Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: هر ساله نمایشگاه‌های بین المللی در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود که این نمایشگاه‌ها ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر کشور را به نمایش می‌گذارد که یکی از این نمایشگاه‌ها نمایشگاه اکسپو است.

اکسپو مجموعه نمایشگاه‌هایی است که هر چند سال یک بار در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود؛ این رویداد از مهم‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در جهان به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکسپو دریچه‌ای است برای نمایش گذشته، اکنون و آینده کشورها تا از این طریق دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و پیشینه فرهنگی و دورنمای توسعه خود را به نمایش بگذارند.

نمایشگاه اکسپو امسال در کشور امارات و شهر دبی برگزار شده است و ایران نیز در بخشی از این نمایشگاه حضور پر رنگی داشته است که این حضور را می‌توان در قالب حضور پر رنگ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان دید نکته قابل توجه آن است که کاشان با شعار مهد تمدن و فرهنگ در این نمایشگاه حضور دارد شعاری که سال‌ها است در اختیار استان فارس است.

استان فارس نیز تمهیدات ویژه ای برای حضور در این نمایشگاه دیده است و در تلاش است تا با سایر ملل در اولین نمایشگاه اکسپویی که در خاورمیانه برگزار شده به رقابت بپردازد.

سازوکار رقابتی که استان فارس برای این رقابت بین المللی در راستای جذب گردشگر و سرمایه گذاری با سایر ملل در نظر گرفته است به نقل از مدیرکل سابق میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان شامل: چاپ کتاب، تهیه و تولید فیلم جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و مذهبی فارس به زبان‌های مختلف و با کیفیتی در خور ارائه در این نمایشگاه طراحی و چاپ بنر، استند و تصاویر ویژه از توانمندی‌های گردشگری، مذهبی، تاریخی و فرهنگی استان فارس، ارائه و معرفی تولیدات هنری صنایع دستی استان و ارائه سوغات محلی فارس و معرفی لباس‌های سنتی و مردم‌شناسی فارس است.

این در حالی است که این سوال همواره مطرح است که آیا قرار دادن و منتشر کردن اینگونه تمهیدات جذابیتی برای گردشگر و توریست بین المللی داشته و او را راغب می‌کند که به ایران و استان فارس دعوت کند؟

یکی از روش‌های تعاملی میان دولت‌ها و شهرها امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی است که در آن دو شهر با توجه به تشابهات فرهنگی و اقلیمی و اقتصادی و… نسبت به امضای این تفاهم نامه اقدام می‌کنند.

شیراز نیز با شهرهای دوشنبه تاجیکستان، نیکوزیا قبرس، چونگ چینگ چین، وایمار آلمان و پچ مجارستان رابطه خواهرخواندگی و با غازی آنتپ ترکیه تفاهمنامه همکاری داشته است که با پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده علاوه بر تلاش برای احیا و تعمیق روابط پیشین، با نانجینگ چین تفاهمنامه خواهرخواندگی و با درسدن آلمان و نووی ساد صربستان نیز تفاهم نامه خواهرخواندگی امضا کرده است.

ولی سوال اساسی این است که این تفاهم نامه‌ها و خواهرخواندگی ها چه ارزش افزوده‌ای و چه دستاوردی برای شیراز داشته است؟ آیا این تفاهم نامه‌ها صرفاً در حد یک تعامل سیاسی و بین المللی بوده و نمودی در شیراز نداشته است؟

حضور در اکسپو یا حضور در میان مردم؟

در پاسخ به این سوال می‌توان با دو رویکرد اقدام به پاسخگویی کرد نخست آن که به سراغ عامه مردم رفت و نظر آنان را در این باره جست و جو کرد.

پارسا فرزانه از جمله دانشجویان دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص انتظارات یک دانشجو از مدیران ارشد شهری گفت: مدیریت شهری نیازمند تغییر نگرشی اساسی است و باید رویکرد شهر و مدیریت آن به گونه‌ای تغییر کند که شهر شیراز در ابتدا دارای زیرساخت‌های مناسب گردشگری باشد و پس از آن اقدام به حضور در عرصه جهانی نمود.

وی افزود: تا زمانی که زیرساخت‌های مناسبی در حوزه گردشگری وجود نداشته باشد نباید انتظار داشت که گردشگر به استان و شیراز سفر کند آن هم در جهانی که گردشگران در تلاش اند تا به مناطقی سفر کنند که موجبات راحتی آنان فراهم باشد.

این در حالی است که رویکرد دوم اندکی تخصصی‌تر بوده و باید به سراغ راهنمایان گردشگری رفت و این سوال را از آنان مطرح کرد که آیا سفر مدیران شهری و حضور در نمایشگاه‌های بین المللی می‌تواند برای شهر مثمر ثمر باشد؟

حیدر تذروری راهنمای گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: حضور در عرصه‌های بین المللی می‌تواند استان را در حوزه گردشگری متمایز کند آن هم به شرطی که شرایط حضور گردشگران در کشور و استان فارس تسهیل شود.

این راهنمای گردشگری افزود: گردشگر به همراه خود سرمایه به کشور و استان وارد می‌کند از این رو باید شرایط حضور آنان در کشور فراهم شود اما سفر مدیران شهری به نمایشگاه‌های بین المللی تنها برای گردشگری است و شاید بازدید از این گونه نمایشگاه‌ها سود چندانی برای شیراز نداشته باشد.

به گفته این فعال حوزه گردشگری تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران فراهم نشود و فارس در نمایشگاه‌های بین المللی حضور پرقدرتی نداشته باشد حضور مدیران شهری در نمایشگاه‌های بین المللی تنها برای بازدید و گردشگری است.

سفر به اکسپو و ضرورت آشنایی به موضوعات روز دنیا!

علی اکبر سلطانی سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز توضیحاتی در مورد مصوبه اعزام هیئت مدیران ارشد و میانی شهرداری به اکسپو دبی، ارائه و بیان کرد: شورای اسلامی شهر شیراز در سی و ششمین جلسه علنی خود با سفر 20 نفر از مدیران ارشد و میانی شهرداری شیراز برای شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی موافقت کرد. در همین راستا، شهرداری شیراز ملزم شد تا با رعایت مقررات، اقدامات لازم برای اعزام این هیأت به دبی را به عمل آورد. کمیسیون گردشگری و زیارت شورا نیز در توجیه ارائه این طرح، ضرورت آشنایی با موضوعات به روز دنیا و ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف علمی اتفاق افتاده را عنوان کرده است. با این حال برخی افراد در فضای مجازی از این سفرها با هزینه بیت المال انتقاد کرده‌اند.

علی‌اکبر سلطانی با بیان اینکه شخصاً مخالف این طرح بوده و هستم، گفت: هر چند استفاده از تجربه سایر شهرهای جهان در امور زیرساختی و شهری امری طبیعی است اما وقتی سازوکار مناسب برای خروجی کاربردی وجود ندارد معتقدم حیف و میل بودجه است و این سفرها جز گردشگری برای عده‌ای خروجی ندارد.

وی ادامه داد: قطعاً سفرهای خارجی مسئولان باید براساس قانون و رعایت مصلحت عموم مردم باشد و هم اینکه مردم باید پرسشگری کنند و مسئولان نیز وظیفه دارند که پاسخ دهند، هرچند که باید بر مدیریت این سفرها با حداقل هزینه ممکن نیز توجه شود.

این عضو شورای شهر شیراز همچنین گفت: گاهی استفاده از این تجربیات شهرهای پیشرفته دنیا نیازمند سفر مدیران شهری و خصوصاً اعضای شوراهای شهر به این مناطق است تا از نزدیک در جریان روند امور شهری قرار گیرند و در برنامه ریزی و قانونگذاری‌ها، این اندوخته را بکار ببرند که وقتی بحث اعزام به یک نمایشگاه مطرح می‌شود چند مؤلفه برای بهره برداری مناسب از نمایشگاه وجود دارد، مؤلفه اول اینکه بر اساس مسئله‌ها و نیازهایی که قبلاً در مجموعه شورای شهر احصا کرده‌ایم باید به سمت این نمایشگاه‌ها و مراکز تخصصی حرکت کنیم و اگر حرکتی که انجام می‌دهیم و افرادی که اعزام می‌کنیم براساس بررسی مسئله‌ها و نیازهای مان نباشد عملاً کاربرد کار کم می‌شود و در حقیقت ما نمی‌دانیم چه متخصصانی را دقیقاً باید بر اساس ظرفیت‌های نمایشگاه مقصد اعزام کنیم.

سخنگوی شورای شهر شیراز افزود: نکته دوم این است که مأموریت هایی که به اشخاص داده می‌شود نیز غالباً درست تفهیم نمی‌شود و دقیق و مشخص در مورد جزئیات بحث نمی‌شود که اتفاقات چگونه و در مورد چه چیزهایی باشد.

سلطانی در ادامه با بیان اینکه باید دقیقاً مشخص شود کسانی که در این سفرها شرکت می‌کنند با چه هدف و منظوری است و چه دستاورد و خروجی برای شهر خواهد داشت تاکید کرد: معمولاً در نقاط مختلف دنیا این سفرها تبدیل به مقالات شده و این مقالات برای حل مسائل شهری به کار گرفته می‌شود. در حالی که تا کنون اعزام‌هایی که شهرداری داشته کاملاً جنس بازدیدی داشته و تا الان هیچ خروجی کاربردی از این گونه سفرها در شهرداری اصلاً اتفاق نیفتاده و حتی در سطح کشور و سایر ارگان‌ها هم خیلی کم بوده است.

وی در خصوص هزینه این مصوبه گفت: در مصوبه ردیف بودجه‌ای مشخص نشده است، اما ظرفیت‌هایی وجود دارد که شهرداری می‌تواند از آنها استفاده کند.

این عضو شورای شهر شیراز همچنین در مورد نحوه گزینش افراد اعزامی توضیح داد: افراد اعزامی باید توسط شهرداری به کمیته سه نفره که بنده و آقایان محمدیان و فرخ زاده هستیم معرفی شود و امیدوارم که بتوان حداقل در این کمیته افرادی را برای اعزام تعیین کنیم که تخصص لازم برای آوردن مباحث مفید برای شهر شیراز را داشته باشند.

سفرهایی برای هیچ

همانگونه که از میان صحبت‌های سخنگوی شورای شهر شیراز مشخص است تاکنون سفرهایی که توسط شهرداری صورت گرفته است هیچ دستاوردی به همراه نداشته است این در حالی است که در سایر مناطق دنیا از این گونه سفرها در جهت گسترش تعاملات دیپلماتیک استفاده می‌شود.

اکنون پرسش این است که چرا شهرداری که از این موضوع و عدم نتیجه بخش بودن این گونه سفرها آگاه است باز هم اسرار بر ایجاد اینگونه تورهای مسافرتی دارد؟

آیا تنها راه آگاهی از علوم روز دنیا و تحولاتی که در این زمینه روی داده است آن است که ٢٠ نفر از مدیران و کارشناسان شهری شیراز به هزینه شهرداری شیراز به دبی سفر کرده و با علوم جدید اشنا شوند؟

امید است مدیران شهرداری شیراز پس از انجام این گردش علمی و آشنایی به علوم روز دنیا دیگر فغان کمبود بودجه و بدهی چند هزار میلیاردی را بهانه‌ای برای عدم خدمت رسانی به مناطق محروم شهر شیراز یا ساماندهی معتادین متجاهر یا محله‌های حاشیه‌ای و… نکند زیرا آنگونه که مشخص است شهرداری حتی برای گردش‌های علمی نیز بودجه دارد.

کد خبر 5397471

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز شهرداری شیراز اکسپو دبی شورای شهر شیراز علی اکبر سلطانی ویروس کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه کرمانشاه آمار کرونا قاسم سلیمانی گرگان آلودگی هوا واکسن کرونا عکس استانها ایلام شیوع کرونا مراسم تودیع و معارفه سانحه تصادف نمایشگاه های بین المللی سفر مدیران شهری شورای شهر شیراز نمایشگاه اکسپو شهرداری شیراز نمایشگاه ها تفاهم نامه استان فارس روز دنیا ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۰۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت‌وسازهای خلاف در حاشیه شهر قم صفر است

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم گفت: با نظارت دستگاه قضایی وضعیت تخلفات شهری قم در شرایط حاضر بسیار بهبود پیدا کرده است و شاهد توقف ساخت‌وساز غیرمجاز در حاشیه شهر هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در قم، احمدرضا شفیعی، امروز _ چهارشنبه هشتم فروردین_ در دیدار شهردار قم با معاون دادستان این استان، با تقدیر از همراهی دستگاه قضائی در برخورد با هرگونه تخلفات در حوزه شهری اظهار کرد: شهر قم در حوزه برخورد و رفع تخلفات در بین کلان‌شهرهای کشور جایگاه مناسبی دارد که این مهم با همراهی و همکاری شبانه‌روزی دستگاه قضائی حاصل‌شده است.

وی با بیان اینکه قم از کلان‌شهرهایی بوده است که حاشیه‌نشینی ندارد، افزود: هزار و ۶۰۰ حکم قضائی برای جلوگیری از رفع تخلفات تاکنون دریافت شده است که با همکاری، حمایت و پشتیبانی دستگاه قضائی مشکل خاصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و شهری در قم نداریم.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم با تأکید بر اینکه ساخت‌وساز خلاف و غیرمجاز در حاشیه شهر صفر است، تصریح کرد: امروز با همکاری دستگاه قضائی به‌ندرت متکدی و کارتن‌خواب و کودکان کار در سطح شهر می‌بینیم و با دستورات دستگاه قضائی، دست شهرداری برای هرگونه فعالیت در رفع معضلات شهری باز است.

شفیعی، انضباط شهری قم را در شرایط مطلوب دانست و خاطرنشان کرد: دستگاه قضائی با اعتماد به مدیریت شهری، دستورات و احکام مناسبی صادر کرده است که منجر به بهبود شرایط شهر نسبت به سال‌های نه‌چندان دور شده است و امروز وضعیت نظم و انضباط شهری در قم در کشور بی‌نظیر است.

کد خبر 739665

دیگر خبرها

  • محفل انس با قرآن همراه با جشن ستاره‌های زمین در شیراز برپا شد
  • سهم قرآن، در نمایشگاه قرآن کریم باید سهم پررنگی باشد
  • گره‌گشایی از مشکلات مردم در اولویت برنامه مدیران
  • ساخت‌وسازهای خلاف در حاشیه شهر قم صفر است
  • بازدید رمضانی و مدیران نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی (ره)
  • بازید رمضانی و مدیران نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی (ره)
  • افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم در گرو مبارزه با فساد
  • پویش بنی‌آدم؛ همدلی مردم شیراز در سیل فروردین ماه ۹۸
  • مزیت رقابتی استان فارس، برخورداری از مردم مهمان نواز است
  • حضور فعال حوزویان و استقبال مردم در نمایشگاه قرآن