Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم خاش، میرجاوه و نصرت‌آباد گفت: در برخی مناطق دفترچه های درمانی از اعتبار ساقط شده، ضمن آنکه بستر بهرمندی از نسخه‌نویسی الکترونیک هم فراهم نشده؛ لذا وزارت بهداشت با بیمه سلامت و تامین اجتماعی باید تفاهم نامه ای تنظیم و برای مراکز درمانی مشوق هایی تعریف کنند تا این قانون که موجب شفافیت در نظام سلامت است، هرچه زودتر ساماندهی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اجرای هر قانونی در کشور موافقان و مخالفانی دارد و نسخه نویسی الکترونیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی به مزایای آن اشاره‌‌ می‌کنند. آنان به طور مثال‌‌ می‌گویند که خطاهای نسخه نویسی و نسخه پیچی از سمت پزشکان و داروخانه‌ها امری مسبوق به سابقه در فرآیندهای درمانی است که خطرات جبران ناپذیری را گاهاً به دنبال داشته است. نسخه نویسی الکترونیک ضریب خطاهای اینچنینی را به صورت چشم گیری کاهش‌‌ می‌دهد.از سویی برخی دیگر معتقدند که نسخه نویسی الکترونیک از قاچاق دارو و سوء استفاده از دفترچه‌های درمانی جلوگیری‌‌ می‌کند و به افزایش شفافیت در نظام سلامت و درمان منجر‌‌ می‌شود. با اینهمه، مخالفان اجرای این قانون نیز به آماده نبودن بسترهای لازم برای اجرای آن اشاره‌‌ می‌کنند که به جای خود دلیلی متقن است که در صورت مهیا نبودن بستر اجرای این طرح ملی و گسترده در اقصی نقاط کشور، بی تردید بسیاری از هموطنان ما به ویژه در شهرها و مناطق مرزی و کم برخوردار با مشکلاتی جدی روبرو می شوند که نه امکان استفاده از دفترچه را دارند و نه امکانات بهره مندی از نسخه الکترونیکی را که وزارت بهداشت باید به عنوان متولی نظام سلامت رفع این نقص را در اولویت قرار دهد.

 

 

در این رابطه با اسماعیل حسین زهی، نماینده مجلس در حوزه انتخابیه خاش، میرجاوه، نصرت‌آباد و کورین از استان سیستان و بلوچستان است که تجربیات زیادی در مناصب اجرایی دارد به گفت و گو پرداخته ایم تا بدانیم زیر ساخت های حوزه انتخابیه وی برای اجرای این قانون چگونه است.

اسماعیل حسین‌زهی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ضمن تأیید این موضوع که اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیک یک ضرورت است، اظهار داشت:  متاسفانه بسترهای لازم برای اجرای این قانون به صورت کامل فراهم نشده و در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستیم.

 

سردرگمی مراجعان

 

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در حوزه انتخابیه خاش، میرجاوه، نصرت‌آباد و کورین با اشاره به گلایه مندی برخی از هموطنان گفت: افراد در مراجعاتی که به بنده دارند از مشکلاتی که برایشان به وجود آمده، گلایه‌‌ می‌کنند. به طور مثال، در حال حاضر طبق ضوابطی که در نظر گرفته شده، دفترچه‌های خدمات درمانی تمدید نمی شوند و از طرفی بسترهای لازم برای استفاده از خدمات به صورت آنلاین نیز در برخی از مطب‌ها فراهم نیست و این موضوع باعث سردرگمی مراجعان شده است.

 

فقدان بسترهای لازم برای اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک در برخی استان ها

این نماینده‌‌ی مجلس با ابراز امیدواری درباره‌‌ ایجاد بسترهای لازم برای اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیکی گفت: این طرح و این قانون مورد تأیید ما است و مزایای بی شماری دارد اما لازم است که شرایط لازم برای اجرای آن هر چه سریع تر به صورت کامل فراهم شود تا مردم به مشکل نخورند؛ چرا که متاسفانه در برخی شهرستان‌ها و استان‌ها هنوز بسترهای لازم برای اجرای این قانون فراهم نیست و امیدواریم با انجام پیگیری‌های لازم مشکلات رفع شود.

 

قطع سوءاستفاده از دفترچه های فیزیکی

 

حسین زهی در ارتباط با مزایای این طرح گفت: یکی از مهمترین مزیت‌های قانون نسخه نویسی الکترونیک این است که امکان سوءاستفاده از دفترچه‌های درمانی از بین‌‌ می‌رود. اما باید طوری این قانون را اجرا کنیم که مردم در اقصی نقاط کشور بتوانند به صورت یکنواخت از مزایای آن بهره مند شوند؛ لذا وزارت بهداشت و درمان، سازمان تأمین اجتماعی و دیگر نهادهای ذیربط برای اجرای درست این قانون باید با یکدیگر مرتبط شوند. این کار، کار سختی نیست؛ اما نیاز به وقت گذاشتن دارد و باید متولیان امر در این راستا تلاش لازم را برای تحقق این امر مبذول کنند.

 

مناطقی که گرفتار تعارض این طرح شده اند

نماینده مردم خاش و میرجاوه در رابطه با مشکلاتی که در حال حاضر مردم با آن مواجه هستند، گفت: برخی از بیماران که اعتبار دفترچه‌‌ی بیمه‌‌ی آنها تمام شده، به پزشکان مراجعه‌‌ می‌کنند و‌‌ می‌خواهند که با ارائه‌‌ کد‌ملی خود از خدمات درمانی بهره مند شوند، اما در برخی از مطب‌ها به آن‌ها گفته‌‌ می‌شود که هنوز امکان استفاده از خدمات درمانی با کد ملی وجود ندارد. به نظر‌‌ می‌رسد که نهادهای ذیربط باید نظارت بیشتری داشته باشند و به رفع این مشکلات اقدام کنند.

 

بلاتکلیفی بیمه های تکمیلی

 

وی در ارتباط با ایجاد شفافیت در نظام سلامت با اجرای نسخه نویسی الکترونیک تصریح کرد: اکنون بحث فرار از مالیات موضوع مهمی است که باید با اجرای دقیق نسخه  نویسی الکترونیک از آن جلوگیری کنیم. در حال حاضر، برخی از درمانگاه‌های خصوصی حاضر نیستند به بیماران اسنادی ارائه کنند که آنها از خدمات بیمه‌های تکمیلی بهره مند شوند.

 

عدم تمکین برخی از پزشکان در استفاده از درگاه الکترونیک

حسین زهی در مورد دلایل عدم همراهی برخی پزشکان و یا مراکز با قانون نسخه نویسی الکترونیک گفت: مهمترین دلیلی که به واسطه آن برخی از پزشکان با این قانون همراهی نمی‌کنند، مسائل مالی است. در حال حاضر‌‌ می‌بینیم که برخی از پزشکان حاضر نیستند از درگاه پرداخت الکترونیک استفاده کنند و دلیلش این است که تمایل ندارند در فضایی شفاف به لحاظ مالی فعالیت کنند. در واقع آنها‌‌ می‌خواهند از پرداخت مالیات طفره بروند. اینجاست که لزوم برقراری ارتباط بین وزارت بهداشت و درمان و وزارت اقتصاد مطرح‌‌ می‌شود تا جلوی چنین اقداماتی گرفته شود.

 

برخی از مزیت های دیگر نسخه نویسی الکترونیک

وی با اشاره به مزیت دیگری که در ارتباط با حذف دفترچه‌های مطرح است، گفت: حذف دفترچه‌ها باعث‌‌ می‌شود که سوابق پزشکی بیمار در سیستم درج شود و بنابراین ضمن اینکه پزشک زمان بیشتری برای معاینه‌‌ی بیمار دارد، امکان دسترسی به سوابق درمانی او نیز مهیا‌‌ می‌شود. از سوی دیگر، نسخه نویسی الکترونیک باعث‌‌ می‌شود که از نوشتن با استرس داروها جلوگیری به عمل آید و پزشک نسبت به داروهایی که برای بیمار تجویز‌‌ می‌کند، مسئولیت خواهد داشت. در واقع نسخه نویسی الکترونیک باعث‌‌ می‌شود که فقط داروهای موردنیاز تجویز شود، زیرا به نوعی نظارت بر کار پزشک نیز وجود دارد. در این روش، امکان ارتباط گرفتن برخی پزشکان با داروخانه‌ها و نوشتن داروهای اضافی برای بیمار وجود ندارد. در نسخه نویسی الکترونیک نیازی به مراجعه به یک داروخانه‌‌ی خاص نیست، بلکه بیماران با مراجعه به هر داروخانه ای‌‌ می‌توانند داروهایشان را تهیه کنند.

 

گلایه از وزارت بهداشت

 

وی با اشاره به عدم ایجاد بسترهای لازم برای اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیک گفت: گله مندی ما از وزارت بهداشت این است که برخی از پزشکان به راحتی وارد سامانه‌‌ می‌شوند و با نوشته نسخه به صورت الکترونیک به بیماران خدمات‌‌ می‌دهند، اما برخی دیگر به دلیل مهیا نبودن بسترها نمی توانند از این روش استفاده کنند. از طرف دیگر، بیمارستان‌های دولتی که زیر نظر وزارت بهداشت هستند، هنوز بسترهای موردنیاز را برای اجرای این قانون مهیا نکرده اند. بیمارستان‌های خصوصی تقریباً زیرساخت هایشان را در این زمینه آماده کرده اند، اما برخی از بیمارستان‌های دولتی هنوز مشکل دارند. وزارت بهداشت و درمان به عنوان نماینده‌‌ی عالی دولت در نظام سلامت باید به ایجاد بسترهای موردنیاز برای اجرای این قانون مبادرت کند. در واقع بیمارستان‌های دولتی باید زودتر نسبت به ساماندهی این قانون اقدام‌‌ می‌کردند تا الگویی برای بخش خصوصی باشند.

 

پیشنهادی به رسم حسن ختام

حسین زهی در مورد ایجاد مشوق در اجرای قانون نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک گفت: سازمان بیمه سلامت، تامین اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان باید با یکدیگر تفاهم نامه ای به امضا برسانند و در این تفاهم نامه قید کنند که هر بیمارستان و درمانگاه و یا مرکز درمانی... که بتوانند قانون نسخه نویسی الکترونیک را زودتر و با خدمات رسانی بهتر اجرایی کنند، در بحث اختصاص اعتبارات در اولویت قرار‌‌ ‌گیرند.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: قانون نسخه نویسی الکترونیک بسترهای لازم برای اجرای اجرای قانون نسخه نویسی وزارت بهداشت و درمان برای اجرای این قانون استفاده از دفترچه برخی از پزشکان نظام سلامت حال حاضر اجرای نسخه دفترچه ها حسین زهی ی بیمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۵۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر فرهنگ، نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما

در متن حکم رئیس‌جمهور خطاب به محمدمهدی اسماعیلی آمده است:

"در اجرای بند (۱) ماده (۱) و تبصره (۱) ماده (۲) قانون نحوه اجرای اصل (۱۷۵) قانون اساسی در بخش نظارت مصوب ۱۳۷۰/۰۷/۱۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام با تمدید مسئولیت جناب عالی به عنوان نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موافقت می‌شود.

انتظار دارد با همکاری سازنده سایر اعضای محترم شورا ضمن ایفای نقش تعیین کننده و اعمال نظارت مؤثر بر برنامه‌های رسانه ملی در جهت ارتقاء آگاهی؛ امید و معرفت عمومی تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی، ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی در چارچوب قوانین مصوب اهتمام نموده و به صورت فصلی آخرین وضعیت و گزارش اقدامات انجام گرفته در خصوص تحقق انتظارات فوق را به این جانب ارسال نمائید.

توفیقات روزافزون آن جناب را در انجام شایسته وظایف محوله، تحقق آرمان‌های نظام اسلامی و به‌ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از درگاه خداوند سبحان مسألت می‌نمایم. "

 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • ابلاغ دستورالعمل اجرایی چک الکترونیک
  • دستورالعمل اجرایی چک الکترونیک
  • دستورالعمل اجرایی چک الکترونیک ابلاغ شد
  • کسب رتبه چهارم کشوری در تبدیل پروانه‌های کاغذی به الکترونیکی
  • مجوز‌های کاغذی و قدیمی کسب و کار پایان امسال فاقد اعتبار می‌شود
  • وزیر فرهنگ، نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما
  • اسلامی: دور دوم انتخابات مجلس در ۸ حوزه تمام‌الکترونیکی است
  • اسلامی: دور دوم انتخابات مجلس در ۸ حوزه، تمام الکترونیکی خواهد بود
  • از نقش تکنولوژی در ارتقای سلامت تا رمز و راز تاب‌آوری جوامع
  • مجوزهای کاغذی و قدیمی کسب و کار پایان امسال فاقد اعتبار می‌شود