Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@11:51:26 GMT

بیش از ۷۰۰ هزار تن برنج در ۹ ماهه امسال وارد شد

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۱۷۳۸

بیش از ۷۰۰ هزار تن برنج در ۹ ماهه امسال وارد شد

«مسیح کشاورز» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار برنج، افزود: از این میزان واردات ۵۰۰ هزار تن مربوط به قبل از دوره محدودیت فصل برداشت برنج داخلی (مردادماه تا پایان آبان ماه) و ۲۰۰ هزار تن مربوط به ۱۷ آبان ماه به بعد است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران اظهارداشت: نیاز سالیانه کشور به برنج سه میلیون تن است که هر ساله بخش عمده آن از تولیدات داخلی و بخشی از محل واردات تامین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش تولید برنج در سال جاری واردات باید اندکی افزایش می یافت تا بازار این محصول تنظیم شود، اما اکنون کمتر از نیاز کشور تامین و وارد می شود به طوری که نیاز سالیانه کشور برای تنظیم بازار بین یک میلیون تا ۱.۴ میلیون تن است.

به گفته این مقام صنفی، در حالی که وضعیت بازار نشان می دهد که کشور ماهانه به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن برنج نیاز دارد تا با خللی روبه رو نشود، بنابراین برای تنظیم بازار ماه های پایانی سال دست کم ماهانه به ۱۵۰ هزار تن برنج نیاز است.

نیاز برنج خارجی شب عید ۲۵۰ هزار تن 

کشاورز در ادامه با اشاره به نزدیک شدن شب عید و ماه مبارک رمضان، گفت: دولت باید در این خصوص چاره ای بیندیشد تا کشور با کمبود روبه رو نشود، به طوری که برای شب عید نیاز است ۲۵۰ هزار تن برنج تامین و وارد کشور شود.

وی افزود: این درحالی است که واردات برنج در سال ۹۸ (در شرایط عادی کشور) در مجموع توسط بخش خصوصی و دولتی یک میلیون و ۶۵۱ هزار تن بوده که یک میلیون و ۳۴۵ هزار تن آن توسط بخش خصوصی تامین شده بود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران اظهار داشت: سال گذشته به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، شرایط کرونایی (تعطیلی اکثر مصرف کنندگان بزرگ همچون تالارها، رستوران ها و غیره) و تحریم ها، در مجموع ۸۷۵ هزار تن برنج تامین و وارد کشور شد که ۵۸۳ هزار تن آن توسط بخش خصوصی تامین شده و تقریبا کمتر از نصف رقم واردات سال ۹۸ بود.

وی گفت: علت افزایش قیمت برنج وارداتی در ۲ سال اخیر حذف ارز ترجیحی این محصول و تامین و واردات آن با ارز نیمایی است که در بازار این محصول تاثیرگذار بوده است.

کشاورز، از دیگر عوامل افزایش قیمت مجدد در محصولات وارداتی را افزایش عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده برشمرد و تصریح کرد: عوارض گمرکی برای واردات هر کیلوگرم برنج خارجی ۱۰ درصد است که در کنار آن به تازگی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده است که همین امر بر افزایش قیمت این محصول موثر است.

وی یادآور شد: اکنون مالیات بر ارزش افزوده هر کیلوگرم برنج وارداتی ۹ درصد محاسبه می شود که با نرخ ارز ترجیحی (ارز ۴۲۰۰ تومانی)، واردکننده بابت هر کیلوگرم باید ۴۰۰ تومان بپردازد و اگر این رقم با ارز نیمایی (۲۵ هزار تومانی) محاسبه شود واردکننده باید بابت واردات هر کیلوگرم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بپردازد.

رشد قیمت برنج ایرانی به دلیل کاهش واردات 

وی با تاکید براینکه برنج وارداتی علاوه بر تامین نیاز داخلی به منظور حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر تامین و وارد می شود، تصریح کرد: افزایش قیمت برنج ایرانی از بازار برنج خارجی تاثیر پذیر است و کمبود برنج وارداتی در ۲ سال اخیر موجب شده تا قیمت برنج داخلی رشد چند برابری پیدا کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران درباره کمبود برنج خارجی در بازار و احتمال احتکار آن، گفت: احتکار برنج خارجی برای کسی صرفه اقتصادی ندارد زیرا در ماه های اخیر به دلیل افزایش قیمت ها و کاهش تقاضا این محصول بازار خوبی نداشته است، بنابراین احتکاری نمی تواند اتفاق بیفتد. البته در همه جا ممکن است سودجویانی باشند که چنین اقداماتی را انجام دهند.

تنظیم بازار برنج داخلی نیازمند تسریع واردات محموله ها و هماهنگی ارگان ها

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: کندی در مراحل ثبت سفارش و واردات، تنظیم بازار برنج را با مشکل جدی روبه رو کرده است.

وی اظهار داشت: بخش عمده واردات به هماهنگی و همکاری سازمان های مرتبط از جمله سازمان ملی استاندارد و گمرک جمهوری اسلامی برمی گردد.

این مقام صنفی بیان داشت: تاخیر در ثبت سفارش و واردات محصول به دلیل ناهماهنگی برخی ارگان ها تبعات سنگینی برای کشور و مردم دارد، همان گونه که اکنون به دلیل کمبود برنج خارجی در بازار شاهد افزایش چند برابری قیمت برنج داخلی هستیم.

ثبات نسبی قیمت ها در کشورهای مبدا پاکستان و هند 

کشاورز افزود: اکنون قیمت جهانی برنج در پاکستان از ثبات برخوردار است اما در هند به دلیل برخی مسائل داخلی دارای نوسان است، با این حال در مجموع قیمت جهانی از ثبات نسبی برخوردار است و شاهد افزایش قیمت نیستیم.

به گزارش ایرنا، طبق قانون هر ساله از ۳۱ تیرماه به مدت چهار ماه ممنوعیت واردات برنج اعمال می شود که در سال ۱۴۰۰ نیز سه ماه و نیم اعمال شد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی برنج سید جواد ساداتی نژاد شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی برنج سید جواد ساداتی نژاد وزارت جهاد کشاورزی برنج سید جواد ساداتی نژاد شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران برنج وارداتی تامین و وارد هزار تن برنج تنظیم بازار افزایش قیمت برنج خارجی بازار برنج برنج داخلی قیمت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۱۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات

به گزارش خبرگزاری مهر، سعیدرضا شاهمرادی افزود: با توجه به گستردگی حوزه تجهیزات پزشکی در کشور، این حوزه دارای ارزش ۲.۵ میلیارد دلاری بوده که حدود ۶۰ درصد این ارزش، از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تأمین می‌شود

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با اعمال سیاست‌های حمایت از تولید این نسبت تقریباً به هم نزدیک شده و به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

شاهمرادی تصریح کرد: تکیه اصلی ما بر توانمندی‌های داخلی است زیرا می‌توان به عنوان منبعی که تداوم بیشتری دارد روی آن حساب کرد. به همین خاطر رونق اقتصادی در بخش تولید بیشتر از سال‌های گذشته است.

کد خبر 6064225 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • نظارت بر بازار قم امسال افزایش می‌یابد
  • نظارت بر بازار در سال جدید افزایش خواهد یافت
  • امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
  • ایجاد فضای رقابتی و تنظیم‌گری در صنعت خودرو با تسهیل در واردات
  • کالا‌هایی که با خروج ۱۶ میلیارد دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ وارد کشور شدند/ ۲۲۹ میلیون دلار برای واردات چای علی‌رغم حواشی دبش!
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۷ فروردین ۱۴۰۳/ دلار وارد کریدور جدید قیمتی می‌شود؟
  • اختلاف قیمت دولتی و بازار آزاد میوه در کردستان