Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان‌های مرزی کشورمان است که با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان(نخجوان)، به نوعی رکورددار وجود مرز خاکی و همچنین تعداد پایانه ها، بازارچه ها و گمرک ها در کشور به شمار می رود.

در این میان، مرز بازرگان که در داخل منطقه آزاد ماکو در شمال آذربایجان غربی قرار داشته و از دیرباز در مسیر ترانزیتی ایران - ترکیه بوده و همچنان رونق خود را حفظ کرده است؛ مرز رازی هم که در نزدیکترین مسیر به شهر وان ترکیه به عنوان مرکز اقتصادی شرق این کشور قرار دارد و مرزی ریلی – جاده ای به شمار می رود، رونق مناسبی دارد که البته جا برای کار در راستای رونق بیشتر این ۲ مرز نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرز سرو یکی از سه مرز ایران با ترکیه به شمار می‌رود که نزدیکترین مرز به ارومیه در مرکز آذربایجان غربی است ولی از طرف ترکیه به استان حکاری، شهر حکاری و شهر یوکسک اوا می رسد که در منتهی الیه جنوب شرقی ترکیه قرار دارند و هرچند ظرفیت خوب مرزی برای این کشور به شمار می‌روند ولی نظیر استان وان در ترکیه نبوده و به علت دوربودن به سواحل دریایی نظیر دریای سیاه یا مدیترانه، اهمیتی نظیر مرز گوبولاغ در مقابل مرز بازرگان ایران ندارند.

با این وجود، با اقداماتی که دولت جمهوری اسلامی ایران برای بهسازی مرز سرو، مسیر این مرز از ارومیه تا این منطقه داشته، ظرفیتی برای بهبود آن سوی مرز نیز ایجاد کرده که امیدواری ها در این خصوص طی سال‌های اخیر بیشتر شده است.

ولی وضعیت مرز تمرچین متفاوت است؛ این مرز بین استان های آذربایجان غربی از طرف ایران و اربیل از طرف عراق قرار دارد و عزمی قابل توجه در ۲ استان "به ویژه در ماه های اخیر" برای بهبود وضعیت آن ایجاد شده که می تواند پتانسیلی برای توسعه آن باشد.

این مرز هرچند رقبای قابل توجهی در استان های کردستان و کرمانشاه دارد و به ترتیب مرزهای باشماق و پرویزخان در مرز با سلیمانیه عراق ظرفیت زیادی از تجارت بین ایران و شمال عراق را برعهده دارند ولی می‌توان از ظرفیت استان اربیل برای توسعه روابط در آذربایجان غربی استفاده کرد.

عزم توسعه مراودات اقتصادی بین آذربایجان غربی و استان های مرزی شرق ترکیه و شمال عراق در دولت مردمی سیزدهم با توجه ویژه شخص رییس جمهوری به ارتقای ارتباط با همسایگان، بسیار بیشتر شده و بیشترین سخنان شخص اول دولت در استان، به حوزه تجارت بین الملل و رونق در این بخش ارتباط دارد.

در این میان، استاندار آذربایجان غربی در کمتر از دو ماه و نیم از حضور خود در استان، از ۲ مرز سرو و تمرچین بازدید کرده که مصوبات بازدید از مرز سرو در آستانه نهایی شدن بوده و در خصوص مرز تمرچین نیز احتمالا تا پیش از پایان سال، شاهد اجرایی شدن مصوبات تسهیل فعالیت باشیم.

هرچند در این خصوص یک سند تفاهم نامه امضا شده بین استانداران اربیل در شمال عراق و آذربایجان غربی  وجود دارد که اجرایی شدن آنها هم می تواند مزید بر رونق مرز تمرچین پیرانشهر باشد.

در مورد مرز سرو، این مرز بارها مورد بازدید سرزده استاندار و معاونان آن در آذربایجان غربی قرار گرفت که روند کارها به هیچ وجه مورد قبول مقام عالی استان قرار نگرفت و بلافاصله مدیران استانی برای بهبود وضعیت، در جلسه ای شرکت کردند که نتیجه آن، مصوباتی برای بهبود وضعیت بود.

مصوبات ساماندهی مرز سرو در مراحل پایانی اجراست

نادر صادقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: پس از بازدید میدانی چند روز قبل استاندار این استان  از محل پارکینگ های نوبت دهی کامیون های ورودی و خروجی در نزدیکی پایانه مرزی سرو و بررسی فرایندهای کنترل، صادرات و واردات، در جلسه ای ۲۰ مصوبه به تصویب رسید که اجرای آنها در مراحل پایانی است.

فعالیت مرز سرو ۲۴ ساعته می شود

صادقی از اجرایی شدن کامل مصوبه فعالیت ۲۴ ساعته و خدمات رسانی شبانه روزی تمامی دستگاه‌های متولی در پایانه مرزی سرو خبر داد و افزود: درخصوص مصوبه ایجاد شعبه بانک ملی در شهر سرو نیز اقدامات مقدماتی انجام و بانک ملی هم اکنون در مرحله اعمال استانداردهای امنیتی راه اندازی این شعبه است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه، بانک ملی آذربایجان غربی همچنین سامانه تبدیل ارزهای خارجی به ریال در این پایانه را مستقر کرده است.

وی با اعلام اجرایی شدن مصوبه طرح جامع پایانه مرزی سرو و پیگیری نهایی آن از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بیان کرد: درباره مصوبه پارکینگ های مستقر در پس‌کرانه نیز سازمان همیاری اقداماتی چون محوطه سازی، استقرار سامانه هوشمند نوبت دهی و احداث سرویس های بهداشتی را انجام داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از اجرای کامل مصوبات تسهیل و روان‌سازی امور و تجهیز پایانه مرزی سرو به ژنراتور تامین برق اضطراری جهت پیشگیری از مشکلات ناشی از قطعی احتمالی برق خبر داد و اظهار کرد: مصوبه کنترل و پایش سوخت کامیون ها نیز با راه اندازی سیستم دیجیتال اندازه گیری به طور کامل اجرایی شده است.

صادقی با اشاره به اهمیت پایانه های مرزی در توسعه اقتصادی استان و تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بر حضور و بازدید میدانی از پایانه های مرزی و برگزاری جلسات شورای ساماندهی مبادلات مرزی در محل پایانه های مرزی، گفت: مقام عالی استان بر روان‌سازی و جلوگیری از توقف در مرزهای استان توجه ویژه دارند و به زودی برای پیگیری و نظارت بر روند اجرای مصوبه دهمین نشست این شورا، مجدداً در پایانه مرزی سرو به صورت سرزده حضور خواهند یافت.

نخستین گام استقرار دستگاه ایکس‌ری در مرز سرو ارومیه برداشته شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت مرز سرو نیز، گفت: نخستین گام استقرار دستگاه ایکس‌ری در مرز سرو ارومیه برداشته شد و زمین مورد نیاز این دستگاه به مساحت پنج هزار مترمربع در اختیار قرار گرفت که در سریع ترین زمان ممکن اقدام به نصب دستگاه خواهیم کرد.

ارسلان شکری افزود: با توجه به لزوم کنترل و بازرسی دقیق کامیون‌های خروجی از کشور و دستور استاندار آذربایجان غربی برای تسریع در نصب دستگاه ایکس ری در پایانه مرزی سرو، اقدامات و پیگیری لازم را برای استقرار این دستگاه با بررسی های کارشناسی و میدانی و مکاتبات با اداره کل منابع طبیعی و گمرک استان انجام شد.

وی اضافه کرد: به همین منظور، محلی در سمت راست ورودی پایانه مرزی سرو در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع جهت این کار در نظر گرفته شده که در اسرع وقت نسبت به نصب آن اقدام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با بیان اینکه نصب دستگاه ایکس ری در پایانه مرزی سرو کاربرد زیادی در کنترل ورودی و خروجی این پایانه مرزی خواهد داشت، ادامه داد: استقرار این دستگاه می‌تواند گام مهمی در جهت جلوگیری از قاچاق کالا داشته باشد.

شکری همچنین از ساماندهی مسیر دسترسی به مرز و پایانه مرزی سرو خبر داد و بیان کرد: با انجام اقدامات متعدد راهداری و تلاش شبانه روزی راهداران، شاهد ایمنی تردد در این مسیر هستیم.

وی با اشاره به اجرای چندخطه عملیات خط کشی در باند رفت و برگشت این محور به طول ۱۱۷ کیلومتر گفت: نصب ۱۴۰ عدد نیوجرسی مفصلی به طول بالغ بر ۶۰۰ متر در حد فاصل منطقه نازلو برای جدا سازی باند رفت و برگشت و جلوگیری از تصادفات رخ به رخ، نصب ۲۲۰ عدد تابلو علائم ایمنی و هفت عدد چراغ چشمک زن برقی و خورشیدی و همچنین ۱.۴ کیلومتر گاردریل در ۱۱ نقطه از محور از اقدامات دیگر این مسیر است.

وی افزود: لکه گیری و روکش آسفالت محور ارومیه - سرو به طول ۲۴ کیلومتر، پاکسازی و تسطیح حریم جاده به طول ۷۰ کیلومتر از سایر پروژه های ایمن سازی این محور است.

مرز تمرچین نیز دیگر مرزی است که طی روزهای اخیر مورد بازدید و بازرسی ویژه استاندار آذربایجان غربی قرار گرفت؛ معتمدیان در یکی از سردترین روزهای سال راهی مرز تمرچین در پیرانشهر شد تا فقط خوبی های آن را نبیند بلکه در روزهای پس از بارش برف، این منطقه کوهستانی را مورد بازدید قرار دهد؛ در این بازدید هم مدیران استانی در کنار استاندار آذربایجان غربی بودند.

مشکلات تمرچین باید در خود این منطقه حل شود

استاندار آذربایجان غربی در بازدید چند روز قبل از این مرز بین المللی با تاکید بر اینکه مشکلات تمرچین باید در خود این منطقه حل شود، اظهار کرد: اگر بتوانیم تعامل خوب و مناسبی را با مدیران منطقه ای آن سوی مرز داشته باشیم، می توانیم مشکلات را حل کنیم.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه جلسه و بازدید از مرز تمرچین پیرانشهر بر مبنای ضرورت بوده، بیان کرد: همه دستگاه ها باید در این خصوص توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به راه اندازی دبیرخانه پیگیری مصوبات در حوزه تجارت، ادامه داد: نیازمند فعال کردن مجموعه اقتصادی هستیم که مصوبات به موقع اجرایی شود.

وی یکی از اولویت های دولت سیزدهم را فعال سازی دیپلماسی منطقه ای عنوان کرد و گفت: با توجه به اختیاری که به استان ها داده شده، کار را شروع کرده ایم و تلاش داریم در جهت ارتقای فعالیت های اقتصادی استان و افزایش بهره وری، همه توان خود را بگذاریم.

استاندار آذربایجان غربی  افزود: وضعیت ما در حوزه اقتصادی، تجارت و ترانزیت باید ارتقا یابد و در این راستا، همه ظرفیت ها باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اولویت های اصلی ما ساماندهی وضعیت موجود مرزها و پایانه های صادراتی است، بیان کرد: از طرفی هم به دلیل اهمیت مرزهای ما و اثر آن در اقتصادی کشور، این حوزه تکلیف ملی هم برای ما محسوب می شود.

وی گفت: با ظرفیت هایی که در استان داریم، وضعیت موجود را تغییر می دهیم که امیدواریم شاهد رونق تجارت و روان سازی حوزه تجارت خارجی استان باشیم.

پایانه مرزی تمرچین هم ۲۴ ساعته می شود

فرماندار پیرانشهر نیز پس از این بازدید در یک گفت و گوی خبری به تشریح نتایج آن پرداخت و گفت: ۲۴ ساعته شدن این پایانه از جمله مواردی بود که در تفاهم مشترک استانداران آذربایجان غربی و اربیل هم به آن تاکید شده بود و این تصمیم اجرایی شده است.

خضر کاک درویشی افزود: نصب سیستم روشنایی از تمرچین تا پیرانشهر و ساماندهی تیرپارک ها و ورودی پایانه مرزی از دیگر مواردی بود که در این بازدید به تصویب رسید که عملیات اجرایی آنها با اهتمام نهادهای مسوول به زودی اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: الحاق بازارچه به پایانه مرزی تمرچین و همچنین حل مشکل قطعی مکرر برق که مقرر شد در سریع ترین زمان این موارد به اجرا درآید.

فرماندار پیرانشهر ادامه داد: همچنین در این بازدید قرار شد که کارگران شاغل در بازارچه ساماندهی شود و مشکل گازرسانی به بازارچه  انبار در پایانه تمرچین با استفاده از انبارهای موجود شرکت ها نیز رفع شود.

کاک درویشی از تصمیم برای احداث کنارگذر از تمرچین به جاده پیرانشهر – نقده خبر داد و گفت: مقرر شد که کمبود نیروی دستگاه های شاغل در پایانه نیز برطرف شود.

به گزارش ایرنا، با توجه به این موارد، انتظار می رود که مرزهای سرو و تمرچین نظیر بازرگان و رازی، در مسیر شکوفایی تجارت آذربایجان غربی و ایران اسلامی با ترکیه و شمال عراق بیشتر بدرخشند که رسیدن به هدف رونق این مرزها با تلاشی که از دولت و مدیریت ارشد استان می بینیم، دور از انتظار نیست.

آذربایجان غربی در مجموع ۵۵۰ کیلومتر مرز با کشور ترکیه و ۲۶۰ کیلومتر با شمال عراق دارد.

برچسب‌ها مرز تمرچین اربیل آذربایجان غربی محمدصادق معتمدیان ارومیه سرو عراق استانداری آذربایجان غربی دولت سیزدهم ترکیه پروندهٔ خبری ظرفیت مرزی آذربایجان‌غربی، دروازه‌ای به سوی تجارت جهانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرز تمرچین اربیل آذربایجان غربی مرز تمرچین اربیل آذربایجان غربی محمدصادق معتمدیان ارومیه سرو عراق استانداری آذربایجان غربی دولت سیزدهم ترکیه استاندار آذربایجان غربی پایانه مرزی سرو دستگاه ایکس ری اقتصادی استان اجرایی شدن مرز تمرچین برای بهبود شمال عراق پایانه ها ۲۴ ساعته استان ها مرز سرو جاده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۸۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار احمد علی گودرزی در دهمین اجلاس مرزی که با حضور سرتیپ ستاد دریایی شیخ مبارک علی الصباح فرمانده گارد ساحلی کویت برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران توسعه دیپلماسی با کشورهای همسایه است که بحمدالله روابط ۲ کشور دوست و مسلمان ایران و کویت بسیار حسنه است.

وی با اشاره به اینکه چنین نشست‌هایی برای ارتقا امنیت مرزی ۲ کشور ضروری است، افزود: از حسن همکاری مسئولان مرزی کشور کویت در رهایی و آزادی تعدادی از صیادان به دلیل عدم آشنایی به قوانین و مقررات و وجود امواج دریا وارد آب‌های سرزمینی کشور کویت شدند، تقدیر کرد.

این مقام ارشد مرزبانی با تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان در مرزهای دریایی مشترک بیان داشت: اجرای گشت‌های همزمان در دریا، تبادل اطلاعات و تجربیات، مقابله با قاچاق و ترددهای غیرمجاز به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

سردار گودرزی با اشاره به ۲۷۰۰ کیلومتر مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک دریایی با کشور کویت دارد که با اقدامات مرزبانان ۲ کشور در سال‌های گذشته مرزها بسیار امن بوده است.

وی با اشاره به شهادت تعدادی از همرزمان در مقابله با قاچاق مواد مخدر، تصریح کرد: تبادل اطلاعات یکی از مؤثرترین مؤلفه‌ها در برخورد و مقابله با قاچاقچیان است که با استفاده از تجهیزات فنی پیشرفته می‌توان این پدیده شوم را مهار کرد.

فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پایان نشست دیپلماسی مرزی با همتای کویتی بر برخورد قاطع مرزبانان ۲ کشور با قاچاقچیان، تداوم برگزاری اجلاس سالیانه، امدادرسانی به شناورها و استیفای حقوق دولت و مرزنشینان در مرزهای مشترک تاکید کرد.

کد خبر 6086491

دیگر خبرها

  • فعال شدن صنایع راکد لرستان نیازمند نگاه ویژه دولت
  • فعال کردن ۳۵۰ هزار میلیارد ریال صنایع راکد لرستان نگاه ویژه دولت را می‌طلبد
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • دیدار با مدیر کل دفتر بازرسی ،مدیریت عملکرد ،امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری آذربایجان غربی
  • دیدار سفیر اتریش با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی 
  • مبارزه با مواد مخدر یک تکلیف عمومی در جمهوری اسلامی است
  • طرح الگو کشت به طور جدی دنبال شود/ نگاه دولت به کشاورز ویژه باشد
  • اجرایی شدن ۸۵ درصد مصوبات رفع موانع تولید در آذربایجان غربی
  • احداث مجتمع فرهنگی و ورزشی ویژه کارگران در ارومیه
  • ملاقات مردمی مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی