Web Analytics Made Easy - Statcounter

سروش جنابی/ دبیر تحریریه: تحریم‌های سنگین اقتصادی و مالی، اعتبارات محدود و بودجه‌های انقباضی کار را برای تمامی نهادهای خدمت‌رسان دشوار کرده است. در چنین اوضاعی، پرهیز از ریخت و پاش‌های غیرضروری و احتراز از اسراف و موازی‌کاری‌ها کمترین پاسخی است که می‌توان برای ارتقای خدمات یا حداقل حفظ سطح آن به شهروندان متصور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پراکندگی مأموریت نهادهای خدمت‌رسان، امکان اولویت‌بندی نیازهای فوری شهروندان سلب می‌شود و در موارد بسیاری به هدررفت بیت‌المال و از همه مهم‌تر به نارضایتی مردم می‌انجامد که این، عین بی‌انصافی و بی‌مسئولیتی است.

مثال‌ها در شرایط فعلی نیز متأسفانه متعددند. شهروندان هنوز هم شاهدند خیابانی که به تازگی پس از مدت‌ها آسفالت شده از سوی شرکت‌های آب و فاضلاب، گاز یا مخابرات حفاری می‌شود و در واقع خدمتی که مدت‌ها منتظرش بودند ضایع می‌شود. این صحنه‌های تکراری، بدمنظره و بدخاطره‌اند. شاید در اینجا راه‌حل به بحث ضرورت مدیریت واحد شهری کشیده و ارجاع شود که بی‌سرانجام در هر دوره شهرداری به دوره بعد انتقال یافته است. البته باید گفت که برخلاف کشورهای غربی، نظام دیوانسالاری دولتی ما اجازه نمی‌دهد که شهردار نهادهای خدمت‌رسان را یکپارچه راهبری کند. اما آیا این ساختار قانونی می‌تواند رافع مسئولیت‌ها در قبال هدررفت اموال مردم یا ایجاد نارضایتی عمومی باشد؟

در حالی که رویکرد بازدیدهای اخیر مدیران ارشد شهری از مناطق مختلف تهران رفع مشکلات مزمن شهروندان است و به‌خصوص بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام یا بلاتکلیف تأکید دارد، اما واقعیت این است که برخی پروژه‌ها در حوزه اختیارات شهرداری نیستند و در عین حال، موجب اعتراض و گلایه شدید اهالی شده‌اند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران طی بازدید اخیر از منطقه نوساز ۲۲ در برابر مشکل نبود فاضلاب شهری و دردسر منحصربه‌فرد سرازیر شدن فاضلاب مجتمع‌های مسکونی به‌صورت روباز در معابر، اعلام کرد که امکان طرح و پیگیری آن در هیئت دولت میسر است. شاید این اقدام چنانچه مثمر واقع شود، گام اول و زمینه‌ساز ایجاد مدیریت یکپارچه شهری به‌عنوان نیاز مبرم کلانشهر تهران باشد.

در شرایط بحرانی فعلی، پیشگیری از موازی‌کاری و در مرتبه بالاتر، هم‌پوشانی نهادهای خدمت‌رسان برای برطرف کردن مشکلات آزاردهنده شهروندان عقلایی، مدبرانه و گریزناپذیر است. به هر حال، باید توجه داشت که شهروندان معضلات بخش‌های مختلف را به پای نهادهای متولی نمی‌نویسند، بلکه به‌طور سنتی فقط «دولت» را مقصر قلمداد می‌کنند.

کد خبر 649229 برچسب‌ها همشهری محله شهرداری مدیریت بحران مدیریت شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله شهرداری مدیریت بحران مدیریت شهری نهادهای خدمت رسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۵۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات نوآوری و خدمت‌رسانی با ایده‌های جدید را به دنبال دارد

به گزارش خبرنگار مهر، سید انور رشیدی ظهر سه شنبه در جلسه شورای اداری و معارفه معاونین و مدیران جدید شهرداری سنندج، با تبریک عملیات غرورمندانه سپاه پاسداران در عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: حمله غرورمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع رژیم کودک‌کش اسرائیل امید را در دل مظلومان جهان زنده کرد.

وی افزود: عملیات غرورآفرین سپاه تمام دنیا و سردمداران استکبار را در بهت و حیرت فرو برد و امید را در دل مردم مظلوم جهان به ویژه مسلمانان سرزمین‌های اشغالی زنده کرد.

شهردار سنندج از امنیت و سلامت به عنوان بالاترین نعمت در زندگی یاد کرد و بیان داشت: امنیت امروز ایران اسلامی حاصل ایثار و از خودگذشتگی نیروهای نظامی و امنیتی و خون پاک شهداست امیدواریم این امنیت پایدار بیش از پیش بستر توسعه فراهم شود.

رشیدی همچنین به روز و هفته سنه پرداخت و افزود: روز ششم اردیبهشت ماه به نام روز سنه نام گذاری شده است و البته روز سنه تنها متعلق به شهروندان سنندجی نبود و مربوط به کل استان است و باید با برنامه‌ریزی مناسب زمینه گرامیداشت این ایام را با رویدادهای فرهنگی فراهم سازیم.

وی اقدامات شهرداری را ویترین خدمات نظام دانست و اعلام کرد: با برنامه‌ریزی مناسب خیز خوبی برای انجام کارهای بزرگ در حوزه عمرانی و خدمات‌رسانی به شهر و شهروندان در سال‌جاری فراهم است و خدمت به مردم اولویت اصلی مدیریت شهری است که در این راستا هرچه در توان داشته باشیم را بکار خواهیم گرفت.

شهردار سنندج همچنین از تغییر و تحولات به عنوان بستری برای پیشبرد هرچه بیشتر کارها در هر مجموعه‌ای نام برد و اذعان کرد: تغییراتی که در بدنه هر مجموعه‌ای صورت می‌گیرد موجب نوآوری و خدمات‌رسانی بهتر با ورود فکرهای جدید و حضور نیروهای تازه نفس می‌شود.

رشیدی اضافه کرد: هر دستگاه و سازمانی برای بقا و تداوم نقش مثبت و سازنده خود در خدمت به جامعه نیازمند افکار، اندیشه‌ها، نظرات تازه و نو است تغییر در تیم مدیریتی شهرداری نیز با همین دیدگاه و با اولویت بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای جوان در راستای تربیت مدیران توانمند آینده صورت می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه معتقدیم باید فرصت مدیریت برای همه افراد توانمند فراهم شود، گفت: تمام نیروهای شهرداری افراد توانمند و لایق جایگاه مدیریتی هستند خوشبختانه شاهد انتصاب همکاران در پست‌های مختلف استانی و شهرستانی هستیم که این مهم را افتخاری برای خانواده بزرگ شهرداری می‌دانیم.

گفتنی است؛ با صدور احکام جداگانه‌ای از سوی سیدانور رشیدی مهندس سامان ساعدی بعنوان سرپرست معاونت فنی و امور زیربنایی، مهندس علی اصغری به عنوان سرپرست سازمان خدمات شهری، مهندس حمید کریمی به عنوان شهردار منطقه یک، مهندس فواد کریمی به عنوان شهردار منطقه ۴، مهندس عرفان فتحی به عنوان شهردار منطقه ۳، مهندس فایق عبدالحکیمی بعنوان سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی و فضای شهری، مهندس مهدی زندیه بعنوان سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، مهندس داریوش ورمزیار به عنوان سرپرست شهرداری ناحیه منفصل شهری حسن‌آباد، مهندس امید وزیر بعنوان سرپرست شهرداری ناحیه منفصل شهری نایسر، مهندس کومار بابایی‌نژاد بعنوان سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری سنندج، زاهد ساعدپناه بعنوان سرپرست مدیریت پیشگیری از تخلفات شهری شهرداری سنندج منصوب شد.

کد خبر 6079879

دیگر خبرها

  • شهرداری‌ها به ۵۹ میلیون نفر از جمعیت کشور خدمت‌رسانی می‌کنند
  • میزبانی از ۱۲۰۰۰۰ شهروند در جشنواره شهر رمضان
  • کاهش مشکلات خدمات حوزه حمل‌ونقل با استفاده از هوش مصنوعی
  • آماده باش تیم‌های عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان در پی هشدار هواشناسی
  • عملیات «وعده صادق» طوفان‌الاقصی دیگری برای رژیم صهیونیستی است
  • شورایاران خدمات شهری را به اطلاع شهروندان برسانند
  • مدیریت شهری اصفهان از مشارکت شهروندان در پروژه‌ها استقبال می‌کند
  • تغییرات نوآوری و خدمت‌رسانی با ایده‌های جدید را به دنبال دارد
  • لاین دوم بام ایلام احداث می‌شود
  • بالاترین خدمت به مردم ، کمک به خانه دارشدن خانواده ها