Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@12:42:29 GMT

وعده آمریکا به اوکراین

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۰۹۸۰

وعده آمریکا به اوکراین

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن و دیمیترو کولبا با اشاره به نگرانی‌های مشترک در مورد افزایش حضور نظامی  کنونی بدون دلیل روسیه،  نتایج و گام‌های بعدی پس از گفت‌ وگوی ثبات راهبردی آمریکا و روسیه در ژنو و پیش از نشست روز چهارشنبه  شورای ناتو-روسیه در بروکسل بحث و تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در خصوص انتظارات از نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه در وین به همتای اوکراینی خود توضیح داد.

 وزیر امور خارجه آمریکا بر حمایت خود از دیپلماسی به عنوان تنها راه مسؤولانه  پیش رو تاکید و اعلام کرد که هیچ گفت و گوی اساسی درباره اوکراین بدون مشارکت این کشور انجام نخواهد شد.

بلینکن بار دیگر تاکید کرد که اگر روسیه مسیر افزایش درگیری ها را انتخاب کند، آمریکا و متحدان و شرکای آن آماده هستند تا هزینه های هنگفتی را بر اقتصاد روسیه تحمیل و حضور ناتو را در کشورهای متحد خط مقدم تقویت کنند و کمک های دفاعی به اوکراین را افزایش دهند.

پیش از این، شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که دولت آمریکا به‌صورت محرمانه با  کمک نظامی ۲۰۰ میلیون دلاری به اوکراین موافقت کرده است.

سی ان ان به نقل از چهار منبع آگاه نوشت که بخش عمده این بسته امنیتی شامل تجهیزات نظامی از قبیل سلاح‌های سبک، مهمات، بیسیم و تجهیزات پزشکی است.

این شبکه تلویزیونی نزدیک به دموکرات‌ها به نقل از دو منبع آگاه در کنگره نوشت که دولت بایدن در پی آن بود که این کمک امنیتی تا پیش از برگزاری مذاکرات دیپلمات‌های آمریکایی و روس در ژنو پنهان بماند.

یک منبع آگاه دیگر گفت که این کمک ۲۰۰ میلیون دلاری کفاف دفاع در برابر هر گونه حمله احتمالی روسیه را نداده و کی یف نیز روشن ساخته که به کمک‌های امنیتی‌ای فراتر از تسلیحات دفاعی‌ که آمریکا در اختیار آن قرار می‌دهد، نیاز دارد.

وزارت امور خارجه روسیه ماه گذشته، فهرستی از خواسته‌های خود برای آمریکا و ناتو را پیش از مذاکرات ارائه کرد. روسیه از آمریکا و ناتو خواسته است که اوکراین را به عضویت ناتو درنیاورند و سطح نیروهای نظامی در شرق اروپا را کاهش دهند.

مسکو همچنین از آمریکا خواسته است که هیچ پایگاه نظامی در کشورهایی که اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده و بخشی از ناتو نیستند، احداث نکند. 

آمریکا با هیچ کدام از این درخواست‌ها موافقت نکرده است. با این وجود، مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا مایل است در مورد برخی از نگرانی‌های مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو کند.

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی) برگزار شد. قرار است نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) برگزار شود.  وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه  آمریکا ریاست هیات آمریکایی را برعهده دارد.

منبع: ایرنا این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: روسیه وزیر امور خارجه آمریکا وزیر خارجه ولادیمیر پوتین آنتونی بلینکن امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۰۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور فرمان جنگ از ورشو!

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- حنیف غفاری: مناقشه آتلانتیکی‌ها و مسکو به نقطه اوج خود رسیده و متعاقب وقوع جنگ اوکراین، شاهد تصاعد بحران میان طرفین هستیم. اگرچه برخی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در صدد مهار مناقشه و تحدید دامنه آن هستند، اما در مقابل برخی اعضا مانند آمریکا، انگلیس و لهستان نیز در صدد حفظ این گره کور و تبدیل آن به مناقشه‌ای دائمی با مسکو هستند. 

از یک سو شرایط میدانی جاری در جنگ اوکراین (خصوصا پس از تصرف باخموت و آودیوکا توسط روس ها) به گونه‌ایست که قدرت مانور میدانی کی‌یف را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و احتمال شکست نهایی آن در جنگ را دوچندان ساخته است. از سوی دیگر، تصویب لایحه اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر کمک ده‌ها میلیارد دلاری این کشور به کی یف، تل آویو و تایپه نشان داد که واشینگتن و لندن در صدد ایجاد و تشدید بحران‌های راهبردی در نقاط کلیدی و ژئواستراتژیک نظام بین الملل هستند. 

با این حال به نظر می‌رسد آمریکا متوجه عواقب و تبعات بازی خطرناک خود نیست یا درکی از مدیریت بحران‌های خودساخته در عرصه جهانی ندارد. 

اخیرا «آندژی دودا» رئیس جمهوری لهستان با اشاره به تقویت سیستم تسلیحاتی روسیه در بلاروس و کالینینگراد، گفت که کشورش برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای ناتو آماده است. این مواضع رئیس جمهور لهستان می‌تواند نقطه آغاز یک مناقشه بسیار خطرناک و غیر قابل مهار در نظام بین الملل باشد. ورود منازعه آتلانتیکی‌ها و کاخ کرملین به حوزه هسته‌ای، به معنای رسیدن به بالاترین سطح منازعه است که قواعد موجود در حوزه بازدارندگی هسته‌ای نیز توان کنترل آن را ندارد. 

لهستان یکی از اعضای ناتو و از حامیان سرسخت اوکراین است. این کشور با بلاروس و روسیه مرز مشترک دارد. با این حال جناح شرقی ناتو ازجمله کشور‌های مجارستان و اسلواکی، خواستار تشدید دامنه نبرد با روسیه یا قرارگیری در چارچوب یک جنگ سرد جدید نیستند! 

همین مسئله، دستان لهستانی را بیشتر خواهد بست. روسیه در واکنش به این اظهار نظر، هشدار داد که در صورت این اتفاق، اقداماتی برای «تامین امنیت خود» انجام خواهد داد. 

نکته قابل تامل اینکه مواضع اخیر ورشو متاثر از هم پیمانی مطلق آن با واشینگتن و لندن در ناتو است. به عبارت بهتر، مصدر اظهارات آندژی دودا نقطه آشکارساز یک منازعه جدی است! 

رئیس جمهور لهستان این اظهارات را پس از بازگشت از سفر نیویورک مطرح کرد. او در جریان این سفر جلساتی را در سازمان ملل برگزار کرد و با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره جنگ اوکراین گفتگو کرد. او همچنین در ماه مارس به واشینگتن دی سی سفر و در آنجا با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد.

از این رو مواضع رئیس جمهور لهستان، مخرج مشترک نگاه راهبردی خطرناک هر دو حزب سنتی آمریکا (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) نسبت به تحولات جاری در نظام بین الملل محسوب می‌شود. آیا غرب قادر به کنترل عواقب و تبعات مناقشه‌ای که به صورت خودخواسته و بر اساس توهمات خود مشغول خلق و ساماندهی آن است خواهد بود؟ پاسخ این سوال قطعا مثبت نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • صدور فرمان جنگ از ورشو!
  • استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • چین اتهامات آمریکا درباره تبادلات پکن و مسکو را رد کرد
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه/کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه
  • ارتش روسیه به سامانه ضدهوایی اس-۵۰۰ مجهز می شود
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • قدر دانی زلنسکی از آمریکا/ بایدن وعده داد: کمک ها نظامی بسرعت به کی یف ارایه می شود
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان