Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، هنر مجسمه سازی یکی از صنایع دستی زیر شاخه ی صنایع سنگی می باشد و هدف از مجسمه سازی یاد آوری و یا به نمایش گذاشتن یک شیء، انسان و یا هر چیز دیگری می باشد.

پیکر تراشی از زیر شاخه های هنر مجسمه سازی است و در اصل به کسی که تندیس می سازد، پیکر تراش نیز می گویند.

مجسمه سازی تعاریف و اصطلاحات بسیاری دارد و مجسمه های ساخته شده کاربردهای بسیاری دارد مثلا به عنوان یادبود، تندیس بزرگان ساخته می شود و یا قدردانی از منتخبین جشنواره فجر تندیس هدیه داده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر مجسمه سازی به سالیان پیش بازمی گردد که در بیشترکشورها نیز از این هنر استقبال می شده است و در آفریقا در سال ۱۲ میلادی از تندیسان چوبی استفاده می کردند که نمونه بارز آن مجسمه یکی از پادشاهان نیجریه می باشد.

براساس تحقیقات به عمل آمده ایران نیز از هنر مجسمه سازی در زمان های هخامنشیان و… بهره برده اند که هنوز تعدادی از مجسمه های آن زمان که جنبه ی تاریخی پیدا کرده اند وجود دارد، مانند تخت جمشید، پاسارگاد و شوش و اکثر مجسمه های بازمانده از زمان هخامنشیان به حالتی است که در حال تعظیم و ادای احترام به کسی هستند.

بهترین مجسمه ها و ماندگارترین مجسمه ها از زمان های قدیم از جنس سنگ می باشند و حتی امروزه بیشترین مجسمه ها را از سنگ می سازند و برای مجسمه سازی با سنگ باید سنگ مناسب انتخاب نمود و این اصلا کار ساده ای نیست، ایتالیایی ها از اولین افرادی بودند که با استفاده از سنگ هنر مجسمه سازی را انجام دادند و گاهی مجسمه سازی با استفاده از خمیر انجام می گیرد که برای تهیه این خمیر نیاز به پودر سنگ می باشد.

در اصل پودر سنگ نقش حجم دهنده و قوام دهنده خمیر را دارد.پودر سنگ مورد استفاده در مجسمه سازی معمولا از سنگ آهک است زیرا رنگ آن سفید است.

هستند کسانی که هنوز به روش سنتی به مجسمه سازی با سنگ های طبیعی می پردازند، در این جا به معرفی یکی از این هنرمندان نمونه و البته کم نام ونشان  که ساکن شهرستان فیروزآباد است می پردازیم: مهراب غریب که در اولین گفت و گو با ایشان فهمیدم که با وجود معلولیت موفق شده است تا هنری به این زیبایی را خلق کندو  در این جا بود که من واقعا معنای این جمله را کاملا درک کردم که معلولیت محدودیت نمی آورد و فقط توکل بر خدا و بعد انگیزه است که به انسان امید و البته می دهد تا از توانایی های خود نهایت استفاده را ببرد.

ادامه حرفه پدری

مهراب غریب در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: متولد ۱۳۴۶ هستم و ساکن روزبدان شهرستان فیروزآباد، تحصیلات خود را در همان پایه ابتدایی رها کردم و چون پدرم با سنگ به مجسمه سازی می پرداخت و من علاقه فراوانی به این شغل داشتم، به این حرفه روی آوردم و در ابتدا با گل و عروسک های پلاستیکی این کار را انجام می دادم و رفته رفته شروع به انجام کارهای هنری بر روی سنگ کردم و در سال ۱۳۷۳ ازدواج کردم و این حرفه را ادامه دادم اما امکانات و درآمد کافی نداشتم تا بتوانم این حرفه را با جدیت بیشتری انجام دهم.

حادثه ای غیر منتظره که باعث معلولیت شد.

این هنرمند خلاق عنوان کرد: حدود ۷سال بعد از ازدواجمان به خاطر این که تجهیزات کافی برای انجام این حرفه  نداشتم و با فنر ماشین برای خودم ابزار و تجهیزات درست می کردم که تکه ای از قلم به داخل یکی از چشمانم فرو رفت و با فرورفتن آن در داخل چشم هایم دنیا جلوی چشم هایم تیره و تار شد و من را سریع به بیمارستان فیروزآباد بردند و در آن جا هم نتوانستند برایم کاری انجام دهند و من را به بیمارستان شیراز انتقال دادند و به دلیل عمیق بودن زخم آن ها هم نتوانستند کاری انجام دهند بالاخره با کمک یکی از دوستان نزد دکتری حاذق در تهران رفتیم و بعد از طی مراحل درمان به خانه برگشتیم که تا مدتی درد چشم هایم آرام گرفت اما متاسفانه از ناحیه یک چشم نابینای کامل شدم.

خلق آثار با دست و قلم و چکش

غریب اظهار کرد: این هنر با روح و روان من عجین شده است و من تمامی کارهایم را با دست و چکش و قلم انجام می دهم و از هیچ گونه دستگاه مدرن استفاده نمی کنم و تمامی مجسمه هایی که من می سازم دست ساز و کاملا سنتی است و به دلیل این که قیمت سنگ ها بسیار بالا است باید خودم به کوه و یا رودخانه می روم و سنگ های متناسب با نیازم را به خانه می آورم و کارهای هنری را بر روی آن ها انجام می دهم و با انجام این کارها احساس آرامش خاصی به من دست می دهد که واقعا غیر قابل وصف است.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: هنرمند معلول مجسمه سازی شهرستان فیروزاباد هنر مجسمه سازی مجسمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۴۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالی که نکوست از بهارش پیداست/ لیگی که از شروع با تعویق عجین شد

آفتاب‌‌نیوز :

حتماً این ضرب المثل قدیمی را شنیده‌اید که می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. البته این مفهوم در گویش‌های مختلف ایران زمین مثال‌های مشابه و معادلی هم دارد که برخی از آن‌ها قابل نوشتن نیستند، اما معنای همه یکی است!

قدیمی‌ها می‌گفتند از همان شروع هر کار می‌توان پایانش را فهمید. از روی نوع انجام دادن یک کار هم روی توانایی افراد حدس و گمان داشتند، حالا به همین فوتبال و نحوه برگزاری لیگ خودمان نگاه کنید تا مشخص شود چقدر قدیمی‌ها درست می‌گفتند!

با انجام دربی اصفهان حالا همه تیم‌ها در عدد ۲۳ به عنوان تعداد بازی برابر شده‌اند و بعد از هفته‌های اولیه برای اولین بار می‌توانیم شمایل یک لیگ واقعی را در جدول ببینیم. در واقع بعد از دو هفته ابتدایی با فاصله ۲۱ هفته برای اولین بار لیگ به شکل کامل و استاندارد برگزار می‌شود، چرا که اولین بازی معوقه این فصل در هفته سوم میان استقلال خوزستان و تراکتور بود که بین تعداد بازی تیم‌ها فاصله انداخت.

یعنی در حقیقت بعد از پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ برای اولین بار تعداد بازی تیم‌ها در جدول لیگ برابر شده و این با توجه به استاندارد‌های جهانی معنای دقیق کلمه فاجعه است.

هفته سوم لیگ سه‌شنبه ۳۱ مرداد آغاز شد و تا پنجشنبه ۲ شهریور ۷ مسابقه برگزار شد. دیدار استقلال خوزستان و تراکتور به خاطر حضور تراکتور در پلی آف لیگ قهرمانان آسیا در این هفته برگزار نشد و از همان جا به بعد سنت بازی معوقه هفته به هفته لیگ ما را آزار داد.

در بسیاری موارد تیم‌ها تهدید می‌کردند که ابتدا باید بازی‌های معوقه فلان تیم برگزار شود تا بعد حاضر به بازی با این تیم شوند، اما حتی بدون این تهدید هم هرگز نمی‌شد نظری کارشناسی پیرامون کیفیت و توان تیم‌ها و افراد داد چرا که تعداد بازی آن‌ها برابر نبود.

حالا و در آستانه هفته بیست و چهارم بعد از دو هفته ابتدایی لیگ، برای اولین بار هر ۸ مسابقه در شرایطی برگزار می‌شود که تیم‌ها هر ۲۳ بازی خود را برگزار کرده‌اند و این نکته عجیب ما را به یاد ابتدای فصل می‌اندازد.

زمانی که قرار بود لیگ بیست و سوم ۱۱ و ۱۲ مرداد ماه آغاز شود، اما هیچکس نفهمید که چرا یک هفته به تعویق افتاد تا سرانجام چهارشنبه ۱۸ مرداد و پنجشنبه ۱۹ مرداد ۸ بازی هفته آغازین این فصل برگزار شود و این سنت به تعویق افتادن مسابقات تا همین امروز فوتبال ما را آزار داد!

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
  • حذف و جابه‌جایی میدان بیستون با هدف روان‌سازی و گره‌گشایی ترافیک
  • آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان
  • سالی که نکوست از بهارش پیداست/ لیگی که از شروع با تعویق عجین شد
  • ایمن سازی ۲۲۰ هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت می‌کردند
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد(ع) قرائت می کردند
  • ببینید | حکایت پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی
  • انتقاد شدید روزنامه اطلاعات از راه‌اندازی دوباره گشت ارشاد