Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-19@20:56:27 GMT

هشدار: درباره «اومیکرون» ساده‌اندیشی نکنیم

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۴۸۲۳

هشدار: درباره «اومیکرون» ساده‌اندیشی نکنیم

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، درباره سویه «اومیکرون» و تاب‌آوری سیستم بهداشت و درمان کشور هشدار داد و گفت: اگر ناگهان بر شدت مراجعات افزوده شود، با مشکل مواجه خواهیم شد؛ لذا نباید درباره «اومیکرون» ساده اندیشی کنیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران در تشریح آخرین وضعیت شیوع کروناویروس در تهران گفت: در حال حاضر شاخص بستری در جمعیت، مبنای رنگ‌بندی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب در حال حاضر خراسان شمالی، سمنان از خراسان جنوبی، کرمان و ایلام وضعیت بستری رو به افزایش دارند؛ اما استان تهران حالت ایستایی دارد و شرایط کاهشی در این استان همانند هفته‌های گذشته دیده نمی‌شود و بیشترین مراجعات نیز در حوزه بهداشت و بیماران با علایم خفیف‌تر هستند.

وی افزود: از ۳۶۰۰ نمونه‌ای که به انستیتوپاستو تهران ارسال شده است قریب ۸۵۰ نمونه اومیکرون مثبت بوده اند یعنی ۲۶ تا ۲۷ درصد نمونه‌های مشکوک ارسال شده اومیکرون بوده اند.

وی ادامه داد: از نمونه‌های ارسالی در بخش بستری ۹ تا ۱۰ درصد نمونه‌های ارسالی اومیکرون بودند و بیش از ۴۰ درصد نمونه‌ها مربوط به بیماران بستری مربوط به دلتا بوده است و به این ترتیب بیشترین بیماران در بخش بستری نمونه‌های دلتاویروس بوده‌اند. این یعنی هر چه زمان بگذرد از میزان دلتا کاسته می‌شود و به میزان اومیکرون افزوده خواهد شد.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برای تشخیص شدت علایم و بیماری زایی سویه اومیکرون مطالعات حیوانی انجام شده است، افزود: این مطالعات که نتایج آن منتشر شده حاکی از آن است که اومیکرون بیماری زایی با شدت کمتری نسبت به نمونه‌های قبلی دارد. البته این مطالعات باید در سایز‌های بزرگتری انجام شود، اما سرایت‌پذیری بالاتری دارد و درگیری ریوی در این سویه کمتر دیده می‌شود.

وی افزود: روز گذشته در کشور فرانسه ۳۳۰ هزار نفر ابتلا به کرونا از سویه اومیکرون به ثبت رسید که بی‌سابقه است و پیش بینی‌هایی که انجام داده‌اند نشان می‌دهد تا پایان زمستان ۵۰ درصد اروپا به سویه اومیکرون مبتلا خواهند شد. اگر فرض بر شدت بیماری زایی کمتر باشد، باز هم لازم است در حوزه عمومی این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهیم. وقتی سرعت ابتلا بیشتر می‌شود، یعنی جمعیت بیشتری مبتلا خواهند شد و بستری نیز بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر تیم بهداشت و درمان نیز در معرض خطر بزرگی هستند که به این سویه مبتلا شوند؛ لذا فشار مضاعفی به سیستم وارد شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تاب آوری سیستم بهداشت و درمان است که اگر ناگهان بر شدت مراجعات افزوده شود، با مشکل مواجه خواهیم شد؛ لذا نباید ساده اندیشی کنیم تا مشکلات گریبان ما را نگیرد. بی‌تردید نباید این گونه تصور کنیم که این سویه علایم خفیف‌تری دارد و باید همه‌گیری اتفاق بیفتد و به پایان کرونا نزدیک می‌شویم. این حرف درستی نیست.

وی تأکید کرد: برای گروه‌های زیر ۱۲ سال در عرصه جهانی و پوشش واکسیناسیون آن‌ها بحث‌های بسیاری وجود دارد؛ ولی این سویه می‌تواند نقطه هدف خود را برای کودکان در نظر بگیرد. در خصوص اینکه در کودکان ابتلا به اومیکرون با علایم خفیف‌تری است یا خیر هنوز معلوم نیست؛ اما درگیری اومیکرون در کودکان ممکن است شدت بیشتری را نسبت به سایر گروه‌ها داشته باشد. براساس آخرین مقاله‌ای که منتشر شده است از هر هفت کودکی که اومیکرون می‌گیرد یک کودک دچار عوارض طولانی‌تری می‌شود.

وی تأکید کرد: واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال از موارد پرمناقشه در سطح جهانی است؛ اما در مورد برخی واکسن‌ها همچون سینوفارم که در کشور ما نیز وجود دارد مطالعات برای کودکان بیشتر انجام شده که نشان دهنده اثربخشی آن است. نظر کمیته علمی نیز در مورد واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال بر اثرگذاری، اجماع وجود دارد؛ البته با اولویت گروه‌های پرخطر، اما در خصوص میزان عارضه جدی برای این افراد سوالاتی وجود دارد که رئیس جمهور نیز در این بخش این سوال را مطرح کرده‌اند.

زالی با اشاره به اینکه ضعیف‌ترین ساختار لجستیکی در بخش بهداشت و درمان در تهران وجود دارد، افزود: در هم اندیشی برای روسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران و برخی نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت نهایتا نامه‌ای نگارش شد تا در خصوص استیجاری بودن مراکز و پایگاه‌های بهداشت و سلامت تهران، عدم اشتغال پست‌های بهداشت تهران و همچنین بحث اعتبارات تدابیر جدی اتخاذ شود؛ لذا درخواست ما از استاندار تهران نیز این است که نامه‌ای در تأیید این نامه به نمایندگان مجلس نگارش شود که وجود این مشکلات مورد تأکید قرار گیرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: اومیکرون علیرضا زالی دلتا بهداشت و درمان استان تهران نمونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۴۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج نوشیدنی ساده برای رهایی از کبد چرب

به گزارش خبرآنلاین، آیا اغلب در سمت چپ شکم احساس خستگی و ناراحتی می‌کنید، این‌ها ممکن است نشانه‌ای از بروز مشکلاتی برای کبد یا چرب شدن آن باشد. اما در مراحل ابتدایی شاید بتوان با پیروی از یک رژیم غذایی سالم به همراه مصرف قرص از پیشرفت روند چرب شدن کبد پیشگیری کرد.

همشهری آنلاین نوشت: کبد عضوی است که می‌تواند به طور طبیعی خود را سم زدایی کند و یک سری نوشیدنی‌های ساده می‌توانند به سم زدایی بهتر و موثرتر کبد کمک کنند و سلامت آن را بهبود بخشد. در این مطلب به پنج نوشیدنی ساده اشاره می‌کنیم که ممکن است به سم زدایی کبد کمک کنند.

شیر طلایی

زردچوبه حاوی کورکومین (ترکیبی با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی) است. شیر زردچوبه که به عنوان شیرطلایی نیز شناخته می شود، ترکیبی است از زردچوبه با شیر گرم و کمی فلفل سیاه این ترکیب سبب می‌شود جذب زردچوبه را افزایش دهد. این نوشیدنی تسکین دهنده می‌تواند به سلامت کبد کمک کند.

چغندر

چغندر سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی مانند بتالین است که از عملکرد کبد حمایت کرده و به سم زدایی آن کمک می‌کند. نوشیدن آب چغندر تازه یا افزودن چغندر به اسموتی می‌تواند به سلامت کبد کمک کند.

چای کاسنی زرد

چای ریشه کاسنی زرد به دلیل خاصیت سم زدایی کبد شناخته شده است. به تحریک تولید صفرا کمک کرده و از عملکرد کبد پشتیبانی می‌کند. چای ریشه کاسنی زرد را در آب داغ دم کنید و آن را به طور منظم بنوشید تا به سم زدایی کبد کمک کرده باشید.

چای سبز

چای سبز حاوی کاتچین‌ها ( آنتی اکسیدان‌های قوی که نشان داده شده از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کنند) و روند سم زدایی آن را تقویت می‌کند. برای حمایت از سلامت کبد روزانه یک یا دو فنجان چای سبز بنوشید.

آب لیمو

روز خود را با یک لیوان آب لیموی گرم شروع کنید. لیمو سرشار از ویتامین C است که آنزیم‌های سم زدایی کبد را تحریک کرده و به تولید صفرا (ماده‌ای که در تجزیه چربی‌ها در کبد موءثر است) کمک می‌کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896206

دیگر خبرها

  • هشدار به مسافران؛ از سفر به این مناطق کشور پرهیز کنید
  • جلسه هم اندیشی بازگردانی اتباع در شهرستان بهارستان
  • اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی از امسال/ فعالیت ۸ هزار آزمایشگاه در کشور
  • فعالیت ۸۰۰۰ آزمایشگاه در کشور
  • هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • نشست هم‌اندیشی رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی برگزار شد
  • هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • پنج نوشیدنی ساده برای رهایی از کبد چرب
  • روزنامه اطلاعات : عشق که یکطرفه نمی شود؛ مسئولین هم مردم را دوست بدارند
  • انتقاد یک روزنامه از حضور صدیقی در نماز جمعه و راه اندازی دوباره گشت ارشاد