Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@02:27:06 GMT

چشم امید یک سوم تاکسیرانان قزوین به بودجه ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۸۲۱۳

چشم امید یک سوم تاکسیرانان قزوین به بودجه ۱۴۰۱

به گزارش ایرنا، یکی از مزایای مهم در هر شغلی وجود پوشش بیمه است که این موضوع برای برخی از مشاغل سخت و زیان آور و طاقت فرسا مثل تاکسی بیش از پیش اهمیت دارد.

رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی که به شکل یارانه‌ای از بیمه خود استفاده می‌کردند، چندسال است که دستشان از داشتن این بیمه کوتاه شده و برخی به شکل خویش فرما و برخی نیز به شکل آزاد خود را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این اوصاف وجود بیمه برای رانندگان تاکسی درون قانون گنجانده شده، به عبارت روشن تر ماده ۱۰ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب سال ۱۳۸۵ بیان می‌دارد که رانندگان شاغل در بخش حمل و نقل عمومی کشور باید در راستای پوشش بیمه‌ای از معافیت بخشی از حق بیمه برخوردار باشند.

از آنجایی که سهم بیمه یارانه‌ای تاکسیرانان از طریق دولت تامین می‌شود، لحاظ کردن این مبلغ در بودجه ضروری است، بر همین اساس نبود این مهم در بودجه سال‌های اخیر سبب شد تا سازمان تامین اجتماعی کل کشور از بیمه تاکسیرانان جدید خودداری کند.

به طوری که هم اکنون یک سوم رانندگان تاکسی معادل یک هزار و ۵۰۰ راننده در استان قزوین از داشتن پوشش بیمه‌ای محروم هستند، اما ماجرا فقط تامین منابع نیست و متاسفانه در این میان وجود یک بی عدالتی بیش از پیش فعالان این عرصه را آزرده خاطر ساخته است.

برای اطلاع از جزییات بیشتر به سراغ مسؤولان و متولیان این حوزه رفتیم و با آنها گفت و گو داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

جمعی از رانندگان تاکسی در خصوص بیمه تامین اجتماعی به خبرنگار ایرنا گفتند: شرایط بیمه سازمان تاکسیرانی به شکلی شده که برخی بیمه هستند و برخی دیگر از این نعمت محرومند؛ با این حال بین ما تاکسیرانان افرادی وجودی دارند که نزدیک به چهارسال است در انتظار بیمه تامین اجتماعی بوده و هنوز هم موفق نشده اند خود را بیمه کنند.

به گفته رانندگان تاکسی هزینه آزاد بیمه تامین اجتماعی بیش از ۷۰۰ هزار تومان بوده و برای خیلی از آنها پرداخت چنین هزینه‌ای به صورت ماهانه ممکن نیست، بنابراین لازم است که سازمان تاکسیرانی از این رانندگان حمایت کرده و برای بیمه آنها اقدام کند.

یک هزار و ۵۰۰ راننده تاکسی در قزوین تحت پوشش بیمه نیستند

رییس سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین گفت: بیمه یارانه‌ای تاکسیرانان که به بیمه ۵۰ درصدی معروف است، از ۲۷ درصد کل حق بیمه، ۱۳.۵ درصد از سوی راننده و ۱۳.۵ درصد از سوی دولت پرداخت می‌شود؛ از زمانی که تعهدات صورت گرفته در قبال اعضای قبلی از سوی دولت انجام نشد، سازمان تامین اجتماعی کشور سایت را برای رانندگان تاکسی بست.

اسماعیل عرشیان با بیان اینکه از سه سال پیش تاکنون رانندگان تاکسی ۲۷ درصد حق بیمه را به شکل خویش فرما یا آزاد پرداخت می‌کنند، گفت: این یک مشکل کشوری بوده و همه رانندگان تاکسی با آن دست به گریبان هستند، اضافه بر اینکه سازمان تامین اجتماعی کشور نیز قبلا اعلام کرده دولت باید یارانه خود را در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ کند.

عرشیان سپس با انتقاد از بسته بودن سایت تامین اجتماعی برای حذف و اضافه رانندگان تاکسی، اظهار داشت: سازمان‌های تاکسیرانی در کل کشور متاسفانه امکان حذف و اضافه رانندگان را ندارند و این باعث شده تا عده‌ای که مشاغلی غیر از تاکسی دارند، به اسم راننده تاکسی از این یارانه استفاده کنند.

عرشیان: عده‌ای که مشاغلی غیر از تاکسی دارند، به اسم راننده تاکسی از یارانه بیمه استفاده می‌کنند که باید حذف و تاکسیرانان واقعی جایگزین آنها شوند.

این مسؤول با بیان اینکه لیست رانندگان تاکسی را به سازمان تامین اجتماعی داده‌ایم تا در این خصوص پایشی صورت بگیرد، گفت: سازمان تاکسیرانی تمایل دارد با این کار تاکسیرانان واقعی را جایگزین افراد صوری کند، اما تامین اجتماعی اصرار دارد که تاکسیرانی فقط می‌تواند اسامی را حذف کند و حق اضافه کردن افراد جدید را ندارد.

عرشیان به وجود یک هزار و ۵۰۰ راننده تاکسی فاقد بیمه در استان قزوین اشاره کرد و گفت: این استان چهار هزار و ۷۰۰ راننده تاکسی دارد که بر روی سه هزار و ۵۰۰ ناوگان حمل و نقل عمومی فعالیت دارند که از این تعداد حدود یک سوم فاقد بیمه تاکسیرانی هستند.

رییس سازمان تاکسیرانی شهر قزوین خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۱۲ قانون هدفمندی یارانه ها دولت مکلف است که ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان تاکسی را پرداخت کند که این مهم رعایت نشده است.

عرشیان یادآورشد: مشکل سازمان تاکسیرانی و دولت نباید بر دوش رانندگان تاکسی بیفتد و این درحالی است که رای دیوان عدالت اداری نیز بر این عقیده بوده که اگر قصوری در این زمینه صورت می گیرد، سازمان تامین اجتماعی نباید از نظر قانونی جلوی بیمه شدن رانندگان تاکسی را بگیرد.

سازمان تاکسیرانی لیست ارایه دهد تا استفاده ناحق یک عده از بیمه تاکسیرانان قطع شود

مدیرکل تامین اجتماعی استان قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: بیمه رانندگان تاکسی همیشه به این شکل بوده که بخشی به شکل یارانه‌ای از سوی دولت پرداخت می شده است، منتها دولت قبلی در بودجه خود یارانه لازم برای تاکسی و برخی از صنوف را لحاظ نکرد و این افراد باید هم اکنون تمام حق بیمه را خودشان پرداخت کنند.

محمدرضا قاریانپور افزود: دولت جدید اگر در بودجه ۱۴۰۱ این یارانه را لحاظ کند و آن را به سازمان بیمه تامین اجتماعی ابلاغ کند، قابلیت اجرایی خواهد داشت.

قاریانپور: دولت قبلی در بودجه خود یارانه لازم برای تاکسی و برخی از صنوف را لحاظ نکرد و این افراد باید هم اکنون تمام حق بیمه را خودشان پرداخت کنند.

این مسؤول در واکنش به نبود امکان حذف و اضافه بیمه‌ شدگان رانندگان تاکسی نیز اظهار داشت: ما برای حذف مشکلی نداریم و اگر سازمان تاکسیرانی اسامی را ارایه دهد انجام می‌دهیم، اما گویا سازمان تاکسیرانی اصرار دارد پس از حذف افراد، جایگزین اضافه شود که این امکان فعلا میسر نیست.

قاریانپور تصریح کرد: استفاده ناحق از یارانه بیمه درست همانند بالا رفتن از دیوار بیت المال است و باید جلوی این افراد گرفته شود؛ چراکه این اقدام به نوعی تخلف بوده و سازمان تامین اجتماعی نیز چنین گزارش هایی را از هر شهروندی دریافت کند، آن را در دستور کار قرار می‌دهد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان قزوین خاطرنشان کرد: استفاده ناحق و صوری از بیمه تامین اجتماعی دارای اشکال شرعی بوده و با اصول اخلاقی مغایرت دارد، متاسفانه مواردی داشتیم که فرد شغل دیگری داشته و از یارانه بیمه استفاده می‌کرده است یا حتی شخصی از وضعیت مالی خوبی برخوردار بوده و همچنان تحت پوشش بیمه یارانه‌ای قرار دارد، چنین مواردی باعث می‌شود که حقوق برخی از افراد مستحق بیمه تضییع شود.

قاریانپور یادآور شد: بیمه یارانه‌ای محدودیت دارد، با این اوصاف دولت قبل نیز این مبالغ را درون بودجه لحاظ نکرده بود؛ امید داریم دولت جدید کنونی موضوع را درون بودجه سال آینده لحاظ کند تا در خدمت شهروندان به خصوص رانندگان شریف تاکسی باشیم.

نماینده قزوین: بیمه تاکسیرانان باید در جزییات بودجه ۱۴۰۱ پیگیری شود

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: بیمه رانندگان و حتی وانت بارها که بخشی از فعالان صفی را شامل می‌شود، بیش از سه سال است که محقق نشده و این خواسته به حق تاکسیرانان است که بتوانیم مشکل آنها را حل کنیم.

لطف الله سیاهکلی افزود: از آنجایی که بخشی از این سهم بیمه تاکسی از سوی راننده و مابقی از سوی دولت پرداخت می‌شده است، دولت در سه سال گذشته از پرداخت آن کوتاهی کرده که در تلاش هستیم با روی کار آمدن دولت سیزدهم و قرار دادن این مهم در بودجه ۱۴۰۱ موضوع را محقق سازیم.

وی با بیان اینکه تاکسیرانان از اقشار زحمتکش جامعه هستند، گفت: مساله بیمه رانندگان تاکسی باید قبلا از سوی دولت پیگیری می‌شد و اکنون با تصویب کلیات بودجه، امیدواریم در جزییات بودجه سال آینده این موارد را درون آن لحاظ کنیم.

نیم نگاه: با توجه به اهمیت بودجه ۱۴۰۱ برای بیمه مشاغلی مثل تاکسیرانان، قالی بافان و کارگران صنعت ساختمانی باید نمایندگان مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی پیگیری این موضوع را در اولویت کاری خویش قرار دهند، علاوه بر این موضوع لازم است تا با اجرای نظام پالایش بیمه‌ مشاغل، جلوی سوء استفاده برخی افراد از منابع ملی گرفته شود.

برچسب‌ها سازمان تامین اجتماعی نماینده قزوین،آبیک و البرز در مجلس حمل و نقل مسافری استان قزوین معافیت پرداخت حق بیمه تاکسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی نماینده قزوین آبیک و البرز در مجلس حمل و نقل مسافری سازمان تامین اجتماعی نماینده قزوین آبیک و البرز در مجلس حمل و نقل مسافری استان قزوین معافیت پرداخت حق بیمه تاکسی سازمان تامین اجتماعی بیمه تامین اجتماعی سازمان تاکسیرانی رانندگان تاکسی بیمه یارانه ای بیمه رانندگان راننده تاکسی استان قزوین سوی دولت بودجه ۱۴۰۱ بیمه تاکسی حق بیمه هزار و ۵۰۰ پوشش بیمه حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۸۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش حق بیمه در تور صیادان و صاحبان شناورهای صیادی گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان فصلی بودن شغل صید مشکلاتی را برای صیادان و صاحبان شناور‌های صیادی در زمینه پرداخت حق بیمه ایجاد کرده بود که با پیگیری‌های سازمان تامین اجتماعی این مشکل برطرف شده است.  

زنگانه مدیرکل تامین اجتماعی گلستان گفت: مشکلات و موانعی پیش روی این افراد قرار داشت که برطرف شد و صیادان و صاحبان شناور‌های صیادی با حداقل پرداختی تحت پوشش قرار گرفتند.

در استان گلستان ۱۴ شرکت تعاونی پره با ۴۰۰ صیاد فعالیت می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • نرخ حمل کالا از حالت توافقی خارج شود
  • کاهش حق بیمه در تور صیادان و صاحبان شناور‌های صیادی گلستان
  • وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود
  • کاهش حق بیمه در تور صیادان و صاحبان شناورهای صیادی گلستان
  • رانندگان آژانس شاغل در شهرداری بیمه تکمیلی شوند
  • چگونه سابقه بیمه تامین اجتماعی را افزایش دهیم؟ | شرایط خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی چیست؟
  • پرداخت بیش از ۴۸۱۶ میلیارد تومان خسارت توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟
  • وزن یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳