Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@23:41:48 GMT

دلیل شیوع سالک در حاشیه تهران چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۳۷۸۲

دلیل شیوع سالک در حاشیه تهران چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

«بهزاد امیری» رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در ارتباط با مشاهده مواردی از بیماری سالک در روستا‌های اطراف استان تهران به خبرنگار ایلنا گفت: این بیماری جدیدی نیست و در ۱۸ استان کشور از جمله اصفهان، خراسان رضوی، گلستان، سمنان، خوزستان و... از بیماری‌های بومی است و هرساله مواردی از ابتلا به این بیماری در این استان‌ها مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: آمار کلی این بیماری نسبت به گذشته افزایش پیدا نکرده و حتی روند آن نسبت به سال‌های گذشته سیر نزولی دارد، اما همچنان به عنوان یک مشکل در کشور وجود دارد. در سال گذشته تعداد موارد شناسایی شده ابتلا به بیماری سالک در کشور ۱۴ هزار و ۱۷۱ مورد بوده است که نسبت به یک دهه قبل بسیار کاهش پیدا کرده است برای مثال در سال ۸۹ رقم مبتلایان به این بیماری چیزی در حدود بیش از ۲۰ هزار مورد بوده که در سال گذشته به ۱۴ هزار مورد رسیده است؛ بنابراین با روند افزایش قابل ملاحظه در آمار سالک مواجه نیستیم.

امیری درارتباط با زمینه بروز این بیماری گفت: عامل این بیماری انگل است که از طریق نیش پشه خاکی به انسان انتقال پیدا می‌کند. در جایی که نیش می‌زند می‌تواند باعث بروز یک زخم شود و بعضا این زخم به صورت مزمن تا مدت‌ها باقی می‌ماند و ممکن است باعث عفونت ثانویه نیز بشود.

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان گفت: ما دو نوع سالک داریم، یک نوع سالک نوع مرطوب یا روستایی و یک نوع سالک خشک و شهری. مخزن نوع مرطوب آن، جوندگان یا موش‌های صحرایی هستند. این انگل در بدن این جانوران است و پشه خاکی هنگام خونخواری این انگل را دریافت می‌کند و اگر زمانی که آلوده است انسانی را مورد گزش قرار دهد، می‌تواند به بدن انسان هم انتقال یابد. در نوع روستایی معمولا چندماه طول می‌کشد که زخم انگل بروز کند. برای مثال مواردی که اخیرا دیده شده است، مربوط به زمان فعالیت پشه‌ها، یعنی تابستان است که درحال حاضر زخمش بروز پیدا کرده است.

او افزود: ممکن است جسته و گریخته در برخی از نقاط کشور و در برخی سال‌ها موارد بروز این بیماری افزایش پیدا کند. موضوعی که اخیرا رخ داده است، مربوط به شهرستان ورامین و روستای محمدآباد است که ۳۸ مورد از این بیماری گزارش شده است که به نظر می‌رسد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

امیری گفت: در تهران مورد جدید شناسایی شده‌ای که نگران کننده باشد، نداشتیم، اما همچنان این بیماری به عنوان یکی از معضلات سلامت در کشور مطرح است، به این خاطر که نوع کنترل و پیشگیری این بیماری بسیار دشوار است. کاری که مردم می‌توانند انجام دهند این است که از گزش پیشگیری کنند. از جمله اینکه در مناطقی که این بیماری بومی است از پشه بند و توری در محل پنجره‌ها و درب ورودی به خصوص در فصول فعالیت پشه‌ها استفاده کنند. لباس‌های پوشیده و آستین بلند بپوشند و از دور کننده حشرات استفاده کنند.

او افزود: از طرفی باید بهداشت محیط را ارتقا دهند که محل رشد و نمو پشه‌ها نباشد. برای مثال در روستا‌ها زباله‌ها را به صورت بهداشتی جمع آوری و دفع کنند و فضولات دامی را جمع آوری کنند. دامداری‌ها را از محل زندگی‌شان دور کنند که فاصله تجمع پشه‌ها با محل زندگی افزایش پیدا کند. از طرفی در طرح‌های توسعه‌ای باید قبل از ایجاد طرح‌های توسعه بررسی شود که کلونی و لانه جوندگان در آن محل وجود دارد یا خیر. اگر وجود دارد، طرح توسعه را در آن محل‌ها مستقر نکنند که باعث تماس بیشتر انسان‌ها با عامل آن انگل شود.

امیری گفت: اگر هر فردی دچار زخمی شود که بیش از ده روز طول بکشد و بهبود پیدا نکند، حتما به مراکز بهداشتی و درمانی ما که در سراسر کشور است مراجعه کند. پزشک این افراد را معاینه می‌کند و چنانچه شک پیدا کنند که افراد مبتلا به سالک شده اند، از آن‌ها آزمایش به عمل می‌آید و با آزمایش نمونه گیری مشخص می‌کنند که آیا این زخم می‌تواند سالک باشد یا خیر. اگر سالک باشد افراد تحت درمان قرار می‌گیرند.

او افزود: خوشبختانه باید گفت درحال حاضر خدمات تشخیصی و درمانی برای سالک در مراکز دولتی سراسر کشور رایگان است و مردم از این بابت حتی یک ریال پول پرداخت نمی‌کنند. ما در حد کفایت هم داروی درمان اختصاصی این بیماری را در اختیار داریم و آمپول «گلوکانتین» را برای درمان بیماران تامین کرده‌ایم و در دسترس مراکز بهداشتی و درمانی قرار داده‌ایم.

او افزود: بیماریابی فعال، ارتقا بهداشت محیط با همکاری سایر سازمان‌هایی که به نوعی در این امر موثر هستند. بهسازی محیط، جمع و دفع بهداشتی زباله‌ها، جمع آوری مناسب روان آب‌ها و فاضلاب‌ها هم از جمله اقداماتی است که از سوی دستگاه‌های مرتبط در دست انجام است.

امیری افزود: فعالیت‌های ما روی قطع زنجیره انتقال از طریق ناقلین که همان پشه خاکی است و از طرفی کنترل مخازن از راه مبارزه با جوندگان که موش‌های صحرایی هستند. هماهنگی برای بهسازی محیط اقداماتی است که باید انجام شود. همچنین آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم برای پیشگیری از گزش از دیگر اقداماتی است که در دست انجام است و خدمات درمانی و تشخیصی نیز در اختیار مردم قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سالک وزارت بهداشت بیماری سالک افزایش پیدا پشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۳۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی

آفتاب‌‌نیوز :

یک نظرسنجی بین‌المللی نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوآنزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.

«جان سلمانتون گارسیا» از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد:‌ این باور که آنفلوآنزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.

این کارشناس افزود: اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوآنزا به اندازه کافی مقابله شود و آنها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند، اما این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.

جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID)  فاش شود که آخر هفته آینده در بارسلونا برگزار می‌شود.

براساس بخشی از اطلاعات منتشرشده از این پژوهش،‌ ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند،‌ اعتقاد دارند محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری پس از آنفلوآنزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است.

آنها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است، ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.

سایر میکروارگانیسم‌های کشنده - مانند ویروس‌های لاسا، نیپا، ابولا و زیکا – تنها از سوی یک تا دو درصد از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان تهدیدهای جدی جهانی ارزیابی شدند.

به گفته «جان سلمانتون گارسیا»، مسئول این مطالعه جهانی آنفلوآنزا تا حد زیادی تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان ( سویه اچ۵ان۱ H۵N۱) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.

این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاوهای اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.

«اد هاچینسون»، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو در این زمینه گفته است ظهور ویروس آنفلوآنزای پرندگان در گاوها تعجب‌آور است زیرا خوک‌ها تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌ بودند اما تا همین اواخر گزارشی از ابتلای گاوها نبود و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.

به گفته او،‌ ابتلای گاوها به ویروس آنفلوآنزای پرندگان به این معنا است که خطر ورود ویروس به حیوانات مزرعه بیشتر شده و نگرانی درباره انتقال از حیوانات مزرعه به انسان نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به گزارش‌ها درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان، دانشمندان نسبت به چشم‌انداز یک بیماری همه‌گیر آنفلوآنزا هشدار می‌دهند. اگرچه آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که واکسن‌هایی علیه بسیاری از گونه‌های آنفلوآنزا از جمله آنفلوآنزای پرندگان قبلا ساخته شده است و می‌توان امیدوار بود که غافلگیری کووید-۱۹ رخ ندهد.

به گزارش ایندیپندنت، در عین حال کارشناس دانشگاه کلن و انجام‌دهنده این مطالعه جدید، نسبت به فراموش کردن رعایت نکات بهداشتی هشدار داده و گفت: مردم به عادت های قبلی نظیر سرفه کردن در دستانشان و سپس دست دادن با افراد دیگر بازگشته‌اند. ماسک زدن کنار گذاشته شده و به بسیاری از عادت‌های خطرناک قبلی برگشته‌ایم؛ اینها ممکن است ما را پشیمان کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ علت نارسایی کلیه
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • بیماری سالک در دامغان کنترل شد
  • هشدار دامپزشکی گناباد در خصوص شیوع بیماری تب مالت
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی