Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم از قطع دسترسی برخی دانشگاه ها به پایگاه های علمی دنیا خبر داد و گفت: در تلاش برای تامین اعتبار آن در سال ۱۴۰۱ هستیم.   به گزارش مهر، عبدالساده نیسی از قطع دسترسی برخی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی دنیا به علت بدهی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: قرار بود از سال ۲۰۲۰ دسترسی به پایگاه‌ها و داده‌های علمی آزاد باشد و دولت‌ها خودشان اعتبارات لازم را پرداخت کنند نه اینکه دانشگاه‌ها پرداخت کنند؛ در همین رابطه اتحادیه اروپا مدلی ارائه داد که در آن برای حمایت از ناشران یک اعتباری در نظر گرفت تا کل محققان بتوانند به این منابع دسترسی داشته باشند اما در نهایت این طرح عملیاتی نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم افزود: طبق قانون قراردادها بین پایگاه‌های علمی و دانشگاه به دلار منعقد می‌شود و از آنجا که بودجه دانشگاه‌ها در ایران به ریال پرداخت می‌شود، بنابراین طبیعتاً دانشگاه‌ها بودجه‌های لازم را نمی‌توانند تأمین کنند. از طرفی دیگر نوسانات دلار سبب شد، بدهی‌های دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد.   وی ادامه داد: وزارت بهداشت اما دسترسی به پایگاه‌های علمی را به صورت متمرکز در اختیار دارد؛ به این صورت که وزارت بهداشت دسترسی‌ها را می خرد و اعتبارات لازم از سوی وزارت بهداشت به طور کامل پرداخت می‌شود و دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌ها رایگان است.   نیسی در ادامه خاطرنشان کرد: این در حالی است که عدم تمرکز دسترسی به پایگاه‌های علمی در وزارت علوم سبب شده هر دانشگاه و مؤسسه‌ای به تنهایی رایزنی کند. البته یک کنسرسیوم وجود دارد که دانشگاه‌های بزرگ عضو آن هستند و امکان تعامل با ناشران نیز وجود دارد. البته در یک بازه زمانی تلاش شد این بودجه نیز به صورت متمرکز به وزارت علوم تخصیص یابد اما سازمان برنامه و بودجه موافقت نکرد.   این مقام مسئول وزارت علوم با اشاره به اینکه بدهی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی از دولت نهم و با شروع نوسانات ارز آغاز شد و در حال حاضر هم این بدهی‌ها انباشته شده است، گفت: مشکل اساسی دیگر این است که به دلیل تحریم امکان جا به جایی پول در بازه‌های زمانی مختلف وجود نداشته است.   وی در ادامه تصریح کرد: نکته مهم دیگر اینکه برخی ناشران می‌خواهند با ما کار کنند و خیلی از پایگاه‌ها هنوز دسترسی‌هایشان را قطع نکرده‌اند؛ چرا که در این صورت دانشجویان و محققان مجبور هستند به صورت غیررسمی از این منابع استفاده کنند و آنها نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد.   نیسی درباره راهکار وزارت علوم برای تأمین اعتبار لازم و دسترسی مجدد دانشگاه‌ها گفت: امسال وزارت علوم پیشنهاد داد به همین منظور اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شود اما اینکه این عدد در لایحه گنجانده شده و یا اینکه در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب می‌رسد یا خیر اطلاعی نداریم.   مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت گفت: در صورت تأمین و تخصیص این اعتبار، بخشی از بودجه به دانشگاه‌ها و بخشی دیگر به وزارت علوم تخصیص می‌یابد و وزارتخانه در راستای حمایت از دانشگاه اقدام به پرداخت می‌کند.   پیش از این فرهاد دانشجو سرپرست دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد: دانشگاه تربیت مدرس از سال ۹۴ تاکنون حق ارتباط با منابع اطلاعات علمی را پرداخت نکرده است و در نتیجه ما با بدهی بیش از یک میلیون یورویی (۴۵ میلیارد تومان) مواجه شده‌ایم که اگر پرداخت نشود، دسترسی به این منابع اطلاعاتی قطع خواهد شد. هرچند که در حال حاضر هم دسترسی به ۷-۸ مورد از این منابع قطع شده و برخی دیگر (۲-۳ مورد) در حال قطع شدن است.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دانشگاه ها به پایگاه ها پایگاه های علمی وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۴۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه الف توسط چهار مجله پژوهشی دانشگاه کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، حامد قادرمرزی عصر یکشنبه در جلسه گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ و اعلام برنامه‌های دانشگاه در سال جدید در تالار مولوی دانشگاه کردستان اظهار کرد: وزارتخانه بر برنامه راهبردی سازمانی و تبیین بهره‌وری تاکید داشته و نیز همکاران و رؤسای دانشکده‌ها و مدیران دانشگاه با ارائه پیشنهادات و راهکارها و سپس اصلاح و ویرایش این برنامه‌ها موجب خواهند شد که مصوبه‌های آتی بر اساس برنامه راهبردی طراحی شود.

وی تصریح کرد: بودجه دانشگاه در سال ۱۴۰۲، در حدود ۳۵/۶۱ درصد افزایش داشته و به ۴۲۳ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد و درنهایت به ۴۳۶ میلیارد رسید و درآمد اختصاصی نیز به ۵۴ میلیارد تومان افزایش یافت.

رئیس دانشگاه کردستان افزود: دانشگاه کردستان در بحث بودجه جزو هفت دانشگاه نخست کشور بوده و به ۵۸۸/۷ میلیارد تومان در بحث هزینه‌ای رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود با احتساب تملک دارایی و درآمد اختصاصی این رقم افزایش نیز خواهد داشت.

قادرزاده اضافه کرد: در حوزه آموزشی تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و رشته‌های کارشناسی از جمله فلسفه و مهندسی انرژی و صنایع دانشکده قروه و فرش در دانشکده بیجار و همچنین کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، حقوق بین‌الملل و رفتارحرکتی گرایش رشد حرکتی تأسیس شده و در دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، اقتصاد کشاورزی، علوم مهندسی باغبانی گرایش اصلاح و بیوتکنولوژی، علوم اقتصادی گرایش توسعه اقتصادی تأسیس شدند.

وی تصریح کرد: بنا به ضرورتی که وجود دارد و باتوجه به رسالت دانشگاه، آموزش باید به درستی انجام شود و یکی از مهمترین نکات در بحث آموزش حضور در کلاس بوده که خوشبختانه حضور و غیاب‌ها به صورت الکترونیکی ثبت شده و از اساتید تشکر ویژه را داریم.

قادرزاده عنوان کرد: گرنت‌های آموزشی در حدود ۲ برابر و نیم افزایش یافته و همچنین در بخش اجتماعی و فرهنگی، انجمن‌های علمی در ۱۴۰۲، حدود ۷۲ انجمن علمی و نشریات علمی نیز به ۵۰ عدد رسیده و نشریات چاپ شده نیز ۳۵ عدد افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه کردستان خاطر نشان کرد: براساس ارزیابی‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۲، در حوزه پژوهشی ۴ مجله دانشگاه رتبه الف دریافت کرده و در حوزه پژوهشگران پسادکترا نیز، ۲۴ نفر جذب داشته ایم.

کد خبر 6078234

دیگر خبرها

  • مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم «امریه سربازی» جذب می‌کند
  • کمبود اعتبار پنج همتی دانشگاه‌ها در تامین تغذیه دانشجویان
  • عملیات «وعده صادق» نماد قدرت علمی کشور است
  • طهرانچی: عملیات «وعده صادق» نماد قدرت علمی کشور است
  • رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزیر علوم منصوب شد
  • کسب رتبه الف توسط چهار مجله پژوهشی دانشگاه کردستان
  • رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم منصوب شد
  • معاون حوزه وزارتی وزیر علوم منصوب شد
  • عضو هیات علمی دانشگاه برنده جایزه بنیاد ملی نخبگان شد
  • معاون حوزه وزارتی وزارت علوم منصوب شد