Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی درباره بندهای مربوط به موضوع زنان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در موضوع زنان، باید به ردیف بودجه دستگاه اصلی متولی این حوزه یعنی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و همچنین عناوین برنامه‌ای که به صورت مجزا به زنان اشاره دارد، پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه قاسم‌پور در گفت و گو با ایسنا، در خصوص عناوین اختصاص ‌یافته به موضوع زنان ذیل دستگاه‌های مختلف بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در حوزه زنان هر ساله در قوانین بودجه مورد توجه قرار گرفته و امسال هم در لایحه تقدیمی به آن اشاره شده، موضوع زنان سرپرست خانوار است. با توجه به این‌که یکی از دغدغه‌های حاکمیت برای زنان سرپرست خانوار، توجه به معیشت و رفع مشکلات اقتصادی این قشر است، هر ساله از سوی دولت اعتباراتی برای ایجاد اشتغال در قالب پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی بانک‌ها اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به قانون بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ذیل تبصره ۱۶ بندهای (ب) و (و)، پیش ‌بینی‌هایی در راستای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه با اولویت زنان سرپرست خانوار و همچنین اعتباراتی برای صندوق‌های اعتباری خرد روستایی در نظر گرفته شد که گام مثبتی در راستای توسعه صندوق‌های خرد و کمک به معیشت زنان سرپرست خانوار تلقی می‌شود.

رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، ذیل تبصره ۱۶ (تسهیلات تکلیفی) به سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی و معاونت امور مناطق محروم تکلیف شده که حداکثر یک ماه پس از ابلاغ قانون، آیین‌نامه اجرایی تبصره را با توجه به موضوعات، ذی ‌نفعان، میزان تسهیلات پرداختی،‌ دوره بازپرداخت تهیه کرده و به تصویب هیأت وزیران برساند. این بدین معناست که مشخص نیست سهم هرکدام از این بخش‌ها و میزان وام‌ها به چه صورت خواهد بود. البته مجلس حتما این تبصره را مورد بازنگری جدی قرار خواهد داد و سهم دقیق موضوعات مختلف از این بخش را شفاف خواهد کرد.

قاسم‌پور با تأکید بر ابهام در تبصره فوق خاطرنشان کرد: زمانی که محل دقیق هزینه‌کرد بودجه و نحوه مصرف آن در قانون پیش‌بینی نشود، امکان انحراف از آن بسیار زیاد است. ضمن آن‌که دست مجلس و سایر نهادهای نظارتی را بر نظارت بر نحوه هزینه‌کرد بودجه‌ها و پیگیری موضوعات مرتبط با حوزه زنان می‌بندد.

وی با اشاره به مواد قانونی دیگر تعارض این تبصره پیشنهادی با آن مواد را برشمرد و گفت: مطابق بند «ب» ماده (۸۳) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین ماده (۵۲) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور دولت موظف شده در بودجه سنواتی تسهیلات قرض‌الحسنه در جهت تحقق توانمندسازی و خودکفایی را لحاظ کند و تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با این مواد قانونی در تعارض است.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواد ۸۰ و ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه اظهار کرد: اعتبارات طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، موضوع بند ت ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه و نیز عنوان «تقویت نهاد خانواده و جایگاه بانوان در آن» موضوع ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه اعتباراتی در نظر گرفته شده است. اعتبار موضوع بند ت ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، بدون افزایش یا کاهش و اعتبار بعدی با کاهش حدود ۱۰ درصدی مواجه بوده است.

قاسم‌پور افزود: در جدول طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی انتقالی به استان، ردیف ۹۸، مطابق روندی که از سال ۱۳۸۳ تاکنون در برنامه‌های بودجه مدنظر است احداث استادیوم ورزشی ویژه زنان در تهران به مساحت ۳۰ هزار مترمربع تا سال ۱۴۰۵ و با برآورد بودجه سنواتی ۳۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. اگرچه این بودجه نسبت به سال قبل با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بوده، اما بایستی بررسی شود که در طی این سال‌ها تا چه اندازه پروژه احداث استادیوم پیش رفته و بودجه‌های تعلق‌گرفته به آن تا چه اندازه ثمربخش بوده است.

وی با اشاره به بودجه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: بودجه این دستگاه ذیل بودجه نهاد ریاست جمهوری و تحت یک عنوان کلی بیان شده است. این نحو بودجه‌ ریزی امکان نظارت و نشان‌دارکردن بودجه را با چالش مواجه می‌کند. ضمن آن‌که در حوزه زنان، تجمیع بودجه، فرایند جذب آن را با چالش‌های بیشتر مواجه می‌کند و در فرآیند اجرا، قدرت دستگاه را در چانه‌زنی با سایر دستگاه‌های مربوطه کاهش می‌دهد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دستگاهی مستقل است که مطابق همین روند تجمیعی لایحه بودجه ۱۴۰۱ قابلیت تخصیص بودجه مجزا را دارد. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و ما در مجلس بایستی در کنار سایر اصلاحات، این مورد را نیز در نظر داشته باشیم.

قاسم‌پور با اشاره به موضوع وام ازدواج گفت: یکی از موضوعاتی که هر ساله با توجه به مطالبه عمومی در قوانین بودجه مدنظر قرار می‌گیرد و به نوعی تنها حمایت اقتصادی دولت‌ها از تشکیل خانواده و ازدواج جوانان به شمار می‌آید، وام ازدواج است.

وی ادامه داد: سال گذشته وام ازدواج با دو هدف حمایت از ازدواج جوانان و تسهیل شرایط ازدواج در سنین مناسب و ایام جوانی، به صورت پلکانی تخصیص داده شد. از سویی بررسی عملکرد ۸ ماه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد ۷۷ درصد متقاضیان تا پایان آبان ماه قادر به دریافت این تسهیلات شده‌اند.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ تعداد ۶۰۵ هزار و ۸۰۶ فقره تسهیلات ازدواج به ارزش ۵۲۷ هزار میلیارد ریال به متقاضیان واجد شرایط اعطاء شده است. همچنین تعداد افراد در صف دریافت تسهیلات ازدواج تا تاریخ یادشده بیش از ۱۸۰ هزار نفر است که از این تعداد افرادی در مرحله تعیین شعبه، تکمیل مدارک و در انتظار اخذ وام هستند.

قاسم‌پور با تأکید بر این‌که وام ازدواج مورد استقبال جوانان قرار دارد و مطالبه خانواده‌ها و در راستای حمایت از خانواده است، خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، دولت مبلغی را برای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج جوانان مشخص نکرده و در ذیل تبصره ۱۶ همان عنوان کلی که پیش از این گفتم را آورده است که در آن مبلغ تسهیلات، نحوه تشویق به ازدواج به‌هنگام، طرق، دوره و نحوه بازپرداخت، فرایند و الگوی تأمین ضامن، چگونگی ارجاع بانک مرکزی به مراجع ذی‌صلاح در صورت تأخیر یا عدم اجرا، تکلیف بانک‌ها به انتشار تعداد تسهیلات پرداختی و افراد در نوبت به‌صورت عمومی و .... دارای ابهام و عدم شفافیت است.

وی در ادامه افزود: این ابهامات موجب می‌شود اولاً بودجه به درستی به مبدأ نرسیده و مردم از آن منتفع نشوند و ثانیاً دست نهادهای نظارتی را در ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و نحوه هزینه‌کرد بودجه در سال ۱۴۰۱ می‌بندد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: لایحه بودجه تقدیمی از دولت به مجلس سعی کرده اصلاحاتی را در سیستم بودجه‌ریزی با رویکرد حمایت از تولید، کنترل تورم و عدالت‌محوری داشته باشد. اما ابهامات بسیار در این لایحه، می‌تواند در اجرا آن را ناکارآمد ساخته و مسائل بسیاری را ایجاد کند. در این شرایط بیشترین موضوعاتی که متضرر خواهند شد، موضوعات مربوط به زنان، خانواده و همچنین رفاه اجتماعی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مجلس یازدهم لایحه بودجه ۱۴۰۱ رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس قانون برنامه ششم توسعه زنان سرپرست خانوار تسهیلات قرض الحسنه مجلس شورای اسلامی ریاست جمهوری معاونت امور لایحه بودجه وام ازدواج موضوع زنان بودجه سال حوزه زنان تبصره ۱۶ قاسم پور سال ۱۴۰۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۱۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی و کمک به جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بنابر اعلام بهزیستی استان تهران با ترمیمی که در دستورالعمل فرزندخواندگی انجام شد، برخی شیرخوارگاه‌ها به علت ایجاد صف فرزندخواندگی جمع‌آوری و بچه‌ها به خانواده‌ها سپرده شده‌اند.

خزعلی افزود: در سال نخست دولت بسیاری در شهر‌های مختلف از این موضوع ناراحت بودند که در نوبت هستند، اما به آنان فرزندی سپرده نمی‌شود و این انتظار دو تا سه سال طول می‌کشید.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در موضوع رویکرد زیست عفیفانه در جامعه هم گفت: برنامه‌های آموزشی، اردویی و کارگاه‌هایی در ۵ استان در مقوله سبک زیست عفیفانه برگزار شده و در ۱۰ استان دیگر نیز اجرا می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی
  • اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی و کمک به جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌ها
  • بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • بیش از ۸ هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان تجلیل شدند
  • نماینده مجلس لبنان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی، غافلگیر کننده و برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها بود