Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@22:14:33 GMT

عارضه جدید واکسن آسترازنکا

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۲۰۳۴

عارضه جدید واکسن آسترازنکا

آژانس دارویی اروپا (EMA) اعلام کرد التهاب نادر ستون فقرات به نام میلیت عرضی عارضه جانبی واکسن کووید ۱۹ آسترازنکا (AZN.L) است.

به گزارش ایسنا به نقل از نیوز، واکسن آسترازنکا با مشکلات متعددی از جمله تاخیر در تولید و بررسی توسط تنظیم‌کننده‌های دارویی به دنبال گزارش موارد نادر عوارض جانبی شدید مانند لخته شدن خون با پلاکت کم مواجه شده و منجر به محدود کردن یا توقف استفاده از آن در چندین کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا نیز هشدار مشابهی برای واکسن تک‌دوز جانسون و جانسون (JNJ.N) نیز داده است.

میلیت عرضی با التهاب یک یا هر ۲ طرف نخاع شناخته می‌شود و می‌تواند باعث ضعف در بازو‌ها یا پاها، بروز علائم حسی یا مشکلاتی در عملکرد مثانه یا روده شود.

این کمیته پس از بررسی داده‌ها به این نتیجه رسید که رابطه علی بین این ۲ واکسن و میلیت عرضی یک احتمال منطقی است و افزود میزان سود و خطر هر ۲ واکسن بدون تغییر باقی می‌ماند.

آژانس نظارتی هیچ اطلاعاتی در مورد تعداد مواردی از این قبیل پس از تزریق واکسن ارائه نکرد، اما گفته میلیت عرضی به عنوان یک واکنش نامطلوب با فرکانس ناشناخته به اطلاعات محصول واکسن اضافه شده است.

همچنین از ابتدا گزارش‌های مربوط به بیماری عصبی جدی در مورد این ۲ واکسن منتشر شد که حاصل آن توقف آزمایش‌ها در مراحل اولیه توسعه دوز‌های آسترازنکا و جانسون و جانسون بود.

هر ۲ واکسن مبتنی بر فناوری مشابه است

تنظیم‌کننده مقررات دارویی اروپا با اشاره به به‌روزرسانی اطلاعات واکسن آسترازنکا در مورد عارضه نادر لخته شدن خون با تعداد پلاکت پایین پس از تزریق اول گفته پس از تزریق دوز دوم چنین عوارض جانبی کمتر مشاهده شده است.

از میان ۱۸۰۹ مورد ابتلا به بیماری به نام ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی که بعد از دریافت واکسن آسترازنکا گزارش شده، ۱۶۴۳ مورد پس از دریافت دوز اول و ۱۶۶ مورد پس از دریافت دوز دوم بوده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: واکسن آسترازنکا واکسن آسترازنکا میلیت عرضی ۲ واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۲۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم فعال‌سازی واحدهای راکد در کردستان برای تحقق شعار سال

به گزارش خبرنگار مهر؛ بختیار خلیقی ظهر دوشنبه در جلسه کمیته پایش و عارضه یابی واحدهای تولیدی استان کردستان، اظهار کرد: طرح پایش و عارضه یابی واحدهای صنعتی در استان با هدف شناسایی موانع تولید، افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی و ایجاد اشتغال اجرایی می‌شود.

وی افزود: با توجه به شعار سال فعال سازی واحدهای راکد امری ضروری است و انتظار می‌رود با مشارکت بخش خصوصی و همکاری بخش دولتی در این راستا گام‌های جدی برداریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: تقویت و ارتقا جلسات تسهیل و رفع موانع تولید یکی از اهداف کمیته پایش و عارضه یابی است.

خلیقی یادآور شد: ورود به بحث پایش و عارضه یابی نشان از تغییر رویکرد در راستای رفع مشکلات است و نتیجه پایش باید تبدیل به نقشه راه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در حال حاضر ۸۵ درصد واحدهای تولیدی در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده‌اند و ۱۵ درصد در این سامانه خود اظهاری را انجام نداده‌اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: خود اظهاری واحدهای تولیدی منجر به ورود بحث پایش و عارضه می‌شود و تسهیل گری در خصوص رفع موانع واحدهای تولیدی ایجاد می‌شود.

خلیقی اظهار داشت: در مجموعه مدیریت استان بسترهای لازم برای جذب سرمایه گذار فراهم شده است و این نوید بخش توسعه استان است.

وی افزود: یکی از مطالبات جدی استان کمبود زمین در خصوص شهرک‌های صنعتی است و انتظار می‌رود با پیگیری‌ها و برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد رفع این مشکل باشیم.

کد خبر 6078712

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ۳۴۰۰ مورد حیوان گزیدگی در کردستان
  • شیوع عارضه خشکیدگی برگ درختان در نخیلات شهرستان تنگستان
  • طرح پایش و عارضه‌یابی واحدهای صنعتی در کردستان اجرایی می‌شود
  • لزوم فعال‌سازی واحدهای راکد در کردستان برای تحقق شعار سال
  • پایش و عارضه یابی واحدهای صنعتی منجر به توسعه تولید و اشتغال می شود
  • حسن شکوهی دچار عارضه مغزی شد!
  • حسن شکوهی دچار عارضه مغزی شد
  • پایش ظرفیت تولید ۴۷۰ واحد تولیدی در شهرکهای صنعتی استان یزد/بازگشت ۸۰ واحد صنعتی به چرخه تولید
  • چه افرادی بیشتر در معرض خطر سرخک هستند؟