Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@04:28:14 GMT

وزیر خارجه یمن: طرح ایران کلید حل بحران است

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۲۳۹۲۰

وزیر خارجه یمن: طرح ایران کلید حل بحران است

«هشام شرف» وزیر خارجه یمن تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران این کشور، طرحی ارائه کرد که همه [طرفهای متخاصم] در تلاش هستند آن را به فراموشی بسپارند.

شرف به خبرگزاری یونیوز گفت که این طرح، درباره جنگ و تحریم یمن، مکانیزم مذاکره و عادی‌سازی وضعیت است و «طرحهای برادران مسئول در جمهوری اسلامی  برای حل بحران یمن –چه در گذشته یا حال حاضر-کلید حل بحران یمن است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تأکید کرد، بررسی یا اصلاح جزئی طرح ایران، مدخل اصلی برای حل بحران یمن است و همه باید در حال حاضر، این طرح را بررسی کنند.

وزیر خارجه یمن خاطر نشان کرد: «ما شیفته تجربه جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز هستیم... ما به استفاده از تجربه ایران نزدیک شده‌ایم و به آن خواهیم رسید».

شرف در بخش دیگر این گفت‌وگو به تجاوزات ائتلاف سعودی-اماراتی پرداخت و تأکید کرد: «عربستان به دنبال توجیهی برای حمله است، ولی دوست داریم به آنان بگوییم که با تجاوز خود، مردم یمن را شکست نخواهید داد، بلکه باید با زبان صلح، [با آنان] گفت‌وگو کنید».

وی با بیان اینکه کشتار و نابودی، روش درستی نیست، خاطر نشان کرد: «ما به خاطر ملت خود می‌جنیگم. ما چیزی از عربستان نمی‌خواهیم، بلکه [ریاض] در پی سلطه بر کشور ماست».

وزیر خارجه یمن ضمن ابراز انزجار از مواضع جامعه بین‌الملل در قبال تجاوزات ائتلاف، تصریح کرد، هر کشوری به دنبال منافع خود است و به همین دلیل، همه کشورها ساکت هستند؛ زیرا منافعشان با منافع کشورهای متجاوز به ویژه عربستان، یکی است.

شرف همچنین گفت که مردم یمن حق دارند در یک کشور آزاد و مستقل زندگی کنند و یمن، کشور صلح است و می‌خواهد با صلح با دیگران زندگی کند.

 شرف پیش از این نیز تعلل ائتلاف سعودی را عامل شهادت «حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعاء دانست و گفت: «مرحوم مجاهد آقای حسن ایرلو با حضورش در کنار مردم تحت محاصره و تحت ظلم و تجاوز یمن عاملی برای همبستگی و پایداری بود».

رئیس دستگاه دیپلماسی یمن در ادامه با اشاره به اینکه سفیر جمهوری اسلامی ایران پیوند و همبستگی میان تهران و صنعاء را تقویت کرد، افزود که او «با ایجاد هماهنگی میان ایران و یمن در چند محفل منطقه‌‌ای و جهانی، نقطه عطفی در تعامل دیپلماتیک یمن با جهان بود».

شرف در ادامه تأکید کرد: «عدم اجازه به او برای درمان در خارج از کشور باعث تشدید تأثیر بیماری کرونا و [در نتیجه] عامل اصلی درگذشتش شد».

هشام شرف در پایان ضمن انتقاد از همکاری دیرهنگام ائتلاف سعودی در بازگشت سفیر شهید ایران بر لزوم بازخواست ائتلاف و حامیان آن‌ها تأکید کرد و گفت: «به رغم ادعاهای متجاوزان مبنی بر اینکه او در پی یک رخداد و جراحت از دنیا رفته است، تأخیری که در خروج رخ داد یک جنایت انسانی بود که نه‌تنها ائتلاف سعودی و اماراتی و کسانی که در پس این ائتلاف هستند، باید به خاطرش بازخواست شوند بلکه آنچه برای شهید ایرلو رخ داد، کارشکنی در پروتکل‌های دیپلماتیک بود».

جمهوری اسلامی ایران با آغاز بحران یمن، طرح چهار ماده‌ای برای حل این بحران ارائه کرد که شامل آتش بس فوری، ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن، آغاز گفت‌وگوهای ملی یمنی-یمنی و تشکیل دولت ائتلاف ملی است./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: وزیر خارجه یمن جمهوری اسلامی ایران وزیر خارجه یمن ائتلاف سعودی بحران یمن حل بحران برای حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۳۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران هرگز به دنبال توسعه تنش‌ها در منطقه نبوده است

الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت اجتناب از افزایش درگیری‌ها در منطقه، برقراری آتش بس فوری در غزه و و برخی موضوعات دوجانبه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در این گفتگو مواضع کشورمان در خصوص عملیات اخیر نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه برخی اهداف نظامی رژیم صهیونیستی در چهارچوب حق دفاع مشروع را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه ریشه اصلی بحران در منطقه را جنگ، نسل کشی و جنایات جنگی ترکیبی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری دانست و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال توسعه دامنه تنش‌ها در منطقه نبوده است، اما گویا رژیم اسرائیل از خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران پیام اشتباه دریافت کرده بود.

الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش نیز در این گفت وگوی تلفنی با بیان اینکه ادامه درگیری‌ها در منطقه به زیان همگان خواهد بود، بر تداوم رایزنی‌های دیپلماتیک و ادامه گفتگو‌ها در خصوص حل بحران غزه تاکید کرد.

وی افزود: اتریش در همراهی با اتحادیه اروپا حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرده و البته بر تناسب در پاسخ ایران تاکید داریم.

در پایان این گفت وگوی تلفنی طرف‌ها درخصوص پیگیری برخی موضوعات دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه ایران وارد نیویورک شد
  • این روزها «همه راه‌ها به تهران ختم می‌شود»
  • همه راه ها به تهران ختم می شود
  • پیام وزیر خارجه ایران؛ پرچم بالاست
  • حمایت ائتلاف اردنی از حمله ایران به اراضی اشغالی
  • چین پیام مهم و هشدارآمیز ایران را به آمریکا رساند
  • ایران هرگز به دنبال توسعه تنش‌ها در منطقه نبوده است
  • بحران‌های غرب آسیا ریشه در نقش مخرب رژیم اشغالگر اسرائیل دارد
  • امان: اسرائیل بود که بحران را ایجاد کرد
  • آنکارا: در صورتی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، شرایط منطقه وخیم‌تر خواهد شد