Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، یونس پناهی روز یکشنبه در اولین کنگره ملی رصد اجتماعی کووید۱۹  که به صورت مجازی و حضوری برگزار شد، افزود: به طور عام علوم پزشکی هر از چندگاهی دچار امتحاناتی از جنس امتحانات درمانی می شود، شاید پدیده کووید ۱۹ باعث شد در حوزه سلامت در حوزه ترمیم نیروی انسانی، بهداشتی، پیشگیری و درمان یک بازنگری داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد:  پدیده کووید ۱۹ از ابتدای پیدایش تاکنون چهار پیام به همراه داشت. در شروع کرونا از چین فکر می کردیم مسئله منطقه ای است ولی از فاصله دور تمام دنیا را درگیر خود کرد.

پناهی بیان کرد: دنیا در پدیده بیمارهای بازپدید و نوظهور از همان ابتدا به دنبال درمان های دارویی رفت و در خصوص کووید۱۹ کمتر به مسئله پیشگیری که از قبل نیز در پروتکل های درمانی بیان می شد که پیشگیری بهتر از درمان است، توجه شد و بیشتر به سمت دارو رفت.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه پیشگیری سرمایه گذاری است، اظهار داشت: با واکسیناسیون کرونا ۷۰۰ تا ۸۰۰ مورد مرگ و میر در روز به ۵۰ نفر در روز رسید که از همه مهمتر این کاهش مرگ و میر با واکسن، پیشگیری و فاصله اجتماعی بوده است.

پناهی با بیان اینکه در حال حاضر شکل تهدیدها در دنیا عوض شده است، گفت: فکر می کردیم تهدید فقط شورش و جنگ است. در صورتی  این پاندمی ها و بیماری ها نیز می تواند تهدید باشد و مانند کووید ۱۹ در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و روانی، جامعه را درگیر کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: باید در کنار مسایل امنیتی نظامی، به حوزه بهداشت و درمان نیز امنیتی فکر کنیم؛ چرا که اگر در آینده بیماری از این نوع بیاید و دولت مردان برنامه ای نداشته باشند، تهدید جدی است.

وی اظهار داشت: پیام دیگر کووید نگرش رشته های مختلف تحصیلی به این بیماری است، زمانی که همه گیری کووید شروع شد فکر می کردیم وزارت بهداشت متولی جوابگویی به این بیماری است و یک بیماری عفونی است، اما دیدیم که این بیماری تمام حوزه های جامعه رادرگیر می کند.

پناهی ادامه داد: این بیماری از خانواده تا ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه را درگیر می کند و از همه مهمتر چالش هایی در روابط بین المللی ایجاد می کند.

وی بیان کرد: در کنار این چهار تهدید یا پیام، راه های نیز وجود دارد که بتوانیم از حوزه سلامت استفاده خوبی ببریم. یکی از نگرانی ها این است که هزینه های تحقیقات برای جامعه سلامت گران نباشد. حوزه درمان و پیشگیری در زمینه کووید باید ارزان باشد. باید روش های درمان و پیشگیری را مطرح کنیم که هزینه هایی به جامعه تحمیل نکند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت افزود: در کووید ۱۹ در مرحله کنترل، درمان های زیادی مورد ارزیابی قرار گرفت. انواع داروها با کاربردها و عوارض جانبی غیرقابل پیشگیری استفاده شد. اکنون نباید هر دارو و ایده درمانی را با هزینه بالا انجام دهیم، باید رصد کنیم که چه درمانی برای کووید دارای عوارض کوتاه مدت و بلند مدت است.

پناهی یادآور شد: اگر امروز اعتقاد وجود دارد که کووید می تواند باعث بروز بیماری های غیرواگیر شود، بعید نیست، به نظر می آید که کووید باعث بروز دیابت و چاقی به دلیل تغییر در زندگی افراد می شود.

وی گفت: کنترل این عوارض از نظر اقتصادی می تواند برای حوزه بهداشتی یک تهدید باشد. این موضوع را باید رصد و با برنامه دنبال کنیم تا هزینه درمان آن برای کشور معقول باشد.

این مسوول درباره واکسیناسیون نیز گفت: بحث واکسیناسیون نیز در کنار آثار روانی و اجتماعی این بیماری در جامعه و خانواده باید رصد شود. تمایل و نپذیرفتن واکسیناسیون باید توسط دانشگاه رصد شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: در حوزه واکسیناسیون در کنار تامین واکسن از خارج کشور، ایران وارد پلتفرم های مختلف تولید واکسن شد. امروزه شاهد تولید واکسن های برکت، فخرا  و نورا در کشور هستیم. همچنین پلتفرم دیگر واکسن پاستوکووک است که در مرحله استفاده مردمی در دوز یادآور و دوز سوم است. واکسن اسپایکوژن نیز در کشور تولید می شود  که این واکسن با توجه به فناوری خود می تواند دغدغه های جهش های کووید را نداشته باشد.

وی گفت: امروزه واکسن بر پایه ام آن آن ای را در کشور داریم که وارد فاز کیلینیکال شده است و این به معنی این است که در ارزیابی جایگاه واکسن کووید رصد درستی داشته ایم.

پناهی اظهار داشت: امید است در خصوص رصد اجتماعی کووید نیز رصد درستی انجام شود. برای اینکه دقیق و درست گام برداریم این رصد اجتماعی می تواند به مواجهه با افسردگی و اضطراب و بیمارهای روانی لاعلاج غیر عفونی کمک کند.

نخستین کنگره ملی « رصد اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ »، به همت رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹، با همکاری وزارت بهداشت، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شهرداری تهران و با حضور مسئولان وزارت بهداشت، روزهای ۱۹ و ۲۰ دی ماه به صورت مجازی و حضوری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می شود.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی کرونا کووید-19 طرح واکسیناسیون کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی کرونا کووید 19 آسیب های اجتماعی کرونا کووید 19 طرح واکسیناسیون کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاون تحقیقات وزارت بهداشت رصد اجتماعی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۲۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تأمین اعتبار بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تبریز

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی صبح چهارشنبه در دیدار معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت با وی خواستار تأمین اعتبار مورد نیاز برای تسریع در ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی تبریز و تجهیز بیمارستان سرطانی از سوی این وزارتخانه شد.

رحمتی در این دیدار با اشاره به تحولات چشمگیر انجام‌گرفته در عرصه بهداشت و درمان گفت: انقلابی که در حوزه بهداشت و درمان پس از انقلاب اسلامی به وجود آمده است، باید در جامعه به درستی تبیین شود.

وی با تقدیر از فعالان نظام سلامت، خواستار توجه به تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت معوقات کادر بهداشت و درمان شد و افزود: مشکل عمومی در حوزه بهداشت و درمان بحث معوقات نیروهای پرستاری و کادر بهداشت و درمان است که انتظار می‌رود با تأمین منابع مربوطه شاهد رفع این مشکل باشیم.

وی همچنین خواستار تخصیص اعتبار مورد نیاز برای ادامه ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی شد و اضافه کرد: آذربایجان شرقی در حوزه بهداشت و درمان به مردم شمال غرب کشورمان خدمات ارائه می‌کند و خوشبختانه با ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی مشکلی در زمینه تخت‌های بیمارستانی در شهر تبریز نخواهیم داشت، اما سرعت کار در این پروژه پایین است و باید بتوانیم ضمن سرعت بخشی نسبت به تکمیل این پروژه اقدام کنیم.

تأمین تجهیزات بیمارستان جامع سرطان دیگر مطالبه استاندار از معاون وزیر بهداشت بود.

وی گفت: پیشرفت فیزیکی ساخت این بیمارستان قابل توجه است و در خصوص تأمین تجهیزات مورد نیاز نیازمند حمایت جدی وزارت بهداشت هستیم.

رحمتی، ساخت بیمارستان در شهر جدید سهند را دیگر مطالبه عمومی دانست و افزود: باتوجه به جمعیت شهر جدید سهند ساخت بیمارستان در این شهر مطالبه عمومی است وزارت بهداشت در این عرصه ورود جدی داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی ساخت بیمارستان در شهر مرند را نیز یادآور شد و گفت: با توجه به اینکه سرانه بستری در شهرستان مرند پایین‌تر از متوسط کشور است، ساخت بیمارستان در این شهر باید به طور جدی پیگیری شود.

کد خبر 6080855

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق نشان داد ما می توانیم از هر نوع پدافندی عبور کنیم
  • مسوولان دماوند در امر جمع آوری سگ های بلاصاحب بیشتر تلاش کنند
  • اعلام برنامه‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان پیشوا
  • تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • ضرورت تأمین اعتبار بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تبریز
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد