Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد امامی کورنده، کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درباره تبلیغاتی که توسط سلبریتی‌ها صورت می‌گیرد و برخی با سواستفاده از وضعیت اقتصادی امروز است، گفت: از آنجایی که این افراد مورد توجه مخاطبان هستند؛ هر محتوا و محصولی که تبلیغ کنند در معرض توجه مردم قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 من حضور این افراد در تبلیغات را توصیه نمی‌کنم و آن را امری مضر می‌دانم.

وی با اشاره به اینکه مساله مهم‌تر عدم نظارت صحیح بر روند این نوع تبلیغات است، بیان کرد: رانت اقتصادی و درآمدهای حاصل از این تبلیغات همیشه نسبت به مصالح مملکت و مردم اولویت داشته است. اینکه این افراد به چه قیمتی حاضر هستند؛ چنین تبلیغاتی را بپذیرند به خاطر درآمد حاصل از آن است. البته درآمد اصلی در نهایت به جیب صاحب آگهی و مجری آگهی می‌رود. 

این تحلیلگر حوزه فرهنگ و ارتباطات درباره بازخورد این گونه تبلیغات گفت: بازخورد این اتفاق در مرحله اول سود و درآمد کلان برای صاحب آگهی و مجری آگهی است. اثر بعدی در بلندمدت خود را نشان می‌دهد که معمولا در جامعه ما ناملموس است و دیده نمی‌شود؛ اثرات مخرب و ضد فرهنگی ناشی از این پدیده که تاثیر خودش را در جامعه می گذارد.

امامی کورنده با تاکید بر این که کسب پول و ثروت هدف  اصلی این نوع تبلیغات است، عنوان کرد: کسانی که با هم قرارداد می‌بندند و کسانی که آن را پخش می‌کنند؛ به تبعات جانبی که در جامعه‌ دارد، هرگز توجه نمی‌کنند. هیچ مسئول و نهادی هم وجود ندارد که نظارت کند. اگر کلامی از زبان فردی به عنوان یک شخصیت رسانه‌ای خارج شود؛ ممکن است میلیون‌ها نفر آن محتوا را ببینند و الگو بگیرند و حتی در بسیاری از موارد همان رفتار را تکرار می کنند.

این کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه، تاکید کرد: مسئولیت مستقیم ناشی از هر اتفاقی که بر اثر این نوع تبلیغات برای مردم و جامعه به وجود آید؛ در وهله اول متوجه  فرد آگهی‌پذیر و آگهی‌دهنده است و در وهله دوم کسانی که وظیفه نظارتی خود را انجام نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین عنصری که جهان بر پایه آن بنا شده، توجه است، گفت: در قرآن کریم هم آمده که توجه شما به خداوند باشد؛ چراکه اگر توجه شما به خداوند باشد در سایر امور هم به راحتی پیش خواهید رفت. دنیای کنونی ما یک دنیای مادی شده و گرایش افراد از توجه به خداوند تنزل پیدا کرده و به سطح توجه به مادیات رسیده است. به اعتقاد بنده سلبریتی‌ها با توجه مردم به خودشان زنده هستند؛ یعنی زندگی آن‌ها با همین عنصر توجه مردم به آن‌ها می چرخد.

امامی کورنده ادامه داد: چگونه می‌توان انتظار داشت که سلبریتی‌ها نخواهند با هر حاشیه‌ای مورد توجه مردم قرار نگیرند. آنها ناچار هستند برای جلب و حفظ توجه مردم به هر قیمتی، هر کاری را انجام دهند. برای مثال شاهد این بودیم که یک بازیگر، مردمی را که پس از ۳۰ سال کار کردن به رفاه نرسیده‌اند، بی‌عرضه خطاب می‌کند. این فرد ناخواسته چنین حرفی را بیان نکرده؛ وی با خواست، برنامه و هدف قبلی این کار را انجام داده است.

این تحلیلگر حوزه فرهنگ و ارتباطات اضافه کرد: این گونه افراد هر ازگاهی با تنظیم و تدوین چنین حاشیه‌هایی میزان فالور و توجه کنندگان به خود را بالا می‌برند و واکنش‌ها را در جامعه نسبت به حضور خودشان افزایش می‌دهند. در واقع از این راه به کسب درآمد بیشتر خود کمک می‌کنند.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه اگر عنصر توجه از سلبریتی ها برداشته شود، اینها  می‌میرند، گفت: افراد بسیاری را داشتیم که با وجود شهرت، محبوب نبودند و عنصر توجه مردم از روی آن ها برداشته شده بود. این افراد هم صرفا مشهور هستند. طبق کلام خداوند شهرت هرگز پایدار نیست؛ آن چیزی که  پایدار می ماند، محبوبیت است.

امامی کورنده با تاکید بر اینکه تمام کارهای این افراد هدفمند و با برنامه‌ریزی قبلی  است، عنوان کرد: غالب این افراد یک اتاق فکر در پشت صحنه دارند. تغییر روند و افزایشی شدن دنبال‌کنندگان این افراد را پس از ایجاد حاشیه  می‌توان مشاهده کرد. آنها با یک ترفند رسانه‌ای در فضای مجازی به دنبال رونق کسب و کار خود هستند. عموم مردم هم سواد رسانه‌ای لازم را ندارند و در قبال این رفتارها و این افراد احساسی برخورد می‌کنند.

وی با بیان اینکه نظارت درستی در این زمینه وجود ندارد، گفت: مسئولان دولت فعلی هم که در تلاش هستند، متاسفانه از خیلی از این فضاها عقب مانده‌اند؛ به این علت که ما نیروی انسانی بسیار خوب، حاذق و قدرتمند برای مقابله با فساد و اختلاس و رانت تربیت نکردیم.

این تحلیلگر حوزه فرهنگ و ارتباطات افزود: فضایی به وجود آمده که سلبریتی‌ها با احساسات مردم بازی می‌کنند و با این کار منبع درآمد مضاعفی برای خود می‌سازند. در این میان کسی هم وجود ندارد که به آنها تذکر بدهد و آن‌ها را مواخذه کند و این رفتارها در شرایطی رخ می‌دهد که مردم دچار رنج و درد و ناراحتی هستند.

امامی کورنده ادامه داد: فردی که با گستاخی و بی‌احترامی به سفره‌های کوچک شده مردم، بیان می‌کند رژیم بگیرید؛ این فرد خود را هرگز در شرایط مردم قرار نداده است. برای آن فرد هیچ چیز مهم‌تر از درآمدش نیست. متاسفانه برای بسیاری از افراد هیچ چیزی مهم‌تر از درآمدشان نیست. 

این کارشناس رسانه تصریح کرد: اگر مسئولی فقط به فکر خود و ارتقا سطح درآمدش است، هرگز به فکر مردم نخواهد بود. سلبریتی‌ها و هنرمندان هم به نوعی مسئول هستند و حتی  مسئولیت بیشتری دارند؛ چرا که یک هنرمند به مردم خط فکری را  می‌دهد. کلام فردی که در رسانه فعالیت می‌کند، نسبت به مسئولی که پشت میز می‌نشیند به صورت تصاعدی، چندین برابر به مردم می‌رسد.

امامی کورنده در پایان تاکید کرد: حساسیت کلام و رفتار هنرمندان به مراتب بیشتر از مسئولان است. البته هنرمند واقعی هرگز به گونه‌ای صحبت نمی‌کند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به شرافت و عزت مردم توهین کند یا به خاطر پر کردن جیب خود عزت مردم کشورش را زیر سوال نمی‌برد.

انتهای پیام/

خبرنگار: عطیه بهزادمقدم

کد خبر: 1121083 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز سلبریتی ها توجه مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۳۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های استان تهران در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری صیح پنجشنبه در ستاد عفاف و حجاب استان که به میزبانی فرمانداری تهران و با حضور معاونین و مدیران استانی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت عملیات افتخارآفرین سپاه پاسداران و تحقق «وعده صادق»، با اشاره به ابعاد مختلف فتنه دشمنان در حوزه حجاب و عفاف اظهار کرد: بدخواهان این نظام و انقلاب به دنبال از بین بردن اعتقادات دینی مردم هستند.

استاندار تهران با بیان اینکه حجاب از آموزه‌های دینی و رکن مهم فرهنگ اسلامی محسوب می‌شود، گفت: امروز که در یک جنگ ترکیبی شناختی قرار داریم بیش از هر زمان دیگری باید به حفظ دین و فرهنگ توجه داشته باشیم، چرا که آسیب به این ارکان صدمات جبران ناپذیری را به کشور تحمیل می‌کند.

فخاری خطاب به مسؤولان و مدیران عنوان کرد: آن نقطه که مسؤول و مدیری نسبت به فرهنگ جامعه، اداره و یا سازمانی دچار کم کاری و کم توجهی‌شود، همان نقطه آغاز ایجاد شکاف عمیق توسط دشمن برای از بین بردن اتحاد و رخنه فرهنگی است، لذا با توجه به منویات رهبری از همه مسؤولان می‌خواهم نسبت به موضوعات فرهنگی توجه ویژه داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به موج سواری‌های دشمن در راستای بزرگ نمایی مشکلات و ناامیدی مردم از نظام، عنوان کرد: دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اعتقادات مردم را مورد هدف قرار دهد، آنان با سرمایه گذاری‌های کلان در تلاش هستند که حرمت‌ها و نمادهای دینی ایران اسلامی را هم برای بانوان و هم برای آقایان کمرنگ کنند، لذا همه ما به عنوان افسران جنگ نرم موظف هستیم جلوی جریان سازی های دشمن بایستیم و از هر فرصتی برای تبیین و تزریق امید و آگاهی به مردم استفاده کنیم.

استاندار تهران گفت: در شرایط کنونی که نیروی انتظامی میدان دار حوزه عفاف و حجاب است، باید دستگاه‌ها ضمن پرهیز از موازی کاری، از راهبرد آگاه سازی آحاد جامعه به خصوص جوانان در خصوص فتنه‌های فرهنگی دشمنان استفاده کنند و حول یک محور قرار بگیرند.

کد خبر 6081617

دیگر خبرها

  • معرفی ۵ سرویس پولساز گوگل و نحوه استفاده از آنها
  • سواد رسانه چه جایگاهی در زندگی افراد دارد؟
  • امیدآفرینی در تحقق شعار سال مورد توجه باشد
  • تذکر استاندار تهران درباره موازی‌کاری در حوزه حجاب
  • دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای حضور مردم در راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه
  • دستگاه‌های استان تهران در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • آخرین خبرها از ساخت پایتخت ۷ / دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود
  • دولت با حمایت از ساخت مردمی مسکن به دنبال تحقق شعار سال
  • فیلم| کلافگی مردم از تبلیغات در سریال‌های شبکه نمایش خانگی