Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-24@19:50:53 GMT

2 شرکت در انتظار ورود به بورس

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۴۰۱۷

2 شرکت در انتظار ورود به بورس

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «حسین قربانزاده» به میزان واگذاری‌های دولتی اشاره کرد و افزود: بر اساس تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۰ در زمینه واگذاری‌ها، عددی معادل ۱۶۰ هزار میلیارد تومان پرداختی به صورت انتقال سهام به صندوق‌ها و سازمان‌ها انجام شد که بخشی از آن به عنوان رد دیون تلقی می‌شود.

وی اظهار داشت: ۸۹ هزار میلیارد تومان از آن برای سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و نیروهای مسلح و بخش دیگر آن در بند «و» تبصره دو قانون بودجه به صورت جزیی آمده است و مربوط به صندوق عشایر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قربان‌زاده با اعلام اینکه ۹۰ هزار میلیارد تومان هم فروش سهام برای انتفاع خزانه است، گفت: این رقم در کنار آن ۱۶۰ هزار میلیارد تومان، عددی معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که تاکنون حتی یک ریال آن محقق نشده است و در بازار سرمایه هم چیزی به فروش نرفته است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: به تازگی به سمت فروش بلوکی هلدینگ خلیج فارس پیش رفته‌ایم که عاقبت فروش آن مشخص نیست؛ زیرا بلوک یک و ۲ درصدی آن را اخیراً

عرضه کردیم اما با استقبال مواجه نشد و به فروش نرفت.

به گفته وی، در وضعیت فعلی بازار سرمایه، عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس به صورت تدریجی امکان‌پذیر نیست.

قربان‌زاده خاطرنشان کرد: بلوک ۱۵ درصدی هلدینگ خلیج فارس به دلیل نقص تضامین شرکت‌کنندگان در اولین عرضه موفق نبود و عرضه دوباره آن بر اساس جلسه هیات واگذاری که روز دوشنبه برگزار شد برای ۱۰ روز آینده مورد تصویب قرار گرفت.

عرضه سهام دو شرکت به بورس

وی به عرضه‌های اولیه پیش‌رو اشاره و تاکید کرد: عرضه اولیه ۲ شرکت آلومینای ایران و نیز پالایشگاه امام خمینی شازند را در دستور کار داریم که ورود سهام آنها به بورس به دلیل روند فعلی بازار سرمایه اجرایی نشده است.

قربان‌زاده اعلام کرد: اکنون درج نماد این ۲ شرکت با مشکل مواجه است اما در روزهای آینده مساله مربوط به درج نماد آنها برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: اعضای شورای عالی بورس و وزیر اقتصاد و دارایی و نیز مسئولان حاضر در سازمان بورس باید نسبت به زمان ورود سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه تصمیم‌گیری کنند.

وی به وظیفه سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری‌ها اشاره کرد و افزود: وظیفه سازمان خصوصی‌سازی، آماده‌سازی این شرکت‌ها برای ارائه به هیات پذیرش است و باید فقط شرایط لازم را برای عرضه اولیه مهیا کنیم.

قربان‌زاده اعلام کرد: سهم دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که رقمی معادل ۱۸ درصد است را تا پایان سال به فروش می‌رسانیم.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در لایحه بودجه سال آینده، درآمد دولت از طریق واگذاری‌ها رقمی معادل ۷۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.

 وی به تفاوت درآمد دولت از طریق سهام و مالیات اشاره کرد و افزود: مالیات مانند یک رود رونده هرسال ادامه‌دار است اما دارایی دولت از طریق فروش سهام محدود است و بالاخره روزی تمام می‌شود؛ بنابراین بهتر است دولت فقط در مواقع خاص برای تامین کسری بودجه به آن نگاه کند.

نگاه درآمدی آفت خصوصی‌سازی

قربان‌زاده نگاه درآمدی را آفت خصوصی‌سازی دانست و گفت: برخی به دنبال این هستند تا هر چه زودتر به منظور تحقق تکلیف ارائه شده اقدام به واگذاری شرکت کنند، نتیجه این اقدام ایجاد آسیب به اقتصاد ملی و نیز شرکت مدنظر خواهد بود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: با فروش هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان عاید دولت خواهد کرد اما سهام دولت در برخی دیگر از شرکت‌ها مانند سه بانک ملت، تجارت و صادرات چندان زیاد نیست و مجموع آن بیشتر از ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان نخواهد بود.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته؛ برآورد می‌شود که تا پایان سال حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق فروش بلوکی پتروشیمی خلیج فارس در اختیار دولت قرار بگیرد.

قربان‌زاده در پایان اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱ به اقتضای شرکت‌هایی مانند شرکت آلومینای ایران و پالایشگاه شازند که وارد بورس می‌شوند تکالیف خود را محقق خواهیم کرد اما بعید می‌دانم که به عدد ۷۱ هزار میلیارد تومان لایحه بودجه دست پیدا کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1125528 برچسب‌ها بورس

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بورس رئیس سازمان خصوصی سازی هزار میلیارد تومان بازار سرمایه واگذاری ها قربان زاده خلیج فارس شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۴۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای هفته جاری به‌دنبال کاهش تنش‌های نظامی در منطقه، شاخص کل بورس تهران وارد یک روند صعودی شد و از ابتدای هفته تا روز دوشنبه نزدیک به ۱۱۰هزار واحد معادل ۵درصد رشد کرد. با این حال دیروز شاخص کل بازار سهام ۱۳هزارو ۴۲۵واحد کاهش یافت و در محدوده ۲میلیون‌و ۳۰۳هزار واحد قرار گرفت. با وجود این میزان نزول، دیروز ارزش کل معاملات که نماگر مهمی برای بازار سهام است دست‌کم ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت و در عین حال بیش از ۵۵میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شد.

دیروز همچنین نسبت ورود پول سهامداران حقیقی به ارزش کل معاملات خرد هم به ۱.۳درصد رسید که نشان می‌دهد با وجود نزول شاخص، شتاب ورود پول به بازار سهام افزایش یافته است. در چنین شرایطی اگرچه ممکن است شاخص کل بورس تهران امروز چهارشنبه اندکی عقب‌نشینی کند، اما با توجه به آنکه این شاخص توانسته ظرف روزهای گذشته از محدوده کلیدی ۲میلیون‌و ۳۰۰هزار واحد عبور کند، انتظار نمی‌رود نزول بورس خیلی دامنه‌دار باشد.

از نظر تکنیکی چنانچه شاخص کل بورس تهران بتواند موقعیت خود را در این محدوده حفظ کند، احتمال رشد شاخص بورس افزایش خواهد یافت؛ ضمن اینکه تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که احتمالا فرمول جدید برای قیمت‌گذاری شرکت‌های خودروسازی‌ از سوی وزارت صنعت تعیین خواهد شد که این موضوع می‌تواند منجر به رشد قیمت سهام شرکت‌های خودروساز شود و با توجه به اثرگذاری این گروه بر بازار سهام می‌توان انتظار داشت کلیت بازار سهام در موضع صعودی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید

واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟ مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟ پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات

آمارها همچنین نشان می‌دهند که نرخ دلار نیمایی نیز به محدوده ۴۱هزار تومان رسیده است که این موضوع نیز می‌تواند ظرف روزهای آینده اثر مثبتی بر معاملات بورس داشته باشد. به‌طور کلی ارز حاصل از صادرات شرکت‌های بورس با نرخ دلار نیمایی تسعیر می‌شود و هر نوع افزایش قیمت دلار نیمایی می‌تواند منجر به رشد درآمد شرکت‌های بورس و افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها شود.

با همه این توضیحات، می‌توان گفت شاخص کل بورس تهران اکنون در محدوده حساسی قرار گرفته است که درصورت تثبیت در این موقعیت می‌تواند با رشدهای بیشتری مواجه شود.

ضمن اینکه باید توجه کرد حتی با فرض نزول شاخص در هفته‌های آینده، این نزول نمی‌تواند خیلی دامنه‌دار و عمیق باشد؛ به‌طوری که شاخص کل بورس تهران به زیر مرز ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد سقوط کند؛ چراکه قیمت سهام شرکت‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده‌ و این محدوده نوعی حمایت تکنیکی برای شاخص کل محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود حتی درصورت نزول شاخص ظرف چند هفته آینده وضعیت بازار سهام با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع در تیرماه متعادل شود و تقاضا برای خرید سهام افزایش یابد.

کد خبر 846776 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بازار سرمایه سهام عدالت بورس تهران بورس - فرا بورس خودرو سهام شرکت‌ها سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS  توسط کارگزاری مفید
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • صلاحیت خریداران سرخابی‌ها قبل از ورود به معامله بررسی شد
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • پایان سال‌ها انتظار؛ استقلال و پرسپولیس رسما فروخته شدند
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون برای واگذاری استقلال وپرسپولیس
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟