Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - آمار‌ها نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹، رشد ظرفیت تولید برق در کشور از ۸.۸ درصد به ۲.۲۳ درصد رسیده است، که نشان از آن دارد ظرفیت تولید در این سال‌ها نزولی و در مقابل مصرف برق در کشور در این مدت صعودی بوده است.

تداوم این شرایط از یک سو و مشکل کمبود برق و خاموشی‌های اجباری ناشی از آن در زمان اوج بار مصرف این موضوع را ضروری می‌سازد که ظرفیت نیروگاهی در کشور افزایش یافته و یک برنامه ریزی دقیق برای تولید و مصرف برق انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبقه بندی قبوض مشترکان شاید مصرف برق را در کشور نظام‌مند کرده و عدالت را برقرار کند، اما ضعف تولید را جبران نخواهد کرد چرا که نیروگاه‌های حرارتی و برقابی با توجه به کمبود سوخت و بروز خشکسالی در برخی استان ها، نمی‌توانند همه نیاز کشور به برق را تامین کنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی با پذیرش این نکته که ورود سرمایه گذاران به بخش نیروگاهی ضروری است، گفت: بخش صنعت نیازمند تامین برق است و سرمایه گذاران می‌توانند در شهرک‌های صنعتی طرح‌های خود را برای تولید و تامین برق ارائه دهند، البته که این موضوع منوط به واگذاری طرح‌های مزبور به افراد توانمند و صاحب صلاحیت و تجربه است.

محسن شادمان گفت: خرید تجهیزات نیروگاهی با ارز ترجیحی امکان پذیر نیست، ارز ترجیحی نیز در حال حذف است، هر مقدار از قوانین و دستورالعمل‌های دست و پاگیر کاسته شود، مشکلات و چالش‌ها کمتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید

تولید برق در نیروگاه مشهد، ۲۰ درصد افزایش یافت

اما و اگر‌های صدور مجوز برای سرمایه گذاری بخش خصوصی

به نظر می‌رسد اقتصاد انرژی نیاز به اصلاح داشته باشد، صنعتگر برای خط تولید خود سرمایه گذاری می‌کند، اما کسی برای بخش انرژی برنامه ریزی و سرمایه گذاری نمی‌نماید، از سوی دیگر بوروکراسی اداری و ضوابط سختگیرانه، دریافت مجوز برای سرمایه گذاری در این بخش را دچار مشکل می‌کند.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره گفت: مجوز برای ساخت نیروگاه توسط فعالان اقتصادی بخش خصوصی را وزارت صمت صادر نمی‌کند بلکه متولی آن وزارت نیرو است و آن وزارتخانه تعیین می‌کند که خرید تضمینی برق از این نیروگاه‌ها به چه قیمتی باشد که صرفه اقتصادی داشته باشد.

علی امیدبخش گفت: برای تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی به شدت با مشکل مواجه هستیم لذا از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ایجاد نیروگاه‌ها در این بخش حمایت می‌کنیم که این حمایت می‌تواند از طریق تسهیل فرآیند‌ها در گروه‌های کاری ذیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، که دبیری آن برعهده سازمان صمت است، انجام گیرد.

او گفت: برای تامین زمین، زیرساخت‌های مورد نیاز و یا پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران در حوزه ساخت نیروگاه، می‌توانیم یاری گر باشیم، اما صدور مجوز‌های ساخت نیروگاه از طریق توانیر انجام می‌گیرد.

امیدبخش گفت: با توجه به کمبود شدید برق، ساخت نیروگاه در شرایط کنونی توجیه اقتصادی دارد، اما دولت مسئول تامین برق و سایر زیرساخت‌های حوزه صنعت است و نمی‌توان سرمایه گذاران را وادار یا ملزم به تامین برق مصرفی کرد، به جز آنکه مشوق‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شود یا وزارت نیرو نرخ خرید تضمینی برق از تولیدکنندگان را افزایش دهد.

در حال حاضر ۱۲ هزار مگاوات کمبود انرژی در خراسان رضوی وجود دارد و مسوولان امر عنوان کرده اند که این میزان باید با احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی جبران شود، به این معنا که باید ۱۰ هزار مگاوات انرژی از طریق باد و ۱۰ هزار مگاوات انرژی از طریق خورشید تامین شود که این مساله بسیار دشوار است و افق تعیین شده با ظرفیت‌های موجود همخوانی ندارد.

هم اکنون نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و حرارتی در برخی صنایع فعال و در حال تولید برق هستند، لذا باید راهکاری اندیشیده شود تا این صنایع یا صنایعی که مجهز به دیزل اضطراری هستند از خاموشی‌های اجباری در امان بمانند.

ضرورت اصلاح قوانین مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر

نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی رو به رشد است، اما این رشد معطوف به سامانه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس، آن هم توسط مشترکان خانگی و بعضا مشترکان اداری در استان شده و صنعتگران بزرگ کمتر به این قضیه ورود داشته اند.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: هم اینک این استان ۷۲۷ سامانه خورشیدی در اختیار دارد که از این تعداد ۴۲۵ سامانه با ظرفیت هر یک پنج کیلووات متعلق به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

مهدی مرزبانی گفت: نصب سامانه خورشیدی افزون بر تولید برق و کمک به تأمین برق پایدار در شبکه، برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز اشتغال و درآمدزایی به همراه داشته است. به نحوی که وزارت نیرو برق تولیدی این سامانه‌ها را با قیمت مناسب از مشترک خریداری می‌کند.

او گفت: امسال با اصلاح تعرفه‌های خرید تضمینی برق از سامانه خورشیدی، نرخ خرید نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته و هم اینک هر کیلووات ساعت برق تولیدی سامانه‌های خورشیدی (تا ظرفیت ۲۰کیلووات) به قیمت ۱۴ هزار و ۵۶۰ ریال از دارندگان سامانه‌های خورشیدی خریداری می‌شود.

علومی گفت: اقتصاد انرژی باید اصلاح شود، زیرا با نرخ‌های کنونی و تعرفه‌های فروش برق، این وضعیت منطقی نیست و هزینه‌های بهره برداری را تامین نمی‌کند.

نیروگاه‌ها در تامین سوخت گاز یا مایع در فصول تابستان و زمستان هم با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه هستند، لذا شاید تنها راه چاره، ورود بخش خصوصی به ساخت نیروگاه، به ویژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای تولید برق باشد که این نیازمند اصلاح قوانین و حمایت‌های دولت از سرمایه گذاران و در یک کلام تقویت اقتصاد انرژی است.

شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی اکنون یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۳۶۶ مشترک را در این استان زیر پوشش خدمات خود دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نیروگاه برق تولید برق بخش خصوصی سرمایه گذاران ساخت نیروگاه سرمایه گذاری خراسان رضوی نیروگاه ها بخش خصوصی تامین برق تولید برق سامانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۰۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر کبود آب تهران را جبران نکرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی در خصوص آخرین وضعیت بارش‌ها در تهران توضیح داد: میانگین بارش‌ها در فروردین ماه، نرمال و حتی بیشتر از حد نرمال بود و با ادامه بارندگی در این هفته در استان تهران، سمنان و مناطق مرکزی تا جنوبی کشور بارندگی خوبی در پیش است؛ ولی این بارندگی‌ها کمبود آب در این استان‌ها را با توجه به فرصت اندک باقی مانده، جبران نخواهد کرد چراکه در برخی استان‌ها با ذخیره آب مطلوب فاصله زیاد وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که توان تبخیر در کشور ما بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: استان تهران با ۲۸۰ میلیمتر بارش سالانه ۲۰۰۰ میلیمتر توان تبخیر دارد. در حالی‌که رفتار ما با آب منطقی نیست؛ در نتیجه اگر شرایط بارندگی به حد نرمال هم برسد ما هنوز با شرایط مطلوب خیلی فاصله داریم.

وظیفه وضعیت بارندگی در استان‌های تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی را در شرایط کلی کمتر از حد نرمال خواند و اظهار داشت: وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال ۴۰ درصد منفی است. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور با بیان اینکه میزان بارش در تهران از ۲۲۰ میلیمتر در سال به ۱۲۰ میلیمتر هم نرسیده است، افزود: علی‌رغم این‌که در موقعیت زمانی پر بارشی قرار داریم اما حجم ذخایر آبی کل ۵ سد تهران کمتر از ۲۰ درصد است و با کمبود آب قابل توجهی مواجه هستیم.

وظیفه ادامه داد: در تهران تقریباً نیمه اول خرداد به بعد بارش قابل توجهی نداریم و اگر هم باشد به‌صورت رگباری خواهد بود؛ باران‌های تابستانی نیز معمولاً سیل‌آسا و تخریب‌کننده هستند که نمونه‌اش را در سیل سال ۱۴۰۱ در امامزاده داود و فیروزکوه تجربه کردیم.

وی وضعیت بارش‌های تابستانی در برخی مناطق کشور به ویژه جنوب شرق را نسبت به سال گذشته خیلی بهتر دانست و گفت: در جنوب کشور نیز تنها در همین یکی دو هفته آینده بارندگی وجود دارد و بعد به صورت اقلیمی بارندگی قطع می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی با اشاره به بارندگی‌های خوب رخ داده در برخی مناطق کم بارش کشور، اظهار داشت: در استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان جنوبی، شرق فارس، جنوب اصفهان و جنوب چهارمحال و بختیاری نسبتاً وضعیت بارندگی آنرمالی شدیدی داشت و در استان سیستان و بلوچستان نیز عمدتاً بارندگی‌ها فراتر از حد نرمال بود. هرچند این بارندگی‌ها به ویژه در مناطق ساحلی رگباری بود و منتهی به دریا می‌شد.

وی بیان داشت: تا پیش از این بارندگی‌ها، سدهای استان هرمزگان وضعیت ناخوشایندی داشت و کمبود بارش در استان هرمزگان به منفی ۵۸ درصد نسبت به نرمال خودش یعنی از آغاز سال آبی تا ۲۸ فروردین سال‌جاری، عقب‌تر بود اما این حجم از بارش باز هم نتوانست کمبود آب مورد نیاز را جبران کند.

کد خبر 6087372 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد
  • سود ۳ میلیون دلاری پرسپولیس از خصوصی‌سازی
  • حضور تولید کنندگان بوشهری در نمایشگاه ایران اکسپو
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران کرد؟
  • آمادگی نیروگاه نکا برای تامین برق در فصل گرم سال
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد
  • کمبود آب تهران با بارش‌های اخیر جبران شد؟
  • بارش‌های اخیر کبود آب تهران را جبران نکرد