Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@23:40:41 GMT

«هنر» بهترین بستر برای پول‌شویی است!

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۲۵۵۹

«هنر» بهترین بستر برای پول‌شویی است!

وحید عزیزی کارشناس امور مالیاتی معتقد است هنر می‌تواند بهترین بستر برای پول‌شویی و فرار مالیاتی افراد متخلف باشد.

به گزارش مشرق، وحید عزیزی کارشناس حوزه مالیاتی درباره فرار مالیاتی و بحث پول‌شویی از طریق هنر و کالاهای فرهنگی گفت: حوزه هنر یکی از حوزه‌های معاف از مالیات است، اما پیش از هر چیز باید بگویم که تفاوت معافیت مالیاتی با مالیات ندادن این است که در بسیاری از مواقع برای این نوع از فعالیت‌ها حسابرسی انجام نمی‌شود و در واقع می‌توان گفت که هیچ سند مالیاتی از حوزه مربوطه گرفته نمی‌شود، چرا که کاملاً معاف بوده و تحت تسلط سازمان امور مالیاتی قرار ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مساله دیگر این است که سازمان امور مالیاتی پیش از اینکه به بحث دریافت مالیات توجه ویژه نشان دهد، به بحث رصد اطلاعات اقتصادی افراد می‌پردازد. با توجه به اینکه حوزه هنر به نوعی از مالیات معاف بوده، تحت تسلط سازمان نیست و کسی با آن کاری ندارد، به همین دلیل مانند برخی از فضاها تبدیل به فضای مناسبی برای بحث پول‌شویی شده است.

این کارشناس حوزه مالیاتی با اشاره به اینکه می‌توان گفت چند نوع فعالیت به عنوان فعالیت‌های هنری انجام می‌شود که بخشی از آن شامل فعالیت‌های غیرقانونی است، بیان کرد: بخشی از پول برخی از تخلفات اقتصادی وارد هنر شده و براساس آن چندین بار خرید و فروش آثار هنری و یا سرمایه گذاری در تولید آثار سینمایی صورت می‌گیرد که منشأ پول مشخص نشود. بخشی دیگر از این فعالیت‌ها لزوماً غیرقانونی و جرم نیست اما این فعالیت‌ها در حوزه‌های دیگر مشمول مالیات است و اگر به صورت عادی این فعالیت‌ها صورت می‌گرفت شامل پرداخت مالیات می‌شد، به همین دلیل این بخش از فعالیت‌های قانونی به عنوان فعالیت هنری انجام می‌شود تا برای آن مالیاتی پرداخت نشود.

عزیزی گفت: در واقع از این بستر به راحتی برای پول‌شویی و فرار مالیاتی استفاده می‌شود، همچنین وقتی چنین فضایی ایجاد شود کسانی هم که می‌خواهند مثلاً فعالیت‌های هنری انجام دهند چنین جوی را تشدید می‌کنند، به این معنا که در حراجی‌هایی که برای آثار هنری انجام می‌شود، قیمت آثار به صورت غیررقابتی افزایش پیدا می‌کند که این می‌تواند نشان دهنده مابه‌التفاوت پولی باشد که منشأ آن نامشخص باشد. به خاطر داشته باشیم که یکی از ویژگی‌های فضایی که در آن پول‌شویی انجام می‌شود این است که باید مبلغ معاملات بالا باشد تا بتوان رد پول مورد نظر را گم کرد.

در سازمان امور مالیاتی پیش از اینکه به بحث دریافت مالیات توجه ویژه نشان شود، به بحث رصد اطلاعات اقتصادی افراد می‌پردازد. با توجه به اینکه حوزه هنر به نوعی از مالیات معاف بوده، تحت تسلط سازمان نیست و کسی با آن کاری ندارد، به همین دلیل مانند برخی از فضاها تبدیل به فضای مناسبی برای بحث پول‌شویی شده است وی ادامه داد: پروژه‌های سینمایی و آثار مشهور هنری با توجه به قیمت‌های بالای آن‌ها این ظرفیت را دارند که در قالب آن کارهایی انجام شود. می‌توان گفت این مساله یک قاعده کلی است که هر بخشی که از نظارت مالی حاکمیت یا همان بحث مالیات خارج شود به این سمت می‌رود که با توجه به گفته‌های فعالان عرصه هنر، در حال حاضر به سمت چنین فضایی رفته‌ایم.

این کارشناس حوزه مالیاتی با توضیح اینکه باید به این مساله نیز توجه کرد که هرچند بسیاری افراد از چنین بستری برای فرار مالیاتی و یا پول‌شویی استفاده می‌کنند، اما ضعف امور مالیاتی هم تأثیرگذار است، تاکید کرد: در واقع اگر سازمان امور مالیاتی وارد میدان شود با بررسی تراکنش‌هایی که انجام می‌شود و با توجه به مشاهدات سیستمی و شخصی، همه موارد مورد نظر قابل رصد و پیگیری است، این در حالی است که بحث فرار مالیاتی و پول‌شویی در حوزه هنر سال‌ها است که مطرح است اما هیچ پیگیری دقیقی در این مورد صورت نگرفته است.

وی توضیح داد: لازم است این را هم بگویم که امسال در قانون بودجه بحث معافیت مطلق محدودتر شده است. اما با توجه به اینکه قانون بودجه برای یک سال است و تا بسترهای لازم برای اجرایی شدن قانون فراهم شود و سازمان امور مالیاتی یاد بگیرد که با آن حوزه چگونه تعامل کند، عملاً اتفاقی رخ نمی‌دهد. به همین دلیل باید در قوانین دائمی قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شود، به عنوان مثال معتقدم عدالت این است که معافیت کسانی که فعالیت هنری انجام می‌دهند با کارمندان و کارگران تفاوت نداشته باشد. اما با توجه به تفاوت در کسب درآمد هنرمندان مثلاً خوب است که هنرمندان ۲ برابر افراد عادی معافیت مالیاتی داشته باشند اما بیشتر از آن نباید چه برای مؤسسه‌های هنری و چه اشخاص، معافیت وجود داشته باشد. به همین دلیل باید قوانین معافیت مالیاتی اصلاح شده و جاهایی نیز که باید معافیت داشته باشند به جای معافیت از نرخ صفر استفاده شود، به این معنا که حسابرسی انجام شود و اظهارنامه‌های مالیاتی دریافت شود اما مالیات یا اخذ نمی‌شود و یا به فرد بازگردانده می‌شود.

عزیزی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا تا امروز آماری مبنی بر بحث فرار مالیاتی از طریق هنر صورت گرفته یا خیر، گفت: تا امروز چنین آماری منتشر نشده است و می‌توان گفت که سازمان امور مالیاتی در کشور چندان به این مساله توجه نمی‌کند، در حالی که این مساله در بسیاری از کشورها مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت پولشویی فرار مالیاتی فیلم سینمایی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سازمان امور مالیاتی هنری انجام فرار مالیاتی همین دلیل انجام می شود توان گفت فعالیت ها حوزه هنر پول شویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۲۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم گام‌های مثبتی در زمینه مالیات برداشته است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سیدمحمد آقامیری، استاندار قم در دیدار رئیس سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه در دولت سیزدهم تسلط خوبی روی امور مالیاتی حاکم شده است گفت: گام‌ها دولت در پیشبرد امور مالیاتی مثبت بوده است.

آقامیری بر گسترش فرهنگ مالیاتی کشور تاکید کرد و گفت: مالیات زمینه ساز توسعه در کشور است و مردم ما باید متوجه باشند با پرداخت مالیات در رشد و آبادانی کشور سهیم می‌شود.

وی سازمان مالیاتی یک سازمان درآمدی برای دولت و کشور عنوان کرد و گفت: مقابله حداکثری با فرار مالیاتی از جمله دستاورد‌های دولت سیزدهم است که منافع حاصل از آن به تمام افراد جامعه خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود
  • دریافت مالیات باید عادلانه باشد
  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • حوزه نشر و مطبوعات از مالیات معاف هستند
  • توازن و عدالت در اخذ مالیات باید لحاظ شود
  • شهدا بهترین معامله گران تاریخ هستند
  • معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود
  • دولت سیزدهم گام‌های مثبتی در زمینه مالیات برداشته است
  • آموزش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳
  • شرط بخشودگی مالیاتی اعلام شد