Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن مختار پور روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برای گسترش کشت رقم باقلا مهتا در کشور و ترغیب بهره برداران به کشت آن لحاظ حمایت هایی از جمله تعیین قیمت برای محصول معادل عملکرد گندم در واحد سطح به صورت تضمینی یا اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید این محصول تولید داخل و سرمایه گذاری در اجرای کشت قراردادی توسط نهادهای مربوط ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مصرف کم آب، ضرورت انتقال زمان کشت از تابستان به فصل پاییز به خاطر چالشهای تغییر اقلیم،مناسب برای تناوب گندم، کلزا، پنبه و برنج، بالا بودن درصد پروتئین آن نسبت به سایر ارقام باقلا با ۳۲.۳ درصد، سازگاری کشت آن در اقلیم مختلف در کشور، مقاوم به بیماری، قابلیت استفاده  محصول برای انسان و دام با عملکرد تولید غلاف سبز  ۲۴ تن در هکتار، قابلیت برداشت مکانیزه از جمله مزایای بذر جدید باقلا مهتا برشمرد.

به گفته مختارپور این تحقیق حاصل تلاش محققان این مرکز کشاورزی بوده که آماده سرمایه گذاری برای توسعه کشت آن در مناطق مستعد در کشور و استفاده از مزایای آن به ویژه در کاهش وابستگی و تامین بخشی از خوراک دام و طیور کشور است.

بر اساس آمار موجود در زمان حاضر ۹۰ درصد خوراک دام و طیور کشور وارداتی است، ضمن این که افزون بر ۸۰ درصد هزینه های پرورش مرغ مربوط به خوراک است که با استفاده از بذر جدید به عنوان خوراک در مراغداری ها از خروج بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.

مختارپور یادآور شد: با توسعه کشت این محصول به طور قطع ۲۰ درصد خوراک دام و طیور کشور در داخل تامین می شود که عایداتی فراوانی برای کشور به همراه دارد.   

به گفته وی بذر باقلای "مهتا"مدیریت یکی از محققان استان تولید و آماده کشت است و بهترین جایگزین برای ذرت و سویای وارداتی است.

رئیس اداره زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان اضافه کرد: اکنون بذر مهتا به میزان یک هزار هکتار تولید و آماده توزیع بین بهره برداران علاقمند به کشت این محصول در استان است.
براساس یافته محققان کشاورزی روی رقم باقلای مهتا، تقویم زراعی عملیات کشت آن متناسب با اقلیم مناطق مختلف در کشور، گرم و معتدل شمال میانه آبان، گرم یک تا ۱۴ مهر، مناطق دیم سردسیری غرب کشور میانه دی و مناطق معتدل سرد آذرماه معرفی شده است.
 وی افزود: برداشت محصول رقم باقلای مهتا در اراضی زیر کشت در استان گلستان خرداد ماه بوده و تولید محصول در واحد سطح ۲ تن در هر هکتار برآورد می شود.


مختارپور با بیان این که رقم باقلا مهتا را می توان در سطح ۴۰۰ هزار هکتار زمین های مستعد کشور به زیر کشت برد، افزود: از این سطح ۶۰ هزار هکتار  آن در استان گلستان قابلیت سرمایه گذاری کشت این محصول را دارد.
رقم باقلای مهتا نخستین رقم کم تانن و قابل برداشت مکانیزه باقلا با اهدافی به ویژه استفاده در تغذیه دام و طیور و در سال ۱۳۹۷ توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر معرفی شده است.

استان مرزی گلستان با داشتن ۵۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی، حدود ۴۰ هزار هکتار اراضی باغی، چهار میلیون واحد دامی، ۸۶۰ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، سالانه حدود ۵.۵ میلیون تن انواع محصول و تولیدات زراعی، باغی و دامی را توسط افزون بر ۲۲۰ هزار بهره‌بردار که حدود ۱۵۰ هزار نفر آنها در حوزه زراعت و باغبانی فعالیت دارند، به ارزش تقریبی ۲۵۰  تا ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌کند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان تولید داخلی گرگان کشاورزی دام و طيور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان تولید داخلی وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان تولید داخلی گرگان کشاورزی دام و طيور استان گلستان هزار هکتار دام و طیور رقم باقلا کشت آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۹۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به مهمترین دستاوردهای این مؤسسه در سال گذشته، گفت: رویکرد تولید و انتقال دانش و یا ترویج یافته‌های علمی، ایجاد تشکل‌های تصمیم ساز در حوزه تحقیقات شیلات با دعوت از نخبگان و صاحب نظران، ایجاد زمینه ارتباطات بین‌المللی به منظور تقویت همکاری‌های مشترک، حمایت از پروژه‌های مشترک با مؤسسات تحقیقاتی، آموزشی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی از جمله برنامه‌های این مؤسسه بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته از محصول پروبیوتیک بومی که با تلاش محققان مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور محقق شده بود رونمایی شد.

بهمنی تجربه موفق تولید محصول و تعاملات با شرکت دانش بنیان را به عنوان بخشی از سیاست‌های کارآمد توسعه پایدار صنعت پرورش آبزیان در کشور دانست و افزود: دستیابی به دانش فنی تولید انبوه پروبیوتیک باسیلوس والیسمورتیس آی اس ۰۳ ( Bacillus vallismortis IS۰۳) گامی مهم در جهت بهبود کیفیت آب مزارع پرورش میگو و مؤثر در عملکرد و راندمان اقتصادی تولید میگوی سفید غربی است.

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، این محصول دارای سازگاری کامل با شرایط اکولوژیک بوده و برای بهبود کیفیت آب مزارع پرورش و به ویژه مراکز تکثیر میگو در شمال و جنوب کشور قابل استفاده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رونمایی از محصول پروبیوتیک بومی در دهه مبارک فجر سال گذشته، افزود: محصول پروبیوتیک بومی برای نخستین بار با نام تک سل پلاس در صنعت پرورش میگو با تلاش محققان ایستگاه تحقیقاتی تولید میگوی عاری از بیماری خلیج فارس تولید شد.

وی همچنین از دستیابی به دانش فنی تولید نشا ماکروجلبک‌های ulva fasciata و ulva rigida خبر داد و گفت: پروژه دستیابی به دانش فنی تولید نشا ماکروجلبک‌های ulva fasciata و ulva rigida به منظور ایجاد نرسری انجام شده است.

وی با اشاره به وجود ۳۰۹ گونه ماکروجلبک در سواحل خلیج فارس و دریای عمان، گفت: جلبک سبز اولوا در تمام طول سال در شرایط آزمایشگاهی قابل بهره برداری بوده و می‌توان نشا سالم را از این گونه تولید کرد؛ در مرحله بعدی تجاری سازی و ترویج این یافته است که می‌توانیم به انتقال دانش فنی و ترویج در فاز نیمه صنعتی و صنعتی نائل شویم.

بهمنی با اشاره به برنامه‌های پیش رو مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در سال ۱۴۰۳، یادآور شد: همکاری با سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی کشور برای انجام پروژه‌های مشترک ملی، انجام برنامه عملیاتی ۴ ساله مؤسسه، همکاری در تدوین سند توسعه دریا محور، توسعه زیر بخش شیلات، ارزیابی و ارزشیابی دقیق واحدهای پژوهشی بر اساس برنامه عملیاتی در حال برنامه‌ریزی است.

کد خبر 6063611

دیگر خبرها

  • شناسنامه دار شدن بیش از ۱۴ هزار هکتار از باغ‌های مازندران
  • ارایه وام‌ به تولیدکنندگان لباس برای کاهش قیمت تمام شده محصول
  • ۱۴ هزار هکتار باغ مازندران شناسنامه‌دار شد
  • ۱۴ هزار هکتار از باغات مازندران شناسنامه دار شد
  • تولید ۳۰۰ محصول هنری و سینمایی در کانون پرورش فکری کشور
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • توسعه کشت چغندر قند را راهکار مناسبی برای کم آبی
  • همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳
  • پتانسیل خودکفایی محصولات اساسی در کشور وجود دارد
  • رقابت نفس‌گیر در صدرنشینی؛ آیا آمریکا و ترکیه برای همیشه تاج پسته را از ایران می‌ربایند؟