Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@18:10:49 GMT

شکارچیان پرنده شکاری در پارس آباد دستگیر شدند

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۴۸۲۸

شکارچیان پرنده شکاری در پارس آباد دستگیر شدند

به گزارش ایرنا، محمد مجرد روز دوشنبه گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد حین گشت و کنترل و پایش مناطق تحت مدیریت ۲ صیاد پرندگان شکاری را دستگیر کردند.

وی افزود: این شکارچیان متخلف با حضور در زیستگاه پرندگان وحشی اقدام به زنده گیری یک بهله پرنده شکاری شاهین کرده بودند که با مشاهده ماموران اقدام به رهاسازی یک پرنده شکاری شاهین کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اظهار کرد: از متخلفان ادوات شکار از جمله یک دستگاه دوربین شکاری، تعدادی تله صید به همراه پنج  قطعه پرنده طعمه کبوتر کشف و ضبط شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد بیان کرد: این شکارچیان متخلف پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شدند.

مجرد با بیان اینکه حفاظت از نسل تمام گونه‌های حفاظت شده نیازمند توجه جدی مردم و دوستداران طبیعت است، از حامیان محیط‌زیست خواست هرگونه موارد تخلف در حوزه محیط‌زیست را از طریق شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.

به گفته مسئولان محیط زیست برخی شکارچیان چاله هایی با نام "کوخه" در زمین حفر می کنند و با پنهان شدن در داخل آن و استفاده از طعمه اقدام به زنده گیری پرندگان شکاری می کنند که این اقدام بیشتر در مناطق جنوبی کشور به چشم می خورد؛ این پرندگان شکاری به صورت قاچاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس انتقال می یابند.

بر اساس قانون جریمه نقدی شکار برخی پرندگان از جمله شاهین، طرلان، بحری و بالابان ۶۰۰ میلیون ریال است.

به گزارش ایرنا، شاهین نام عمومی ۳۷ گونه پرنده شکاری است که در شاخه طنابداران، رده پرندگان، راسته شاهین‌سانان، تیره شاهینان و سرده (Falcon) شاهین‌ها قرار می‌گیرند و در تمام قاره‌های جهان به جز قطب جنوب زندگی می‌کنند.

شاهین‌ها با چشمان کاملاً سیاه، بدن لاغر، بال‌های نوک‌تیز و منحنی، وجود یک پلکان در منقار بالا، توانایی پرواز با سرعت بسیار بالا و تغییر جهت ناگهانی از دیگر پرندگان شکاری متمایز می‌شوند.

شاهین‌ها که از نظر نوع شکار و تکنیک شکار یک شکارچی تخصصی محسوب می‌شوند، در شکار پرندگان در حال پرواز تخصص دارند و با منقار خود شکار را می‌کشند درحالیکه پرندگان شکاری دیگر تکنیک های متنوعی در این کار دارند و با پنجه‌های خود طعمه را می‌کشند.

شاهین بحری (یا بحری) که بیشترین پراکندگی را در بین شاهین‌ها دارد با رکورد سرعت ۳۹۰ کیلومتر در ساعت سریع ترین جاندار روی کره زمین است.

شاهین‌ها از دیرباز محبوبترین پرندگان در بازداری بودند و از شاهین‌های رام‌شده و آموزش‌دیده برای شکار استفاده می‌شد.

تا کنون ۳۰۹ گونه جانوری شامل ۲۰۷ گونه پرنده، ۲۹ گونه خزنده، هشت گونه ۲زیست و ۱۹ گونه ماهی در استان اردبیل شناسایی شده که ۱۴ گونه در معرض خطر هستند.

شهرستان ۱۷۷ هزار نفری پارس‌آباد مغان در ۲۳۰ کیلومتری شمال اردبیل و در جوار مرزهای جمهوری آذربایجان واقع است.

برچسب‌ها شکارچیان غیرمجاز پرندگان شکاری اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل استان اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شکارچیان غیرمجاز پرندگان شکاری اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل شکارچیان غیرمجاز پرندگان شکاری اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل استان اردبیل پرندگان شکاری پرنده شکاری محیط زیست پارس آباد شاهین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۴۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این استان با انجام هفت هزار و ۸۰۰ نوبت پایش زیست محیطی، رتبه دوم کشور را پس از استان تهران در این زمینه کسب کرده است.   مهدی اله پور افزود: این پایشهای نظارتی در حوزه‌ های مختلف آب و فاضلاب، خاک، هوا و پسماند استان خراسان رضوی انجام شده است.   وی ادامه داد: از این تعداد پایش نظارتی محیط زیستی انجام شده در خراسان رضوی، چهار هزار و ۷۵ بازدید، از سوی کارشناسان حفاظت محیط زیست استان و سه هزار و ۷۲۶ نوبت بازدید در قالب برنامه خود اظهاری از آزمایشگاه های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست، صورت گرفته است.   مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: این بازدیدها منتج به صدور ۲ هزار و ۱۸۰ فقره اخطاریه محیط زیستی برای منابع و صنایع آلاینده در جهت رفع آلودگی شده است که طبق آن پارسال هزار و ۴۳۴ مرکز آلاینده شناسایی و در فهرست مراکز آلاینده استان قرار داده شده است.   اله پور گفت: از عمده دلایل افزایش شناسایی منابع آلاینده و صدور اخطاریه‌ها، هدفمند تر شدن بازدیدها با اولویت منابع دارای آلایندگی، تشدید نظارتها، توجه به حفظ کیفیت منابع آبی، توجه به پایش واحدهای خدماتی، معدنی و تغییرات دستورالعمل اجرایی ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده است.   ۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.   مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.   خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.   حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.   گونه‌ های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

دیگر خبرها

  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • دستگیری ۸۷ متخلف زیست محیطی در استان قزوین
  • صدور نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی
  • نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی صادر شد
  • شناسایی متخلف سابقه دار شکار با همکاری سپاه و نیروی انتظامی
  • مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در ۵ شهر مازندران
  • جریمه آسیب به حیات وحش سنگین شد
  • دستگیری ۳۶۷ متخلف‌زیست محیطی در آذربایجان‌غربی
  • پرنده کمیاب «کورکور» در تکاب تیمار و رهاسازی شد