Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی برخی از مناطق روستایی استان هرمزگان با جیره بندی هفتگی آب مواجه هستند که در این رابطه ساکنین منطقه "کشار" با قبض های نجومی آب روبرو شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ مساله بحران بی آبی در کشور از یک سو و جیره بندی آب نیز از سویی دیگر مشکلاتی را برای دولت و مردم ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استفاده از آب چشمه ها و قنوات در روستاهای زیادی از استان هرمزگان زندگی مردم را حیات بخشیده است اما کیفیت نوع آب مصرفی را نمی توان در درجه مطلوب دانست.
ورود دولت ها در عرصه های مدیریتی آب آن هم در بخش روستایی اثر بخش بوده است اما در نقاطی از استان هرمزگان همچنان بحران هایی از تنش های آبی وجود دارد.
منطقه کشار در غرب شهرستان بندرعباس واقع شده است که متعلق به حوز سرزمینی شهرستان خمیر استان هرمزگان می باشد.
ساکنین این منطقه با مشکلات عدیده ای در زمینه استفاده از آب شرب روبرو هستند که یکی از این مشکلات را می توان جیره بندی آب به صورت هفته ای عنوان کرد و در این رابطه به اظهار ساکنین این منطقه هفته ای یک مرتبه آب شرب وصل می شود.
موضوعی که در ماه های اخیر بر بار مشکلات این روستانشینان افزوده است، قبض های آبی است که مردم را متحیر ساخته ، چرا که افزایش چند برابری رقم ریالی که همیشه روال متداولی داشته این بار به گونه ای بوده که نیازمند شفاف سازی از سوی دستگاه های ذیربط هستند.

۸ ساعت آب در هفته وصل می شود
یکی از ساکنین روستایی این منطقه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حالی که ساکنین منطقه  کشار تنها یک روز در هفته به مدت ۸ ساعت آب دارند،  اما اداره آب با صدور قبض های چند صد تومانی  برای مشترکان خانگی صدای مردم کشار را در آورده است.
وی افزود: سهمیه بندی آب و قطعی های مکرر آب را با همه ی فشارها و سختی های آن تحمل می کنیم، اما این قبوض فشار بیشتری برتن مردم وارد می کند و امان ما را بریده است.
این فرد روستایی گفت:در حالی که اکثر روزهای هفته  آب قطع است و مصرف‌مان مانند ماه های قبل بوده اما همیشه بهای آب مصرفی از 50 هزار تومان بیشتر نمی شد ولی این بار قبض آبی که برای منزل‌مان صادر شده بیش از۲۰۰  هزار تومان است.
قبض آب منزل شهری‌مان کمتر از روستا است
وی ادامه داد: من ساکن بندرعباس هستم و تنها در ماه شاید  یک بار کشار بیایم،  شیر آب همیشه بسته است، بر اساس کدام منطق  باید هزینه آب منزلم این مبلغ باشد؟ در صورتی که قبض آب خانه شهرمان  که  آب دائم داریم  یک چهارم  این مبلغ است.
یکی دیگر از ساکنین این منطقه روستایی نیز از نحوه محاسبه بدهی در قبض صادر شده انتقاد کرد و گفت: نمی دانم افزایش ناگهانی آب بها به چه علت است.
این مشترک خانگی تصریح کرد: قبوض صادر شده و پرداخت آن برای ما و همسایگان و دوستانم سنگین است و مردم کشار  اکثرا قشر کارگر هستند و پرداخت قبوض میلیونی آب از توان آنان خارج است.
پیگیری های ساکنین برای شفاف سازی بی نتیجه مانده است
وی با بیان اینکه تاکنون درخواست ها و پیگیری های مکرر مردم کشار  برای بررسی، از سوی نهادهای مسئول بی پاسخ مانده است، گفت: گویا مسئولین به جای ریشه یابی این مساله پیشنهاد پرداخت اقساطی قبض ها را به مردم محروم کشار را مطرح کرده اند.
این فرد روستایی ادامه داد: پیش از این نیز اداره اب بندر خمیر  قبض میلیونی  برای چند مشترک دیگر از در این منطقه  صادر کرده بود اما نمی دانیم علت صدور  این قبض ها  چه می تواند  باشد .

آب شرب روستا از چاه و آب شیرین‌کن تامین می شود
یکی از بانوان خانه دار این منطقه نیز در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: آب مردم کشار به صورت مختلط از چاه تنگسنگر و آب شیرین کن تامین می شود ولی متاسفانه در هنگام محاسبه  تمامی  آب بها را به نرخ  آبشیرین‌کن  محاسبه می شود.
این بانوی کشاری با اشاره به اینکه یکی دیگر از اشکالات در محاسبه قبوض، هوای درون لوله هاستگفت: در هر نوبت آبگیری به علت عدم وجود هواکش در خطوط لوله کشی  هوا به شدت از  طریق کنتور خارج  و کلی برای مشترکین شماره  می اندازد .
وی تاکید کرد: هر چند که پیش تر نیز  درخواست شده و به استحضار مسئولین رسانده شده  اما  یک بار دیگر  استدعا داریم  نسبت به رفع این مشکلات  فکر اساسی شود.

روزهایی را گذرانده‌ایم که 45روزی یکبار آب وصل می شد
عبدالقادر مسعودی دهیار روستای کشار بالا  در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن تقدیر از رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بندرخمیر اظهار کرد: روزهایی را گذرانده ایم که هر 45 الی 50 روزی یک بار آب شرب در این منطقه وصل می شد اما با پیگیری های جهادی اداره آب و فاضلاب شهرستان این مشکل برطرف و به هفته ای یک بار کاهش یافته است.
مسعودی افزود: جدی ترین مشکل مردم این روستا صدور قبض های آبی است که با مصرف دوره های قبلی شان همخوانی ندارد.
وی ادامه داد: مبالغ قید شده در قبض های دوره های جدید برای مردم این منطقه از 200 الی 500 هزار تومان تا یک میلیون و 600 هزار تومان بوده است که برای دوره مصرفی 2 ماهه صادر شده است.
دهیار روستای کشار بالا گفت:  با توجه به اینکه برخی از مشترکین این مبالغ بالا را پرداخت کرده اند اما در صدور قبض های جدید باز هم با چنین مبالغی روبرو شده اند که پرداخت آن در توان ساکنین روستایی نمی باشد.
وعده های پیگیری مسئولان شهرستان بی نتیجه ماند
مسعودی از مکاتبه با فرماندار شهرستان و بخشدار منطقه خبر داد و گفت: بابت این مشکل با بخشدار و فرماندار تماس حاصل کرده ام و آنها را در جریان گذاشتم و حتی در اطاق فرماندار هم جلسه ای با معاون مدیر هم داشته ام  که در این رابطه همه مسئولین مربوطه قول پیگیری داد اند اما تا کنون مشکل به قوت خود باقی است.
به گفته دهیار این روستا، طبق برسی های میدانی بعمل آمده، هزینه آب بها تعرفه ای کشار از کل منطقه بالاتر حساب می شود.
مسعودی با اشاره به اینکه حتی چند تن از مشترکین خانگی این منطقه روستایی شماره کنتور مصرفی خود را قبل و بعد از ثبت توسط مامور اداره آب یادداشت کرداند: گفت: مقدار مصرفی ده متر معکب بوده است که در قبض صادر شده 70 مترمکعب قید شده است.
وی ضمن تاکید بر پیگیری این موضوع از سوی مسئولان خاطرنشان کرد: در حالی که آب شرب منطقه کشار از آب شرین‌کن و همچنین از آب چاه تهیه می شود،بایست از میزان تعرفه کمتری نیز برخودار باشد، در حالی که با مقایسه روستای قلات، که از همین آب شیرین کن تامین آب شرب دارند، قبوض آب صادره بیشتر است.
گفتنی است خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز در راستای شفاف سازی این موضوع با مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان تماس های متعددی را داشته است که به دلایل در جلسه بودن مدیرعامل این شرکت و همچنین نشست اداری در استانداری هرمزگان زمان مصاحبه هماهنگ نشده است.
این پایگاه خبری آمادگی خود را برای مصاحبه با مدیران مربوطه در شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان  برای رفع این مشکل مردم روستایی منطقه کشار اعلام می کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان هرمزگان آب و فاضلاب هزار تومان مردم کشار اداره آب صادر شده قبض ها آب شرب یک بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۳۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ کامیونت زباله دپو شده در یک منزل مسکونی در بجنورد بارگیری شد

سیدمحمدعلی کشمیری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: ۱۰۰ کامیونت زباله دپو شده در منزل قدیمی در مرکز شهر بجنورد بارگیری و تخلیه شد.

وی در ادامه افزود: شهرداری اهرم نظارتی در املاک محصور ندارد اما به محض طرح شکایت ساکنین محل، رسیدگی به مطالبات شهروندان را وظیفه ذاتی خود می‌دانیم و وارد عمل می‌شویم.

کشمیری بیان کرد: گندزدایی و ضدعفونی مکان به دلیل انباشت زباله‌های خیس، متعفن شده است، در ادامه خدمات شهرداری انجام خواهد گرفت.

گفتنی است این حجم از زباله دپو شده در خیابان شهید بهشتی جنوبی، مشکلات متعدد زیست محیطی را برای ساکنین محل ایجاد کرده و با تماس ساکنین و اقدام به موقع شهرداری پس از اخذ مجوزهای لازم از دادگستری و طی حضور مأمورین کلانتری، این مکان از زباله تخلیه شد.

کد خبر 6086105

دیگر خبرها

  • گذرگاه های غیر مجاز ریلی راه آهن جنوب جمع آوری شد + عکس
  • نتانیاهو خواهان طولانی‌شدن جنگ و گسترش آن در منطقه است
  • پیش‌بینی های ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی
  • اراده مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان برای پیروزی فلسطین و جایگزینی نظامی عادلانه در جهان قطعاً محقق خواهد شد
  • مردم پنج دهه از صدای اسکویی خاطره دارند
  • ۱۰۰ کامیونت زباله دپو شده در یک منزل مسکونی در بجنورد بارگیری شد
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد
  • وضعیت پارکینگ‌های کرمانشاه صدای فرماندار را درآورد
  • شفافیت در هزینه‌کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • فیلمی دیده نشده از بازار تهران در دوره قاجار؛ صدای مردم در ۱۲۰ سال پیش را بشنوید!