Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@16:25:41 GMT

معدن «دیزدر» پلمپ شد

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۵۱۳۲

معدن «دیزدر» پلمپ شد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در پیامی از پلمب معدن «دیزدر» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، در متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر آمده است:

ملت عزیز ایران

سلام علیکم 

باتوجه به ارسال گزارشات مردمی و مطالبه فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی بر جلوگیری از خطر نابودی سنگ نگاره‌های تاریخی «دیزدر» با قدمت چند هزار ساله، پنجشنبه گذشته از محل سنگ‌نگاره‌ها بازدید کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه بیش از گزارشات مردمی به دلیل فعالیت شبانه روزی یک معدن سنگ در عرصه تاریخی سنگ‌نگاره‌ها، مشاهدات تأسف‌آورتر بود.

خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته، ظرف کمتر از ۴۸ ساعت معدن سنگ، پلمپ گردید.

انشاالله با هماهنگی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، منطقه تاریخی «دیزدر» در آینده به محلی برای معرفی تاریخ تبدیل خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا محیط زیست میراث فرهنگی شبانه روزی معدن محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۵۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟

چند روزی در فضای مجازی شهرستان بروجرد، مطالبی در مورد انتقال اشیای تاریخی بروجرد به قلعه فلک‌افلاک خرم‌آباد سوژه کاربران فضای مجازی و واکنش شهروندان بروجردی شده است. 
میراث فرهنگی و اشیا تاریخی هر شهر، متعلق به آن دیار می‌باشد و ارزش و اعتبار آن در همان آب و خاک است، سنت‌های قدیمی، آثار تاریخی، اشیا کهن در کنار مردم هر شهر ارزش و اعتبار دارد. 
بروجرد یکی از شهرستان‌های استان لرستان است که دارای بیشترین بافت تاریخی در لرستان و در کشور نیز در رده سوم و یا چهارم است، اماکن تاریخی بروجرد مانند مسجد جامع و مسجد تاریخی امام (ره) قدمتی هزاران ساله دارند، امامزاده جعفر (ع) نیز طبق شواهد تاریخی یکی از قدیمی‌ترین گنبد‌های مخروطی کشور را دارد. 
بروجرد دارای ۵۰ خانه تاریخی است که چند خانه آن بازسازی و مرمت شده است و خانه‌های تاربخی، افتخارالاسلام و حاج‌آقا کمال، در ایام مختلف سال پربازدیدترین اماکن تاریخی شهر هستند. 
مردم شهرستان بروجرد به میراث فرهنگی و اشیا تاریخی آن بسیار حساس هستند و چند روزی است که مطالبی درباره انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری اشیا تاریخی در قلعه فلک‌افلاک در فضای مجازی منتشر شده است، که مردم خواستار توضیح مسئولان میراث فرهنگی در این رابطه هستند. 
مردم بروجرد می‌خواهند، اشیا قدیمی و تاریخی بروجرد در همین شهر نگهداری و در معرض دید عموم با شرایط مطلوب قرار گیرد.
در این راستا به عنوان خبرنگار خبرگزاری فارس لرستان موضوع را از رئیس میراث فرهنگی بروجرد به عنوان یک مطالبه جدی مردم بروجرد پیگیری کردم. 
رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد گفت: انتقال ۳۲ قلم اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری موزه قلعه فلک‌افلاک لرستان به با دستور سازمان بازرسی و نظارت فرمانداری ویژه بروجرد انجام شده است. 
کامران حسینی افزود: با توجه به بازدید بازرسان سازمان میراث فرهنگی لرستان، مخزن نگهداری اشیا تاریخی در میراث فرهنگی بروجرد استاندارد نبود و فردی با سمت، امین اموال فرهنگی در اداره میراث فرهنگی بروجرد وجود ندارد. 
وی اظهار داشت: لذا سازمان بازرسی لرستان تصمیم گرفت ۳۲ قلم اشیا تاریخی متعلق به موزه مردم شناسی میراث فرهنگی بروجرد که مربوط به دوران معاصر هستند به صورت موقت به مخزن نگهداری اشیا تاریخی موزه قلعه فلک‌افلاک لرستان منتقل شوند. 
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بروجرد گفت: اقدامات لازم برای استاندارد سازی مخزن نگهداری اشیا تاریخی در میراث فرهنگی بروجرد در حال انجام و فردی نیز به عنوان امین اموال فرهنگی در اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری بروجرد به استان لرستان معرفی تا آموزش‌های لازم را فرا بگیرد. 
حسینی افزود: اشیا تاریخی نیز که به مخزن نگهداری اشیا تاریخی قلعه فلک‌افلاک لرستان منتقل شده بعد از استاندارد سازی مخزن نگهداری به زودی به میراث فرهنگی بروجرد بازگشت داده خواهد شد. 
وی اظهار داشت: اشیا انتقال داده شده با حضور مسئولان حفاظت از میراث فرهنگی لرستان و بروجرد و نماینده فرمانداری بروجرد صورتجلسه شده است که بدون کم و کاستی دوباره به بروجرد انتقال داده شود.
به گزارش خبرنگار فارس از بروجرد اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان نیز بیانیه‌ای درباره این موضوع صادر کرد که به شرح زیر می‌باشد. 
در این بیانیه آمده است؛ در پی گفتگو و انتشارکلیپی از طرف مدیر سابق میراث فرهنگی شهرستان بروجرد در فضای مجازی و موضوع جابه‌جایی اشیا تاریخی شهرستان بروجرد به گنجینه قلعه فلک‌افلاک خرم‌آباد، به استحضار مردم شریف و فرهیخته بروجرد می‌رساند این اداره کل در راستای رسالت اصلی خود که همانا صیانت و نگهداری از اشیا تاریخی به عنوان بخشی از مواریث و هویت ملی ایران عزیز هستند، اقدام به جابه‌جایی چند قلم از اموال مردم شناسی شهرستان بروجرد نموده است که دلیل آن به شرح زیر جهت تنویر اذهان عمومی به سمع و نظر مردم می‌رسد. 
در ابتدا این جابه جایی به دستور نهاد‌های نظارتی اداره کل بازرسی استان بوده که به خاطر محرمانه بودن از بیان دلایل 
آن معذوریم، ثانیا بر خلاف ادعای مطروحه هیچگونه شی تاریخی نفیس یا گرانبها از بروجرد خارج نشده بلکه تنها ۳۲ قلم اموال مردم شناسی مربوط به دوران معاصر به صورت موقت به مرکز استان منتقل شده که به محض راه‌اندازی مخزن استاندارد، امن، حفاظت شده و انتصاب امین اموال فرهنگی پس از سیر مراحل قانونی به محل خود بازگردانده خواهد شد.
در خصوص دیگر ادعای مطرح شده مبنی بر اهدا اشیا از سوی مردم به میراث فرهنگی بروجرد لازم به توضیح است که هیچگونه صورتجلسه‌ای مبنی بر تحویل اشیا اهدایی از سوی مردم با شرط نگهداری در بروجرد در لحظه انتقال اشیا وجود خارجی نداشته و این ادعا کذب محض است. 
اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری لرستان، ضمن پیگیری قضایی از کسانی که با نشر اکاذیب، موجب تشویش اذهان عمومی شده و با ادعا‌های کذب و اهداف تفرقه افکنانه و مغرضانه، آب را به آسیاب دشمن سرازیر می‌کنند و در این برهه حساس از تاریخ ایران به جای همدلی و وفاق ملی، دم از جدایی طلبی و نفاق بین اقوام ایرانی می‌زنند، به اطلاع می‌رساند ادعای مطرح شده از سوی کسی است که مدت ۱۵ سال رئیس اداره میراث فرهنگی شهر بروجرد بوده و در این مدت حتی یک مکاتبه در خصوص 
راه‌اندازی گنجینه ایمن، استاندارد و مناسب و همچنین معرفی امین اموال فرهنگی جهت سیر مراحل قانونی به اداره کل موزه‌ها، تعیین صلاحیت و سیر مراحل قانونی نداشته است. 
در پایان ضمن سپاس از دغدغه و حساسیت مردم شریف بروجرد نسبت به سرنوشت آثار تاریخی و فرهنگی خود در آینده نزدیک در خصوص راه اندازی مخزن اشیا در خور شان و مقام و منزلت آن دیار اقدامات لازم صورت خواهد گرفت. 
به گزارش خبرنگار فارس از بروجرد، با توجه به اتفاقات پیش آمده و روشن شدن موضوع انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک لرستان تا زمان استاندارد سازی مخزن نگهداری اشیا تاریخی در میراث فرهنگی بروجرد و گماردن فردی به عنوان امین اموال فرهنگی در این اداره، این موضوع توسط خبرنگار فارس در بروجرد پیگیری خواهد شد.

منبع:فارس

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • پاسخگویی سامانه ۱۳۷ شهرداری یزد به ۶۵۰ تماس/ گزارشات مردمی از آبگرفتگی معابر و جوی‌های شهر
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد
  • مجموعه عظیم و تاریخی ریسباف در مسیر احیا
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان
  • ظرفیت های ویژه کرمانشاه در بحث گردشگری بافت تاریخی و خوراک