مرکزی اصلاً آن را قبول ندارد و کنار گذاشته است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: درباره مسائل ارزی روز گذشته جلسه‌ای با حضور دوستان‌مان در دولت، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون‌های اقتصادی، صنعت، جهش تولید و بودجه مجلس داشتیم و ادامه بحث‌مان به چهارشنبه هفته جاری موکول شد. حتماً گزارش جمع بندی مربوط به ارز هفته بعد در صحن مجلس ارائه خواهد شد.

کد خبر 6085064 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • آیت‌الله علم‌الهدی:بنگاه‌داری ‎بانکها آفت بزرگ بازارمسکن است
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد
  • قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • هفته آینده گزارش جمع‌بندی جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن ارائه می‌شود
  • هفته بعد گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن مطرح می‌شود
  • انتظارات بیش از حد برای کنترل نرخ ارز عقلایی نیست
  • دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری
  • نرخ جدید بهره بین بانکی