Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@16:30:44 GMT

معرفی ۲۰ رمان تاریخی ایران

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۲۰۰۸۷

معرفی ۲۰ رمان تاریخی ایران

در این نوشته بهترین رمان های تاریخی ایران را بر اساس استقبال مخاطبین و رای و نظر منتقدین و صاحبنظران عرصه ادبیات معرفی شده است، اما قبل از آن شرح مختصری در مورد ژانر ادبی رمان تاریخی تقدیم می‌گردد.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام سلام صدا، رمان تاریخی یکی از گونه‌های  ادبی پرطرفدار است که تاریخ را با داستان روایت می‌کند، داستانی که براساس زندگی و سرگذشت قهرمانان و شخصیت‌های تاریخی و با حضور شخصیت‌های خیالی در یک دوره تاریخی نوشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ژانر ادبی ریشه در روایت شفاهی و مکتوب حماسه‌های تاریخی مانند جنگ‌های تروآ دارد و رمان تاریخی به معنای امروزین آن بعد از انقلاب کبیر فرانسه با رمان‌هایی مانند گوژپشت نتردام ویکتور هوگو، ژوزف بالسامو و ملکه مارگو الکساندر دوما و نهایتا جنگ و صلح تولستوی شکل گرفت.

البته بسیاری از صاحبنظران سِر والتراسکات نویسنده و مورخ اسکاتلندی و نویسنده کتاب ایوانهو را پدر رمان تاریخی می‌دانند.

رمان تاریخی در نیمه‌ی نخست قرن نوزدهم به اوج تکامل خود رسید و در دوره قاجاریه با ترجمه‌ی آثار الکساندر دوما وارد ادبیات فارسی شد و اینک قدمتی صد ساله در ایران دارد.

بهترین رمان‌های تاریخی ایران که در این نوشته معرفی شده اند داستان‌ شاهان، شخصیت‌ها و قهرمانانی را در دوره‌های مختلف تاریخی و در زمان حکومت‌هایی مانند: هخامنشی، ساسانی، مغولان، صفویان، قاجاریه، دوران مشروطه و تاریخ معاصر روایت می‌کنند.

دانلود کتاب صوتی رمان‌های تاریخی ایرانی در سلام صدا

معرفی ۲۰ رمان تاریخی ایرانی

۱. عشق و سلطنت (سرگذشت پرماجرای کوروش کبیر) اثر موسی نثری همدانی

۲. شمس و طُغرا نوشته محمدباقر میرزا خسروی

۳. خداوند الموت نویسنده: پل آمیر مترجم:ذبیح الله منصوری

۴. رابعه نوشته حسینقلی مستعان

۵. ده نفر قزلباش نوشته حسین مسرور

۶. افسانه‌ی قاجار نوشته حمزه سردادور

۷. بانوی سربدار نوشته سردادور

۸. زندانی قلعه قهقهه نوشته سردادور

۹. شهربانو نوشته رحیم‌زاده صفوی

۱۰. رامشگر نوشته فواد فاروقی

۱۱. عروس مدائن نوشته ابراهیم مدرسی‌

۱۲. این سه زن نوشته مسعود بهنود

۱۳. باد در گیسوان آتش نوشته اکبر والایی

۱۴. عشق در سالهای مشروطه نوشته مهناز حاج سید جوادی

۱۵. رازهای سرزمین من اثر ماندگار رضا براهنی

۱۶. ایراندخت، نوشته بهنام ناصح

۱۷. آتش بدون دود نوشته نادر ابراهیمی

۱۸. آتوسا مهین بانوی هخامنشی نوشته حسن شیدا

۱۹. خواجه‌ی تاجدار نوشته ژان گور ترجمه ذبیح الله منصوری

۲۰. عروس ایران بانوی امپراتوری مغول

در ادامه شش رمان تاریخی ایرانی را در دوره های مختلف معرفی می کنیم:

۱- کتاب صوتی عشق و سلطنت (سرگذشت پرماجرای کوروش کبیر)

کتاب عشق و سلطنت از اولین رمان‌های تاریخی ایران است که به قلم توانای استاد موسی نثری همدانی نگاشته شده و باب نوشتن رمان‌های تاریخی به زبان عامیانه را گشوده است.

این کتاب زندگی پرشگفت کوروش کبیر از بدو تولد، عشق، ازدواج، جنگ‌ها، فتوحات، به سلطنت رسیدن، فتح بابل و منشور کوروش تا ارتباطش با دانیال پیامبر(ع) را به همراه زندگی چندی از سرداران بزرگ کوروش به صورت داستانی بلیغ و شیوا بیان کرده است.

۲- عروس مدائن نوشته ابراهیم مدرسی‌

کتاب عروس مدائن روایتی داستانی و جذاب از زندگی و سلطنت یزد گرد سوم آخرین پادشاه ساسانیان است که در آن با زوایای پنهان زندگی خسرو که با نام یزد گرد سوم و در شرایط شگفت انگیزی و در عصر زوال امپراتوری ساسانیان به تخت نشست، آشنا می‌شوید.

در این داستان ماجرای عاشقانه یزد گرد سوم با خانمی با نام کتایون روایت می شود. ماجرایی که در شکست امپراتوری ساسانیان از مسلمین و زوال ساسانیان تاثیر بسزایی داشته است.

۳- خداوند الموت نویسنده: پل آمیر مترجم: ذبیح الله منصوری

کتاب خداوند الموت در باره نهضت حسن صباح بنیان‌گذار فرقه زیرزمینی اسماعیلیه است

 نویسنده کوشیده است تا زندگی حسن صباح را مورد بررسی قرار داده و در کنار آن با بازنگری تاریخ سلجوقیان و وزرای ایرانی شان چون خواجه نظام‌الملک، چهره آن روزهای ایران زمین را در کنار فرقه سری اسماعیلیان آشکارا نشان دهد.

۴-بانوی سربدار نوشته حمزه سردادور

بانوی سربدار نوشته حمزه سردادور داستانی شیرین و جذاب است که از حوادث تاریخی سربداران در قرن هشتم هجری مایه‌ گرفته و با ذهن خلاق حمزه سردادور پرورش یافته و به رمانی جذاب و خواندنی تبدیل شده است.

در این رمان تاریخی با زندگی مردم عادی، مبارزان، شخصیت‌ها و نهایتا حاکمان دولت سربداران آشنا خواهید شد و روند شکل گیری و اتحاد مردم علیه حاکمان مغول را با جزئیاتی جذاب خواهید شنید.

نویسنده با استفاده از مستندات مختلف تاریخی تصویری کامل از جامعه دوران ایلخانان مغول در قرن هشتم را برای خواننده ترسیم می‌کند. روایتی که با عطر عشق و مهربانی، در جان خواننده می‌نشیند.

۵- رمان تاریخی خواجه تاجدار 

در کتاب صوتی خواجه تاجدار جلد اول نوشته: ژان گور  ترجمه: ذبیح الله منصوری تاریخ ایران را از اواخر دوره نادرشاه افشار، تاریخ ایران در زمان زندیه و حوادثی که منجر به تشکیل سلسله قارجار گردید  را با بیانی داستان گونه خواهید شنید.

۶- کتاب صوتی رازهای سرزمین من (دوره ۷ جلدی)

کتاب رازهای سرزمین من  نوشته رضا براهنی در باره فضای ایران قبل از انقلاب اسلامی  است.

قهرمان این داستان حسین تنظیفی است که شاهد ترور یک افسر آمریکایی بوده و تا پیروزی انقلاب در زندان به سر می‌برد. وی بعد از انقلاب به دنبال تهمینه خواهرزن تیمسار شادان است.

این کتاب یکی از پر شخصیت‌ترین رمان‌های فارسی است که راوی واحدی نداشته و راویان متعدد در زمان‌ها و مکان‌های مختلف داستان را پیش می‌برند.

کتاب صوتی ۲۰ رمان تاریخی را می‌توانید از سایت سلام صدا دریافت فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتاب صوتی سلام صدا رمان های تاریخی ایران ذبیح الله منصوری رمان تاریخی کتاب صوتی شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۰۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به اندیشه‌های عرفانی اُشو، در «کتاب فرهنگ»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، یکی از عرفان‌هایی که در چند دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته عرفان اوشو است که اصل این عرفان برای هندوستان است ولی رشد و نمو آن در آمریکاست. از اُشو در ایران ۱۸ کتاب منتشر شده که در این برنامه با توجه به نوشته‌های اُشو اندیشه عرفانی وی بررسی می‌شود.

در برنامه امروز محمد رسول تبیک کارشناس مجری برنامه با حمیدرضا مظاهری سیف، رئیس دانشکده مطالعات معنوی و بلخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره عرفان اشو گفتگو می‌کند.

همچنین کتاب‌های «نیم نگاهی به معنویت اشو»، «سلوک و سقوط» و «راه‌ها و بی راه‌های عشق» معرفی می‌شوند. معرفی و خوانش کتاب را علی جویا در بخشی با عنوان «شابِک» برعهده دارد و بخش اطلاع رسانی رویداد‌ها و تازه‌های نشر برای علاقه‌مندان حوزه کتاب و کتابخوانی به همت فاطمه محمدیان فر از بخش‌های دیگر این برنامه است.

«کتاب فرهنگ» با بررسی موضوعات اندیشه‌ای در حوزه کتاب از رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی محمد رضا حاج حیدری با همراهی گویندگی نگین خواجه نصیر و هماهنگی ثریا رستمی و گزارشگری حمیرا فراتی، روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز ساعت ۲۰ به مدت ۶۰ دقیقه پخش می شود.

 

دیگر خبرها

  • «نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد
  • «رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند
  • انتشار شماره پنجم سمرقند با ویژه‌نامه تاریخ و فرهنگ «بخارا»
  • تازه‌ترین اخبار کتاب معرفی شد
  • نمایشگاه هنرهای تجسمی بناهای تاریخی ایران افتتاح شد
  • کتاب های عجیب و غول پیکر یک کشیش! (+عکس)
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • نگاهی به اندیشه‌های عرفانی اُشو، در «کتاب فرهنگ»
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود