Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سبک اداره امور کشور به شیوه غیر متمرکز ایجاب می کند که در رابطه با امور محلی مربوط به تقسیمات کشوری توسط نمایندگان مردم در آن محل تصمیم گیری شود. به همین دلیل، براساس قانون اساسی، شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور هستند. یکی از این شوراها، شورای اسلامی شهر می‌باشد که وظایف آن بر اساس ماده ٨٠ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور در قانون پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای شهر بعنوان یکی از ارکان تصمیم گیری محلی همواره مورد تاکید و مهم بوده است اما بدلیل عدم نظارت درست بر صلاحیت شرکت کنندگان در انتخابات آن، همواره مورد بحث و کشمکش نیز بوده است که می توان به دستگیری‌های اخیر تعدادی از اعضای شورای اسلامی در شهرهای مختلف کشور اشاره کرد.

شورای اسلامی شهر کرمانشاه نیز متاسفانه از این موضوع مستثنی نبوده و همواره با جدل همراه بوده است، از تعلل در انتخاب شهردار در ادوار گذشته گرفته تا عدم شرکت در جلسات و یا استخدام های رانتی.

استخدام رانتی: تعهد نانوشته به رفقا و آشنایان

ماجرای استخدام‌های رانتی در کرمانشاه با موضوع استانداری داغ شد. استاندار سابق کرمانشاه در روزهای پایانی دولت حسن روحانی در تلاش برای جذب تعدادی از فعالین ستادی وی در استان بود و در این خصوص نامه نگاری‌هایی نیز کرده بود. اما این نامه‌ها به دست خبرگزاری فارس رسید و بخشی از آن درخواست‌ها منتشر گردید.

بیشتر بخوانید:

«استخدام رانتی» در استانداری کرمانشاه تایید شد

با ورود سایر رسانه‌ها و حساسیتی که در افکار عمومی نسبت به این ماجرا ایجاد شد، این اقدام رانتی به نفع فعالین سیاسی اصلاح طلب کرمانشاه، به سطح ملی نیز کشیده شد و تخلفی که برای اولین بار در خبرگزاری فارس منتشر شد سر از روزنامه‌ها و رسانه‌های خارج از استان در آورد.


روزنامه آفتاب یزد که از حامیان دولت حسن روحانی بود نیز به ماجرای استخدام‌های رانتی کرمانشاه ورود و این حرکت و سکوت دولت در این خصوص را تقبیح نمود. اسناد این تخلف ابتدا در خبرگزاری فارس منتشر شد و به یک موضوع ملی بدل گشت.

هرچند مسئولین وقت استانداری در تلاش بودند به نحوی این فضا را تغییر دهند و عنوان کردند که به دنبال «ساماندهی» بودند و نه استخدام رانتی، اما فشار افکار عمومی و همچنین افشاگری متعدد در رسانه‌های استان نهایتاً موجب لغو و مسکوت ماندن این ماجرا در استانداری کرمانشاه و پایان عمر دولت حسن روحانی شد.

استخدام رانتی در شهرداری: اینجا به کسی نه نمی گویند!

موضوع استخدام های رانتی توسط اعضای شورای اسلامی شهر در شهرداری کرمانشاه با افشاگری اصحاب رسانه مبنی بر استخدام ۴۰۰ نفر در طی دوسال گذشته آغاز شد. موضوعی که هرچندبار مطرح اما به صورت عجیبی مسکوت می‌ماند. اما نهایتاً با تغییر اعضای شورای شهر و ورود نیروهای جدیدتر به پارلمان شهری، بحث استخدام‌های رانتی در این مجموعه به صورت جدی مطرح و رسماً در رسانه‌ها طرح گردید.

«هاشم درویشی» عضو جدید شورای شهر کرمانشاه در مناظره‌ای که با رئیس سابق این شورا داشت به صورت رسمی پرده از این رانت عظیم برداشت. درویشی در این مناظره به استخدام ۴۰۰ نفر در دوره پیشین و مجموعاً دو هزار و پانصد نفر از ابتدای شروع به کار شورای شهر در کرمانشاه اشاره کرد، افشاگری که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

پس از این، چند لیست در فضای مجازی دست به دست می شد که نام‌های آشنا و نزدیک به اعضای شورای شهر در آن به چشم می‌خورد، لیست‌هایی که به صورت رسمی تایید نمی‌شوند اما خبر از یک واقعیت می‌دهند، اینکه شهرداری کرمانشاه «جولانگاه افراد رانتی» شده است.

استانداری هم شاکی شد/ دیگر شورش را در آوردید

این موضوع تا جایی پیش رفت که جلسه شورای حل اختلاف استان به ریاست هوشنگ بازوند استاندار وقت کرمانشاه تشکیل شد و ساعاتی بعد روابط عمومی استانداری طی اطلاعیه‌ای از ارسال پرونده تخلف استخدام های رانتی و فامیلی شورای شهر کرمانشاه به دستگاه قضایی خبر داد.

در اطلاعیه روابط عمومی استانداری کرمانشاه آمده است: در همین راستا قرار است دادستانی ظرف ۱۵ روز به این تخلفات رسیدگی کند و در صورت اثبات، شورای حل اختلاف استان نیز بر اساس رأی مرجع قضایی با قاطعیت در مورد افراد خاطی و سلب عضویت اعضای متخلف شورای شهر تصمیم گیری کند.

مردم از شورا انتظار عمل صادقانه دارند نه استخدام رانتی فامیل

پس از این بیانیه و در روز شنبه ۱۳ آذرماه با حضور استاندار کرمانشاه، رئیس کل دادگستری، معاون عمرانی استاندار، فرماندار کرمانشاه، نماینده شورای استان و دیگر اعضا برگزار شد؛ موضوع استخدام های رانتی و فامیلی برخی اعضای شورای شهر کرمانشاه بررسی و با توجه به مستندات ارائه شده، پرونده برای رسیدگی و برخورد با متخلفان و خاطیان به دادستانی ارسال شد.

در همین راستا قرار است دادستانی ظرف ۱۵ روز به این تخلفات رسیدگی کند و در صورت اثبات، شورای حل اختلاف استان نیز بر اساس رأی مرجع قضایی با قاطعیت در مورد افراد خاطی و سلب عضویت اعضای متخلف شورای شهر تصمیم گیری کند.

در ادامه این نشست اعضا بر این مهم تأکید کردند که شهروندان شهر یک میلیون نفری کلانشهر کرمانشاه از اعضای شورای شهر انتظار خدمت صادقانه، تلاش برای عمران و آبادانی شهر و حل مشکلات موجود را دارند، نه اینکه تعدادی از آن‌ها به دنبال استخدام های فامیلی بروند؛ به گونه ای که از انجام وظایف و اولویت های مشخص شده از جمله تعیین تکلیف مدیریت شهری و نظارت قانونی بر امور دور شوند و شهر پس از پنج ماه هنوز شهردار نداشته باشد.

همچنین در ادامه نشست اعضای شورای حل اختلاف استان، حاضرین بر این مهم تأکید کردند که شهروندان شهر یک میلیون نفری کلانشهر کرمانشاه از اعضای شورای شهر انتظار خدمت صادقانه، تلاش برای عمران و آبادانی شهر و حل مشکلات موجود را دارند، نه اینکه تعدادی از آن‌ها به دنبال استخدام های فامیلی بروند؛ به گونه ای که از انجام وظایف و اولویت های مشخص شده از جمله تعیین تکلیف مدیریت شهری و نظارت قانونی بر امور دور شوند و شهر پس از پنج ماه هنوز شهردار نداشته باشد.

هیچ کس تمایلی به واکنش و پیگیری نداشت!

مسئله مهم این ماجرا عدم پیگیری استخدام بزرگ رانتی شورای شهر در رسانه‌های استان بود، به طوری که به جز چند رسانه مابقی ترجیح دادند وارد این ماجرا نشوند، از سوی دیگر و بعد از افشاگری «هاشم درویشی» این ماجرا از سوی سایر اعضای شورای شهر فعلی و سابق هم دیگر بررسی و پیگیری نشد و به صورت غیرمنتظره‌ای این رانت بزرگ به دست روزمرگی‌ها سپرده شد.

مسئولان بهتر است نگاهی به این آمار کنند

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کرمانشاه در بهار امسال را ۱۴.۷ درصد اعلام کرد که نسبت به بهار سال گذشته با ۱۳.۸ درصد، ۹ دهم درصد بیشتر است. بهار امسال متوسط نرخ بیکاری کشور ۸.۸ درصد بوده که بر این اساس نرخ بیکاری کرمانشاه ۵.۹ درصد از میانگین کشور بالاتر است و این یعنی کرمانشاه بعد از استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۱۶.۶ درصد، دومین استان بیکار کشور است.

طبق آخرین آمار اعلامی مرکز ملی آمار، استان کرمانشاه با ۴۲.۹ درصد بالاترین و قم با ۳۵.۸ درصد کمترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۰ را داشتند. همچنین کرمانشاه در پایان سال ۱۳۹۹ از حیث شاخص فلاکت در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

حال با این وضعیت بیکاری و اقتصادی کرمانشاه، مسئولین امر بجای ایجاد برنامه و حل مشکلات مردم بفکر استخدام های فامیلی هستند. عدم توجه به خواست و مطالبه مردم ازسوی مسئولین یکی از آسیب ها و دلایل کاهش سرمایه اجتماعی است که انتظار می رود دستگاه قضایی پس از بررسی این پرونده و ارسال گزارش خود به شورای حل اختلاف استان و برخورد قاطعانه با عوامل این استخدام های رانتی، زمینه ساز افزایش سرمایه اجتماعی در کرمانشاه شوند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز فارس کرمانشاه استخدام رانتی شهرداری کرمانشاه رانت کرمانشاه اخبار کرمانشاه شورای حل اختلاف استان استخدام های رانتی اعضای شورای شهر خبرگزاری فارس استخدام رانتی شورای اسلامی شهر کرمانشاه نرخ بیکاری تصمیم گیری رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط استخدام زباله‌گردان به عنوان پاکبان مشخص شد / این افراد چقدر حقوق می گیرند؟

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در راستای حمایت از اقشار در معرض آسیب؛ کارتن‌خواب‌ها و افراد زباله‌گرد در صورت علاقه توسط پیمانکاران خدمات شهری و با عنوان شغلی پاکبان در شهرداری تهران جذب می‌شوند.

 او در مورد شرایط استخدام گفت: افرادی که به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به زباله‌گردی می‌کنند یا به دلایل مختلف کارتن‌خواب شده اند، در صورت تمایل می‌توانند به استخدام شرکت‌های پیمانکاری حوزه‌های نظافت و نگهداشت شهر درآیند. این افراد با حداقل حقوق ۱۱.۵میلیون تومان را دریافت خواهند کرد که با مزایا تا ۱۳.۵میلیون تومان افزایش خواهد یافت. ضمنا این افراد بیمه هم خواهند شد.

به گزارش شهر، محمدی با اشاره به اینکه با تاکیدات شهردار تهران مبنی بر جذب نیروی کارگری از گرمخانه‌های شهر تهران در جهت حمایت از افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی جذب این افراد آغاز شده است، ادامه داد: متقاضیان این شغل می‌توانند به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران مراجعه یا با شماره ۵۵۵۳۰۱۲۰ تماس بگیرند. به طوری که تاکنون حدود ۷۰ نفر توسط پیمانکاران خدمات شهری جذب شده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واکنش شورا به توهین یک مدیر زاکانی /خط قرمز ما ادب است
  • نظارتی بر پارکینگ‌های عمومی در کرمانشاه وجود ندارد
  • شرایط استخدام زباله‌گردان به عنوان پاکبان مشخص شد / این افراد چقدر حقوق می گیرند؟
  • شرایط استخدام زباله‌گردان به عنوان پاکبان مشخص شد
  • زباله‌گرد‌ها و کارتن‌خواب‌های تهران پاکبان می‌شوند
  • شرایط استخدام زباله‌گردان به عنوان پاکبان مشخص شد | این افراد چقدر حقوق می گیرند؟
  • کارتن خواب‌ها پاکبان می‌شوند
  • جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب در شهرداری تهران به عنوان پاکبان
  • خوشحالی گل این هفته پرسپولیس شاید در سکوت!
  • اعضای شورای شهر با اراده مردم بر کرسی نشسته‌اند