Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@04:43:59 GMT

حمایت از موسیقی بومی وظیفه وزارت فرهنگ است

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۱۸۵۷

حمایت از موسیقی بومی وظیفه وزارت فرهنگ است

به گزارش ایرنا از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هومان اسعدی در مورد استمرار جشنواره به واسطه ابراز نگرانی برخی داوران، اظهار داشت: من نگرانی چندانی ندارم چرا که جشنواره دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است و حمایت از موسیقی‌های بومی، هویتی و هنری جزء وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال وضعیت موسیقی در مملکت، در کل، وضعیت ایده‌آلی نیست و این جشنواره شبیه به یک معجزه در حال برگزاری است و این مسئله شاید باعث شود که نگرانی‌هایی از تداوم و استمرار آن وجود داشته باشد، اما به نظر من قطعاً جشنواره ادامه پیدا خواهد کرد. البته ممکن است ترکیب و ساختار آن تغییر کند اما بعید است که بتوان آن را حذف کرد و اگر این کار انجام شود، کاری بسیار غیرعاقلانه و غیرفرهنگی است

اسعدی درباره روند جشنواره طی دوره‌های اخیر گفت: این رویداد طی همه این دوره‌ها، سیاست بنیادین مستمر و واحدی داشته است. یکی از ویژگی‌هایی که در تمامی دوره‌ها در نظر گرفتیم، ارزیابی داخلی و درونی، بررسی نقاط ضعف و قوت بخش اجرایی و بخش محتوایی جشنواره بوده است و همین مسئله باعث اصلاحات و تغییراتی نیز شده است. 

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خصوص حذف بخش حفظ کل ردیف در دوره پانزدهم جشنواره ملی موسیقی جوان افزود: بدنه اصلی جشنواره در بخش موسیقی دستگاهی مبتنی بر ردیف، دستگاه‌ها و روایت‌های مختلف ردیف است، اما برگزاری دقیق آزمون حفظ کل ردیف به صورت مجازی بسیار دشوار است به همین دلیل در این دوره این بخش به تعویق افتاد تا زمانی که بازگشت به سیستم حضوری ممکن شود. 

اسعدی درباره بخش آهنگ‌سازی و آفرینش در تکنوازی بیان داشت: چندین سال بود که برخی از دوستان آهنگ‌ساز ما پیشنهاد می‌دادند از آنجایی که این جشنواره ابعاد مختلف موسیقی‌های هنری و جدی را پوشش می‌دهد، حیف است که آهنگ‌سازی ‌هم اینجا گنجانده نشود. مخصوصاً آقای کیاوش صاحب نسق که در این سال‌ها پیشنهادات خوبی داشتند و در نهایت امسال برای دوره‌ پانزدهم، تصمیم بر این شد که به چند دلیل آهنگ‌سازی به جشنواره اضافه شود.

به‌طور کلی سیاست و تمرکز جشنواره موسیقی جوان بر روی فعالیت‌های انفرادی و تکنوازی و تک‌خوانی است و از آنجایی که آهنگ‌سازی هم فعالیتی انفرادی است، می‌تواند درکنار سایر بخش‌ها با همان هدف و تمرکز اصلی قرار گیرد. امسال اولین تجربه برگزاری این بخش را داشتیم، هر چند که تجربه تقریبا مشابهی را در بخش دیگری تحت عنوان «آفرینش در تکنوازی» نیز داشتیم

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان افزود: من فکر می‌کنم این جشنواره به اندازه کافی روی سنت، ردیف، و رپرتوارهای کلاسیک تاکید محکمی داشته است و جای خالی یک بخش خلاقانه‌ مستقل خالی بوده است. به همین دلیل در بخش «آفرینش در تکنوازی» و نیز در بخش «آهنگ‌سازی» سعی کردیم مقداری بازتر برخورد شود که بحث خلاقیت هم بیشتر مجال بروز پیدا کند. خوشبختانه استقبال خوبی هم صورت گرفت به طوری که ۱۰۰ اثر قابل توجه در بخش آهنگسازی به رقابت با هم پرداختند. 

اسعدی در پاسخ به این سوال که چرا سازهایی همچون پیانو و ویلن ایرانی در جشنواره از دوره هفتم تا به امروز حضور نداشته‌اند، گفت: من در رابطه با این مسئله سه موضع دارم یکی در مقام دبیر این جشنواره است که هیچ‌گاه نظر شخصی خودم را وارد نمی‌کنم و همه چیز با مشورت استادان و شوراهای تخصصی مربوطه پیش می‌رود که در این مقام تا به این لحظه برآیند نظرات این بوده است که فعلاً همین وضعیت فعلی و ترکیب سازها حفظ شود. موضع دیگر به عنوان یک شخص حقیقی که به انواع مختلف موسیقی علاقه دارم این است که خوب است که این دو ساز در جشنواره شرکت داده شود، و نظر سوم من به عنوان موسیقی‌شناس یا به اصطلاح اتنوموزیکولوگ این است که باید حدود و ثغوری در این زمینه تعریف شود و معتقدم این جشنواره با پشتوانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید الگویی بدهد که اختلاط حوزه‌ها را ترویج کند یعنی موسیقی کلاسیک ایرانی در ناب‌ترین و عالی‌ترین حالتش با سازهای کلاسیک ایرانی اجرا می‌شود. 

وی که دبیری ۹ دوره جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده داشته در خصوص تک‌مرحله‌ای بودن بخش «موسیقی نواحی»در این دوره از جشنواره گفت: قطعاً تمام بخش‌های جشنواره بهتر است به صورت دو مرحله‌ای برگزار شود، اما این اتفاق یک دلیل راهبردی و یک دلیل فنی داشت. دلیل راهبردی آن این بود که با توجه به اینکه این دوره خیلی دیر آغاز به کار کرد و اصلاً سابقه نداشته است در تاریخچه این هشت، نه سال اخیر که این‌قدر دیر وزارت ارشاد بخواهد به فکر جشنواره بیفتد.

تقریباً عید بود که جشنواره رسماً آغاز به کار کرد، و همیشه قبل از عید فراخوان منتشر می‌شد، به خاطر همین ما با چالشی زمانی روبه‌رو بودیم که اساساً برگزاری جشنواره امسال با توجه به محدودیت‌های زمانی مقدور است یا نه؟ مسئله برگزاری و عدم برگزاری بود یا حذف یک بخش، در آن شرایط ما ناچار بودیم که برنامه استراتژیکی بچینیم که هیچ بخشی حذف نشود و زمان‌بندی‌مان هم برسد و به خاطر همین به این نتیجه رسیدیم که ناچاریم بعضی از بخش‌ها را مثل بخش نواحی که تکثر و تنوع زیادی دارد به صورت یک‌مرحله‌ای برگزار کنیم. اما دلیلی فنی هم داشتیم که چون در این دوره از ابتدا رپرتوارهای مشخصی برای این بخش مشخص شده بود دقت ارزیابی‌ها به صورت تک‌مرحله‌ای را ممکن می‌کرد

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره موسیقی جوان پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره موسیقی جوان پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره موسیقی جوان پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آهنگ سازی مرحله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۱۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: هنر سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان و یکی از کهن‌ترین سازهای بادی در جهان است که حدود ۵۰۰۰ سال پیش در سرزمین‌های ایران، مصر و بین‌النهرین وجود داشته و از این طریق به سایر نقاط جهان از جمله چین، آفریقا و اروپا راه پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، اعظم روان‌شاد امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در جشنواره دو سالانه سرنا نوازی یادمان استاد شاهمیرزا مرادی و استاد رحم خدا نوری‌شاد که در روستای گردشگری بیشه برگزار شد، اظهار کرد: موسیقی پیشینه تاریخی در این استان داشته و در بطن جامعه و فرهنگ و آئین‌های ما قرار دارد.

وی افزود: موسیقی اصیل و سنتی لرستان باید برای ترویج سنت‌های پیشین خود محفوظ شود و این وظیفه نسل امروز است که هنر گذشتگان را حفظ و نگهداری کرده و به نسل بعد تحویل دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به این‌که حرمت موسیقی لرستان باید حفظ و در جایگاه خود قرار بگیرد، عنوان کرد: هنر سرنانوازی جز جداناپذیر موسیقی لرستان و یکی از کهن‌ترین سازهای بادی در جهان است که حدود ۵۰۰۰ سال پیش در سرزمین‌های ایران، مصر و بین‌النهرین وجود داشته و از این طریق به سایر نقاط جهان از جمله چین، آفریقا و اروپا راه پیدا کرده است.

روان‌شاد با بیان این‌که سرنا یکی از سازهای مهم است که در صور و عزای ما آمده و همه با صدای آن زندگی کردیم، ادامه داد: در سال‌های گذشته زنده یاد شاه‌میرزا مرادی این ساز را پرورش دادند و امروز هنرآموزان ما در رشته موسیقی تلاش‌های خوبی داشته‌اند و رویش‌های نابی را شکل داده‌اند که باید همه ما در جهت حفظ و اعتلای موسیقی اصیل این دیار تلاش کنیم.

وی با تاکید بر این‌که به آینده این ساز کهن بسیار خوشبین هستم، گفت: سازمان فرهنگ و هنر و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه با توجه به رسالت و نقش مؤثری که داریم باید در راستای ترویج موسیقی کهن لرستان و ثبت جهانی روستای بیشه تمام تلاش خود را به کار بگیریم.

به گزارش ایمنا؛ روستای فرهنگی و بسیار زیبای بیشه در مسیر ثبت جهانی قرار دارد از این رو برگزاری جشنواره سرنا نوازی در این روستای بسیار زیبا با دو هدف ثبت جهانی روستای بیشه و ثبت دبیر خانه جشنواره سراسری سرنا نوازی به نام لرستان برگزار شده است.

کد خبر 747006

دیگر خبرها

  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • سطح مبارزه علیه ملخ های بومی به ۲۷ هزارهکتار رسید
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان است
  • سمیعی: کنسرت‌های موسیقی در بوشهر طبق مجوزهای قانونی برگزار می‌شود
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی برگزار می‌شود
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود