Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن سپهرفر روز شنبه در بازدید از کاخ سردار ماکو افزود: مرمت این کاخ از اواخر سال ۱۳۹۵ آغاز شده و در حال حاضر عملیات مرمت و احیای آن در آخرین مراحل قرار دارد.

وی با بیان اینکه به علت شیوع کرونا عملیات مرمت کمی تاخیر داشت، بیان کرد: مرمت کاخ سردار ماکو با نظارت این اداره‌کل و اعتبارات سازمان منطقه آزاد ماکو انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: ساختمان اصلی کاخ با تزئینات کم‌نظیر همراه با نمایش اسباب و اثاثیه سردار بعد از مرمت‌هایی که در قالب استحکام‌بخشی بنا، مرمت نقاشی‌ها و تزئینات داخلی انجام شده آماده بهره‌برداری می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به منحصربه‌فرد بودن این اثر در شمال‌غرب ایران، حفاظت و نگهداری آن مستلزم حمایت‌های مادی و معنوی و توجه مسوولان ماکو است که نقش مهمی در توسعه گردشگری در این شهرستان می‌تواند داشته باشد.

سپهرفر عنوان کرد: کاخ تاریخی باغچه‌جوق که از یک ساختمان دو طبقه تشکیل شده در داخل محوطه باغی به مساحت ۱۱ هکتار قرار دارد که معماری آن تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی، به ویژه معماری روسیه در اواخر سده نوزدهم است.

وی گفت: ویژگی های منحصر به فرد این کاخ آنقدر چشمگیر بود که دولت پهلوی در سال ۱۳۵۳ شمسی آن را خریداری کرد و بعد از انجام تعمیرات ضروری و رفع خطر از آن برای بازدید عمومی آماده کرده و نام کاخ موزه را بر آن گذاشت.

وی اضافه کرد: خانواده سردار ماکویی تا سال ۱۳۵۳ در این کاخ زندگی می کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال ۱۳۵۸ به منظور بازدید عموم افتتاح شد.

وی ادامه داد: این کاخ موزه در سال ۱۳۶۶ شمسی در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت.

به گزارش ایرنا کاخ باغچه‌جوق ماکو معروف به کاخ سردار توسط تیمور تیموری که یکی از سرداران بانفوذ دوره قاجار بود ساخته شده و ساخت این بنا در زمان "اقبال‌السلطنه" به اتمام رسیده است.

کاخ موزه باغچه جوق به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی - فرنگی در شمال غربی کشور، در منطقه آزاد ماکو قرار دارد و اثر تاریخی کم نظیری است که گردشگران بازار در بزرگترین مرز زمینی کشور/بازرگان/ و بازراچه های مرزی را به باغچه جوق در ماکو سوق می دهد.

اهمیت این اثر تاریخی در جذب گردشگران در حدی است که در سال ۱۳۹۵ و اغاز مرمتها ۴۰ میلیارد ریال برای مقاوم سازی و مرمت کاخ موزه باغچه جوق اختصاص داده شده است.

برچسب‌ها گردشگری روسیه آذربایجان غربی ماکو میراث فرهنگی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری روسیه آذربایجان غربی گردشگری روسیه آذربایجان غربی ماکو میراث فرهنگی ایران میراث فرهنگی سردار ماکو کاخ سردار باغچه جوق کاخ موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۶۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ ولی جهانی گفت: از آغاز سفر‌های نوروزی تاکنون، هزار گردشگر خارجی از کشور‌های مختلف به گیلان وارد شدند و از اماکن تفریحی، طبیعی و تاریخی استان دیدن کردند.

وی از افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: شهر‌های آستارا، رشت، لاهیجان، فومن و بندرانزلی به ترتیب بیشترین سفر گردشگران خارجی به استان را داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: تخت‌های واحد‌های اقامتی گیلان در طول سفر‌های نوروزی امسال ۱۰۰ درصد استفاده شد که این امر نشان دهنده استقبال مسافران داخلی و خارجی از سفر به گیلان است.

وی با بیان اینکه استان گیلان از حدود ۲ سال گذشته به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کشور قرار گرفته است، اضافه کرد: تقویت زیرساخت‌های گردشگری، افزایش موزه‌های تخصصی، مرمت بنا‌های تاریخی و برگزاری جشنواره‌های مختلف در طول سال در افزایش سفر گردشگران به گیلان تاثیر بسزایی دارد.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • بمب منفجرنشده‌ای که 100 سال زینت‌بخش یک باغچه بود! (+عکس)
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع ۱۶ روستایی دیم قشلاق شهرستان ماکو
  • نخستین همایش منطقه‌ای حجاب، عفاف و زیست عفیفانه برگزار می‌شود
  • اجرای ۷۵ درصد از طرحهای های مصوب سفر استانداربه منطقه آزاد ماکو
  • اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو
  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • اجرای ۷۵ درصد از پروژه های مصوب سفر استاندار آذربایجان غربی توسط سازمان منطقه آزاد در شهرستان ماکو
  • لذت از بهار با گل همیشه بهار