Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@16:09:48 GMT

میزان مصرف کودهای شیمیایی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۰۰۶۶

میزان مصرف کودهای شیمیایی در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جمشید باقریان در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: میزان مصرف شده این کودها همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک‌ و آب بوده و نیاز کشور به انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه هر سال توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب کشور به وزارت جهادکشاورزی اعلام و مقادیر کودهای مورد نیاز به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام و به استانها ابلاغ می‌شود و در استان آذربایجان شرقی نیز میزان کود مورد نیاز سالانه توسط سازمان جهادکشاورزی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اعلام و این شرکت کود مورد تعهد را تأمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 میزان  مصرف کود شیمیایی در ایران 1.5 میلیون تن کمتر از نیاز کشور

وی با اشاره به اینکه میزان نیاز کشور به کودهای ازته، فسفاته و پتاسه مطابق ابلاغ مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب کشور به طور متوسط ۴.۵ میلیون تن در سال است، بیان کرد: این در حالی است که مصرف کودهای مذکور طی یک دهه اخیر سالانه هیچگاه به ۳ میلیون تن نرسیده است بر این اساس در سال ۱۴۰۰ تعهد شرکت برای تهیه کودهای یارانه‌ای در استان آذربایجان شرقی مقدار ۹۹ هزار و ۵۰۰ تن  بود که تا تاریخ ۲۰/۱۰/۱۴۰۰ مقدار ۷۶ هزار و ۴۰۰ تن از این سهمیه تامین شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۱درصد رشد داشته است.

باقریان افزود: از مقدار تامین شده تا تاریخ فوق الذکر ۶۳ هزار و ۷۰۰ تن بین کشاورزان و بهره برداران توزیع شده که این مقدار توزیع نسبت به توزیع سال گذشته حدود ۸ درصد افزایش نشان می دهد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان شرقی در ادامه تصریح کرد: با وجود مصرف پایین کودهای فسفاته و پتاسه در کشور در سالهای گذشته، با ۵ برابر شدن قیمت کودهای مذکور از ابتدای سال ۱۳۹۹ به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، میزان مصرف این دو نوع کود مجدداً کاهش یافته و با مقادیر توصیه شده توسط مراکز تحقیقاتی فاصله بیشتری پیدا کرده است.

باقریان با اشاره به نقش کودهای شیمیایی در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی به لزوم توجه به ارتقاء سطح سلامت جامعه اشاره کرد و افزود: هم اکنون کم مصرفی در کودهای فسفاته و پتاسه به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان در خصوص مصرف کود اوره بیان کرد: میزان ازت توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب برای کشور سالیانه بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن است و این در حالی‌است که به طور متوسط مصرف کود اوره در کشور طی یک دهه اخیر همواره کمتر از ۲ میلیون تن در سال بوده است و بیشترین میزان مصرف کود اوره در سال ۱۳۹۹ نیز  بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن کمتر از مقادیر توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب بوده است لذا در کود اوره نیز ما دچار پٌرمصرفی نیستیم.

باقریان درخصوص کیفیت کودهای شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: فرایند تأمین، توزیع و مصرف کودهای تدارک شده در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت گرفته و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است و چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد به طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می‌شود.

وی نتایج مثبت حاصل از آزمایشات مستمر مؤسسات تحقیقاتی و نظارتی از انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را مؤید کیفیت بالای کودهای تدارک شده توسط دولت دانست و ضمن اطمینان‌ بخشی به کشاورزان  گفت: از همه بهره‌برداران درخواست می‌شود ضمن رعایت نکات فنی در مصرف نهاده‌ها مطابق دستورالعملهای فنی ابلاغی، کودهای مورد نیاز خود را صرفاً از شبکه رسمی فروش به ویژه کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مستقر در شهرستانها تهیه کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فارس تبریز خبرگزاری فارس کود شیمایی کود ازته کود فسفاته کود پتاسه کودهاي شيميايي محصولات کشاورزی کود اوره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توصیه شده توسط فسفاته و پتاسه میزان مصرف میلیون تن مصرف کود کود اوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۰۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی بجنورد، گفت: نرخ ۱۷۵۰۰ تومانی خرید گندم با میزان تورم همخوانی نداشته و مورد رضایت کشاورزان نیست. - اخبار استانها -

محمد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد، اظهار داشت: تعیین نرخ 17 هزار و 500 تومانی قیمت خرید تضمینی گندم در  سال 1403 مناسب و معقول نیست. طبق آخرین نرخ تعیین شده شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی قیمت تعیین شده  برای سال زراعی 1402 و 1403 مبلغ 19 هزار و 500 تومان اعلام شد که  متاسفانه این امر مطابق انتظار پیش نرفت و در نهایت به نرخ فعلی رسید.

وی افزود: عدم تعادل قیمت گندم و خرید تضمینی با میزان تورم  همخوانی نداشته و موجبات نارضایتی گندم‌کاران را در پی داشته است، چرا که در فصل کشت و نرخ‌گذاری دولت و مجامع قیمت‌گذاری 19 هزار و 500 تومان  تعیین شده بود که با وضعیت عملا دسترنج این قشر زحمت‌کش مغفول مانده و دیده نشده است.  

محمدی گفت: به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی بایدت روی این امر نظارت ویژه‌ای اعمال و از عدم اختلاف فاحش در نرخ‌گذاری بر اساس  میزان تورم  اقدام می‌کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی بجنورد با بیان اینکه گندم محصول استراتژیک کشور بوده و نرخ آن در میزان تولید موثر است، افزود:  باید در خرید تضمینی گندم به عنوان محصول استراتژیک  و راهبردی  در مسیر  رسیدن به خودکفایی در تولید  مشوق‌های ویژه به گندم‌کاران اعطا و نرخ واقعی در تولید محصول و خرید آن در زمان فصل کشت اعلام و برآورد شود.

انتهای پیام/311/

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: میزان ذخایر سرم و تولید واکسن روتاویروس
  • اجرای بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم درآمد صد میلیارد دلاری برای کشور دارد
  • ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود
  • افتتاح طرح توسعه شرکت صنایع شیمیایی در سمنان
  • بهره‌برداری از فاز توسعه شرکت کلران در سمنان
  • بهره برداری فاز توسعه یک شرکت شیمیایی/۳ بازدید انجام شد
  • رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است
  • محکومیت یک کارگزار کود و نهاده‌های کشاورزی در امیدیه