Web Analytics Made Easy - Statcounter

گچساران که به بام نفت ایران شهرت دارد با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند و جوانان جویای کار این شهر امیدوارند با ورود نمایندگان استان در مجلس، در بحث آزمون استخدامی پتروشیمی گچساران نگاه ویژه‌ای نسبت به جذب نخبگان و جوانان تحصیل کرده این شهرستان محروم نیز صورت گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس امروزه اشتغال جوانان یکی از مهمترین موضوعات روز کشور است در حالی که این وضعیت به گونه پیش می رود که هر روز برتعداد بیکاران افزوده می شود و اندک شغل های موجود نیز از بین می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان هایی است که به لحاظ بیکاری پیشینه ای تاریخی دارد و همواره نیز در ردیف استان های تراز اول به لحاظ بیکاری به شمار می رود.

اگر به ظرفیت های نفت و گاز و صنایع پتروشیمی در کهگیلویه و بویراحمد توجه کنیم می بینیم که جوانان تحصیلکرده این استان کوچک اما محروم، از معضل بیکاری رنج ها می برند، بنابراین در استانی که لقب پنجمین ابر مخزن نفتی دنیا (شهرستان گچساران) را یدک می کشد و هم اکنون پروژه های بزرگ نفتی و پتروشیمی در این استان مشغول به فعالیت هستند، متاسفانه سهم مردم استان از اشتغال در بخش های مختلف بسیار ناچیز به نظر می رسد.

یکی از بدترین اتفاقات برای استان محرومی همچون کهگیلویه و بویراحمد این است که به رغم همه محرومیت ها و کمبودها، اما از اشتغال جوانانش در پروژه های مختلف خبری نیست، اگرچه فعالیت شرکت نفت و گاز و صنایع بزرگ پتروشیمی باعث شد تنها بیکاری نیروهای بومی تحصیل کرده و جویای کارش به چشم بیاید.با این حال تنها سهم جوانان این سرزمین نیز بیکاری،آلودگی هوا و محروم شدن از رفاه اجتماعی است.

با این تفاسیر نیز، دفترچه آزمون استخدامی پتروشیمی گچساران در 24 دی ماه جاری به دنبال سیاست گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود از طریق برگزاری آزمون استخدامی منتشر می شود که مدیر سرمایه انسانی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس درباره این آزمون گفته است:با توجه به نیاز پتروشیمی گچساران به ۲۲۲ نیرو در زمان بهره‌برداری، آزمون استخدامی این پتروشیمی برای جذب نیروهای متخصص و مورد نیاز در پایان بهمن سال جاری برگزار می‌شود.

ابوالفضل عزیزی ادامه داد:ثبت نام از متقاضیان از ۲۵ دی ماه سال جاری آغاز و تا هشتم بهمن ادامه خواهد داشت و بر طبق سیاست گروه مبنی بر جذب حداکثری نیروها از بین نیروهای متخصص و توانمند بومی، ضرایب ویژه‌ای برای متقاضیان بومی گچساران و سایر شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شده است.در مرحله اول و بعد از برگزاری آزمون، تعداد ۶۶۶ نفر نیرو معادل سه برابر ظرفیت مورد نیاز، پذیرفته خواهند شد و این افراد به مرحله مصاحبه تخصصی و رفتاری دعوت خواهند شدتا در نهایت ۲۲۲ نفر به عنوان پذیرفته‌شدگان نهایی جهت گذراندن دوره ۱۸ ماهه کارآموزی و کارورزی به شرکت ره آوران فنون معرفی شوند.به گفته عزیزی بر اساس برنامه زمان‌بندی شده از ابتدای سال ۱۴۰۱ برنامه آموزشی کارآموزان آغاز خواهد شد.

با این حال دفترچه آزمون استخدام در پتروشیمی گچساران در حالی به روی خروجی پایگاه های خبری و رسانه ها قرار گرفت که درادامه نیز با واکنش های زیادی در سایت ها استانی و شبکه های مجازی روبرو شد، هرچند یکی از سایت های استانی در تحلیلی در این خصوص نوشته است که آگهی آزمون استخدامی پتروشیمی گچساران در حالی منتشر شد که شاهد غفلت عجیب استاندار و نمایندگان استان در نوع نگاه به فرزندان استان هستیم.

این سایت استانی در ادامه نوشته است: پس از مطالعه شرایط ثبت نام و اجحاف هایی که در حق متقاضیان بومی و بانوان صورت گرفته بود در عجب ماندم که استاندار و نمایندگان مجلس دقیقا کجای کار تشریف دارند که اینچنین حقوق فرزندان این استان در آزمون استخدام پتروشیمی که متعلق به خود استان است نادیده گرفته می شود.چند ایراد اساسی بر این آزمون وارد است که بصورت خلاصه به ۳ تا از آنها اشاره می کنیم.

۱- حذف حداکثری بانوان از آزمون: یکی از طنزهای تلخ و قابل تامل این آزمون نگاه کاملا جنسیتی در استخدام است. تکلیف آن همه فارغ تحصیلان خانمی که با هزاران امید و آرزو در دانشگاهای ملی و سایر دانشگاها کشور، در رشته های مهندسی شیمی، شیمی، مکانیک، برق، محیط زیست، مدیریت و … درس خوانده اند و گاها چندین مقاله ISI و کارهای پژوهشی قابل توجهی داشته اند چه میشود؟؟آیا محروم کردم نیمی از جامعه برای رقابت در یک آزمون و نبودن برابری فرصت ها برای همگان اجحاف و بی عدالتی نیست؟؟.شرایط سخت کاری در صنعت و حوزه های عملیاتی آن را میپدیرم اما لااقل می توانستند در سمت های غیره عملیاتی و اداری به آنها اجازه رقابت برابر دهند.

۲- در اکثر آزمون های استخدامی، شرط معدل برای همگان ۱۴ و برای بومیان ۱۳ است.اما در این آزمون بر خلاف همه آزمونها نه تنها امتیاز معدل برای بومیان لحاظ نشده است بلکه شرط معدل برای همگان را ۱۳/۵ لحاظ کرده اند یعنی نیم نمره به غیره بومیان امتیاز داده اند و نیم نمره در حق بومیان استانی اجحاف صورت گرفته است.

۳- با توجه به اینکه در این استان محروم و مظلوم سالهاست که هیچ آزمون استخدامی نبوده است، طبیعتا سن فارغ التحصیلان، خاصه متولدین دهه ۶۰ رو به فزونی رفته و پس از سال ها انتظار خیلی از فارغ تحصیلان بومی بخاطر نداشتن شرط سن نمی توانند در این آزمون شرکت کنند.و کمترین لطفی که نظام سیاسی و اداری می تواند در حق این فارغ تحصیلانی که چوب نارآمدی دولت ها و مجلس ها را در بیکاری می خورند، افزایش سن استخدامی برای این متقاضیان باشد.در این آزمون حداکثر سن استخدامی آن هم با لحاظ کردن سنوات دوران خدمت برای کاردانی ۳۲ سال، کارشناسی ۳۴ سال و کارشناسی ارشد ۳۶ سال است.

دو ایراد اساسی بر این موضوع وارد است. اول اینکه چرا مطابق با خیلی از آزمونهای سایر استانها هیچگونه امتیاز ویژه سنی برای بومیان استانی لحاظ نشده است؟ مثلا می توانستند حداکثر سن برای بومیان را ۲ سال افزایش دهند و دوم ابنکه چرا مانند خیلی از آزمون ها، امتیاز سوابق کار مرتبط به حداکثر سن تعیین شده اضاف نشده است.

این درحالی است که بسیاری از جوانان گچسارانی در حالی بیکار و در سرگردانی به سر می‌برند که در اوج محرومیت، دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و تخصص فنی هستند ولی تقاضاهای کاری آنان در بایگانی صنایع مستقر همچنان خاک می‌خورد.متاسفانه در دیار بام نفت ایران با ظرفیت‌های بالایی که دارد این حجم از آمار بیکاری که غالباً افراد تحصیل کرده نیز هستند، جای بسی تأسف دارد.

یکی از جوانان تحصیلکرده این شهر در این خصوص می گوید:حقیقتا با پوست و استخوانم فشار روحی ناشی از بیکاری جوانان شهرم را لمس می کنم، سال های سال است که شاهد جذب و استخدام نیروهای غیر بومی در این شهرستان هستیم و از متولیان امر تقاضا دارم که در بحث آزمون استخدامی پتروشیمی گچساران نگاه ویژه ای نسبت به نخبگان و جوانان تحصیل کرده این شهرستان محروم نیز داشته باشد.

یکی دیگر از جوانان جویای کار در گچساران می افزاید:حقیقتا ورود قاطع نمایندگان مردم استان درمجلس به این موضوع و نیز هماهنگی و هم افزایی مدیران محلی و استانی رافع بسیاری از مشکلات خواهد بود و می توان سهمیه جوانان بومی در این استخدام را افزایش داد.اگرچه جوانان این منطقه چشم انتظار تحقق شعار بومی گرایی مسئولین در جذب نیرو هستند اما این نکته هم حائز اهمیت است که بسیاری از جوانان شهرستان  بخاطر محرومیت ها در رقابت با سایر فارغ‌التحصیلان سراسر کشور از شانس کمتری برای  چنین استخدامی برخوردار خواهند بود.

وی ادامه می دهد: نمایندگان استان بایستی با پیگیری های فراوان حق جوانان این استان را بگیرند و سهمیه قابل قبولی در اختیار جوانان منطقه قرار داده شود، بنابراین این چه استدلالی است که صنایع پتروشیمی‌ برای تأمین نیروی مورد نیازش اقدام به جذب نیرو از سایر نقاط کشور کند، در حالی که این همه جوان گچسارانی  از بیکاری رنج می برند.

یکی دیگر از جوانان این شهرستان می گوید: متاسفانه سال هاست که جذب نیروهای بومی در استخدام‌ها مورد بی‌توجهی محض قرار گرفته و این امر باعث شد که جوانان گچسارانی با تمام وجود، تاوان این سیاست های اشتباه را بدهد.بنابراین مسئولین چه وقت می خواهند به وعده هایشان جامه عمل بپوشانند.

قوام ارشدی، فعال سیاسی گچساران در مطلبی ارسالی به این پایگاه خبری تحلیلی در این خصوص نیز نوشته است: جذب نیروی کارِ بومی در شرکت‌های حوزه‌ی نفت و گاز و پتروشیمی در استان هایی چون بوشهر، خوزستان ،ایلام، کهگیلویه و بویراحمد طبق مفهومی موسوم به مسئولیتِ اجتماعیِ صنایع که در همه جای دنیا مرسوم است، امری ضروری است. وقتی قرار است مردم منطقه‌ای بیشترین آسیب‌ها را از وجودِ صنعتی در منطقه‌ پیرامونی خود ببینند، چرا از مزیت‌های وجودِ آن صنعت در منطقه‌ خود منتفع نشوند؟.

 به همین دلیل شاید به کارگیریِ نیرویِ کار بومی کمترین حق مردمِ یک منطقه باشد. مردمی که در جوارِ صنایع زندگی می‌کنند و به دلیلِ آلاینده‌های صنعتی بیشترین آسیب را می‌بینند، نباید حقشان ضایع شود.در کنار این مسئله، قانون نیز اولویتِ حقِ کار را به مردم بومی می‌دهد. براساس ماده ۴۷ قانون برنامه‌ی ششم «کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی و بنگاه‌های اقتصادی نهادهای عمومی غیردولتی مکلفند در طول اجرای قانون برنامه، در طرح‌های (پروژه‌های) خود و در شرایط برابر به پیمانکاران و نیروهای  بومی واجد شرایط استانی اولویت دهند و در قرارداد با کلیه شرکت‌ها و پیمانکاران، اولویت با به‌کارگیری نیروهای بومی استانی (در شرایط برابر از نظر علمی و تجربی و با اولویت محل سکونت نزدیک‌تر) را درج و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.»

طبق این قانون و آیین‌نامه‌ اجراییِ آن که توسط وزارت نفت ابلاغ شد، همه‌ی پیمانکارانِ، از جمله پیمانکارانِ دست اول و دستِ دوم نیز باید از قانونِ جذبِ نیروی بومی تبعیت کنند.آیین نامه‌ی اجرایی وزارت نفت می‌گوید: «به هنگام نیاز پیمانکار به نیروی انسانی، پیمانکار مکلف است همزمان از اداره کار شهرستان و اداره کل کار استان محل اجرای طرح، با ارسال مشخصات نیروهای مورد نیاز خود، درخواست معرفی نیروهای واجد شرایط بومی را بنماید و تنها در صورتی که پیمانکار یا شرکت همچون پتروشیمی نتواند افراد مورد نیاز خود را از بین نیروهای معرفی شده ادارات کار انتخاب کند، مجاز به بکارگیری نیروهای واجد شرایط از دیگر مناطق می‌باشد.»

اما آیا در عمل در شهرستان نفتخیز گچساران که به بام نفت ایران معروف است نیروهای بومی در اولویتِ جذبِ شرکت‌های حوزه‌ی نفت و گاز و پتروشیمی قرار می‌گیرند؟،در خصوص جذب نیروی بومی در صنایعی چون پتروشیمی باید گفت که وضعیت اشتغال در استان کهگیلویه وبویراحمد خصوصا شهرستان گچساران و باشت بحرانی و نگران‌کننده است و نرخ بیکاری در این استان از میانگین کشوری به شدت بالاتر است. در شهر نفتخیز گچساران که صنعت پتروشیمی در آن فعال است، بالای پنجاه درصد از کارگران، نیروهای غیربومی هستند.

با این وضعیت، طبیعی است که مردم استان ما در خصوص آمار بیکاری وضعیت بسیار اسفناکی دارند ،به صراحت باید گفت که مدیران غیربومی و تصمیمات خارج از استانی بدون مشورت با مسئولین استانی و شهرستانی مهمترین دلیلِ جذب نیروهای غیر بومی هستند و تنها سند موجود آگهی استخدام پتروشیمی گچساران و عدم هر گونه اولوییت برای جذب نیروهای بومی و استانی است.

بنابراین جوانان تحصیلکرده و بیکار شهرستان گچساران و باشت خصوصا و همه جوانان جویای کار استان کهگیلویه و بویراحمد عموما از همه مسئولین استانی و شهرستانی  به خصوص استاندار و مجمع نمایندگان استان و فرماندار و بخشدار گچساران، عاجزانه تقاضا مند هستند که رویِ مسئله‌ جذب نیروهای بومی و درصد آن تأکید و از حقوق به حق تحصیلکردگان و خیل بیکاران دفاع کنند.

‌هرچند به نظر می‌رسد مسئله‌ اولویت در جذب نیروهای بومی، دچار خلاء قانونی چندانی نیست؛ طبق آنچه در ماده ۴۷ قانون برنامه‌ی ششم آمده است نه تنها اولویت جذب با پیمانکارانِ بومی و در رده‌ بعدی با کارگرانِ بومی است، بلکه نظارت بر حسن اجرای این قوانین نیز به صراحت ذکر شده است. اگرچه پایِ منافع و باندبازی که به میان باشد خیلی‌ها برای قوانین ذره‌ای هم ارزش قائل نمی‌شوند اما به نظر می‌رسد نهادهای نظارتی، البته به شرط آنکه خود از اجرای ناقصِ قوانین منتفع نشوند، بتوانند از حقوق به حق جوانان تحصیلکرده این شهرستان و همه جوانان جویای کار هم استانی مان آستین خدمت را بالا زده و درصد اولوییت جذب نیروهای بومی پتروشیمی گچساران را جهت شفافیت افکار عمومی و نهادهای نظارتی مشخص و در خصوص آگهی استخدام پتروشیمی گچساران تجدید نظر نمایند.

بنابراین جوانان بومی گچساران امیدوارند با رسیدگی مسئولین در بحث استخدام پتروشیمی به خواسته به حق خود برسند چرا که اگر صنایع پتروشیمی در دست احداث به جذب نیروی بومی بپردازند درصد بیکاری در این شهرستان بسیار پایین خواهد آمد و در نتیجه شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در این منطقه خواهیم بود. حال اما مردم گچساران انتظار دارند که نمایندگان و مسئولین استانی از میدان حرف به میدان عمل بیایند و به این امر مهم رسیدگی کنند.

بنابر این گزارش مجموع مشکلات یاد شده در حالی است که شهرستان گچساران روزانه بیش از 730هزار بشکه نفت تولید می کند، اما بسیاری از مردمان این دیار با سختی گذران زندگی می کنند و از حدقل امکانات هم بی بهره مانده اند، پس توقع شهروندان گچسارانی این است که از همین حداقل ها هم راهی برای اشتغال جوانان این دیار پیدا شود که امید می رود وزارت نفت در بحث استخدام پتروشیمی گچساران تجدید نظر کرده و توجه ویژه ای به جوانان بیکار این شهرستان داشته باشد.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد جوانان تحصیلکرده استخدام پتروشیمی جذب نیروهای بومی جوانان جویای کار نمایندگان استان شهرستان گچساران صنایع پتروشیمی آزمون استخدام جوانان تحصیل برای بومیان نفت و گاز تحصیل کرده مورد نیاز جذب نیرو ویژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۵۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا

ایسنا/گیلان مدیرعامل برق منطقه ای گیلان از افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صمعتی صومعه سرا خبر داد و گفت: تامین زیرساخت های برق شهرک های صنعتی با توجه به نقش خطیر آنها در تولید و اشتغال، بسیار مهم و حیاتی است.

محمود دشت بزرگ امروز، ۸ فروردین ماه در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به افزایش ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا، اظهار کرد: تامین زیرساخت های برق شهرک های صنعتی با توجه به نقش خطیر آنها در تولید و اشتغال، بسیار مهم و حیاتی است.

وی درخصوص اهمیت و ضرورت احداث این پست، گفت: با توجه به اینکه شهرک های صنعتی نقش مهمی در تولید، اشتغال و رشد و توسعه دارند، احداث این پست برای شرکت برق منطقه ای گیلان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان با اشاره به اهداف این پروژه، عنوان کرد: افزایش دو برابری ظرفیت توان الکتریکی پست از اهداف این پروژه است. در واقع با استقرار دو دستگاه ترانسفورماتور ۳۰ مگاولت آمپر در پست، ظرفیت آن به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دشت بزرگ با بیان اینکه برای پروژه مذکور حدود ۱۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این پست تاکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مراحل باقیمانده پروژه با سرعت خوبی در حال اجراست و پیش بینی می شود این پروژه در سال جاری به بهره برداری برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل توزیع شد
  • توزیع ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل بین پرورش دهندگان بومی در قاینات
  • پیروزی تیم فوتبال نفت و گاز گچساران مقابل شاهین بندر عامری
  • افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا
  • اشتغال بوشهری‌ها در پارس‌جنوبی به ۴۲ درصد رسید
  • جذب ۵۰ درصدی اشتغال نیروهای بومی درپارس جنوبی محقق شود
  • افزایش رهاسازی آب سد کوثر به ۱۷۰ متر مکعب بر ثانیه
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • عقب‌ماندگی اشتغال بوشهری‌ها در پارس جنوبی جبران شود
  • بخش بزرگی از تجهیزات صنایع نفت و گاز در ۱۴۰۲ بومی‌سازی شد