Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- فرشاد فتاحی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پایان سرشماری پستانداران در کرمانشاه که از اوایل آذرماه آغاز شده بود، گفت : نتایج سرشماری نشان می‌دهد جمعیت این گونه‌ها وضعیت مناسبی در استان دارد.

عمده تمرکز سرشمای بر پستانداران بزرگ جثه گیاهخوار از جمله کل و بز، آهو و قوچ و میش و در مناطق چهارگانه محیط زیست بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعیت کل و بز در استان بر اساس نتایج سرشماری‌ها افزایش یافته جمعیت این گونه‌ها از ۶۱۳ راس در پارسال امسال به ۸۷۲ راس رسیده است.

تعداد کل وبز در سرشماری چهار سال قبل استان ۵۳۱ راس بوده که نسبت به آن زمان جمعیت این گونه‌ها بسیار بیشتر شده است.

جمعیت آهوان سرشماری شده در امسال ۱۹۰۲ راس است در این بخش نسبت به پارسال با ۱۵۰۳ راس و خصوصا چهار سال قبل با ۹۴۵ راس، رشد قابل توجهی داشتیم.

 ۸۵ راس قوچ و میش در امسال سرشماری شد جمعیت قوچ و میش سرشماری شده در امسال ۷۹ راس و چهار سال قبل ۳۴ راس بوده است.

جمعیت برخی از گونه‌ها نسبت به چهار سال قبل رشد دوبرابری داشته است.

جمعیت واقعی این پستانداران حتما بسیار بیشتر از تعداد سرشماری شده است، در جریان سرشماری فقط به صورت گذری گونه‌ها شمارش می‌شوند.

در شرایطی که جمعیت پستانداران گیاهخوار خوب باشد، به تبع آن جمعیت پستانداران بزرگ جثه گوشتخوار هم بالا خواهد بود.

ارتقای فرهنگ مردم و کاهش شکار بی رویه یکی از دلایل افزایش جمعیت حیات وحش استان است تشدید اقدامات نظارتی هم در این زمینه بی تاثیر نبوده است .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست منابع طبیعی سرشماری حیات وحش چهار سال قبل گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۱۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنبور عسل ملکه تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند

دانشمندان می‌گویند، توانایی ملکه زنبور‌های گرده شرقی (Bumblebee) در هنگام خواب زمستانی می‌تواند به آن کمک کند تا در برابر سیل مقاومت کند.

به گزارش ایسنا، زنبور‌های گرده ممکن است در محیط‌های شهری و روستایی حضور داشته باشند، اما اکنون محققان دستکم یک گونه دیگر پیدا کرده‌اند که حتی سازگارتر از این محیط هاست و می‌تواند در زیر آب هم زنده بماند.

دانشمندان نشان داده‌اند که ملکه‌های زنبور گرده شرقی معمولی، گونه‌ای که در شرق آمریکای شمالی گسترده است، می‌توانند در هنگام خواب زمستانی تا یک هفته در زیر آب دوام بیاورند.

با توجه به اینکه ملکه‌های زنبور عسل برای خواب زمستانی در خاک فرو می‌روند، محققان می‌گویند این پدیده می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از سیل در طبیعت جان سالم به در ببرند. این گروه می‌گویند که اولویت بعدی آن‌ها بررسی این است که آیا این نتایج را به سایر گونه‌های زنبور عسل می‌توان تعمیم داد یا خیر.

دکتر سابرینا روندو (Sabrina Rondeau) از دانشگاه گوئلف در کانادا می‌گوید: ما می‌دانیم که در حال حاضر حدود یک سوم از همه گونه‌های زنبور عسل در حال کاهش هستند، اما این مورد در مورد زنبور معمولی شرقی صدق نمی‌کند. آیا تحمل سیل می‌تواند در تاب‌آوری آن‌ها نقش داشته باشد یا خیر.

روندو و نویسنده همکارش، پروفسور نایجل رین (Nigel Raine)، اولین بار زمانی که یک اتفاق ناگوار در آزمایشگاه منجر به ورود آب به داخل ظروفی شد که در آن زنبور‌های ملکه در خواب زمستانی بودند، این کشف را انجام دادند.

روندو می‌گوید: بعد از آن کنجکاوی راه را برای انجام یک آزمایش کامل با تکرار‌های زیاد پیش برد.

دانشمندان در مقاله‌ای در مجله Biology Letters توضیح می‌دهند که چگونه ۱۴۳ ملکه بی‌جفت و در خواب زمستانی را گرفتند و هر کدام را در لوله پلاستیکی حاوی خاک سطحی مرطوب قرار دادند. سپس لوله‌ها با درپوش‌های سوراخ‌دار بسته شدند و به مدت یک هفته در یخچال تاریک نگهداری شدند.

پس از بررسی زنده بودن زنبورها، محققان ۱۷ لوله را به عنوان کنترل نگه داشتند و به ۱۲۶ لوله باقیمانده آب سرد اضافه کردند. در حالی که در نیمی از این لوله‌ها ملکه اجازه داشت در بالای آب شناور شود، در باقی لوله‌ها به زیر آب هل داده شد.

در هر دو وضعیت، یک سوم از لوله‌ها هر کدام به مدت هشت ساعت، یک سوم به مدت ۲۴ ساعت و یک سوم به مدت هفت روز باقی ماندند و شرایط سیل متفاوت را شبیه‌سازی کردند. این تیم متعاقبا زنبور‌ها را به لوله‌های جدید منتقل کردند و بقای آن‌ها را زیر نظر گرفتند.

نتایج نشان می‌دهد که نرخ بقا صرف‌نظر از مدت زمان و شرایطی که ملکه‌ها تحت آن قرار گرفته‌اند مشابه بوده است و در واقع ۸۸ درصد از زنبور‌های گروه شاهد و ۸۱ درصد از ملکه‌هایی که به مدت یک هفته در آب غوطه‌ور بودند، در طی هشت هفته هنوز زنده بودند. با این حال، ملکه‌هایی با وزن بالاتر شانس بیشتری برای زنده ماندن داشتند.

روندو می‌گوید، احتمالا ملکه‌های دیگر گونه‌های زنبور عسل نیز در برابر سیل مقاوم هستند.

در میان زمینه‌های تحقیقاتی آتی، این گروه می‌گویند که بررسی مکانیسم‌هایی که تاب‌آوری ملکه‌ها در برابر سیل را تقویت می‌کند با در نظر گرفتن نیاز کم به اکسیژن آن‌ها در طول خواب زمستانی از جمله عوامل مهم احتمالی، جالب خواهد بود.

پروفسور دیو گولسون (Dave Goulson)، کارشناس زنبور عسل از دانشگاه ساسکس که در این کار دخالتی نداشت، گفت که علاقه‌مندان به زنبور عسل از مدت‌ها پیش گمان می‌کردند که افزایش باران زمستانی در بحبوحه بحران آب و هوا می‌تواند بسیاری از ملکه‌های زنبور عسل را که در زیر زمین به خواب زمستانی می‌روند، غرق کند.

او می‌گوید: به طرز شگفت انگیزی، این تحقیق جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن ملکه گرده در زیر آب در طول خواب زمستانی برای یک هفته تاثیری بر آن‌ها نگذاشته است. به نظر می‌رسد این یکی از جنبه‌های کوچک تغییرات آب و هوایی است که ما نیازی به نگرانی در مورد آن نداریم.

دیگر خبرها

  • سرشماری بهاره قرقاول در گلستان آغاز شد
  • آغاز سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی
  • آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی
  • سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • خطر مرگ؛ این گیاهان را دیگر نخورید
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • زنبور عسل ملکه تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند
  • بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید
  • برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت