Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: حضور محسن رضایی در جمع رهبران آمریکای لاتین، اعلام آمادگی چین برای تقویت شراکت راهبردی با ایران، مرگ رئیس پارلمان اروپا بر اثر ذات‌الریه، تهدید تاجیکستان و ازبکستان توسط وزیر دفاع طالبان و ابراز نگرانی کره جنوبی درباره حملات موشکی کره شمالی از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور محسن رضایی در جمع رهبران آمریکای لاتین

معاون اقتصادی رییس‌جمهور به نمایندگی از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف «دانیل اورتگا» رییس‌جمهور منتخب مردم نیکاراگوئه شرکت کرد.

محسن رضایی با حضور در میدان انقلاب ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه، در مراسم تحلیف دانیل اورتگا رییس‌جمهوری این کشور شرکت کرد.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور در بدو ورود به این مراسم از سوی دانیل اورتگا رییس‌جمهوری نیکاراگوئه مورد استقبال قرار گرفت.

در این مراسم که علاوه بر معاون اقتصادی رییس‌جمهور کشورمان، رؤسای جمهور کوبا و ونزوئلا و مقامات عالی‌رتبه و سفرای دیگر کشورها نیز حضور داشتند، دانیل اورتگا به عنوان رییس‌جمهور منتخب مردم کشورش سوگند یاد کرد.

محسن رضایی در حاشیه این مراسم با برخی سران و مقامات عالی‌رتبه کشورهای شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو کرد.

اعلام آمادگی چین برای تقویت شراکت راهبردی با ایران

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری امروز (سه‌شنبه) خود گفت پکن آماده است شراکت راهبردی با ایران را بیش از پیش تعمیق کند.

به گفته وی، وزیر خارجه چین قرار است روز جمعه (۱۴ ژانویه) میزبان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران باشد.

این دیپلمات چینی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات سفر وزیر امور خارجه ایران به چین و انتظارات پکن از این سفر و همچنین روابط دو کشور گفت: وانگ یی مشاور دولتی و وزیر امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وی افزود: چین و ایران از دوستی دیرینه و عمیقی برخوردارند. تحت هدایت سران دو کشور، روابط در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. ما قاطعانه از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی خود حمایت می‌کنیم، همکاری عملی را به طور کلی به شیوه‌ای ثابت ارتقا می‌دهیم و ارتباطات و هماهنگی نزدیک را در امور بین‌المللی و منطقه‌ای حفظ می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه گفت: در مواجهه با تأثیر کرونا، چین و ایران با کمک به یکدیگر در مواقع ضروری، بر استحکام روابط عمیق ما تأکید کردند. در سال ۲۰۲۱، دو کشور به طور مشترک پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن گرفتند و فصل جدیدی را در دوستی ما گشودند.

وی سپس تاکید کرد: چین با قرار گرفتن در یک نقطه شروع تاریخی جدید، آماده همکاری با ایران برای تعمیق بیشتر شراکت راهبردی جامع چین و ایران به نفع دو کشور و دو ملت است.

هفتم فروردین‌ماه سند برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.

سند حاضر یک برنامه جامع در بازه‌ زمانی بلندمدت (۲۵ ساله) رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد-برد در زمینه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین گفت: آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه آخر این هفته به دعوت همتای چینی خودش عازم چین است و موضوعات مختلفی را در دستورکار برای گفت‌وگوها داریم و نقشه راه ۲۵ ساله یکی از این موضوعات است. مجریان آن بخش‌های مختلف و وزارتخانه‌های مختلف هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره چالش‌هایی که جهان با آن روبرو است و تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده و مقابله ایران و چین با یکجانبه‌گرایی اظهار داشت: جهان امروز در یک دوراهی قرار دارد. دوراهی یکجانبه‌گرایی که آمریکا از زمان ترامپ آغاز کرد و امروز به انحای مختلف ادامه دارد و نگاهی که بر اساس اجبار است و متاسفانه آمریکا در محوریت آن قرار دارد و یا راهی که بر اساس چندجانبه‌گرایی، گفت‌وگو، احترام به قوانین موضوعه و حاکمیت ملی کشورهاست.

خطیب‌زاده ادامه داد: ایران و چین در این مسیر در یک محور قرار دارند و تلاش می‌کنند در مقابل این سیاست زور و اجبار و سیاست تحریم و فشار و سیاست محروم کردن و استثنا کردن کشورها از ترتیبات منطقه‌ای بایستند. آنچه امروز ایران و چین و برخی کشورها در جنوب و شرق نمایندگی می‌کنند، همین نگاه راه متفاوت به همکاری‌های بین‌المللی است. امیدواریم آنهایی که مسیر یکجانبه و زور، اجبار، دسیسه و فشار را دنبال می‌کنند به این مسیر که محتوم در روابط بین‌المللی است احترام بگذارند و به دامان این موضوع برگردند.

مرگ رئیس پارلمان اروپا بر اثر ذات‌الریه

سخنگوی پارلمان اروپا از درگذشت «دیوید ساسولی» رئیس این پارلمان بر اثر ذات‌الریه و اختلال در سیستم ایمنی بدن خبر داد.

منابع رسانه‌ای خبر دادند، رئیس پارلمان اروپا که از دهم دسامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آذر ماه) به دلیل بیماری در یک بیمارستان ایتالیا بستری شده بود، روز دوشنبه (دیروز) جانش را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دفتر دیوید ساسولی رئیس پارلمان اروپا صبح روز سه شنبه (امروز) درگذشت این سیاستمدار ایتالیایی را اعلام کرد.

به گفته سخنگوی دفتر رئیس پارلمان اروپا، ساسولی به دلیل ذات الریه و اختلال در سیستم ایمنی بدن در بیمارستان شهر آویانا درگذشت.

دیوید ساسولی ۶۵ ساله از سال ۲۰۱۹ ریاست پارلمان اروپا را که شاخه تقنینی اتحادیه اروپا است، برعهده داشته است.

منابع رسانه‌ای گزارش دادند، این اولین بار در تاریخ پارلمان اروئپا است که رئیس این پارلمان در زمان عهده‌داری مسئولیتش، فوت می‌کند.

طبق مقررات داخلی پارلمان اروپا، نائب رئیس اول پارلمان اروپا تا زمان انتخاب رئیس جدید، مسئولیت ریاست پارلمان اروپا را برعهده می‌گیرد.

تهدید تاجیکستان و ازبکستان توسط وزیر دفاع طالبان

ملا یعقوب، وزیر دفاع دولت موقت طالبان از تاجیکستان و ازبکستان خواست که بالگردهای افغانستان را به این کشور بازگردانند.

وی که امروز (سه‌شنبه) در مراسم مانور بالگردهای نیروهای هوایی طالبان سخنرانی می‌کرد، افزود: این بالگردها دارایی ملت افغانستان است و باید بازگردانده شود.

ملایعقوب تصریح کرد: « هیچ فردی نمی‌تواند بالگردهای ما را در کشور خود گروگان بگیرد». وزیر دفاع طالبان گفت که این کشورها حوصله طالبان را آزمایش نکرده و این گروه را وادار به واکنش در این رابطه نکنند.

وی گفت که هرچند حکومت طالبان ضعیف است، اما «بی‌غیرت»‌ نیست و به کسی اجازه نمی‌دهد که مالکیت شخصی را از آن بگیرد.

ملا یعقوب افزود که بهتر است دو کشور تاجیکستان و ازبکستان بالگردهای افغانستان را برگردانند، زیرا حوصله طالبان به سر رسیده است.

وی هشدار داد که در غیر این صورت، حکومت سرپرست طالبان به اندازه توان خود واکنش نشان خواهد داد.

طالبان اعلام کرده که هم اکنون ۲۸۹ بالگرد را در اختیار دارند و ۵۰ بالگرد برای پرواز آماده است.

پیش‌تر، مسوولان حکومت سرپرست طالبان گفته بودند که ۴۰ بالگرد افغانستان در جریان سقوط کابل، به تاجیکستان و ازبکستان منتقل شده است.

براساس گزارش‌ها، بیش‌تر این بالگردها از سوی مقامات بلندپایه حکومت پیشین به دو کشور تاجیکستان و ازبکستان منتقل شده‌اند.

اشرف غنی، رییس جمهور پیشین با چهار بالگرد به ازبکستان رفت و سپس با رها کردن آنها در آن‌جا، به امارات متحده عربی فرار کرد.

امرالله صالح نیز با چندین بالگرد دیگر با برخی از کماندوهای ارتش پیشین، به تاجیکستان رفته است.

ابراز نگرانی کره جنوبی درباره حملات موشکی کره شمالی

رئیس‌جمهوری کره جنوبی روز سه‌شنبه درباره شلیک مکرر موشک‌های بالستیک کره شمالی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که قرار است در ماه مارس آینده برگزار شود، ابراز نگرانی کرد.

«پارک کیونگ‌می» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی روز سه شنبه در سخنانی گفت: "مون جائه این" رئیس جمهوری کره جنوبی به همه وزارتخانه‌ها دستور داده که تدابیر لازم برای اطمینان‌بخشی مردم کره جنوبی از عدم تنش بیشتر در روابط بین دو کشور اتخاذ شود.

به گفته سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، این اظهارات مون پس از دریافت گزارش‌هایی از نتایج نشست کمیته دائمی شورای امنیت ملی کشور که صبح امروز پس از شلیک موشک بالستیک کره شمالی به سمت دریای شرق برگزار شد، عنوان شده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت: کره شمالی موشک را از استان چاکانگ به سمت دریای شرقی پرتاب و بیش از ۷۰۰ کیلومتر را در حداکثر ارتفاع ۶۰ کیلومتری و با حداکثر سرعت ۱۰ ماخ، ۱۰ برابر سرعت صوت طی کرد.

کره جنوبی بامداد امروز سه شنبه از شلیک یک "پرتابه نامشخص" از سوی کره شمالی به سمت دریای ژاپن خبر داد. این دومین آزمایش موشکی پیونگ یانگ در سال جدید و ظرف یک هفته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین بحران در قزاقستان سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس آمریکا و روسیه ایران و آمریکا اروپا خاورمیانه چین مذاکرات وین بحران در قزاقستان سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس شراکت راهبردی با ایران تاجیکستان و ازبکستان رئیس پارلمان اروپا سخنگوی وزارت خارجه وزیر دفاع طالبان جمهوری کره جنوبی بر اثر ذات الریه وزیر امور خارجه محسن رضایی دانیل اورتگا روز سه شنبه ایران و چین بین المللی رییس جمهور کره شمالی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۶۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان آمادگی پاریس برای بازی‌های المپیک

انتشار اخباری در مورد کمک‌های خارجی به پاریس برای تضمین امنیت بازی‌های المپیک و نیز نتایج نظرسنجی‌ها از میزان آمادگی فرانسه برای میزبانی این مسابقات این سوال را مطرح می‌کند که آیا این کشور واقعاً برای میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی جهان، آمادگی کافی را دارد؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در فاصله چند ماه تا برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به میزبانی فرانسه، هر روز اخبار تازه‌ای از سایه تهدید حملات تروریستی در این کشور اروپایی منتشر می‌شود.

این اخبار در پی حمله تروریستی چندی پیش در نزدیکی مسکو شدت یافت و اظهارات مقامات فرانسوی در خنثی کردن چندین حمله احتمالی در جریان عملیات ضدتروریستی نیز بر تردیدها در مورد آمادگی فرانسه برای برگزاری مسابقاتی که قرار است هزاران نفر را علاوه بر ورزشکاران و رسانه‌های مسئول پوشش خبری به این کشور اروپایی بکشاند، افزود.

در حالی که فرانسه به دلیل تهدید امنیتی در حالت آماده باش به سر می‌برد، چندی پیش رادیو فرانسه به نقل از وزارت نیروهای مسلح فرانسه خبر داد چندین کشور قرار است سربازان خود را برای تامین امنیت بازی‌های المپیک به فرانسه اعزام کنند. در همین چارچوب لهستان به اعزام نیروی امنیتی به فرانسه متعهد شده و این خبر را به طور رسمی نیز اعلام کرده است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در طول مسابقات المپیک چند کشور خارجی ما را در برخی موضوعات مهم امنیتی تقویت خواهند کرد، این موضوعات شامل استفاده از سگ‌های آموزش دیده است که نیاز آن به دلیل سرعت و سهولت در جلوگیری از وقوع جرم به شدت احساس می‌شود.»

هرچند این اقدامی ابتکاری به نظر می‌رسد اما این همکاری‌های نظامی در حوزه امنیت مدنی بی‌سابقه نیست. در جریان برگزاری جام جهانی راگبی در پاییز گذشته، ۱۶۰ افسر اروپایی به پلیس فرانسه کمک کردند.

نیروهای انتظامی فرانسوی همچنین در عملیات تامین امنیت در طول برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر مشارکت داشتند و در این زمینه وزارت نیروهای مسلح فرانسه در آغاز سال جاری میلادی از ۴۶ شریک خارجی برای تامین بیش از دو هزار نیروی امنیتی درخواست همکاری کرده است.

لهستان متعهد شده است که ۴۰ افسر پلیس و ۱۳ تیم نگهدارنده سگ را برای مسابقات المپیک در اختیار فرانسوی‌ها بگذارد، ولادیسلاو کوسینیاک-کامیسز، معاون شورای وزرای لهستان در شبکه اجتماعی ایکس درباره این تصمیم نوشت: «گروه ضربت متشکل از سربازان ما، از جمله سگ‌های موادیاب، به پاریس اعزام خواهد شد، هدف اصلی این اقدام، اجرای عملیات کشف مواد منفجره و ضد تروریسم خواهد بود.»

این رادیو در خبر دیگری نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط سه گروه خبری فرانسوی را منتشر کرد که بر اساس آن نیمی از مردم فرانسه معتقدند کشورشان آماده برگزاری مسابقات المپیک نیست.

در این نظرسنجی که از مردم در مورد توانایی دولت در مورد برقراری امنیت، ایجاد شرایط مساعد حمل و نقل و سازماندهی گروه‌های ورزشی جهانی در مدت برگزاری مسابقات المپیک و پاراالمپیک سوال شده بود، تنها ۴۷ درصد مردم فرانسه اعلام کردند کشورشان برای میزبانی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ آماده است و ۵۲ درصد دیگر نظر مخالف دارند.

پیشتر ژرال دارمنن، وزیر کشور فرانسه با اشاره به حمله تروریستی اخیر در روسیه در مورد خطر تکرار آن در کشورش و سایر کشورهای اروپایی هشدار داده بود.

وی تهدید حملات تروریستی را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: نوعی از این تهدید «درون‌زا» است؛ افرادی از میان ما محتوای تولید شده گروه‌های افراطی را می‌بینند و دست به اقدام می‌زنند. بخش دیگر تهدید «برون‌زا» و خارجی است؛ همانند آنچه در باتاکلان و به‌تازگی در روسیه روی داد.

وزیر کشور فرانسه همچنین با هشدار در مورد «احیای» تهدید خارجی به عنوان عامل حملات تروریستی گفت: حمله تروریستی در روسیه جدی بودن این تهدید و ضرورت توجه به اقدامات این چنینی را که از منبعی در بیرون کشور برنامه‌ریزی می‌شوند و افرادی در داخل آن را اجرا می‌کنند، نشان داد.

سباستین لکورنو، وزیر نیروهای مسلح فرانسه چندی پیش اعلام کرده است که ۱۸ هزار نیروی امنیتی برای تضمین امنیت بازی‌های المپیک به کار گرفته می‌شوند و سه‌هزار تن از این نیروها مسئول نظارت هوایی خواهند بود.

وی در جدیدترین اظهارنظر گفته است: حدود ۲ هزار نیرو از کشورهای اروپایی به کمک نیروهای پلیس فرانسه برای تقویت امنیت بازی‌های المپیک تابستانی به پاریس اعزام خواهند شد، زیرا فرانسه پس از تهدیدات حمله، در حالت آماده باش قرار دارد.

گابریل اتال، نخست وزیر فرانسه گفته بود از ابتدای سال میلادی (دی ماه) تاکنون دو حمله احتمالی خنثی شده است که به این ترتیب تعداد حملات احتمالی خنثی شده در این کشور از ابتدای ریاست جمهوری امانوئل مکرون به ۴۵ مورد می‌رسد.

پاریس پیشتر در سال ۲۰۱۵ میلادی با حمله افراد مسلح به سالن باتاکلان هدف حمله تروریستی گروه‌های افراطی قرار گرفته بود. اکنون، حمله تروریستی در روسیه و شباهت آن به حمله پاریس، آن هم در فاصله چند ماه تا برگزاری بازی‌های المپیک، مردم و مقامات فرانسه را نسبت به تکرار این دست وقایع نگران کرده است.

ستاد برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس با برگزاری مراسم رونمایی لباس نیروهای داوطلب (Volunteers)، تجربه بی‌نظیری از پشت صحنه بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان را آغاز کرد. این گردهمایی به میزبانی ورزشگاه لادفانس پاریس -محل مسابقات پاراشنا، شنا و واترپلو در تابستان امسال- برگزار شد و طی آن، داوطلبان فرصت بیشتری برای افزایش آشنایی با بازی‌ها پیدا کردند.

تونی استنگوئه، رئیس ستاد برگزاری بازی‌های پاریس ۲۰۲۴، در این خصوص می‌گوید: «ما در این گردهمایی، انرژی بازی‌ها را به اشتراک گذاشتیم، تجربه‌ای منحصر به فرد و فراموش نشدنی را آغاز کردیم و با افتخار از مشارکت ۴۵ هزار داوطلب در تیم پاریس ۲۰۲۴ استقبال می‌کنیم.

کد خبر 744693

دیگر خبرها

  • قدردانی وزیر دفاع از حمایت‌های راهبردی رئیس‌جمهور در عملیات «وعده صادق»
  • تاکید وزیر دفاع پاکستان بر تقویت همکاری‌های امنیتی و ضدتروریسم با ایران
  • گزافه‌گویی وزیر خارجه آلمان علیه ایران
  • حمید دباشی، استاد دانشگاه کلمبیا: اعراب، ایرانیان، مسلمانان، مردم آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین موجودیت واقعی برای فیلسوفان اروپایی ندارند/ نگاهی به فیلسوف برجسته‌ی اروپایی یورگن ‌هابرماس بیندازید که از کشتار فلسطینیان توسط اسرائیل حمایت کرد
  • کابل: افغان‌های مقیم خارج در بازسازی افغانستان سهم بگیرند
  • تاکید وزیران خارجه ایران و مالزی درمورد تقویت همکاری دو کشور در عرصه‌های مختلف
  • تاکید وزیران خارجه ایران و مالزی بر تقویت همکاری‌ دو کشور در عرصه‌های مختلف
  • اتحادیه اروپا : اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل بی‌سابقه بود
  • تقویت مهارت‌های پزشکی با کتاب‌های لاتین پزشکی
  • میزان آمادگی پاریس برای بازی‌های المپیک