Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شورای عالی اشتغال در دو نشست قبلی خود مصوبات خوبی در بحث ایجاد اشتغال داشت. در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال، ۲۰ مصوبه در راستای تسهیل و تحقق برنامه ملی ایجاد اشتغال به تصویب اعضا رسید و از زیست بوم ملی اشتغال رونمایی شد و دومین نشست شورای عالی اشتغال نیز با ۱۳ مصوبه در خصوص برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای عالی اشتغال، فضایی برای ایجاد هماهنگی بین دستگاههای موثر در حوزه اشتغال به شمار می‌رود. در سطح شورای عالی اشتغال کشور، هماهنگی بین روسای دستگاهها اتفاق می‌افتد از این رو برای هماهنگی عملیاتی میان دستگاهها ۸ کارگروه ایجاد شده تا پیگیری امور را برعهده بگیرند که کارگروه آموزش‌های مهارتی،  کارگروه توسعه و ترویج فرهنگ کسب و کار، کارگروه تامین مالی و کارگروه اشتغال حمایتی از جمله این کارگروهها به شمار می روند.

حجت الله عبدالملکی ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ پیگیری تبصره ۱۶ قانون بودجه مربوط به تسهیلات اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی را از سوی «کارگروه تامین سرمایه» خواستار شده و می گوید: شناسایی منابع آزاد بانکها برای تولید اشتغال خیلی اهمیت دارد و این منابع به غیر از تسهیلات تکلیفی است. اینکه بانکها بدانند چه مقدار منابع می توانند برای تولید و اشتغال اختصاص دهند، ‌حایز اهمیت است و لذا می توانیم با تمام بانکها نشستی داشته باشیم و بررسی کنیم که چه میزان منابع برای ارائه پیشنهادات جدید در اختیار داریم.

وی مسأله هدایت نقدینگی به سمت تولید را مهم ارزیابی کرده و می‌گوید: هر شغلی بنا بر سرمایه بر بودن خود به ازای مقدار سرمایه، یک تا چندین نفر شغل ایجاد می کند و بر این اساس، یکی از راههای کنترل اشتغال ایجادشده از طریق سازمان تامین اجتماعی است.

وزیر کار، استمهال وام را از دیگر راهکارها عنوان کرده و می گوید: وقتی فرد برای تمدید وام اقدام می کند، تعداد اشتغال ایجاد شده را بر اساس کدهای موجود در تامین اجتماعی استعلام خواهیم کرد و چنانچه سرمایه به اشتغال و تولید منجر نشده باشد، وام پس گرفته می شود.

عبدالملکی همچنین سال ۱۴۰۱را سال خوبی برای تامین منابع تولید و اشتغال در کشور دانسته و گفته است:" به دنبال اشتغالی هستیم که به تقویت تولید منجر شود. "

برنامه حمایت از تولید و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۴۰۰، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه است که در چارچوب دستورالعمل جزء ۱ تا ۹ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ انجام شده و سهم وزارت کار از کل منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال، ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

پیش از این محمود کریمی بیرانوند ـ سرپرست معاونت اشتغال وزارت کارـ گفته بود: بر اساس ذیل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و در صورت تامین بودجه، ایجاد حدود ۱۴ هزار و ۱۴۰ شغل جزو وظایف وزارت کار است اما حدود ۳۰ درصد این بودجه تامین شده است.

به گفته وی، وزارت کار مطابق با ماده ۶ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برنامه اجرایی و عملیاتی اشتغال را در چهار رسته "فرهنگ و هنر"، "بهداشت و درمان"، "ورزش و سلامت" و "مشاغل خرد و خانگی" به تصویب رسانده است.

در برنامه زیست بوم ملی اشتغال که قرار است هدفگذاری ایجاد اشتغال میلیونی را محقق کند،  تولید نقش محوری دارد و اجرای این برنامه تا پایان سال ۱۴۰۱، مستلزم تامین مالی این زیست بوم در دو بخش منابع داخلی دستگاهها و منابعی است که از سوی دبیرخانه شورای عالی اشتغال استحصال شود.

شورای عالی اشتغال مبلغ ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برای تقویت و اشتغال کسب و کارها از محل تسهیلات تکلیفی در بودجه در قالب تبصره ۱۶ و  ۱۸ در نظر گرفته است که چنانچه در بودجه ۱۴۰۱به تصویب برسد، از ابتدای سال آینده برای اختصاص به حوزه اشتغال اجرایی خواهد شد.

منبع: ایسنا این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بودجه سرمایه کار و رفاه اجتماعی بانک ها شورای عالی اشتغال منابع آزاد بانک ها آموزش های مهارتی شورای عالی اشتغال وزارت کار سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۴۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان و بلوچستان متعهد به ایجاد شغل برای بیش از ۴۱ هزار نفر شد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان،  سلامی گفت: در سال قبل، ۳۵ هزار و ۸۴۰ نفر تعهد اشتغال استان بود که تا امروز به حدود ۱۰۶ درصد محقق شده است.
دبیر کارگروه تخصصی اشتغال استان با بیان اینکه تا پایان فروردین ماه دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط امکان ثبت اطلاعات شاغلان جدید را در سامانه رصد دارند، ادامه داد: کمیته امداد، صمت و بنیاد برکت بهترین عملکرد و بیشترین آمار ثبت در سامانه را داشته اند.
سلامی افزود: در خصوص راستی‌آزمایی اشتغال ثبت شده، سه مرحله نظارت اعم از نظارت‌های پیامکی، تلفنی و حضوری در حال انجام است و هرگونه انحراف شناسایی خواهد شد.
وی اظهار کرد: برنامه امسال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراهم کردن زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان و ورود آنها به بازار کار است.
سلامی ادامه داد: وزارت متبوع سامانه جستجوی شغل را راه اندازی کرده است تا کارجو و کارفرما بدون واسطه نیاز خود را در بازار کار رفع کنند.

دیگر خبرها

  • حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود
  • پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور
  • تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد
  • توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست
  • پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران
  • ممنوعیت استفاده از نیروی کار اتباع غیرمجاز در واحد‌های تولیدی
  • ۲ هزار و ۴۹۲ نیروی کار غیرمجاز خارجی در البرز شناسایی شدند
  • شناسایی نیروی کار اتباع خارجی غیر مجاز در استان البرز 
  • شناسایی ۱۷۱ تبعه خارجی غیرمجاز در واحدهای اقتصادی کرمانشاه
  • سیستان و بلوچستان متعهد به ایجاد شغل برای بیش از ۴۱ هزار نفر شد