Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاز اول نخستین پالایشگاه نفت خام فوق سنگین کشور با حضور رییس جمهور در منطقه آزاد قشم افتتاح شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، همزمان با افتتاح فاز نخست شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم، روزانه 35 هزار بشکه نفت خام فوق سنگین کشورمان به فرآورده‌های نفتی شامل قیر، نفتا، گازوئیل و نفت سبک تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



50 درصد محصولات پالایشی این مجتمع عظیم در جزیره قشم به قیر و 50 درصد دیگر هم به برش‌های سبک نفتی شامل نفتا، گازوئیل و نفت سبک تبدیل و تمام این محصولات به صورت 100 درصد به کشورهای مختلف صادر خواهد شد.

فاز دوم این مجموعه پالایشگاهی هم با 20 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که با اتمام آن، میزان تولید روزانه محصولات پالایشی این پالایشگاه به 70 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

ارزش افزوده سالانه فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه مهم کشورمان در قشم 857 میلیون دلار برآورد شده که ارزآوری مهمی برای کشور محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان این پالایشگاه، سالانه یک میلیون تُن قیر و 5.6 (شش و نیم) میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی همچون نفتا، گازوئیل و نفت سبک در این مجموعه با هدف صادرات تولید خواهد شد.

افتتاح فاز نخست این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری 219 میلیون دلاری گروه گسترش انرژی پاسارگاد، امکان اشتغال مستقیم برای 500 نیروی کار و یک هزار نفر هم به صورت غیر مستقیم را فراهم کرده است. سهم قشم با افتتاح این پالایشگاه در حوزه پالایشی کشور حدود 35 درصد می‌باشد.

وزیر نفت در این مراسم ‌گفت: این نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین کشور است که در مرحله نخست ظرفیت پالایش 35 هزار بشکه نفت فوق سنگین را دارد.

جواد اوجی افزود: بخش خصوصی برای راه اندازی پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم بیش از 220 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.

وی گفت: هرمزگان قطب پالایشی کشور است و با بهره برداری از این پالایشگاه، ظرفیت پالایشگاهی استان به بیش از 850 هزار بشکه می‌رسد که حدود 37 درصدِ ظرفیت پالایش نفت کشور است.

وزیر نفت افزود: 4 طرح پالایشگاهی دیگر نیز با پیشرفت چند تا 35 درصد، در دستورکار وزارت نفت قرار دارد که ظرفیت پالایشی استان را از 850 هزار بشکه نفت در روز، به یک میلیون و 550 هزار بشکه افزایش می‌دهد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز گفت: مرحله دوم پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم نیز با ظرفیت پالایش 35 هزار بشکه، با 20 درصد پیشرفت فیزیکی درحال ساخت است.

سعید محمد به انتقال نفت سنگین از حوزه سروش به پالایشگاه نفت سنگین قشم اشاره کرد و گفت: سالانه یک میلیون تن قیر و شش و نیم میلیون بشکه نفت سبک در این پالایشگاه تولید و آماده صادرات می‌شود.

رییس جمهور روز گذشته در ادامه سفرهای استانی خود به اتفاق شماری از وزرای کابینه سیزدهم وارد بندرعباس مرکز استان هرمزگان شد و امروز برای افتتاح فاز اول نخستین پالایشگاه نفت خام فوق سنگین کشور، وارد جزیره قشم شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نخستین پالایشگاه نفت پالایشگاه نفت خام فوق سنگین ایران افزایش صادرات محصولات نفتی نخستین پالایشگاه نفت نفت خام فوق سنگین فوق سنگین کشور نفت فوق سنگین ظرفیت پالایش هزار بشکه بشکه نفت نفت سبک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۷۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

ونزوئلا با بازگشت تحریم‌های نفتی روند استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت نفتی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از هیوستون و کاراکاس، سه منبع مطلع از طرح استفاده احتمالی ونزوئلا از ارزهای دیجیتال در تجارت نفت اعلام کردند: به‌دنبال احتمال بازگشت تحریم@های آمریکا علیه کاراکاس، شرکت ملی نفت ونزوئلا (پدوسا) در نظر دارد استفاده از ارز دیجیتال را در صادرات نفت خام و سوخت افزایش دهد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده هفته گذشته به مشتریان و شریکان پدوسا تا ۳۱ ماه مه ۲۰۲۴ مهلت داد تا معاملات نفتی خود با ونزوئلا را به‌دلیل متعهد نبودن کاراکاس به تعهدهای انتخاباتی، متوقف کنند.

این اقدام افزایش تولید و صادرات نفت ونزوئلا را دچار مشکل می‌کند زیرا شرکت‌های خارجی باید منتظر مجوزهای جداگانه ایالات‌متحده برای تجارت نفتی با ونزوئلا باشند.

پدوسا از سال گذشته میلادی در تجارت نفتی خود به‌تدریج به استفاده از ارز دیجیتال «تتر» که ارزش آن با دلار آمریکا مرتبط است، روی آورد. 

منابع مطلع اعلام کردند که ونزوئلا با بازگشت تحریم‌های نفتی به این روند شتاب می‌بخشد، اقدامی که از ریسک مسدود شدن درآمدهای فروش در حساب‌های بانک‌های خارجی به‌دلیل فشارهای واشینگتن می‌کاهد.

پدرو تله‌چیا، وزیر نفت ونزوئلا، هفته گذشته به رویترز گفته بود: بر اساس آنچه در قراردادها آمده است، از ارزهای مختلفی استفاده می‌کنیم.

صادرات نفت ونزوئلا در دوران تله‌چیا افزایش یافته است و با مجوزهای ایالات‌متحده برای فروش، صادرات نفت این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مارس به ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین سطح در چهار سال اخیر به شمار می‌آید.

دیگر خبرها

  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • افزایش همکاری‌های ایران و سریلانکا با افتتاح پروژه اومایا
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • ثبت بالاترین رکورد صادرات فرآورده‌های نفتی در بندر خرمشهر