Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/البرز پژوهشگر پسا دکتری فیزیولوژی دام پردیس کشاورزی و منابع دانشگاه تهران با حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به ساخت رقیق کننده اختصاصی در بخش تلقیح مصنوعی بوقلمون‌های صنعتی شد. با ساخت این رقیق‌کننده هزینه تلقیح مصنوعی در صنعت پرورش بوقلمون کاهش خواهد یافت.

طوبی ندری در گفت‌و گو با ایسنا افزود: سالانه هزینه‌های هنگفتی صرف واردات این رقیق کننده‌ها از کشورهای فرانسه و آلمان می‌شود که افزون بر خروج ارز از کشور، هزینه تلقیح مصنوعی را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد:  این رقیق کننده برای اولین در ایران طراحی و ساخته شده و در ساخت آن از نانولیپوزوم‌های ساخته شده از منابع گیاهی در اندازه ذرات ۵۰-۱۰۰ نانومتر استفاده شده و دارای کیفیت بالایی در حفاظت از اسپرم است. نانو لیپوزوم‌ها غشاهای فسفو لیپیدی، دو لایه و مشابه غشای سلول هستند که از آنها در صنایع داروسازی  و انتقال ژن استفاده می‌شود.

ندری با اشاره به اینکه حفظ نژادهای دامی با ارزش اهمیت زیادی در پایداری و پیشرفت صنعت دامپروری کشور دارد، گفت: توانایی ذخیره اسپرم دام و طیور نقش مهمی در تلقیح مصنوعی به عنوان مهمترین تکنیک کمک تولید مثلی دارد. امروزه در صنعت پرورش بوقلمون صنعتی، وزن بالای بوقلمون‌های نر سبب آسیب به بوقلمون‌های ماده و کاهش نطفه داری تخم‌ها می‌شود. به همین دلیل، لازم است پس از اخذ اسپرم، آن را با یک رقیق کننده اختصاصی به نسبت مناسب رقیق و سپس به ماده‌ها تلقیح شود.

این پژوهشگر که با این دستاورد گروه علوم دامی پردیس کشاورزی تهران در نمایشگاه  دستاوردهای پژوهش و فناوری  حضور داشته اظهار کرد: در سال‌های اخیر صنعت پرورش بوقلمون به دلیل تحریم‌ها و نوسانات ارز با مشکل واردات این رقیق‌کننده‌ها مواجه شده است.

وی ادامه داد: همچنین، سالانه هزینه‌های هنگفتی صرف واردات این رقیق کننده‌ها از کشورهای فرانسه و آلمان می‌شود که افزون بر خروج ارز از کشور، هزینه تلقیح مصنوعی را افزایش داده است. با  تجاری سازی این دستاورد، کشورمان می‌تواند از واردات رقیق کننده اسپرم بوقلمون بی نیاز گردد همچنین آن را به سایر کشورها صادر نماید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دانشگاه تهران رقیق کننده پرورش بوقلمون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۰۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین چمن مصنوعی شهید «سعید کریمی» در قم افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت دانشگاه علوم قرآنی استان قم، زمین چمن مصنوعی شهید سعید کریمی از شهدای راه قدس با حضور برخی از مسئولان استانی و با مشارکت مدارس بهار نور معرفت در دانشگاه علوم قرآنی قم افتتاح شد.

در این مراسم که با حضور خانواده شهید سعید کریمی برگزار شد، حجت‌الاسلام نقیب ریاست دانشگاه علوم قرآنی قم ضمن خیرمقدم گویی به حضور خانواده شهید کریمی در این مراسم، خدمت به خانواده شهدا و تکریم آنان را امری لازم و ضروری دانست.

رییس دانشگاه علوم قرآنی قم خدمت به خانواده شهدا را وظیفه هر ایرانی عنوان کرد و بیان داشت: همه ما مدیون شهدا هستیم و همیشه قدردان جان نثاری ها و فداکاری های، آنان بوده و در راه اعتلای اسلام و مسیر شهدا حرکت خواهیم کرد.

پدر شهید کریمی در این مراسم با اشاره به اهتمام شهید کریمی به مسائل دینی و شرعی اظهار داشت: این شهید، اهتمام خاصی به مذهب و آموزه های اسلامی داشت و نسبت به حجاب اسلامی و ولایت فقیه توجه ویژه ای می کرد.

همچنین خواهر شهید کریمی به توجه شهید کریمی به قرآن کریم اشاره و بیان کرد: شهید کریمی در زمینه قرآن اهتمام ویژه ای داشت و انس بسیار خوبی با قرآن کریم برقرار می کرد.

گفتنی است، در پایان این مراسم از خانواده شهید کریمی تقدیر و تجلیل شد.

کد خبر 6081549

دیگر خبرها

  • افزایش ۸۰ هزار متر مربعی فضای ورزشی مدارس کهگیلویه‌وبویراحمد
  • افزایش ۸۰ هزار مترمربعی فضاهای ورزشی مدارس کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم
  • طرز تهیه کباب بوقلمون زیر بشکه فلزی توسط آشپز آذربایجانی (فیلم)
  • ربات جابجایی اجسام سنگین وارد صنایع می‌شود
  • آغاز ساخت مدرسه و بهره برداری از ۴ زمین چمن مصنوعی در بهمئی
  • زمین چمن مصنوعی شهید «سعید کریمی» در قم افتتاح شد
  • زمین چمن مصنوعی مدرسه ماندگار شهید چمران افتتاح شد
  • بهره‌برداری از ۸۶ باب زمین چمن مصنوعی در آذربایجان‌غربی
  • امروز هوش مصنوعی و رباتیک به عنوان پیش برنده‌های علم و فناوری در دنیا مطرح است + فیلم
  • کاهش مشکلات خدمات حوزه حمل‌ونقل با استفاده از هوش مصنوعی