Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@12:16:34 GMT

تاثیر مطالعه بر رشد فکری جامعه

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۲۱۱۵۴

یک نویسنده کتاب گفت: تعداد زیادی از مردم برای مطالعه به کتابخانه ها می روند متاسفانه آمار این افراد به خوبی مشخص نشده است و در آمارها دیده نمی‌شود در عین حال تعطیلات کرونایی عاملی برای عدم ارائه خدمت از سوی کتابخانه ها به مخاطبان شده است.

محمدحسین علی‌جان‌زاده در گفت‌وگو با میزان پیرامون رویکرد مردم در اوقات فراغت گفت: برای بررسی میزان سرانه مطالعه پارامترهای متعددی وجود دارد برای این منظور می توان از مطالعات میدانی کمک گرفت این شاخص‌ها متکی به پارامترهایی در مبحث فروش کتاب، نمایشگاه ها و تولید کتاب است و می‌توان به آنها اتکا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

***فضای مجازی آسیب‌ جامعه امروز 

وی فضای مجازی را به عنوان یکی از آسیب‌های جامعه امروز دانست و اظهار کرد: فضای مجازی بیشترین زمان را از جامعه امروز گرفته است لذا ما شاهدیم که سرانه مطالعه کاهش چشمگیری داشته، در گذشته خانواده ها در اوقات فراغتشان به کتاب‌هایی مانند بوستان، گلستان، دیوان حافظ و یا شاهنامه و کتاب های متعدد قدیمی دیگر می‌پرداختند، اما امروز فضای مجازی سبب شده تا از مطالعه دور شوند و مردم بیشتر اوقات فراغت خود را با فضای مجازی پر کنند.

روشن پیرامون سرانه مطالعه کتاب بیان کرد: اگرچه فضای مجازی زمان زیادی گرفته اما با همه این موضوعات هنگامی که به فروش ۶۰ میلیاردی کتاب در نمایشگاه مجازی نگاه می‌شود شاهد این واقعیت هستیم که حدود یک میلیون و ۲۰۰ جلد کتاب به فروش رفته این امر نشان می‌دهد که مردم تا حدودی متوجه ارزش و جایگاه مطالعه در جامعه هستند و تلاش دارند تا اوقات فراغت خود و یا زمان‌هایی را که در قرنطینه به سر می برند با مطالعه کتاب پر کنند به این ترتیب می‌توان گفت سرانه مطالعه تا حدودی افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

***آمار استقبال از کتابخانه‌ها دور از دسترس است

وی پیرامون سرانه مطالعه ابراز کرد: تعداد زیادی از مردم برای مطالعه به کتابخانه ها می روند متاسفانه آمار این افراد به خوبی مشخص نشده است و در آمارها دیده نمی‌شود در عین حال تعطیلات کرونایی عاملی برای عدم ارائه خدمت از سوی کتابخانه ها به مخاطبان شده است.

این نویسنده کتاب در مورد اوقات فراغت ناشی از بیماری کرونا ابراز کرد: مدت‌ها است که بیماری کرونا وارد کشور شده و این امر سبب شده اوقات فراغت زیادی برای مردم جامعه ایجاد شود این امر با ایجاد قرنطینه های متعدد سبب شد تا بسیاری از افراد از کارهای روزمره فارغ شوند و فضای بیشتر پیدا کرده و از آن برای مطالعه کتاب استفاده کنند.

وی با استناد به آماری که از سوی یکی از پایگاه‌های اطلاعاتی منتشر شده بیان کرد: بر اساس آماری که از محمد سرشار رئیس شبکه پویا اعلام شد، سرانه مطالعه در ایران حدود ۵۰ دقیقه است این در حالی است که بسیاری از این افراد معتقدند سرانه مطالعه زیر دو دقیقه برای هر ایرانی است.

***سرانه مطالعه بالا رفته است

روشن بهترین رویکرد برای افزایش سرانه مطالعه را مورد بررسی قرار داد و افزود: کارهای فرهنگی عموماً دو بعد دارد یک بعد عمقی و یک بعد سطحی کتاب را باید در از بعد عمقی آتمور فرهنگی به حساب آورد زیرا کتاب سبک زندگی را با نگاهی عمیق تر به جامعه تزریق و جهان بینی را منتشر می‌کند، مطالعه کتاب سبب می شود تا بسیاری از رفتارها و آداب و رسوم و حتی بسیاری از آرزو ها رنگ و چهره متفاوت به خود بگیرد.

این نویسنده در مورد شیوه مطالعه تاکید کرد: مطالعه باید هدفمند باشد مطالعه هدفمند و از سر نیاز تاثیر شگرف بر روحیه افراد و زندگی آنان دارد تغییراتی که در سبک زندگی این افراد شکل می گیرد نشان می دهد که مطالعه کاری بسیار ارزنده و ارزشمند و تاثیرگذار بر تک تک افراد جامعه انسانی است اگر مطالعه را از نگاه روانشناسانه و یا از نگاه کارشناسان اجتماعی نگاه کنیم تکامل روحی و فکری جامعه بشری را در پی دارد، کتاب در نهایت آموزه ها و تحولات را در درون انسان ها رقم می زند.

***تاثیر مطالعه بر رشد فکری جامعه 

علیزاده روشن نقش مطالعه و کسب اطلاعات را رویکردی ارزشمند دانست و تاکید کرد: مطالعه می تواند در رشد و شکوفایی نسل آینده نیز تاثیرات شگفت داشته باشد این موضوعی است که دولت ها نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد ما سند ۲۰۲۰ را داریم که نگاهی هدفمند به موضوع مطالعه و نوع سبک تربیت کودکان دارد. مطالعه کتاب افزایش آگاهی را سبب خواهد شد و در ادامه مهارتهای اجتماعی و خانوادگی را آموزش می دهد لذا نیاز است تا فرهنگ مطالعه بیش از حوزه ای در آموزش و پرورش توسعه و گسترش یابد.

وی به معرفی کتابی پیرامون دریافت اطلاعات هدفمند با کمک مطالعه پرداخت و افزود: کتابی به عنوان نصف و نیمه برگرفته از سخنان و تفکر شهید مطهری منتشر شده که در آن به عمده ترین مشکل جامعه امروز اشاره دارد در این کتاب پیرامون خرده هویت‌هایی که در ما شکل گرفته و همچنین برخورده سلبریتی ها و بهره برداری های نادرست در فضای مجازی اشاره دارد که برگرفته از کمبود اطلاعات افراد بوده و در کتاب به خوبی به آن پرداخته شده است در این کتاب پیرامون افرادی که توهم دانایی دارند در حالی که اطلاعات آنان بسیار محدود و کوچک است و به مطالعه عمقی و هدفمند نپرداختند اشارات خوبی شده اینگونه افراد در همه زمینه ها اظهار نظر می‌کنند و در بیشتر موارد اطلاعات آنان بسیار خورد و درعین‌حال ناقص است همین اطلاعات کم و ناقص صدمات بسیاری را در زندگی به آنان وارد می کند.

***افزایش قیمت کتاب و آسیب‌های آن

وی پیرامون افزایش قیمت کتاب ابراز کرد: بازار کتاب یک بازی برد برد برای مخاطب و ناشر است، چنانچه وضعیت اقتصادی سبب شود تا مخاطب از خرید کتاب و مطالعه کناره‌گیری کند ضررهای جبران ناپذیری متوجه ناشر خواهد شد لذا ناشران تلاش دارند تا جایی که ممکن است قیمت کتاب را افزایش ندهند.

علیزاده روشن به عوامل افزایش قیمت کتاب اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون قیمت مواد اولیه خصوصاً کاغذ افزایش بسیاری یافته است رشد ۳۰ درصدی قیمت کاغذ در عرض ۱۰ روز ناگفته‌های فراوانی را بیان می کند در این شرایط چاره‌ای برای ناشر جهت بالا بردن قیمت کتاب نخواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبيات كتابخانه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبيات كتابخانه سرانه مطالعه کتابخانه ها برای مطالعه اوقات فراغت جامعه امروز مطالعه کتاب فضای مجازی قیمت کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۱۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها

زهره صارمی، استاد زبان و ادبیات پارسی و مدرس دانشگاه درمورد روز جهانی کتاب و حق مولف بیان کرد: کتاب همواره همچون بارقه‌ای از نور در تاریکی دوره‌های مختلف تاریخی نجات‌بخش نوع بشر بوده است. زیرا کتاب با ایجاد نگرش مثبت در افراد جامعه باعث توسعه و بهبود شرایط جامعه شده است؛ به‌طوری که سطح دانش و تجربه زیسته‌ی افراد را بالا برده و پنجره‌ای گشوده است به جهان بینی‌های مختلف و زندگی‌هایی که امکان زیستن آنها وجود ندارد. زیرا تنها با خواندن کتاب می‌توان آن زندگی‌ها را تجربه کرد. 

این استاد زبان و ادبیات پارسی اظهار کرد: کتاب همواره به انسان کمک کرده است تا اهداف زندگی را برای خود مشخص و پیدا کند و به همین دلیل، انسان با خواندن کتاب می‌تواند درمورد اهدافی که تعیین و پیدا کرده است راه حل مناسب و دانش و اطلاعات کافی بدست آورد و علاوه بر این، کتاب توانسته است انسان را در راستای اهداف و راه حل‌هایی که می‌خواهد در پیش بگیرد راهنمایی کند و برای او روشنگر باشد. زیرا کتاب خواندن همواره باعث احساس آرامش و لذت بی‌پایان می‌شود و همین لذت بی‌پایان، مفهومی به نام کتاب را ماندگار کرده است. 

صارمی گفت: هر ساله در ۲۳ آوریل که همزمان با درگذشت نویسنده‌ی بزرگ «ویلیام شکسپیر» است روز جهانی «کتاب و حق مولف» گرامی داشته می‌شود و ایده اولیه‌ی این مناسبت از برنامه‌ای بوده است که در کاتالونیای اسپانیا برگزار می‌شده که همواره در این روز به خرید و فروش و اهدای کتاب پرداخته می‌شده است و هر کسی که کتابی خریداری می‌کرده یک شاخه گل رز هم، هدیه می‌گرفته است و پس از آن، این موضوع مورد توجه قرار گرفت و سازمان یونسکو این روز را به نام «روز جهانی کتاب» و حق مولف پایه‌گذاری کرد که اهمیت و توجه بیشتری به دست اندرکاران چاپ یک کتاب اعم از نویسندگان، مولفان، ناشران و معلمان و... شود. 

این استاد زبان و ادبیات پارسی ادامه داد: در طول تاریخ مشاهده کردیم افراد برای کسب دانش و بینش بیشتر و گسترده‌تر، همواره با هر زحمتی که بوده است به منابع و کتاب‌های مختلف دسترسی پیدا می‌کردند. اما در سال‌های اخیر شاهد تحولی در این زمینه هستیم و آن هم، انتشار کتاب‌های دیجیتالی و صوتی در فضا‌های مجازی و گروه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف است و این اقدام مثبتی است که می‌توان آن را به فال نیک گرفت. اما نکته‌ای که نباید فراموش شود حق مالکیت معنوی و حق مولف و تألیف و حق ناشر است؛ به‌طوری که وقتی قصد داریم کتابی را خریداری کرده و مطالعه کنیم نباید با دانلود کردن کتاب‌های دیجیتالی به صورت رایگان حق مولف و مالکیت معنوی و انتشارات را نادیده بگیریم و در مقابل، باید با خریداری از اپلیکیشن‌های معتبر و گروه‌هایی که با ناشر یا مولف ارتباط دارند کتاب‌های صوتی و دیجیتالی را در فضای مجازی از راه درست و دقیق تهیه کنیم و این کار خوبی است چراکه می‌توانیم با مبلغ بسیار کمتر.

او افزود: کتابی را در کتابخانه مجازی خودمان؛ آن هم در محیط تلفن همراه، تبلت و رایانه برای همیشه داشته باشیم و حتی این کتاب‌ها در حساب کاربری اپلیکیشن‌های کتابفروشی‌ها ماندگار خواهند شد. بنابراین، بهتر است که این کتاب‌ها را با مبلغ بسیار ناچیز تهیه کنیم و برای همیشه داشته باشیم و با پرداخت هزینه، دِین خود را به مولف و ناشر ادا کنیم. 

صارمی با اشاره به سرانه مطالعه کشور گفت: سرانه مطالعه در کشور ما در مقایسه با کشور‌های دیگر بسیار پایین است و باید به این نکته اشاره کرد که تا قبل از این، شاید بعضی از افراد، دسترسی فیزیکی نداشتن برای خرید کتاب در همه نقاط کشور و هزینه خرید را مطرح می‌کردند که البته به نظر بنده، این مسئله خیلی منطقی و دقیق به نظر نمی‌آید. چون در تناسب با هزینه‌های دیگر زندگی می‌توان کتاب را در سبد خرید خانواده‌ها قرار داد. از طرفی، با وجود کتاب‌های مجازی، هزینه‌های خرید این نوع کتاب‌ها کمتر و دسترسی به آنها بسیار راحت‌تر و گسترده‌تر شده است. 

این استاد زبان و ادبیات پارسی یادآور شد: از همه عزیزان و دست اندرکاران درخواست می‌کنم برای ترویج و فرهنگ‌سازی مطالعه تلاش بیشتری انجام دهند و هر کسی در هر جایی که فعالیت می‌کند مطالعه‌اش را به منظور افزایش دانش، بیشتر کرده و در آینده‌ی نه چندان دور اثر مطالعه را در زندگی خود مشاهده کند و این یک امر بدیهی است که بار‌ها به تجربه اثرش دیده شده است. همچنین، توصیه می‌کنم در زمینه‌ی کتابخوانی کودکان تبلیغات بیشتر و گسترده‌تری صورت بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی
  • وحدت رویه و هم‌فکری، عامل اصلی پیشبرد اهداف گزینش است
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403
  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت دوران میانسالی