Web Analytics Made Easy - Statcounter

وجود تابلو‌ها و بنر‌های تبلیغاتی در سطح شهر و جاده‌ها موجب تصادفات و سوانح رانندگی می‌شود.

 حضورشان مختص یک مکان خاص نیست و شما در هرجایی که باشید می‌توانید بیینده آن‌ها باشید، در بزرگراه، جاده سطح شهر و...البته در سایز‌های مختلف با رنگ و لعاب‌های متفاوت! حالا هرچقدر زرق و برق آن بیشتر باشد، جلوه گری آن دو چندان می‌شود و چشم‌ها طبیعتا بیشتر به سمت آن برمی‌گردند، صحبت از بیلبورد‌ها و بنر‌های تبلیغاتی است که حضور و رشدشان قارچ گونه است و هرجا بخواهند سبز می‌شوند! تبلیغاتشان هم گسترده است از خوراک و پوشاک گرفته تا تبلیغ یک فیلم سینمایی با عکس بزرگی از بازیگر آن که ممکن است راننده خودرو را جذب کند وعواقبی خطرناکی داشته باشد! طبق قوانین راهنمایی و رانندگی تمام حواس راننده در هنگام رانندگی باید به جلو باشد و چیزی موجب حواس پرتی او نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

/
بنرهای تبلیغاتی؛ مزاحمت یا منبع درآمد؟

در این خصوص سرهنگ مصطفی زینی‌وند رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر عدم توجه کافی به جلو توسط رانندگان در تصادفات، وجود تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر است، تابلوها به عنوان منبع قوه حواس پرتی شناخته می شوند اما در مقایسه با سایر انواع مزاحمت ها مانند ارسال پیامک و یا صحبت کردن با موبایل در حین رانندگی، توجه کمتری به آن شده است. تابلوهای تبلیغاتی در کنار جاده را می توان نوعی به هم ریختگی محیطی در نظر گرفت که الگوهای حرکتی چشم رانندگان را طبیعتا تحت تاثیر قرار می دهد و مختل می کند و در تصمیم گیری های راننده هم مشکلاتی را پدید می آورد.

سرهنگ زینی وند گفت: اکثر مطالعات در این زمینه بی نتیجه مانده ولی یک روند ظهور در ادبیات وجود دارد که نشان می دهد تبلیغات و بنرها می تواند خطر تصادف را افزایش دهد. همچنین حتما باید تمام مراحل نصب تابلوهای تبلیغاتی تابع ضوابط و مقررات شورای عالی ترافیک باشد. یکی از ضوابط مهم، محل نصب این تابلوها است که نصب بنر در میانه راه ها و تقاطعات غیرهمسطح، ورودی و خروجی ها ممنوع است و نور پردازی تابلوها نباید به صورت چشمک زن باشد و باید به صورت ثابت باشد، نورپزدازی در پشت این تابلوها ممنوع است زیرا ممکن است موجب جلب توجه شود.

به گفته رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، تابوهای تبلیغاتی که چراغ های قرمز، سبز و زرد دارند در مجاورت تقاطع ها باید به صورتی باشد که مانع عملکرد چراغ های راهنمایی و رانندگی و دوربین ها نشود که همه اینها در مقررات دیده شده است.با توجه به اینکه یکی از علل شایع تصادفات عدم توجه به جلو است، در بحث تابلوهای تبلیغاتی باید توجه و دقت بیشتری انجام شود تا موجب انحراف ذهنی راننده نشود.
زیبایی شهر در گرو جولان بیلبورهای نمایشی!

علاوه بر افزایش تصادفات، وجود تابلوهای تبلیغاتی بر چهره شهر هم اثر می گذارد. به ویژه زمانی که به صورت غیراستاندارد هم در یک مکانی نصب شده باشند که طبیعتا می تواند جلوه بصری را تحت تاثیر قرار دهد و در رابطه با محتوای آنها هم شهرداری تهران اعلام کرده بود که شهرداری هیچ گونه مسئولیتی درباره محتوای تابلو‌های تبلیغاتی ندارد اما با شرکت‌های خاطی برخورد جدی می‌شود. البته شاید صاحبان این بنرها هنگام سفارش چنین تابلوهای تبلیغاتی و نصب آنها به تأثیری که تابلو آن ها را بر ظاهر شهر می گذارد توجه زیادی نکنند، اما حقیقت این است که وقتی هر کدام از این تابلوها کنار یکدیگر قرار می گیرند در نهایت، مجموعه ای از تابلو ها در کنار هم قرار می گیرند که اگر با هم تناسب نداشته باشند، زیبایی شهر را تحت تأثیر می گذارند.

در این راستا مجلسی ها هم به این موضوع ورود کردند، اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه این تابلوها منبع درآمدی برای راهداری، شهرداری و شرکت‌ها است؛ تصادفات زیادی به این دلیل رخ داده و به صورت پایلوت هم است که نیاز به تشکیل کارگروه دارد.

به گفته حسين زهی، در رابطه با چنین موضوع مهمی باید مراعات شود، زیرا دیده می‌شود که در هر ۳ الی ۴ کیلومتر یک تابلو و بنر تبلیغاتی نصب شده که در تصادفات نقش فراوانی دارد همچنین این بحث در لایحه درآمد پایدار لحاظ شده تا ساماندهی شود. البته سازمان زیباسازی هم نقش دارد.

با توجه به این صحبت‌ها، امیر جهانگیری معاون تبلیغات سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت : جهت بررسی این موضوع در روزهای آینده جلسه‌ای با راهنمایی و رانندگی برگزار خواهد شد، که پس از برگزاری جلسه توضیحات تکمیلی داده می‌شود.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تابلوهای تبلیغاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۵۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدارهای پلیس درباره رانندگی در معابر خلوت تهران

معاون اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به خلوتی نسبی معابر تهران در ایام نوروز توصیه هایی را به رانندگان ارائه کرد.

سرهنگ فیروز کشیر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خلوتی معابر پایتخت در ایام نوروز گفت: ما در ایام تعطیلات سال نو قرار داریم و از آنجایی که معابر پایتخت بسیار خلوت تر از سایر روزها هستند ممکن است کمی وسوسه سرعت در رانندگان ایجاد شود؛ بنابراین به تمام رانندگان توصیه می کنیم حتی با وجود خلوتی معابر، حتما با سرعت مجاز و مطمئنه حرکت کنند و وسوسه نشوند.

وی افزود: چند نکته درباره رانندگی در نوروز وجود دارد که شهروندان و سایر افرادی که برای سفر به تهران آمده اند باید مورد توجه قرار دهند. اولین نکته همان رانندگی با سرعت مجاز است و از این رو توصیه می شود از رانندگی با سرعت بالا جدا خودداری کنند.

معاون اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: همچنین توقف در بزرگراه ها نکته مهم بعدی است. به جز محل هایی که به وسیله تابلو یا خط کشی معابر مشخص شده است؛ توقف در بزرگراه ها ممنوع است. در برخی معابر مانند اتوبان منتهی به بهشت زهرا(س) شاهد هستیم که افراد در حاشیه این بزرگراه برای خرید گل متوقف می شوند که این امر نیز بسیار خطرناک است.

کشیر با اشاره به حرکت با دنده عقب در بزرگراه‌ها نیز گفت: حرکت دنده عقب در بزرگراه را نیز یکی از حرکات خطرآفرین در رانندگی است. متاسفانه شاهد هستیم عده ای از رانندگان تهرانی در صورت اشتباه کردن در مسیر، از خلوتی معابر سواستفاده کرده و دنده عقب می‌روند. همچنین برخی از رانندگان هم که ممکن است در ایام نوروز از شهرهای دیگر به تهران آمده‌ باشند؛ از آنجایی که به مسیرها تسلط ندارند؛ برای تصحیح مسیر خود در بزرگراه ها با دنده عقب حرکت می‌کنند که این مسائل باعث تصادفات بسیار شدید منجر به مرگ در نوروز می شود. 

وی افزود:به همین جهت به رانندگان توصیه می کنیم به جای دنده عقب رفتن، مسیر مستقیم را طی کنند و تا رسیدن به دوربرگردان‌ یا خروجی‌های بعدی  صبر کنند تا جان خود و سرنشینان خودرو را به خطر نیاندازند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تمهیدات ترافیکی پلیس راهور سیستان و بلوچستان در شب‌های قدر
  • جریمه‌های جدید رانندگی چند برابر شد؟
  • باران در راه آبادان و خرمشهر
  • صدور هشدار زرد بارندگی در خوزستان
  • هشدار زرد بارندگی در خوزستان صادر شد
  • آغاز موج بازگشت مسافران نوروزی
  • مسافران نوروزی بازگشت خود را به روزهای پایانی موکول نکنند
  • آغاز موج بازگشت سفرهای نوروزی
  • هشدارهای پلیس درباره رانندگی در معابر خلوت تهران
  • همه راه‌های خوزستان باز هستند/ بارندگی در محورهای شمال شرقی‌ و شمالی