Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» با حضور احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، سیدعباس میرهاشمی دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و کیانوش معتقدی، کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» (مروری بر تحولات هنر معاصر ایران ۱۳۶۳-۱۳۵۳) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آقایی در ابتدای این نشست گفت: تصمیم گرفتیم در کنار نمایشگاه‌های جدید، گنجینه‌های دیده نشده را هم در معرض دید قرار دهیم. نمایشگاه «آینه در آینه» از دوره اعتراضی (انقلاب مشروطه) و هنرمندان مستقل آغاز می‌شود و تا انقلاب اسلامی ادامه می‌یابد و به دفاع مقدس می‌رسد. در دهه ۴۰ هنر اعتراضی را با ادبیات داریم و سپس در دهه ۵۰ به هنر تجسمی وصل می‌شود. 

رییس موزه هنرهای معاصر تهران پیرامون «آینه در آینه» توضیح داد: نمایشگاه‌های اینچنینی در ایران معمولاً به محتوای هنر اعتراضی می‌نگرند، بنابراین تصمیم گرفتیم از وجه هنری به آن بپردازیم. با این دیدگاه، ما نمایشگاه‌های دیگری هم با عنوان «آینه در آینه» در ادامه خواهیم داشت. 

وی خاطرنشان کرد: بعد از موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه حوزه هنری و انجمن انقلاب و دفاع مقدس بیشترین سهم را دارند و تعدادی تک اثر هم مثلاً از باغ موزه نگارستان و گنجینه برخی هنرمندان مانند «ایوب امدادیان» دریافت شده است. قدیمی‌ترین اثر متعلق به ایشان مربوط به سال ۱۳۵۳ است. 

آقایی خاطرنشان کرد: به زعم بنده، آثاری که از دهه ۵۰ و ۶۰ در گنیجینه حوزه هنری وجود دارد، بسیار مهم و طلایی هستند، برخلاف کارهایی که سال‌های اخیر به گنجینه حوزه هنری اضافه شده‌اند.

* حقوق معنوی هنرمندان خارج ایران را رعایت می‌کنیم

وی در پاسخ به این پرسش که «برخورد موزه با آثار هنرمندانی که در گنجینه حوزه هنری وجود دارد اما رابطه‌شان با این مرکز شکرآب است، چگونه است» گفت: هنرمند وقتی کاری را مثلاً به موزه هنرهای معاصر تهران می‌فروشد، نمی‌تواند قید کند در موزه نمایش ندهید، ولی می‌تواند بگوید در موزه دیگری نشان ندهید. با این حال سعی می‌کنیم حقوق معنوی هنرمند را معمولاً رعایت کنیم. مثلا آقای امدادیان که اکنون در فرانسه زندگی می‌کند، من ساعت‌ها با ایشان صحبت کردم تا راضی شدند اثرشان در نمایشگاه به نمایش درآید.

وی ادامه داد: آقای بهمن بروجنی هم که در ایران نیست، یک نقاشی ۱۰۰ متری دارد که بزرگترین نقاشی ایران است و اگر در این نمایشگاه نیست، به دلیل کمبود فضاست. حتی با آقای مسعود سعدالدین هم که ایران نیست، صحبت کردیم که خیلی از نمایشگاه استقبال کرد و گفت که حدود ۱۰۰ اثر انقلابی دارد و با برادرش در سمنان هماهنگ کرد تا این آثار در اختیار موزه هنرهای معاصر تهران قرار گیرد.

آقایی در پایان سخنان خود یادآور شد: رویکرد جدید جشنواره تجسمی فجر، بدون هر جانبداری رویکرد پژوهشی است و از این فعالیت‌ها دفاع می‌کند. قرائت کنونی موزه از نمایشگاه آینه در آینه هم اگر رویکرد آقای میرهاشمی نبود، امکان‌پذیر نبود.

* سلیقه‌مان را در کار پژوهشی دخیل نمی‌کنیم

میرهاشمی در ادامه نشست، با اشاره به نگاه اصلاحگرایانه در ساختار جشنواره تجسمی فجر گفت: رویکرد پژوهشی یکی از این موارد اصلاحی است و امیدواریم این اتفاق در دوره‌های مختلف تکرار شود تا خلأهای بسیار حوزه تجسمی، پوشش داده شود.

وی ادامه داد: همراهی میان جشنواره هنرهای تجسمی فجر و موزه هنرهای معاصر تهران، موجب شد به تحقق اتفاقات ارزشمند کمک کنیم و جا دارد از آقای آقایی تشکر کنم.

میرهاشمی تصریح کرد: وقتی صحبت از کار پژوهشی می‌شود اجازه نداریم سلایق خودمان را دخیل کنیم و باید با نگاه باز و آکادمیک به آن بنگریم.

دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تصریح کرد: وقتی صحبت از کار پژوهشی می‌شود، اجازه نداریم سلایق خودمان را دخیل کنیم و باید با نگاه باز و آکادمیک به آن بنگریم. بنابراین اگر اثری در این نمایشگاه وجود ندارد، برخورد سلیقه‌ای با آن نشده است.

 


اثری که «سیروس مقدم» کارگردان سریال تلویزیونی پایتخت در سال ۱۳۵۶ کشیده شده است

 

* نیمی از آثار «آینه در آینه» تاکنون دیده‌نشده‌اند

سپس معتقدی، نمایشگاه گردان «آینه در آینه» پیرامون ایده این نمایشگاه گفت: در مسیر جریان‌شناسی هنر معاصر ایران، جریان‌هایی داریم که به مکتب تبدیل می‌شوند. در اوایل دهه ۵۰ و بعد از تولد مکتب سقاخانه، جریان هنر اعتراضی ذیل هنر اجتماعی متولد می‌شود. شکل‌گیری جنبش اعتراضی و نهایتاً هنر انقلابی را در این نمایشگاه مدنظر داریم. 

وی افزود: بازه انتخابی ما یک دهه است و واقعیت آن است که تا پیش از این، زمینه‌های هنر انقلاب را کمتر دیده‌ایم. در این نمایشگاه بر اساس سیر تاریخی آثار نقاشی و نقاشیخط را به نمایش می‌گذاریم. حدود نیمی از آثار برای نخستین بار است دیده می‌شود و روایت مهمی از نقاشی ایران در مقطع تاریخی خاصی است که با یک اکسپرسیونیسم ملی همراه است. 

این نمایشگاه‌گردان افزود: هنر قهوه‌خانه‌ای را هم به عنوان یک گونه ملی در این نمایشگاه دیده‌ایم. ابعاد آثار بسیار بزرگ است و روی بوم های بسیار بزرگ انجام شده‌اند. ضمن اینکه به آثار هنری متأثر از انقلاب‌های دیگر مثلا مکزیک و روسیه هم توجه داشته‌ایم. همچنین از عکس و پوستر انقلاب هم برای کامل شدن روایت استفاده کرده‌ایم. 

وی افزود: ۲ عنصر مهم در هنر انقلاب داریم، مردم و رهبری. مواجهه هنرمندان و نوع زیبایی شناسی آنها با این دو مضمون جالب است و به همین دلیل، پرتره نگاری را در این نمایشگاه داریم. حدود ۹۰ اثر نقاشی، عکس، پوستر و کارهای گرافیکی در این نمایشگاه دیده شده است.

به گزارش فارس، نمایشگاه «آینه در آینه» سه شنبه ۲۱ دی ماه ساعت ۱۰:۳۰ در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

موزه هنرهای معاصر تهران در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله واقع شده است. این موزه پس از ۳۲ ماه مرمت، سال گذشته بازگشایی شد. این بازگشایی با نمایش ۷۰۵ اثر از مجموعه اهدایی زنده‌یاد منیژه میرعمادی به موزه همراه بود.

*خبرهای پیشنهادی گروه هنر

پانزدهمین حراج تهران، گران‌تر از هر زمان!

ارتباط این پوستر با شهید سلیمانی چیست؟

رشد ۴۰ درصدی آثار در چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: هنرهای تجسمی نمایشگاه آینه در آینه احسان آقایی موزه هنرهای معاصر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۱۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب

گالری سهراب از این هفته میزبان نمایشگاهی از مکرمه قنبری، بانوی مطرح هنر نقاشی ایران خواهد بود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مجموعه‌ای از آثار زنده‌یاد مکرمه قنبری معروف به "ننه مکرمه" شامل آثاری از دوره‌های مختلف کاری وی در نمایشگاهی تحت عنوان " قصه‌های دری‌کنده" در گالری سهراب به نمایش درخواهد آمد.

این نمایشگاه با همکاری " خانه موزه مکرمه" برگزار خواهد شد که در آن ۳۱ اثر به روی دیوار خواهد رفت. همزمان با افتتاح این نمایشگاه مستندی از مکرمه به کارگردانی ابراهیم مختاری، با عنوان «مکرمه، خاطرات و رؤیاها» که در سال ۱۳۷۶ ساخته شده نیز نمایش داده خواهد شد.

استمنت نمایشگاه " قصه‌های دری‌کنده " رونوشتی از زنده‌یاد احمدرضا دالوند است که در مورد مکرمه نوشته شده است. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: "مکرمه قنبری، نماینده فارغ البالی و رهایی ایماژ‌های هنرمندانه در زمانه ماست. او از پس تحمل رنج‌های بسیار به چنان خلوصی رسیده بود که می‌خواست در هذیان لذت بخش خلاقیت بی وقفه اش مار ار نیز سهیم سازد. "

همچنین شهاب شاه‌پرویزی، نویسنده و منتقد هنری در مورد مکرمه در چند سطر برای این نمایشگاه آورده است که " آثاری که قصه‌ی یک دنیاست. دنیایی رنگارنگ. رنگارنگی کوچک که سروته‌اش به قدر روستای "دری‌کنده" بود. کوچکی که در ساحت تصویرگرایانه‌ی "مکرمه قنبری" حامل قصه‌هایی عمیق است. قصه‌هایی فولکلور از ستیزه‌گران و ستیزه‌پذیرانِ ناچار. ستیزه‌ی جهانی جبار با زنی تنها. زنی تنها و غریب در احاطه‌ی دیوچهره‌گان و اژدهارویان. آثار مکرمه در رنگ‌های روشن، در ساده‌گی طرح‌های بداهه و فیگور‌های سوررئال؛ قصه‌ی درد‌هایی است فراموش نشده. فراموش نشده‌هایی فراتر از مرز‌های دریکنده، فراتر از مرز‌های قراردادی، فراتر از مرز‌های جنسیتی و حتی من و تو. مکرمه، نقاش درد تنهایی، غریبه‌گی و سردرگمی است؛ همان درد مشترک آدمی. شاعری که قلم‌مو را جای‌گزین قلم نمود. "

مکرمه قنبری معروف به ننه مکرمه متولد ۱۳۰۷ در دری‌کنده بابل، نقاش سبک پست مدرنیسم مازندرانی است که به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید. نقاشی‌های وی موجب شد تا به‌عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود. مکرمه که تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی نیز نگذرانده بود، در سن ۶۷ سالگی به‌خاطر فروخته شدن گاو محبوبش افسرده شد و برای رهایی از اندوه، به نقاشی پناه برد. او آنچه را که در دل داشت، روی دیوار‌های خانه‌اش جان بخشید. خانه کوچک ۲۰۰ متری او در روستا امروزه به موزه ننه مکرمه تبدیل شده است و از آثار ملی ایران و جا‌های دیدنی بابل به شمار می‌آید.

این نمایشگاه از هفتم اردیبهشت آغاز و تا هفدهم اردیبهشت ماه در گالری سهراب به آدرس خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، پلاک ۱۴۲ برپا خواهد بود.

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه نقاشی در دامغان
  • افتتاح نمایشگاه هنرهای دستی دانش آموزان در فریمان
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
  • افتتاح نمایشگاه گروهی نقاشی «بهار رنگ ها» در برج آزادی
  • این نقاشی چگونه تاریخ پارچۀ «جین آبی» را تغییر می‌دهد؟ (+عکس)
  • انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است
  • «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب» بررسی می‌شود
  • نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از انقلاب» برگزار می‌شود